Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@21:52:14 GMT

سفری دیدنی به تنها غار تالابی ایران

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۶۳۵۵۹

سفری دیدنی به تنها غار تالابی ایران

خبرگزاری میزان- غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و از بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، غار علیصدر تنها غار تالابی ایران و از بزرگ‌ترین غارهای آبی جهان است که در فاصله 75 کیلومتری شمال غربی همدان قرار دارد.


غار آبی علیصدر در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان تشکیل شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است.


مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم‌الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره‌برداری می‌کردند.


علاوه بر این، در صد سال گذشته، اهالی ده با هدایت مازاد آب نهر سراب به غار علیصدر، از آن به عنوان مخزن و سدی برای استفاده در فصل گرما بهره می‌برده‌اند.


دهانهٔ اصلی غار علی‌صدر در روستای علی‌صدر که مربوط به شهرستان کبودرآهنگ است، قرار دارد.


علت نامگذاری غار علیصدر :


اهالی روستا از این غار بعنوان مخزن و سد استفاده می‌کرده‌اند.


از طرف دیگر، در بنچاقها و اسناد روستا، نام ده «علی سد»، ولی در شناسنامه های اهالی، «علی سرد» ذکر شده بود و در زمان احداث جاده برای روستا در سال 1350، پیمانکار مجری در تابلوی راهنمای پروژه نام جاده را علیصدر نوشت و از آن زمان به بعد، این نام برای روستا و غار مصطلح شد.


برنامه گردشگری در غار علیصدر :


آنچه غار علی‌صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به‌راحتی می‌توان در آن طی مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت.


حدودا 2 کیلومتر از غار برای بازدید آماده شده که در حالت عادی و غیر شلوغ بین 1.5 تا 2 ساعت بازدید از غار زمان می برد. طبق گفته راهنمای غار 12 کیلومتر و منابع دیگر 16 کیلومتر از غار کاوش شده است، در ابتدای ورود به دالانی طولانی در سمت راست وارد می شوید و پس از پیچیدن در دالان به محل سوار شدن به قایق ها میرسید.


قایق اول پایی است و الباقی پشت سر پلاستیکی و متصل به قایق اول که اگر بخواهید حتی می توانید در قایق اول بنشیند ولی باید انرژی خود را برای پا زدن و کشیدن بقیه یگذارید.


بعد از گذر از دالان ها و طی مسافت حدودا 15 تا 20 دقیقه ای، در محلی از قایق باید پیاده شوید و در غار پیاده روی کنید و در قسمتی باید از 118 پله به سمت بالا و بعد حدودا 130 پله به سمت پایین ادامه مسیر دهید.


در این قسمت و در طی مسیر قندیل های جالبی به شکل های سوزنی، گل کلم، چتری، مثل فالوده یا رشته دیدن خواهید کرد. طبق گفته های راهنما دمای آب و هوای غار همواره در زمستان و تابستان ثابت و هوا 16 درجه و آب 12 درجه بالای صفر است. شاید این دلیلی بوده است که انسانهای اولیه غار را جهت زندگی انتخاب میکردند.


در بالای پله ها استلاگمیتی به ارتفاع 5 متر وجود دارد که بسیار جالب است. در برخی جاها ازسقف غار سنگ های بزرگی کنده شده است. در قسمت بعدی و زیر قندیل های به شکل فالوده عمق غار حدودا 130 متر زیر زمین است، ولی جریان هوا از روزنه ها برقرار است .


جلبک ها در غار تنها موجودات زنده هستند و موجود زنده دیگری مثل خفاش وجود ندارد، غار در تمام طول سال باز است و در بهار احتمال خیس شدن غار زیاد است.

راه رسیدن به غار علیصدر :


غار علیصدر در مجاورت روستای علیصدر واقع شده است. برای رسیدن به روستای علیصدر میبایستی از روستای گل تپه عبور کنید. این روستا در فاصله تقریبی 60کیلومتری همدان قرار گرفته است. اگر از تهران قصد رفتن به غار علیصدر را دارید چه از مسیر ساوه و چه از مسیر قزوین پس از قرارگرفتن در جاده همدان میتوانید از شهر کبودرآهنگ به سمت روستای گل تپه بروید.


بعد از رسیدن به روستای گل تپه مسیر روستای علیصدر را دنبال کنید تا پس از طی 10 کیلومتر به روستای علیصدر برسید.


قبل از ورودی روستا محوطه بزرگی وجود داردکه در گوشه ای از آن باجه فروش بلیت برای بازدید از غار علیصدر قرار دارد.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری اماکن دیدنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۳۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین دیدار مجید با بی بی قبل از فوتش (فیلم)



منبع:پیج ghadimiyha

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خونه قصه‌های مجید بعد ۳۳ سال این شکلی شده ! (فیلم) تبریک روز معلم با قصه‌های مجید (فیلم) ببینید | گفتگوی دیدنی مرحوم کیومرث پوراحمد با بی‌بی قصه‌های مجید

دیگر خبرها

  • بسته شدن مسیر رودخانه قره سو بر اثر سیلاب در روستای دوست بیگلو + فیلم
  • قایق هایی از جنس ملودی (عکس)
  • آخرین دیدار مجید با بی بی قبل از فوتش (فیلم)
  • اظهارنظر وزیر دفاع پاکستان درباره خط لوله گاز با ایران
  • بازگشایی مسیر روستای خدا آفرید_ بشرویه
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • روستای چاه‌غلامعلی زرند در محاصره سیل 
  • اشک مادران روستای نوده در جاماندن فرزندانشان از کنکور
  • آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد+فیلم
  • فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی