Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه به وقت ایران در اجلاس صلح که برای بزرگداشت نسلون ماندلا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد، گفت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ به‌جای «دیوار»، «پل» می‌سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی ایجاد دیوار میان ملت‌ها را آسان می‌سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز خمیرمایۀ بنای پل میان اختلافات و دودستگی‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ایران برای تقویت چندجانبه‌گرایی و توسعه صلح و همکاری بین‌المللی دست همه رهبران صلح‌طلب و مداراجو را می‌فشارد.

متن کامل سخنرانی رئیس‌جمهور در اجلاس صلح به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

آقای رئیس!

اقدام مجمع عمومی سازمان ملل برای بزرگداشت یک صدمین سالگرد تولد نلسون ماندلا، در روزی که به پاسداشت صلح جهانی اختصاص یافته، شایسته تقدیر است.

راه دراز و دشوار نلسون ماندلا به سوی آزادی، از تولد و رشد در قبیله‌ای کوچک تا پیوستن به جنبش ضد نژادپرستی که منجر به زندانی شدن وی برای سال‌های طولانی شد و نهایتا کسب آزادی و احراز مقام ریاست جمهوری، در تاریخ معاصر کم‌نظیر است.

ماندلا از دوستان نزدیک و وفادار جمهوری اسلامی ایران بود. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، رژیم وقت ایران با رژیم صهیونیستی و رژیم آپارتاید که همگی از نزدیک‌ترین وابستگان به آمریکا بودند رابطه بسیار قوی داشت و تامین‌کننده اصلی انرژی هر دو رژیم بود؛ لکن پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت برخواسته از مردم با حمایت از جنبش آزادی‌خواهی آفریقای جنوبی، کلیه روابط خود را با هر دو رژیم قطع نمود. بعد از سرنگونی رژیم آپارتاید و استقرار مردمسالاری در آفریقای جنوبی، روابط ایران و آفریقای جنوبی وارد مرحله جدیدی شد که هر روز در حال گسترش است.

آقای رئیس!

رنج دوران سخت مبارزه موجب نگردید تا ماندلا از مشی خود که بر صلح و وفاق استوار بود، دست بردارد و برخورد وی با دشمنان و مخالفان خود پس از آزادی از زندان، به نحوی بود که در دل آن‌ها بذر دوستی و محبت می‌کاشت.

این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ بجای «دیوار»، «پل» می‌سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه‌هراسی ایجاد دیوار میان ملت‌ها را آسان می‌سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی‌هاست. به جرأت می‌توان گفت که نلسون ماندلا یکی از بزرگ مردان تاریخ معاصر بود که ایجاد صلح و دوستی را نه یک مصلحت بلکه ضرورتی قطعی می‌دانست.

جمهوری اسلامی ایران نیز در دهه‌های اخیر ابتکار‌هایی نظیر «گفت‌وگوی میان تمدن‌ها» و «جهان علیه خشونت و افراط گرایی» را در جهت تقویت چندجانبه‌گرایی و توسعه صلح و همکاری بین‌المللی در این مجمع محترم مطرح کرده است. ایران همچنان این مسیر را با جدیت دنبال می‌کند و دست همه رهبران صلح‌طلب و مداراجو را می‌فشارد.

درمان نژادپرستی، بیگانه‌هراسی، خشونت و نفرت‌پراکنی را باید در گفتگو، مدارا و مردم‌سالاری جست‌وجو نمود. این همان راهی است که ماندلا با شجاعت به دولتمردان واقعی نشان داده است. یاد و نام این مرد بزرگ برای همیشه در تاریخ زنده خواهد ماند.»

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: حسن روحانی ایران سازمان ملل متحد نیویورک تبعیض نژادی مجمع عمومی سازمان ملل تولد نلسون ماندلا رشد نژادپرستی جمهوری اسلامی ایران انقلاب رژیم صهیونیستی انرژی دولت آفریقای جنوبی مردان اسلامی ایران خشونت سازمان ملل روحانی ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۴۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام حمله سپاه به اسرائیل از نگاه مرتضی نبوی /هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» شرط عقل است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید مرتضی نبوی، در تحلیلی از اهمیت دفاع مشروع ایران و تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی در قالب عملیات «وعده صادق»، گفت: پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات‌ جنایت‌بار صهیونیست‌ها، خیلی به موقع انجام گرفت و با عنایت خداوند هم موفق بود و این دارای آثار بسیار مثبتی است. نخست عزم ما را در دفاع از منافع و امنیت ملی، حقوق کشور و شهروندان اثبات می‌کند و ثانیا یک پاسخِ به موقع و قاطع بود.

بنابر گزارش ایرنا، وی با اشاره به حمایت مردم از عملیات سپاه پاسداران، افزود: شاهد بودیم که مردم ما وقتی متوجه پاسخ ایران شدند همان نیمه‌های شب به صحنه آمدند و با حضور در خیابان‌ها رضایت و تشکر خود را از نظام و نیروهای مدافع امنیت و استقلال و عزت کشور اعلام کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین سومین پیام «وعده صادق»، اظهار کرد: این عملیات نشان داد، کشور در دفاع از حقوق مشروع و بین‌المللی توان کافی دارد و می‌تواند حقوق خود را حفظ و احقاق حق کند.

وی با بیان اینکه این عملیات فصل جدیدی را در موازنه قدرت و به نمایش گذاشتن بازدارندگی موثر جمهوری اسلامی ایران باز کرد و درس عبرتی برای رژیم صهیونیستی و حامیان این فرزند نامشروع شد، افزود: عملیاتی که انجام شد، فضای اشغال شده توسط رژیم غاصب را زیر آتش خود قرار داد و از لایه‌های مختلف عبور کرد در حالی‌که آمریکا و سایر کشورها اعلام کرده بودند، در دفاع از رژیم صهیونیستی سهیم هستند و این موضوع مشارکت آنها را در این مساله نشان داد. به هرحال اگر منافع و امنیت ملی ما در هر جا و توسط هر کسی مورد تعرض قرار بگیرد درس عبرتی به او داده خواهد شد و این برای ما مشروعیت دارد.

نبوی گفت: تقریبا همه ناظرانِ بی‌طرف جهانی اعلام کردند که حمله اسرائیل به کنسولگری ایران خلاف حقوق بین‌الملل است و کشورمان این حق مشروع را دارد تا از حق خود دفاع کند، همانطور که اظهارات کشورها در نشست شورای امنیت که به درخواست اسرائیل تشکیل شد نشان داد حتی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی خیلی با احتیاط موضع‌گیری کردند و این حاکی از توفیق حرکت بازدارنده نظام ما بود.

وی به ابعاد دیگر پیام عملیات «وعده صادق» پرداخت و گفت: همه همسایگان مشاهده کردند، آسمان سرزمین‌های اشغالی زیر آتش پرقدرت رزمندگان ما قرار دارد و با وجود استفاده از پیشرفته‌ترین فناروی‌های نظامی، موشک‌های ما به هدف اثابت کرد و بزرگترین فرودگاه تل آویو که محل حمله به کنسولگری ایران و دیگری پایگاهی در جولان بود تخریب شد و این نشان دهنده آغاز فصل جدیدی در منطقه است. ایران که از ابتدای پیروزی انقلاب، دشمن قصد نابودی کشورمان را داشت، اکنون به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه و حتی جهانی مطرح است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به جایی رسیده که به برکت خون طهرانی مقدم‌ها، حاج قاسم ها و زاهدی‌ها و سایر دانشمندان از این توانایی برخوردار است که عدم موازنه را به موازنه تبدیل و از حقوق و امنیت و استقلال عزت کشور دفاع کند، تاکید کرد: اگر هم در ابعادی دارای قدرت تهاجمی هستیم، همیشه از امکانات و توان نظامی و معنوی و نیروی انسانی خودمان برای بازدارندگی استفاده می‌کنیم و بنای ما این نیست که شروع کننده حمله یا تهاجم باشیم.

وی اظهار کرد: ما در مقام دفاع مشروع از منافع کشور هستیم و اگر در جایی قدرت تهاجمی داریم بنا ندرایم از آن به عنوان شروع کننده استفاده کنیم بلکه این قدرت دفاعی خود را در حد بازدارندگی کامل پیش می‌بریم. راهی که شروع کردیم هنوز به انتها نرسیده و به برکت ابتکاراتی که دانشمندان و نیروهای دفاعی و نظامی دارند، این قدرت را به جایی خواهند رساند که هیچ کشوری در خیال خود نمی‌گنجاند که بخواهد به ما تهاجمی داشته باشد. در حقیقت از امکاناتی که داریم استفاده می کنیم تا کشورهایی که مظلوم واقع شدند آنها هم بتواند روی پای خودشان از استقلال و تمامیت ارضیشان دفاع کنند.

رئیس مرکز پژوهشی مطالعات راهبردی توسعه، هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» را شرط عقل دانست و گفت: هیچ جنگ و عملیات نظامی بدون هدف سیاسی انجام نمی‌شود، پس یقینا هماهنگی میان میدان و دیپلماسی شرط عقل است و تنبیه متجاوز با هوشمندی کامل در عرصه میدان و سیاست یا در عرصه سیاست و عملیات دفاعی بازدارنده، بسیار خوب و هوشمندانه انجام شد و خدا را شکر می‌کنیم که چنین وحدتی حول محوری رهبر معظم انقلاب در کشور شکل گرفت و مردم هم پشتوانه و حامی این سیاست یکپارچه بوده و هستند.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897001

دیگر خبرها

  • پیام حمله سپاه به اسرائیل از نگاه مرتضی نبوی /هماهنگی میان «میدان» و «دیپلماسی» شرط عقل است
  • کنایه دولتمردان روحانی به فعال شدن مجدد گشت ارشاد
  • رقابت‌های بوکس بزرگداشت نلسون ماندلا، مبارز آفریقایی
  • تغییر دستور کار مقاومت در جبهه شمالی؟ / بررسی معنای افزایش تنش و درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی اسرائیل ثابت شد
  • حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • عمار حکیم: قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • قدرت ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی ثابت شد
  • حکیم: ایران با شکست دیوار امنیتی رژیم صهیونیستی قدرت خود را ثابت کرد
  • (تصاویر) تغییر ظاهری بزرگ ابراهیم رئیسی؛ پای عمل پزشکی در میان است؟