Web Analytics Made Easy - Statcounter

جریان ائتلاف بزرگ ملی افغانستان که از ده‌ها حزب اپوزیسیون دولت تشکیل شده است به اعتراض‌ها علیه کمیسیون انتخابات این کشور پس از توافقات اخیر درباره فناوری بیومتریک پایان داد. ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در چند هفته اخیر احزاب سیاسی افغانستان برای اعمال فشار بر کمیسیون انتخابات این کشور اعتراضات مدنی راه اندازی کرده و دفاتر این کمیسیون را در بسیاری از ولایت‌ها مسدود کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احزاب سیاسی افغانستان در چند ماه اخیر بارها به لزوم اصلاح نظام انتخاباتی، استفاده از فناوری بیومتریک و زمینه سازی برای نظارت بی قید و شرط بر روند انتخابات تاکید کردند.

پس از آنکه تلاش‌ نیروهای امنیتی افغان برای بازگشایی دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایت‌های بلخ، قندهار و ننگرهار با شکست روبرو شد کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که شروط انتخاباتی احزاب سیاسی این کشور را پذیرفته است.

دو روز پیش، مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کردند که این کمیسیون روند استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات پارلمانی این کشور را در دستور کار قرار داده است.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در واکنش به این موضوع، اعتراضات مدنی در شماری از ولایت‌ها را متوقف کرده است و دفاتر کمیسیون انتخابات نیز بازگشایی شدند.

«همایون همایون» معاون پارلمان افغانستان به نمایندگی از ائتلاف بزرگ ملی اعلام کرد، احزاب سیاسی از تصمیم دولت و کمیسیون انتخابات برای استفاده از فناوری بیومتریک و نظارت جدی احزاب بر روند انتخابات اسقبال می‌کند.

وی افزود: این ائتلاف به منظور نشان دادن حسن نیت خود اعتراضات مدنی را متوقف کرده است.

معاون پارلمان افغانستان از کمیسیون انتخابات این کشور خواست تا شیوه برگزاری انتخابات را نیز مطابق با طرح احزاب سیاسی تغییر دهد اما او این خواست را مانند گذشته با جدیت مطرح نکرد.

همایون اظهار داشت: از کمیسیون انتخابات و دولت این کشور می‌خواهیم تا مکانیسم و نحوه استفاده از بیومتریک، و زمینه سازی نظارت احزاب را با مردم این کشور در میان بگذارند.

از سوی دیگر، مسئولان کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرده است که مطالعات آنها درباره نحوه استفاده از فناوری بیومتریک تا کنون نهایی نشده است.

«ذبیح‌الله سادات» معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: تا دو روز آینده این کمیسیون تصمیم نهایی خود درباره شیوه استفاده از فناوری بیومتریک را اعلام خواهد کرد.

از نظر برخی از نهادهای ناظر، کمیسیون انتخابات این کشور توان برگزاری انتخابات با استفاده از فناوری بیومتریک را ندارد زیرا تنها 25 روز به برگزاری انتخابات باقی مانده است.

کمیسیون انتخابات افغانستان 21 هزار مرکز رای دهی در سراسر این کشور را تعیین کرده است که در صورت استفاده از فناوری بیومتریک، این مراکز نیز باید با فناوری بیومتریک مجهز شوند.

با این حال، هنوز هم نگرانی‌هایی درباره استفاده غیر موثر از بیومتریک توسط دولت افغانستان در روند انتخابات وجود دارد.

کارشناسان بر این باورند که دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات تلاش می‌کند تا بار دیگر احزاب سیاسی این کشور را فریب دهند و انتخابات را به نحو دلخواه برگزار کند. زیرا احزاب سیاسی مانع فعالیت کمیسیون انتخابات شدند و دولت تلاش می‌کند تا با هر ترفندی دفاتر این کمیسیون را بازگشایی و انتخابات را در 28 مهرماه سالجاری برگزار کند.

انتهای پیام/

R36461/P36446/S8,87,1413/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۷۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات

کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات به منظور تمهید برگزاری جلسه ۲۷ ام شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بررسی وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی خدمات در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ، کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات به منظور تمهید برگزاری جلسه ۲۷ ام شورای اجرایی فناوری اطلاعات و بررسی وضعیت دستگاه‌های اجرایی در هوشمندسازی خدمات در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در این جلسه که با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های اعضای شورای اجرایی برگزار شد، وضعیت هوشمندسازی دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر مصوبات جلسات ۲۴، ۲۵ و ۲۶ شورای اجرایی و آیین نامه بند (ج) تبصره ۷ بودجه ۱۴۰۲ آیین نامه مربوطه بررسی شد.

همچنین وضعیت اجرا و آسیب شناسی پروژه‌های پیشران دولت هوشمند که در جلسه ۲۶ شورای اجرایی تصویب شده است مورد واکاوی قرار گرفت.
اعضای کمیسیون راهبردی اهم توجه به متناسب سازی برنامه‌های هوشمندسازی و تحول دیجیتال دولت با استعداد‌های ساختاری و سرمایه انسانی دستگاه‌ها در حوزه فناوری اطلاعات برای ارائه و تصمیم گیری در جلسه ۲۷ ام شورا تاکید داشتند.

دیگر خبرها

  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • قربانی بهبود روابط کابل اسلام آباد شده ایم
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • سرویس استعلام آنلاین ملک در شهرداری‌های کلانشهرها راه‌اندازی می‌شود
  • مردم تقسیم‌بندی‌های سیاسی مجلس را مشخص می‌کنند
  • برگزاری جلسه کمیسیون راهبردی شورای اجرایی فناوری اطلاعات
  • نگاه مجلس دوازدهم خارج از باندها و جناح‌های سیاسی است
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • جنبش دانشجویی آمریکا اراده لازم برای تغییر را دارد