Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- سازمان کشورهاي صادرکننده‌ نفت (اوپک) روز يکشنبه در نشست الجزاير از تازه‌ترين شماره‌ «سند چشم‌انداز 2018 اوپک از صنعت نفت دنيا» رونمايي کرد.
پايگاه اينترنتي سازمان «اوپک» در گزارشي نوشت: گزارش چشم‌انداز نفت دنيا نخستين بار در سال 2007 منتشر شد.
اين گزارش بازنگري و ارزيابي کاملي از اميدها و انتظارهاي پيش روي صنعت نفت جهاني در ميان مدت و دراز مدت تا سال 2040 ميلادي ارائه مي‌کند و حساسيت‌هاي مختلفي را مورد بررسي و کنکاش قرار مي‌دهد که از پتانسيل اثرگذاري بر صنعت نفت در سال‌هاي پيش‌رو برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«محمد سانوسي بارکينده»، دبيرکل اوپک در جريان مراسم رونمايي از گزارش چشم انداز 2018 گفت: "سال گذشته سالي تاريخي براي سازمان و نيز براي صنعت نفت جهاني بود و بيانيه‌ي همکاري تاريخي هم خيلي کمک کرد، بازگشت توازن و تعادل به بازار جهاني نفت با شتاب بيشتري اتفاق بيافتد، خوشبيني بيشتري بر صنعت حاکم شود که در عوض اثري مثبت بر اقتصاد جهاني و تجارت در سراسر دنيا بر جا مي‌گذارد."
وي افزود: "اهميت تازه ترين رويدادها بويژه مواردي که در دستيابي به ثبات بادوام در بازار دخالت دارند به روشني در همه‌ چارچوب‌هاي زماني حياتي است و اين مورد در تجزيه و تحليلي که در چشم‌انداز 2018 آمده با سند و مدرک در دسترس است.
نشريه‌ امسال، چاپ دوازدهم سند چشم انداز است که دکتر «عايد القحطاني»، مدير بخش پژوهش در اوپک آن را ارائه کرده و در آن ارتباطات بخش هاي مختلف صنعت را برجسته سازي نموده و رويدادها را در زمينه هايي همچون اقتصاد جهاني، تقاضا براي انرژي، عرضه و تقاضاي نفت هم در بخش بالادستي و هم در بخش پايين دستي، رويدادهاي بخش سياستگذاري و فناوري و نگراني هاي زيست محيطي و توسعه پايدار مورد بررسي قرار مي‌دهد. همه‌ اين موارد کمک مي‌کنند چارچوبي براي مورد مرجع سند چشم انداز بدست بيايد.
سند چشم انداز به پيش بيني و پيشگويي کاري ندارد بلکه بايد آن را ابزاري ارزشمند و آگاه‌ساز دانست که بيشتر کاربرد مرجع دارد و بر تعهد سازمان به شفاف سازي اطلاعات و پيشبرد گفت وگو و همکاري به عنوان ابزاري براي کمک به صنعت نفت با ثبات و سالم تاکيد و تصريح مي کند.
سند چشم انداز اوپک بخشي از تعهد سازمان به ايجاد ثبات در بازار است.

اين نشريه ابزاري است که براي برجسته سازي و درک بسياري از چالش ها و فرصت هاي احتمالي که در آينده پيش روي صنعت نفت جهاني قرار دارند.
اين سند همچنين کانالي است براي تشويق به گفتگو، همکاري و شفاف سازي بين اوپک و ديگر سهامداران و افراد ذينفع در درون بدنه صنعت نفت.
سند چشم‌انداز نفت جهاني تخصص دبيرخانه اوپک، کارشناسان حرفه اي کشورهاي عضو اوپک و هيات مديره کميسيون اقتصادي سازمان و نيز اطلاعات و داده‌هاي منابع مختلف ديگر را ترکيب کرده و يکجا در اختيار مي گذارد.
رشد جمعيت، بزرگي رقم جمعيت جوياي کار، گسترش شهرنشيني و مهاجرت نقشي مهم در شکل دادن به آينده بازار نفت و انرژي ايفا مي‌کنند. انتظار مي‌رود جمعيت جهاني از نزديک به 7.6 ميليارد نفر در سال 2017 به 9.2 ميليارد نفر در سال 2040 افزايش پيدا کند.
بخش بزرگي از اين رشد در کشورهاي در حال توسعه بويژه در آفريقا، هند و خاورميانه اتفاق خواهد افتاد. در منطقه سازمان توسعه و همکاري اقتصادي، برآورد مي شود رشد جمعيت تا سال 2040 تا 105 ميليون نفر باشد. اما مهم است خاطر نشان کنيم که رشد کلي جمعيت در دوره پيش بيني شده با کاهش همراه خواهد شد.
در حالي که برآورد مي شود جمعيت جوياي کار (از 15 تا 64 سال) در درازمدت نزديک به يک ميليارد نفر افزايش يابد اما انتظار مي رود سهم نسبي جمعيت جهاني از 66 درصد در سال 2016 به 63 درصد در سال 2040 کاهش يابد.
رشد اقتصادي جهاني عمدتا بواسطه کشورهاي در حال توسعه اتفاق خواهد افتاد در حالي که انتظار مي رود منطقه سازمان توسعه و همکاري اقتصادي رشدي ضعيف تر را تجربه کند که علت آن نيز کاهش جمعيت جوياي کار و بالا رفتن بهره وري نيروي کار است.
رشد توليد ناخالص داخلي انتظار مي رود به طور ميانگين با نرخ سالانه 3.4 درصد بين سال هاي 2017 و 2040 افزايش يابد.
برآورد مي شود بزرگي اقتصاد جهاني در سال 2040 بيش از دو برابر اندازه آن در سال 2017 باشد. در دوره پيش بيني، تغييرات منطقه اي عمده اي در تصوير اقتصادي اتفاق خواهد افتاد.
در سال 2017، سازمان توسعه و همکاري اقتصادي آمريکا 20 درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داد، سازمان توسعه و همکاري اقتصادي اروپا و چين هر دو با توليد ناخالص داخلي 18 درصدي پس از آمريکا قرار داشتند.
ديگر بخش‌هاي آسيا 10 درصد توليد ناخالص داخلي داشتند و هند به تنهايي 8 درصد توليد ناخالص داخلي دنيا را به خود اختصاص داد. در دوره پيش بيني، وزن چين در اقتصاد جهاني با افزايشي نزديک به 6 واحد درصد به 24 درصد مي‌رسد در حالي که برآورد مي شود وزن سازمان توسعه و همکاري اقتصادي آمريکا به 15 درصد و وزن سازمان توسعه و همکاري اقتصادي اروپا به 12 درصد کاهش خواهد يافت.
بسياري از کشورها از جمله 10 کشور عضو اوپک توافق پاريس را امضا و تاييد کرده اند. در تلاش براي دستيابي به اهداف پديده تغييرات آب و هوايي، صنعت زغال سنگ در معرض نظارت تنظيمي قرار دارد.

