Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@20:10:45 GMT

مهمترین علایم اولیه ام اس را بشناسید

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۶۵۹۹۷

ام اس بیماری مرموز و نگران کننده این روزها است.با وجود اینکه علت این بیماری مشخص نیست اما مکانیزمِ اصلیِ آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن یا اختلال در سلول‌های تولیدکنندهٔ غلافِ میلین است. با وجود اینکه هنوز درمان کاملا قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد اما با تشخیص زودهنگام این بیماری می توان به بهبود این بیماری تا حد بسیار زیادی کمک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب علایم اولیه آشکار کننده ام اس را به شما معرفی می کنیم.

سید امیر حجازی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قم و عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص بیماری ام اس بیان کرد: برای بروز این بیماری نیاز به وجود زمینه ژنتیکی است و فاکتور های محیطی متعددی باید بر بدن فرد اثر کند تا سیستم ایمنی بدن به اشتباه علیه رشته های میانی (روکش های روی رشته های عصبی انسان) در سیستم های عصبی مرکزی وارد عمل شود.

وی ادامه داد: وظیفه رشته های میانی این است که سرعت جریان عصبی را در شخص چند صد تا چندین هزار برابر افزایش می دهند. از بین رفتن این رشته ها سبب اختلالات حرکتی و ناتوانی در شخص می شود.

عوامل محیطی موثر در بروز ام اس

وی اظهار داشت: از مهم ترین فاکتور های محیطی می توان به استرس (فشارهای سنگین روحی یا فیزیکی)، کمبود ویتامین ۳D به دلیل در معرض تماس نور خورشید قرار نگرفتن به مدت کافی، تروما و عفونت های ویروسی اشاره کرد.

شایع ترین نشانه های ام اس

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص علائم بیماری ام اس عنوان کرد: نشانه های حسی (احساس سوزن سوزن شدن در دست یا پاها، گزگز یا خواب رفتگی اندام ها) از شایع ترین و نخستین علامت هایی است که در مبتلایان به ام اس بروز پیدا می کند.

وی در خصوص شایع‌ترین نشانه‌های این بیماری اضافه کرد: هنگامی که فرد در معرض گرمای شدید مانند سونا یا حمام بخار قرار می گیرد، این نشانه ها شدت پیدا می کند. به طور معمول ۵۰ درصد از افراد در شروع بیماری ام اس دچار نشانه های حسی هستند و طی پیشرفت بیماری تقریبا تمام مبتلایان به ام اس این نشانه ها را تجربه می کنند.

حجازی با بیان اینکه خواب رفتگی دست و پا در تمامی موارد به منزله ابتلا به بیماری ام اس نیست، تاکید کرد: عوامل دیگری مانند سندرم کارپال تونل، کمبود آهن، چربی‌خون بالا و کمبود ویتامین نیز سبب خواب رفتن دست و پا می شوند.

وی افزود: مبتلایان به ام اس هنگامی که از خواب بر می خیزند احساس می کنند که یک غبار جلوی چشمانشان را فراگرفته است که به این عارضه اپتیک نورایتیس اطلاق می شود که در این مشکل یکی از اعصاب چشم انسان دچار التهاب شده و در نتیجه بینایی فرد با اختلال مواجه می شود.

حجازی بیان کرد: ۲۵ درصد از افراد در شروع بیماری ام اس دچار درگیری سر عصب اپتیک هستند که با پیشرفت این بیماری این میزان به حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: احساس ضعف در اندام ها مانند دست یا پا به خصوص پس از راه رفتن طولانی مدت یا ورزش سنگین از علامت های شایعی است که در مبتلایان به ام اس بروز پیدا می کند که این نشانه به ویژه پس از حمام یا سونای داغ یا در معرض هوای گرم قرار گرفتن شدت پیدا می کند. همچنین در زنان در دوران عادت ماهانه احساس ضعف در اندام ها تشدید می شود.

