Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@22:51:56 GMT

شرط آرزوی مطلوب، معقول بودن آن است

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۶۸۱۷۲

شرط آرزوی مطلوب، معقول بودن آن است

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: آرزو و آرزو داشتن، یک بحث پیچیده است، چون برخی از آرزو به خوبی یاد می‌کنند و معتقدند انسان به علت دارا بودن آرزوهای بزرگ، او به بزرگی و رشد دست پیدا می‌کند. اما بعضی دیگر مخالف آرزو داشتن هستند، زیرا معتقدند آرزوها ناشی از نوعی توهم و تخیلات بی‌منطق افراد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: آرزو فی‌النفسه نه بد و نه خوب است؛ اما چگونگی و نوع آرزوها هستند که مهم می‌باشند. اگر انسان آرزوی حفظ قرآن یا زیارت امام زمان یا طول عمر والدین خود را داشته باشد، فوق‌العاده مطلوب است، اما اگر انسان آرزوی سقوط یا آسیب و بیماری برای خودش و دیگران را در ذهن و یادش پرورش دهد، معقول و مطلوب نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گاهی آرزوها در منطق دین، آرزوهای دراز هستند، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند؛ بر امت خودم از دوچیز بیمناکم؛ یکی آرزوهای دراز و دیگری پیروی از هواهای نفسانی. آرزوهای دراز، میل‌ها و کشش‌های غیرمنطقی و غیرواقع‌گرایانه هستند که انسان را بیمار و او را دچار حرص و طمع می‌کنند‌ و او را از موقعیت اطراف خودشان، بیگانه می‌‌سازند‌.
گرجی ادامه داد: آنچه در روایات دینی مذمت شده، آرزوهای دراز، دست نیافتنی و غیرمنطقی است.‌ در مقابل آرزوهای مثبت یا نوعی خیال‌بافی‌ها مطلوب هستند، پس باید ببینیم آرزوها به چه سمتی متمایل شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: آرزو مانند چشم، گوش، زبان، عقل و... است. زمانی چشم و گوش و زبان و عقل ارزش دارند که از آنها به شکل صحیح استفاده شود. اگر آرزوهای انسان به سمت رشد و تعالی فکری، علمی، اخلاقی و معنوی باشد، این آرزوها مطلوب است، ولی اگر این کشش به سمت یکسری امور دست‌نیافتنی یا امور نادرست از نظر شرعی و عقلی باشد، مایه شکست و دردسر انسان می‌شود.
وی گفت: آرزوها همیشه وهم و خیال نیستند، بلکه برخی از آرزوها، آرزوهای درست هستند. پس بسته به نیت و هدف آرزو، آرزو می‌تواند خوب یا بد باشد. آرزوها باید در کفه عقل و ترازوی اندیشه، سنجیده شوند. اگر آرزوهای دست‌یافتنی مدنظر باشند، به موفقیت می‌رسیم. انسان با تلاش، مشورت، فکر و عبادت خدا می‌تواند مسیر رسیدن به آرزوهایش را تسهیل کند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: آرزو خیال توهمات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامیداشت عملیات بازی‌دراز در هفته جاری برگزار می‌شود

سردار مسعود قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به لغو برنامه مراسم گرامیداشت حماسه غرورآفرین عملیات بازی‌دراز در هفته گذشته اشاره و اظهار کرد: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی بر وضعیت نامساعد جوی و بارش شدید باران و رعدوبرق، در راستای حفظ سلامتی زائران برگزاری این مراسم به ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت‌ماه موکول شد.

وی با اشاره به برنامه‌های گرامیداشت این حماسه غرورآفرین و نیز افتتاحیه راهیان نور با حضور کاروان‌هایی از سراسر کشور در ارتفاعات بازی‌دراز، افزود: ۱۹ اردیبهشت‌ماه مصادف با روز چهارشنبه یادواره شهید شیرودی در یادمان این شهید بزرگوار و همچنین یادواره شهدا در کنار حرم مطهر احمد بن اسحاق برگزار می‌شود.

جانشین سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه ادامه داد: ۲۰ اردیبهشت ماه مصادف با روز پنجشنبه نیز از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح صعود به ارتفاعات بازی‌دراز انجام خواهد شد.

قنبری با تاکید بر آمادگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم و میزبانی از زائران شهدای این عملیات، خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۰ هزار نفر از هموطنان از ۲۵ استان در این برنامه شرکت کنند.

به گفته وی، سال گذشته ۴۰ هزار و ۴۲۰ نفر به ارتفاعات بازی دراز صعود داشتند.

قنبری از آمادگی شهرستان‌های دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب برای اسکان زائران خبر داد و تصریح کرد: پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس هوایی و معاونت بهداری سپاه از ورودی استان کرمانشاه تا ارتفاعات بازی‌دراز مستقر خواهند شد و تمامی بیمارستان‌ها در آماده‌باش هستند.

وی در بحث موکب و خدمات‌رسانی به زائران، گفت: از ورودی این استان تا ارتفاعات بازی‌دراز موکب‌هایی به صورت خودجوش برپا می‌شود.

کد خبر 6096508

دیگر خبرها

  • راهنمای دیدنی‌های تایلند: نقاطی که در سفر به این کشور حتماً ببینید
  • جزئیات برگزاری مراسم سالروز عملیات «بازی دراز» اعلام شد
  • تلاش برای دسترسی به داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی
  • دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • (ویدئو) خبرهای امیدبخشی که ندا قاسمی بازیگر «نون خ» آرزو دارد بگوید
  • ورزش خوزستان با طرح ملی آمایش سرزمینی به نقطه مطلوب می‌رسد
  • مراسم گرامیداشت عملیات بازی‌دراز در هفته جاری برگزار می‌شود
  • آرزوی سه ساله تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن شیراز
  • گواردیولا: بایرن مونیخ را خیلی دوست دارم و آرزو می‌کنم به زودی سرمربی خود را پیدا کند
  • آرتتا: آرزوی قلبی‌ام امتیاز از دست دادن سیتی است