Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر ویدا صنیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه عوامل خطرساز ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ در افراد بالای 50 سال شایع ‌تر است، افزود: شیوع این بیماری در افرادی با رژیم‌های غذایی حاوی چربی بالا، گوشت قرمز زیاد و غذاهای آماده و نیمه آماده و کنسرو شده بالا است.
وی اظهار داشت: چاقی، کم‌ تحرکی، کاهش فعالیت فیزیکی و دیابت شیوع سرطان روده‌ بزرگ را افزایش می‌دهد و مصرف سیگار، الکل و رادیوتراپی شیوع کانسر کولورکتال را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صنیعی با بیان اینکه در صورت ابتلا به این بیماری، تغییردرعادت اجابت مزاج شامل اسهال و یبوست، ایجاد می‌شود گفت: اگر این تغییرات بیش از چهار هفته ادامه داشته باشد، باید جدی تلقی شود.
وی خونریزی از مقعد و یا مدفوع حاوی خون، درد شکم، نفخ و دل ‌پیچه، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع و دفع ناقص، ضعف و خستگی مفرط، کاهش وزن غیرمترقبه و ناخواسته را از جمله علائم بیماری سرطان روده بزرگ دانست و گفت: این علائم بسته به محل گرفتاری و طول مدت ابتلا به سرطان کولورکتال، شدت و ضعف دارد.
رئیس گروه بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ بیماری خاموشی است که باید جدی گرفته شود ، گفت: به رشد سلول‌های سرطانی در کولون یا رکتوم (بخشی از روده بزرگ) سرطان کولون گفته می‌شود و این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد که در آن سلول های سرطانی می ‌توانند به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند یا در آنها تکثیر یابند.
صنیعی گفت: سرطان کولون یا روده‌ بزرگ مشکل قسمت انتهای دستگاه گوارش است که چند سانتی‌ متر آخر کولون یا روده‌ی بزرگ که به مدخل مقعد ختم می‌شود، رکتوم یا راست‌ روده نام دارد.
وی با بیان اینکه تشخیص زودرس سرطان در درمان قطعی آن نقش بزرگی ایفا می‌کند تأکید داشت: اگر فردی تغییر در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع را مشاهده کند باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند و علائم و تغییرات به وجود آمده، دقیقاً گزارش شود و تاریخچه غربالگری در صورت وجود ارائه شود.
صنیعی با بیان اینکه به ‌طور معمول اولین غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان کولورکتال ( روده بزرگ) از سن 50 سالگی شروع می‌ شود ، گفت: در صورت وجود سابقه فامیلی سرطان و یا بیماری ‌های مستعد کننده ابتلا به آن، غربالگری با هدف تشخیص زودرس، در سنین پایین ‌تر نیز آغاز می‌ شود.
وی به روش کولونوسکوپی برای تشخیص این بیماری اشاره کرد و گفت: دستگاه کولونوسکوپی یک لوله استوانه‌ای قابل ‌انعطاف است که به این دستگاه دوربینی متصل شده که به یک مانیتور وصل است.
صنیعی در خصوص چگونی ابتلا به سرطان روده بزرگ گفت: طبق نظر متخصصان و صاحب نظران مرتبط در اغلب موارد علت اصلی ابتلا به سرطان نامشخص است و خطاها یا تغییرات اکتسابی به وجود آمده در سلول‌های سالم روده، دلیل آن است که این سلول‌ها بدون کنترل تکثیر پیدا کرده و باعث ایجاد توده سرطانی در داخل روده می‌شود و به بافت‌های اطراف خود و نقاط دور‌رس بدن هجوم می برند.
وی افزود: جهش ارثی ژن‌ها که سبب افزایش استعداد فرد برای ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ می‌شود، درصد کمتری از مبتلایان به این نوع سرطان را شامل می‌شود.
3033/8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز دربی 88 دانشگاه علوم پزشکی رژیم های غذایی ژن سرطان غذاهای آماده اهواز دربی 88 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد

فاتحی نیا مدیر کل دامپزشکی استان یزد در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