Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست وزرای خارجه چهار عضو دائم شورای امنیت، فرانسه، روسیه، چین و بریتانیا، به‌علاوه آلمان، با حضور فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه دوم مهرماه برگزار شد. طرف‌ها پس از این نشست بود که بیانیه‌ای مشترک در ۱۲ بند صادر کردند.

در بند ۹ بیانیه مشترک ایران و ۴+۱، اعضای مانده در برجام تاکید کرده‌اند در «پی‌گیری تعهدات… به‌طور مشخص برای اقدامات واقعی و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت [پول]به ایران، و تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی» متعهد هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


​از جمله دیگر مسائل بازتاب‌یافته در بیانیه مشترک، تعهد به اجرای توافق اتمی، ابتکار تاسیس «نهاد ویژه» برای پرداخت‌های صادرات و واردات و در مجموع تاکید بر برخورداری ایران از منافع اقتصادی برجام بود.

البته مسائلی مانند برپایی «نهاد مالی ویژه» برای ادامه داد و ستد با ایران پس از بازگشت تحریم‌های اقتصادی واشینگتن، پیشتر نیز مطرح شده بود، هرچند همزمان با این پیشنهادها، آمریکا نیز به متحدان و شرکای خود در مورد داد و ستد با ایران هشدار داده‌است.

ایران و ۴+۱ در بیانیه روز دوشنبه گفته‌اند رفع تحریم‌ها «بخشی حیاتی» از توافق اتمی‌ست. طرف‌ها از به‌روزسانی «مقررات انسداد» اتحادیه اروپا، و اعطای مجوز به بانک سرمایه‌گذاری اروپا برای اینکه ایران از شرایط دریافت وام‌های خارجی برخوردار شود، استقبال کرده‌اند.

«مقررات انسداد»، شرکت‌های اتحادیه اروپا را از رعایت تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و حکم هیچ دادگاهی را برای اجرای مجازات‌های آمریکا، به‌رسمیت نمی‌شناسد. این قوانین در در دهه ۹۰ میلادی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شکل گرفت، هرچند به صورت رسمی به مرحله اجرا درنیامد.

فراهم کردن زمینه‌های لازم برای تامین مالی شرکت‌های اروپایی توسط «بانک اروپایی سرمایه‌گذاری»، پیشتر نیز مطرح شده بود، هرچند رئیس این بانک تردید‌هایی را مطرح کرده‌است. با وجود تلاش‌های پیشین اتحادیه اروپا، برخی تحلیل‌گران اقتصادی می‌گویند هیچ‌یک از گزینه‌ها تا کنون موثر نبوده و بر فهرست شرکت‌های اروپایی که ایران را ترک کرده‌اند، افزوده شده‌است.

این موضوع در اظهارات مقام‌های آمریکایی نیز بازتاب یافته است. برای نمونه وزیر خارجه آمریکا، که ۲۶ شهریور ماه در توئیتر خود نوشته بود «با آمدن چهار نوامبر، قوانین متفاوتی در مورد هرکسی که بخواهد دست به داد و ستد با رژیم ایران بزند، اجرا می‌شود؛ همین الان هم کشور‌های بسیاری دست به اقداماتی برای تـرک ایران، زده‌اند».


منبع: پارسینه

کلیدواژه: اقدامات مالی اروپا برجام صادرات نفت تحریم های امریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۷۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر

دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های شهرکرد در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف شهرکرد از جمله دانشگاه دولتی شهرکرد، فرهنگیان، پیام نور شهرکرد و علوم پزشکی شهرکرد ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا تجمع کردند.

جمعی از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های مختلف شهرکرد در حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل و حمایت‌های آمریکا از این رژیم کودک‌کش با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.

خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در آمریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد اسرائیلی در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و نویدبخش فعال شدن دوباره جنبش دانشجویی در آمریکا و اروپا این بار علیه اسرائیل است.

دانشگاه‌های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و استادان در اعتراض به سیاست‌های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند، در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیئت علمی بازداشت شدند.

این تجمع سراسری در تمام دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با هدف حمایت از جنبش اصیل «همبستگی با غزه» برگزار شد.

تجمع دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان چهارمحال‌وبختیاری

تجمع دانشجویان دانشگاه دولتی شهرکرد

تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

کد خبر 748845

دیگر خبرها

  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند
  • برگزاری تجمع در خاش برای حمایت از دانشگاهیان آمریکا و اروپا
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • روسیه: با اعمال تحریم‌های احتمالی اروپا گاز گران‌تر می‌شود
  • برکناری نتانیاهو تنها راه نجات است/ تاکید بر برگزاری انتخابات زودهنگام
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • تجمع دانشجویان بام ایران در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی+ تصاویر
  • تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • تداوم مداخله جویی واشنگتن؛ کاخ سفید خواستار آزادی خواننده رپ ایرانی شد
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد