Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@02:19:30 GMT

دل نازکي تيغ براي نان

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۶۷۱۹۱

دل نازکي تيغ براي نان

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - خس خس نفس هايش از دور به گوش مي رسد، انگار دست و پنجه نرم کردن با خارهاي سخت و خشن گياه گون بر پيرمرد صحرا تاثير گذاشته است هر چند باطني مهربان و روزي بخش دارد.

به گزارش خبرنگار ايرنا، کاک شهسوار از اهالي روستاي «نوره» از توابع شهرستان سنندج است، اگر چه زادگاهش يکي از استان هاي همجوار است اما سال هاست که در اين روستا سکونت دارد و روزهاي جواني اش را در دامنه کوه هاي همين روستا به پيري رسانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تيغ خورشيد تير ماه که داغ مي شود، کاک شهسوار و ديگر اهالي که دستي در کار برداشت کتيرا دارند، روانه کوه و کمر مي شوند تا از دل تيغ هاي خشن، با زدن تيغ بر تنه شان، رزق و روزي خود را تامين کنند.
از صحنه هايي که اين روزها کمتر ديده مي شود، سواري گرفتن از چهار پايان براي رسيدن به مقصد است، کاک شهسوار مي رود و مي رود تا دل کوه، عصايي در يک دست و تيشه اي در دست ديگرش، با تيشه دور و اطراف بوته را از خاک خالي مي کند تا به ساقه آفتاب نديده برسد، تيغش را با مهرباني بر ساقه مي زند و به سراغ بوته ديگر مي رود.
اين کاري است که 25 سال از عمر 67 ساله اش را با آن مشغول بوده و روزگار گذرانده و برکت را سر سفره خانواده اش آورده است.
او تيغ زني است که از ساقه گياه «گون» کتيراي سفيد و ناب برداشت مي کند و همه ساله با پايان فصل برداشت که 2 ماهي (تير و مرداد) طول مي کشد، با بذرپاشي مراتع در صدد بستر سازي فصل برداشت سال بعدش بر مي آيد، آخر همه روزي خود را اول از خدا، بعد هم از اين خارهاي خشن طلب مي کند.
گاهي خانواده هم او را همراهي مي کنند، اما کار سخت و طاقت فرساست، سه روز کار مي کنند و يک روز استراحت.
نانمان را از گون داريم، اين را کاک قطب الدين مي گويد؛ او هم بهره بردار کتيرا است.
مي گويد، آموزش هاي سنتي برداشت کتيرا را از بهره بردارن اين محصول در کرمانشاه فرا گرفته و همه حواس شان جمع است تا آسيبي به تنه گياه نرسد.
در مدت برداشت که دو، سه ماهي طول مي کشد 20 تا 30 کيلوگرم برداشت دارند و هر کيلوگرم را به قيمت 120 تا 150 هزار تومان به تجار اصفهاني مي فروشند، آخر کردستان صنايع تبديلي مرتبط با کتيرا ندارد.(ماده اي که در صنايع بهداشتي و آرايشي، چسب سازي و داروسازي کاربرد زيادي دارد)
برداشت اول شان هميشه با کيفيت تر و گرانتر است، هر چه کتيرا سفيدتر باشد، خواهان آن هم زيادتر است و پول بيشتري هم برايش مي دهند.
از هر بوته که برداشت مي کنند، تا پنج سال ديگر به آن تيغ نمي زنند، چون گياه نابود مي شود، بعد از هر تيغ سه روز منتظر مي مانند تا شيره جان گياه کاملا خارج شود و حالا نوبت برداشت صمغ سخت شده، است.
** ظرفيتي که برداشت نمي شود
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان مي گويد اين استان ظرفيت توليد 18 تا 20 هزار تُن کتيرا از انواع مفتولي، جباري و خرمني را دارد اما سالانه حدود هفت تا هشت هزار تُن آن برداشت مي شود.
طاهر کرمي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا علت اين مساله را سختي شرايط برداشت و رعايت تناوب برداشت اين محصول مي داند.
وي مي گويد: کردستان در رديف استان هاي اول تا چهارم توليد اين محصول است و هر بهره بردار روستايي طي چهار تا پنج سال قرارداد با منابع طبيعي مي تواند در صورت برداشت کامل 600 تا 700 ميليون ريال درآمد داشته باشد، يعني سالي حدود 140 ميليون ريال اما اين ميزان در حال حاضر نصف مقدار مورد نظر است چون هم شرايط برداشت سخت است و هم بايد تناوب برداشت رعايت شود.
کرمي اين را هم گفت که امسال 18 فقره قرارداد با روستاييان استان کردستان براي برداشت اين محصول بسته شد که اصل اين قرارداد مبتني بر پرداخت 10 تا 20 درصد درآمد خالص به حساب خزانه دولت است.
اين مقام مسئول مي گويد: با اين پول عمليات احياي مراتع انجام مي شود که در قالب آن بذر مرتعي تهيه و در فصل پاييز در مراتع کشت مي شود.
** نا آشنايي با برداشت و پولي که هدر مي رود
پتانسيل توليد کتيرا در استان کردستان بالاست اما بيشتر توليدات به صورت خام از استان خارج مي شود.
رييس اداره بهره برداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان اين را مي گويد و نا آشنايي بهره برداران محلي با شيوه هاي برداشت را مشکل اصلي توليد اين محصول مي داند.
پيام شريفي عقيده دارد نداشتن سابقه طولاني و نيز آموزش هاي لازم در مغفول ماندن اين برداشت درآمدزا موثر بوده و از آنجا که برداشت کتيرا قدمت زيادي در کردستان ندارد، براي همين از صنايع تبديلي مرتبط با آن هم خبري نيست.
وي افزود: اگر آموزش هاي لازم انجام شود، با هر قرارداد، چهار تا پنج نفر مشغول به کار مي شوند و در مدت زمان دو ماهه مي تواند درآمد خوبي کسب کنند.
شريفي گفت: پارسال 13 هزار بهره بردار کتيرا در استان فعاليت داشتند که با توجه به ظرفيت مناسب مراتع و روستاهاي جنگلي، اين شغل قابل توسعه است.
** حفاظت در ازاي برداشت
هر بهره بردار علاوه بر اينکه در طول دوره برداشت محصول توسط ناظران نظارت مي شود، موظف است بر اساس قرارداد، از عرصه هاي طبيعي در برابر آتش سوزي، تخريب و برداشت غيرمجاز محافظت کند که اين طرح در قالب طرح حفاظت مشارکتي انجام مي شود.
اين يعني معامله دو سر سود براي بهره بردار و منابع طبيعي که اگر رکن سوم صنايع تبديلي هم وارد عمل شود، کردستان مي تواند در زمينه توليد محصولات مرتبط با کتيرا، حرف هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.
7345/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۷۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار در بازدید از یکی از مزارع پرورش گل محمدی در روستای کلاته اقا زاده سبزوار و کارکاه فراوری اقای فایقی گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۳۵ هکتار از گلستان‌های شهرستان سبزوار آغاز شده است. 