در نتيجه صنعت نيرو دارد تغييراتي الگويي را تجربه مي کند، کارخانه هاي ناکارآمد تعطيل مي شوند و فناوري هاي پيشرفته جايگزين آنان خواهد شد و يا کلا به سمت منابع جايگزين انرژي تغيير جهت مي دهند. رقابت پذيري هزينه ي گاز طبيعي و انرژهاي تجديد پذير (بويژه باد و خورشيد)، همراه با سياست هاي حمايتي، توجه بازرگاني را در سراسر دنيا به خود جلب کرده اند. اين تغيير مسير بويژه در چين مشهود است که مسيري را در دستيابي به آينده اي با «آسمان آبي» (هواي پاک) در پيش گرفته است.
در بخش حمل و نقل جاده اي، کيفيت سوخت و استانداردهاي انتشار گاز وسايل نقليه در مناطق عمده ي مصرفي دارد تکامل پيدا مي کند. اگر چه آمريکا دارد استانداردهاي شرکتي سوخت اقتصادي ميانگين را آسان گيرانه‌تر مي کند، اتحاديه اروپايي، چين و هند دارند سوخت اقتصادي و استانداردهاي انتشار گاز وسايل نقليه را بيشتر مي کنند.
سياستگذاران در کشورهاي توليد کننده و مصرف کننده انرژي اقدام هاي متفاوتي را به کار مي گيرند تا همزمان اولويت هاي ملي فردي شان را رسيدگي و متوازن سازي کنند. اين اولويت ها عبارتند از تقويت امنيت انرژي، بهره وري انرژي، توسعه ي اقتصادي، کاستن از فقر انرژي و پايبند ماندن به اهداف زيست محيطي آن چنان که در پيمان نامه هاي جهاني همچون توافق پاريس آمده است.
پيشرفت هاي فناوري به رشد و تکامل ادامه مي دهند و دورنماي فراخ تري را پيش روي آينده ي انرژي قرار مي دهند. نگراني ها در زمينه گرم شدن زمين سبب شده است مسيرهاي انرژي به سوي انتشار گازهاي گلخانه اي شتاب بگيرند.
معرفي خودروهاي الکتريکي به عنوان مکملي براي موتور درون سوز، اقدامي که هنوز هم در جريان است و دست کم بخشي از آن موفقيت آميز بوده، پيشرفتي مهم در بازار انرژي به شمار مي آيد.
پيشرفت‌هاي خيره کننده اي هم در زمينه ي توليد برق از انرژي بادي و خورشيدي بدست آمده است. انقلابي که در فناوري هاي اطلاعاتي در جريان است هر دو سوي عرضه و تقاضا را به سوي بهره وري بالاتر، انتشار گاز گلخانه اي کمتر و هزينه هاي بهينه تر رهنمون خواهد شد.
139/120
مترجم: مرتضي لطفي
بيشتربخوانيد:
زنگنه: هرتصميم خلاف منافع ملي را«وتو»مي‌کنم
نشست 174اوپک ؛توافق براي حفظ سقف توليد/ تحليل
تاکيد ترامپ بر کاهش عرضه نفت اوپک و غيراوپک
کليدواژه ايران نفت اوپک

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۶۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاکچری‌ترین فروشگاه آب معدنی جهان در این شهر ایران رونمایی شد + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: برترین‌ها

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • رونمایی از اولین موتور احتراقی غیرآلاینده جهان در ژاپن
  • عربستان به جای «داووس» میزبان مجمع جهانی اقتصاد شد
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • حمایت الجزایر از طرح عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل
  • لاکچری‌ترین فروشگاه آب معدنی جهان در این شهر ایران رونمایی شد + ویدئو