حجازی اظهار داشت: از دیگر نشانه هایی که مبتلایان به ام اس از آن رنج می برند می توان به علامت های مخچه ای مانند اختلال در تعادل و صحبت کردن، لرزش دست، سرگیجه های شدید و مزمن، ناتوانی در گرفتن اشیاء و حرکات ناموزون چشمی اشاره کرد که البته شیوع این علائم از میزان پایینی برخوردار است.

وی با بیان این که علامت های ساقه مغزی از دیگر نشانه های بیماری ام‌ اس محسوب شده و به صورت سرگیجه، دوبینی و به ندرت اختلال در بلع ظاهر می شوند، عنوان کرد: از دیگر نشانه های مبتلایان به ام اس می توان به عارضه (INO) (فلج اعصاب حرکتی چشم ، اغلب عصب ۶) اشاره کرد که در این اختلال وقتی فرد به سمت راست نگاه می کند چشم چپش به داخل نمی آید و چشم راستش حرکت جبرانی دارد. بنابراین اگر این حالت دوطرفه باشد به خصوص در زنان جوان ما مشکوک به بیماری ام اس می شویم.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: فلج عصب زوج ۷ صورت، جاری شدن آب بزاق دهان، تغییر مزه غذاها ، احساس درد یا گرفتگی صورت، درد‌ های خنجری در صورت، اندام ها و علامت های شناختی از دیگر نشانه های بیماری ام اس به شمار می آیند.

حجازی افزود: حدود ۴۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان به ام اس با پیشرفت این بیماری دچار علامت های شناختی ، کاهش حجم موثر سلول های مغزی، اختلال حافظه، اضطراب، نگرانی و اختلالات اسفنکتر می شوند.

وی عنوان کرد: شایع ترین سن بیماری ام اس بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بوده و بیش از ۷۰ درصد از بیماران در این سنین قرار دارند. افراد جوان که بدون علت خاصی دچار علائم بالینی نظیر ضعف دست و پا ، اختلالات حرکتی، کاهش بینایی، دوبینی، سرگیجه و از دست دادن تعادل می شوند حتما باید به متخصص نورولوژیست مراجعه کنند تا آزمایش های مربوطه و (MRI) برای آن ها صورت گیرد.

روش های کنترل علائم بیماری ام اس

حجازی توصیه کرد : هنوز درمان قطعی برای بیماری ام اس وجود ندارد به دلیل این که یک علت واحد در پیدایش این عارضه نقش ندارد و چندین دسته علل در بروز آن دخالت می کنند ولی با استفاده از روش هایی نظیر گفت و گو با فرد بیمار، پرهیز از خستگی، اضطراب وکار زیاد، دوری از گرما و سایر روش های کمک درمانی افراد دچار این عارضه می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

وی یادآور شد: متاسفانه اکنون کشور ما در زمره کشورهای با شیوع بالا از نظر بیماری ام اس قرار گرفته است. این در حالی است که در سال های گذشته ما جزء نواحی با شیوع متوسط بوده ایم. همچنین طبق بررسی های صورت گرفته اگر افراد زمینه ی ژنتیکی ابتلا به بیماری ام اس را داشته باشند ولی به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار گرفته و دچار کمبود ویتامینD۳  نباشند در تمام طول عمرشان علائم این عارضه را تجربه نمی کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیستم ایمنی بدن درمان دانشگاه علوم پزشکی عضو هیئت علمی دانشگاه سیستم ایمنی استرس ویتامین نور خورشید علوم پزشکی خواب ابتلا به بیماری هیئت علمی دانشگاه زنان قم ابتلا به بیماری درمان سیستم ایمنی بدن عضو هیئت علمی دانشگاه ویتامین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۵۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید

مسئولان حوزه بهداشت و درمان همیشه درباره مصرف نکردن قارچ‌هایی که در طبیعت روییده هشدار دادند، زیرا تشخیص سمی یا غیرسمی بودن این نوع قارچ‌ها بسیار دشوار است و مصرف آن می‌تواند باعث فوت افراد شود، این درحالی است که اورژانس کشور از رشد سه برابری مسمومیت با قارچ‌های وحشی در طبیعت خبر داده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا با شروع فصل بهار و افزایش بارش‌ها در این فصل زمینه رشد قارچ‌های وحشی در طبیعت بیشتر می‌شود و در این فصل شاهد حضور بیشتر افراد در دل طبیعت هستیم، لذا مهم است که افراد از مصرف این قارچ‌ها خودداری کنند و هشدارهای مسئولان ذی‌ربط درباره مسمومیت‌زا بودن این نوع قارچ‌ها را جدی بگیرند.

بابک یکتاپرست، معاون روابط عمومی اورژانس کشور با اشاره به آمار مسمومیت با قارچ وحشی گفت: امسال با توجه به افزایش میزان بارش باران، رویش قارچ در طبیعت افزایش یافته است و از آنجایی که اطلاعات مردم و گردشگران درباره قارچ‌ها کم است؛ ممکن است عده‌ای با مصرف این قارچ‌های وحشی، دچار مسمومیت شوند.

وی با اشاره به آمار مراجعان مسمومیت به اورژانس افزود: از هشتم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه و در واقع طی مدت حدود یک ماه، ۵۳ نفر بر اثر استفاده از قارچ وحشی، مسموم شده‌اند، در حال حاضر ۱۴ نفر از این افراد در بیمارستان‌ها تحت نظر هستند، همچنین ۳۹ نفر درمان شده و ترخیص شده‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: این مسمومیت تاکنون فوتی برجای نگذاشته، اما لازم است که افراد و به خصوص طبیعت‌گردان از مصرف این قارچ‌ها پرهیز کنند، میزان مسمومیت‌ها، نسبت به گذشته سه برابر افزایش یافته است، بنابراین این موضوع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گفته سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیشترین میزان مسمومیت‌ها با قارچ در استان‌های فارس، لرستان و کرمانشاه به ترتیب با ۱۶،۱۳ و ۱۰ نفر بوده است.

نشانه‌های مسمومیت با قارچ سمی

حمید قهرمانی، کارشناس معاونت بهداشتی استان گیلان یکی از دلایل مسمومیت افراد، پس از مصرف قارچ‌های سمی را تشخیص غلط آنها دانست و یادآور شد: برخی به‌علت شکل ظاهری قارچ‌های سمی که شبیه به قارچ‌های غیر سمی و خوراکی هستند، دچار اشتباه می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که همه انواع قارچ‌ها، خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناک هستند، افزود: خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و در مواردی سبب مرگ شود، تنها در آزمایشگاه می‌توان نوع قارچ را شناسایی کرد و از روی ظاهر یا مزه قارچ نمی‌توان سمی یا غیرسمی بودن قارچ را تشخیص داد.

این پزشک با تأکید بر اینکه فرد مسموم باید سریع‌تر به بیمارستان منتقل شود، گفت: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و عرق کردن گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب‌آلودگی، تشنج و یا بی‌قراری از نشانه‌های زودرس مسموم شدن با قارچ‌های سمی است.

قهرمانی با بیان اینکه از چیدن، خریدن و مصرف قارچ‌های روییده شده در طبیعت، کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی تولید شده در کارخانه‌های معتبر استفاده شود، ادامه داد: پختن، آب پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی‌برد.

وی با اشاره به تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ گفت: تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ خودداری از مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت است، سم قارچ پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی دوری کنیم، کودکان یکی از گروه‌های پرخطر و در معرض مسمومیت با قارچ هستند.

کد خبر 748427

دیگر خبرها

  • موراتا: خیلی‌ها بهتر از من بودند که حالا نیستند
  • تلویزیون‌های UHD واقعی را بشناسید 
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • دو بنای همشکل در ایران و ترکمنستان را بشناسید
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • ۶ علامت مهم حمله قبلی را بشناسید