امراله شمس با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان گیاهان دارویی است افزود: تقریباً اکثر گونه‌های گیاهان دارویی در این شهرستان امکان کشت و تولید دارند

وی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان سبزوار ۳۵ هکتار و متوسط عملکرد آن در هکتار ۳ هزار کیلوگرم گل‌تر است. 

شمس پیش بینی کرد: در سال جاری در مجموع بیش از ۱۰۰ تن گل از گلستان‌های گل محمدی شهرستان سبزوار برداشت شود.

 مسئول واحد باغبانی شهرستان سبزوار هم گفت: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از اوایل مهر ماه تا اواسط آبان ماه کشت و از اواسط اردیبهشت تا خرداد ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می‌شود.

 محمد عظیمی نژاد افزود: گل محمدی گیاهی کم آب بر است که نیاز آبی آن در هر منطقه متفاوت است و در این شهرستان به ۳ تا ۵ مرحله آبیاری نیاز دارد.

دیگر خبرها

  • برداشت توت فرنگی از مزارع گلستان
  • شاخص بهره مندی روستا‌های کردستان از راه‌ آسفالته به ۷۵ درصد رسید
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه کشاورزی جهت صدور پروانه بهره‌ برداری
  • تعیین تکلیف هزار حلقه چاه در بزرگ‌ترین دشت برنج کشور
  • برداشت گوجه سبز از باغ های سرخه
  • (تصاویر) برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • جمع آوری بیش از ۳۱ میلیارد ریال کمک در فعالیت‌های داوطلبانه هلال احمر کردستان
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • برداشت گل محمدی از گلستان های کاشان