Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@20:00:15 GMT

مهد کودک و نگرانی های همیشگی والدین

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۶۶۲۸۸

مهد کودک و نگرانی های همیشگی والدین

خرم آباد - ایرنا - پریماه چهار ساله حالا دیگر حتی با همراهی پدر و مادرش هم حاضر به رفتن و ماندن در مهد کودک نیست با وجود اینکه در جمع بچه بودن و بازی کردن را دوست دارد اما می گوید مربی مهد من را دوست ندارد.

در حالی که گریه می کند به مادرش می گوید؛ من دیگر مهد کودک نمی روم؛ مربی مهد کودک به بعضی بچه ها می گوید گل دخترم! و وقتی به من می رسد چیزی نمی گوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پریماه با گریه ادامه می دهد؛ وقتی هم از مهد می خواهیم به خانه برگردیم مربی مان ، بعضی بچه ها را بغل می کند و به آنها عزیز خاله می گوید.
مادر پریماه می گوید ؛ احساس می کنم اعتماد بنفس دخترم کم شده و بسیار حساس و زودرنج شده و دیگرحاضر نیست به مهد کودک برود.
ستایش کودک 5 ساله دیگری که بعد از اینکه مربی مهد به او گفته بود شب ها که بچه ها می خوابند شیطان می آید و پتو را از روی شما کنار می زند ببیند کدامیک از شما در آن روز کار بد انجام داده اید؛ دیگر حاضر به اینکه حتی برای لحظه ای تنها بماند نیست!
مادر ستایش می گوید ؛ دخترم بعد از اینکه این حرف را از مربی مهد شنیده نه تنها حاضر به رفتن در مهد کودک نیست و دیگر شب ها در اتاقش نمی خوابد بلکه ترسی همیشگی همراه او شده که از شنیدن کلمه شیطان هم دچار ترس و وحشت می شود.
وجود مربیان با تحصیلات مرتبط و یا حضور کارشناسان تربیتی و آگاه به مسائل روانشناسی از جمله مسائل مهم کیفی هستند که والدین انتظار دارند در مهدهای کودک مورد توجه قرار گیرد.
علاوه بر تبعیض بین بچه ها که نشان از نبود دانش کافی برخی مربیان مهد در برخورد با کودکان دارد ،مادران گلایه های دیگری هم دارند از جمله اینکه نگرانی بیشتر مادران در خصوص نحوه رعایت اصول بهداشتی، ایمنی و نوع رفتار مربیان با کودکانشان است،
نگرانی هایی از قبیل اینکه آیا در نبود آنها به خوبی از دلبندشان مراقبت می شود یا خیر آیا مربی که قرار است از کودک شان نگهداری کند آگاهی کافی نسبت به رفتار با کودکان را می داند یا خیر؟!
مادر جوانی می گوید: اگر رنگ و نقاشی از ساختمان و فضای فیزیکی بعضی از مهدهای کودک گرفته شود احتمالا بسیاری از مادران و پدران حاضر نباشد حتی برای یک لحظه فرزند خود را به چنین جاهایی بسپارند.
مادر دیگری که مهدهای مختلف را برای کودک چهار ساله اش سر زده است می گوید: بسیاری از مهدهای کودک، دارای فضاهای محدود و قدیمی هستند و گاه در یک اتاق 12 متری بیشتر از 10 کودک نگهداری می شود که در هر صورت باید حساسیت بسیار زیادی نسبت به نحوه عملکرد مسئولین و مربیان مهد های کودک صورت گیرد.

** سه سالگی زمان مناسب برای رفتن به مهدکودک
یک درمانگر کودک و کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در گفت و گو با ایرنا می گوید: زمان مناسب برای فرستادن کودک به مهد کودک معمولا سه سالگی به بعد است.
آزاده ترک با بیان اینکه بهتر است تا قبل از 2 سالگی کودکان به مهد کودک فرستاده نشوند افزود: به دلیل اینکه اضطراب جدایی در کودکان معمولا در سنین 6 تا هفت ماهگی آغاز می شود و در سن 10 تا 18 ماهگی به اوج خود می رسد بهتر است تا 18 ماهگی کودک یک مراقب واحد داشته باشد.
وی افزود: بعد از 24 ماهگی به تدریج از شدت اضطراب جدایی کاسته می شود و غالبا اضطراب جدایی زمانی شروع می شود که والدین خانه را برای رفتن به محل کار یا انجام کار دیگری ترک می کنند.
به گفته این درمانگر کودک ؛رفتن به مهد کودک بعد از سه سالگی برای کودکانی که در خانه همبازی ندارند ، توصیه می شود.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه کودکان در مهدکودک مهارتهای اجتماعی ، نظم و ترتیب را می آموزند گفت: بازی باعث تقویت مهارت های حرکتی، اجتماعی،افزایش هوش و افزایش اعتمادبه نفس در کودک می شود.

**فرستادن به مهد همزمان با تولد فرزند دوم نباشد
وی افزود: نکته دیگر اینکه پدر و مادرها در همه زمینه ها تخصص ندارند و نمی توانند در همه زمینه ها به کودک آموزش دهند ولی مهد کودک اگر مهد خوبی باشد با مربیان آموزش دیده می دانند که در تایم های مختلف به بچه ها چه چیزی را باید آموزش دهند.
این درمانگر کودک یادآور شد: در مهد کودک نباید سختگیری، تنبیه و امر و نهی زیادی صورت گیرد و در عین حال رفتن به مهد نباید همراه و همزمان با به دنیا آمدن فرزند دوم باشد بهتر است از چند ماه زودتر انجام شود.
ترک گفت: بهترین راه برای مبارزه با تنهایی تک فرزندان ایجاد ارتباط بین آنها و دوستان همسن خودشان است که باعث می شود کودک در ارتباط با همسالان تجربیات اجتماعی پیدا کند به همین دلیل رفتن به مهد کودک و مکانهای آموزشی بعد از 3 سالگی توصیه می شود.

**سه سالگی سن اجتماعی شدن کودک
این درمانگر کودک گفت: سه سالگی سن اجتماعی شدن کودک است و او می تواند مراودات اجتماعی را یاد بگیرد و از نظر کارهای شخصی کودکان در این سن مستقل می شوند و به نسبت سن خود استقلال شان را بدست می آورند.
وی گفت: به عنوان والدین بهتر است برای رفتن به مهد شروعی مثبت و بدون استرس برای کودک فراهم کنید مطمئن شوید کودک شما آمادگی رفتن به مهد کودک را دارد و علاقه به بازی با همسالانش دارد و جدایی از شما برایش استرس شدیدی ایجاد نمی‌کند.
ترک به والدین توصیه کرد: مهد کودک را از قبل به فرزندتان معرفی کنید و به او توضیح دهید که در آنجا با دوستان و مربی آشنا خواهد شد و چیزهای تازه‌ای یاد خواهد گرفت.
این درمانگر کودک ادامه داد: بهتر است کودک قبل از شروع کلاس‌ها فضای کلاس را ببیند تا بداند که قرار است به چه مکانی برود و اگر امکانش وجود دارد با معلمش هم ملاقات کند و حتی همکلاسی‌هایش را هم بشناسد.
وی با بیان اینکه هنگام ترک کردن مهد به کودک اطمینان دهید که به دنبالش خواهید آمد، گفت: نباید خداحافظی را طولانی کنید و گرنه کودک بیشتر بی‌قراری میکند.
این روانشناس بالینی یادآور شد: وسایل و لوازم تحریر مورد نیاز کودک را خودتان به تنهایی تهیه نکنید؛ اجازه دهید کودکتان خودش کیفش را آماده کند.
ترک اظهار داشت: ویژگی های یک مهد خوب می تواند علاوه بر مربیانی آموزش دیده ، جمعیت کم و تناسب تعداد کودکان با تعداد مربیان باشد ضمن اینکه از اسباب بازی های زیادی برای گروه های سنی مختلف برخوردار باشد.
فارغ از شکل و ظاهر مهدکودک ها دغدغه مهمتر والدین نحوه رفتار مربی ها با کودکان است که باید در روشی تربیتی صحیح نحوه برخورد با کودکان ، نوع و شیوه آموزش آنها باید متناسب با روحیات و ویژگی های کودکان باشد آنچه که بنا بر اظهارات مادران کودکان در مهدکودک ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

**فعالیت 329 مهد کودک در لرستان
کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی لرستان در گفت و گو با ایرنا گفت: تعداد مهد کودک های تحت نظارت بهزیستی در استان 329 مهد کودک و تعداد کودکان در این مهدها 13 هزار و 450 نفر است.
پری خدایی اظهار داشت: اداره کل بهزیستی تنها اداره متولی صادر کننده مجوز برای راه اندازی مهد کودک ها اعم از شهری، روستایی، مهد های قرآنی، آدینه مهد ، مهد های مناطق محروم و حاشیه ای است.
وی افزود: متقاضیان راه اندازی مهد کودک با مراجعه به بهزیستی و طی کردن مراحل اداری و قانونی و گذراندن دوره های کوتاه مدت ویژه مدیران و مربیان می توانند مجوز مهد کودک بگیرند.
خدایی گفت: تمامی مربیان مهد کودک ها دارای مدرک تحصیلی مرتبط با کودک اعم از کودک یاری، روانشناسی و علوم تربیتی در سطح کاردانی ، کارشناسی و بعضی کارشناسی ارشد هستند.

**ضرورت طی 180 ساعت آموزش توجیهی مربیان
کارشناس مسئول دفتر کودکان و نوجوانان بهزیستی لرستان افزود: دوره آموزشی توجیهی 180 ساعته توسط سازمان بهزیستی کشور برای تمامی مربیان مهد در نظر گرفته شده و در این جلسات توجیهی و آموزشی اصول تربیتی و آموزشی کودکان زیر 6 سال به صورت نظری و عملی ارائه می شود که مربیان ملزم به طی کردن این دوره ها هستند.
وی در خصوص محتوای آموزشی مهدکودک ها نیز گفت: محتوای آموزشی که به کودکان مهدکودک ها در طول سال ارائه می شود پس از تایید گروه آموزشی ، دفتر کودکان بهزیستی کشور به استان ها ابلاغ شده و بعد از دریافت پیشنهادات و نظرات کمیته های استانی و تایید نهایی به تفکیک گروه های سنی شیرخوار، نوپا، نوباوه و آمادگی ارائه می شود.
خدایی گفت: در طول ایام تعطیل تابستان ، کلاس های ضمن خدمت از طرف بهزیستی کشور برای مربیان در خصوص محتوای هر سال جهت ارتقای سطح علمی مربیان برگزار می شود.
6060/1920

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گزارش مهد كودك نگراني والدين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها

کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفت که بیش از ۱۳۸۰۰ کودک در نوار غزه از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر تاکنون به شهادت رسیده اند.

براساس گزارش القدس العربی، راسل طی یک کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک، طبق بیانیه سازمانش افزود: هزاران نفر (به بیماری) مبتلا شده‌اند و هزاران نفر در آستانه قحطی هستند.

نهاد زنان سازمان ملل برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا به شهادت می‌رسد. این بیانیه می‌افزاید که از آغاز جنگ تاکنون بیش از ۱۰ هزار زن در غزه کشته شده اند و ۶ هزار نفر از آنها ۱۹ هزار کودک یتیم بر جای گذاشته‌اند.

تس اینگرام، سخنگوی یونیسف که اخیراً از غزه بازدید کرده است، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت که آنچه او را متعجب کرده تعداد کودکان زخمی است که دیده است. او در این خصوص افزود که این کودکان را نه فقط در بیمارستان‌ها، بلکه در خیابان‌ها، در پناهگاه‌های موقت آنها و مکان‌هایی که زندگی می‌کنند، دیده است.

در همین راستا پیش از این می جولان، نماینده زن کنست رژیم صهیونیستی گفت: هر کودک فلسطینی هشتاد سال دیگر به نوه های خود خواهد گفت که یهودیان با ما چه کردند. من شخصا به کشتن نوزادان و ویرانی غزه افتخار می‌کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • رفتار صحیح با کودکانی که زیاد کابوس می‌بینند | ۵ اقدامی که باید هنگام کابوس دیدن کودکتان انجام دهید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • کانون پرورش فکری، دوستدار کودکان و نوجوانان محلات حاشیه‌نشین
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • نگرانی اتحادیه اروپا از توسعه هوش مصنوعی و تاثیر آن بر کودکان
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید