Web Analytics Made Easy - Statcounter

قزوین - ایرنا - هشت سال دفاع مقدس بدون شک از درخشان ترین دوران ماندگار انقلاب اسلامی است که آموزه های فراوانی از شهادت، ایستادگی و استقامت را به نسل های پس از خود نیز آموخت.

به گزارش ایرنا، دوران دفاع مقدس نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی محسوب می شود که در آن اوج تجلی و عزم اراده ملی با از خودگذشتگی و ایثار جان جوانان این مرز و بوم و به زانو درآوردن استکبار جهانی و نظام سلطه به تصویر کشیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در واقع می توان اذعان داشت که دفاع مقدس فرصتی برای ظهور بسیاری از توانمندی های امروز از جمله مسایل هسته ای، نظامی، علمی، پزشکی و صنعتی بود که توانست باورهای جوانان ایرانی را به منصه ظهور و خلاقیت برساند.
در واقع باید گفت بزرگی، عزت و احترام امروزی میهن اسلامی و جوانان برومند و خلاق آن مرهون فداکاری و ایثارگری های کسانی بود که روزگاری با پشت پا زدن به تمامی آمال و آرزوهای خود و برای دفاع از کیان اسلامی و فرزندان آن جان خود را برای ایستادگی و بقای آیندگان این مرز و بوم دادند.
به همین رو، هفته دفاع مقدس بهترین فرصت برای یادآوری حماسه سازی و دلاور مردانی که با دستانی خالی، خود را به قلب دشمن تا بن مسلح خود زدند و با عبور از سخت ترین میدان ها و آزمون ها، نام خود را در تاریخ انقلاب برای همیشه جاودانه کردند.

**دفاع مقدس در صدر تاریخ انقلاب اسلامی قرار دارد
ارشد نظامی آجا در مناطق قزوین و زنجان اظهار داشت: دفاع مقدس باعث خودباوری و ایجاد انگیزه در بین جوانان آن روزهای انقلاب شد تا جایی که همگان پس از آن اقرار داشتند که جوان ایرانی هم در عرصه دفاع و هم سایر عرصه های علمی و فناوری می تواند روی پای خود بایستد.
امیر سرتیپ دوم بهنام پیری یادآور شد: تنها هدف در دوران دفاع مقدس خودباوری و خود اتکایی بود که این مساله از سوی رزمندگان سلحشور ایران اسلامی به بهترین شکل ممکن و در طول هشت سال دفاع جانانه به نمایش گذاشته شد.
این مسئول نظامی خاطرنشان کرد: در اوایل جنگ تحمیلی و قبل از آن قدرت نظامی کشور توان ساخت حتی یک گلوله تفنگ را نداشت اما امروز و با پشت سر گذاشتن حوادث بسیار و الهام گرفتن از دوران جنگ تحمیلی، به جایی رسیده ایم که با ساخت بالگرد، موشک و انواع سلاح های نظامی اسکتبار جهانی را نیز به واهمه انداخته ایم.
امیر پیری تاکید کرد: یکی از دلایل پاسداشت هفته دفاع مقدس آن است که جوانان امروز بدانند که رزمندگان آن دوران با دستان خالی و تنها با داشتن ایمان و توکل به خداوند توانستند ضمن مقاومت در برابر دشمنان شرق و غرب که در پشت رژیم بعثی عراق خود را پنهان کرده بودند، آنان را وادار به زانو زدن در برابر ملت ایران کنند.
امیر پیری با اشاره به اینکه رژیم بعثی عراق در ابتدای جنگ با 12 لشگر، 45 تیپ زرهی، 800 قبضه توپ، 400 قبضه توپ هوایی، 366 فروند هواپیمای جنگی به همراه 400 فروند بالگرد به میهن اسلامی ما یورش آورد، افزود: از 2 هزار و 887 روز جنگ تحمیلی، رزمندگان ما یک هزار روز آن را رو در رو با دشمن جنگیدند و در برابر 207 تک دشمن، 793 عملیات جنگی را به نمایش گذاشت.

**همه مردم ایران در دوران دفاع مقدس در فکر پشتیبانی از جنگ بودند
جانشین سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین گفت: مردم مومن و انقلابی ایران همانند دوران پیروزی انقلاب، در زمان جنگ تحمیلی همه فکر و ذکرشان حمایت و پشتیبانی از رزمندگان اسلام در جبهه های حق علیه باطل بود.
سرهنگ عباس برزگر ادامه داد: نیروهای مسلح با تبعیت از رهبری و ولایتمداری خود توانست با ایثار و از خود گذشتگی ضمن دفاع از ارزش های انقلاب، راه نفوذ بر دشمن را ببندند و با ادامه مجاهدت های خویش نامی ماندگار را از خود و انقلاب برجای بگذارد.
وی، رمز اصلی جاودانگی دوران دفاع مقدس در تاریخ انقلاب را ایثار، شهادت طلبی و ایمان برشمرد و یادآور شد: این دوران بهترین فرصت بود تا ما همه توانمندی و ظرفیت های خود را به عرصه نمایش بگذاریم و با انجام این کار امروز کشور ما تبدیل به قدرت نخست در زمینه های علمی، فناوری، صنعتی و نظامی در منطقه و حتی فرا منطقه ای خود نیز شده است.
این مسئول نظامی در ادامه با اشاره به اینکه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پس از جنگ ویتنام به عنوان طولانی ترین جنگ در جهان محسوب می شود، گفت: تنها با گذشت 20 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی و پشت سر گذاشتن بسیاری از مشکلات از جمله حوادت کردستان و گنید، درگیری قومیت ها و در نهایت ترور شخصیت های انقلابی، کشور وارد یک جنگ نابرابری شد که در همان ابتدا بسیاری از اراضی سرزمینی خود را نیز در اشغال دشمن دید.
سرهنگ برزگر اضافه کرد: دوران دفاع مقدس درس ایستادگی و مقاومت را به شکل مطلوب و ایده آلی به نسل های زمان خود و پس از آن را داد تا جایی که امروز، پاسداشت و گرامیداشت آن تنها گوشه ای از آن رشادت و از خود گذشتگی ها می تواند باشد.

**دفاع مقدس، درخشان ترین دوره دفاع از تمامیت ارضی ایران بود
مدیرکل حفظ و نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دفاع مقدس هشت ساله ما در مقابل دشمن بعثی عراقی، درخشان ترین دوره دفاع از تمامیت ارضی ایران در طول 2 قرن اخیر است چرا که صدام با پشتوانه قدرت های جهانی غربی و شرقی و کشورهای عربی منطقه نتوانست به هیچ یک از اهداف پلید خود دست یابد.
سرهنگ مهدی طاهرخانی افزود: نقش امام راحل (ره) و فداکاری ملت به ویژه ارتش، سپاه و بسیج دلاور در کسب پیروزی های مقتدرانه و شجاعانه حاصل شده در جبهه های حق علیه باطل حایز اهمیت بود تا جایی که همگان پس از پایان جنگ در تعجب بودند که چگونه یک ملت با وجود همه تحریم ها و نداشتن سلاح های مدرن جنگی آن روز توانست ضمن ایستادگی در برابر ابر قدرت های زمان خود، سرانجام پیروز از میدان خارج شود.
این مسئول نظامی به مدیریت الهی و مدبرانه مقام معظم رهبری در طول دوران پس از جنگ اشاره کرد و گفت: ترور 17 هزار شهید توسط منافقان کوردل، شهادت رییس جمهور و نخست وزیر وقت تنها گوشه ای از برنامه دشمنان برای از بین بردن نظام مقدس بود که همه اینها به واسطه تدبیر و برنامه های الهی ایشان خنثی شدند.
به گفته وی، همه ما امروز موظفیم برای پاسداشت و نکوداشت یاد و خاطره همه شهدای دوران دفاع مقدس و جانبازان آزاده به بهترین شکل ممکن چنین مراسم هایی را برگزار کنیم.

**دفاع مقدس انقلاب اسلامی را بیمه کرده است
رئیس پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس به خبرنگار ایرنا گفت: باید اذعان داشت که دفاع مقدس در حساس ترین برهه از زمان تاریخ انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و در نهایت نیز یکی از برگ ها پر افتخار انقلاب شکوهمند ایران را به خود اختصاص داد.
سرتیپ دوم پاسدار ابوالحسن کبیری تاکید کرد: وقتی انقلاب نوپای اسلامی تازه می خواست شکل بگیرد و استواری خود را بیابد به ناگاه مورد تهاجم همه جانبه استکبار جهانی و قدرت های شرق و غرب آن زمان قرار گرفت و هجمه ای با حضور بیش از 30 کشور که از آن به جنگ جهانی نیز یاد می شود را به کشور و ملت ما تحمیل کرد.
این مسئول نظامی ادامه داد: ملت هوشیار و انقلابی ایران از همان ابتدای پیروزی انقلاب خود در جبهه های مختلف از جمله با گروه های تجزیه طلب در خوزستان و کردستان، عاملان حوادث گنبد و جنگل های آمل، حزب خلق مسلمان در شمال غرب کشور، منافقان و عوامل تروریستی و در نهایت نیز با عراق از شمال تا جنوب کشور به جنگ پرداخت.
سردار کبیری با بیان اینکه در همان ابتدای جنگ علاوه بر کمبود سلاح، نیروهای حاضر در جبهه را کارگران، کارمندان و دانش آموزانی پر کردند که بدون پشتوانه های جنگی و از پشت دستگاه های صنعتی و میز ادارات و مدارس به مناطق اعزام شده بودند، افزود: حتی نیروهای سپاه نیز آموزش های لازم را برای رویارویی با چنین جنگ هایی نداشتند.
وی تصریح کرد: در چنین عرصه ای، استقامت ملت ایران تنها با گذشت یک سال از جنگ تحمیلی باعث شد تا ضمن توقف ماشین جنگی دشمن، در سال های بعد اقدام به باز پس گیری اراضی از دست رفته خود شود و حماسه ای را خلق کند که تا آن روز در تاریخ جنگ های جهان مانند آن مشاهده نشده بود.
سردار کبیری یادآور شد: اکنون با گذشت 30 سال از آن واقعه، دشمن با به راه انداختن جنگی دیگر، نه در عرصه رزم بلکه در شکل و قالب متفاوت و از طریق فضاهای مجازی، اقتصادی و فرهنگی چهره کریه خود را نشان داده و سعی دارد تا جوانان و نخبگان ما را به سوی خود کشیده و با خیال باطل خود، نظام اسلامی را سرنگون کند.
وی تاکید کرد: مسئولان نظام مقدس اسلامی در چنین برهه ای از زمان باید با فعالیت های خود در عرصه زنده نگاهداشتن یاد و خاطره دوران دفاع مقدس، کاری کنند تا در گام نخست تاریخ آن دوران تحریف نشود و از سوی دیگر کاری کنیم تا حماسه سازی ها، مجاهدت ها، استقامت و ایستادگی رزمندگان و ملت ایران در طول هشت سال جنگ تحمیلی از سوی قدرت های بزرگ آن زمان به بوته فراموشی سپرده نشود.
8054

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي دفاع مقدس انقلاب اسلامي قزوين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۸۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا علیجانی اظهار کرد: پیکر مطهر این شهدا طی روزهای گذشته در منطقه عملیاتی فکه در جغرافیای شهرستان دهلران پیدا شده است.

وی افزود: این شهدا سال ۱۳۶۲ در عملیات والفجر یک به شهادت رسیده‌اند.

علیجانی ادامه داد: این شهدای تازه تفحص شده همگی دارای پلاک هویتی هستند.

وی یادآور شد: پیکر مطهر این شهدا به معراج شهدای تهران برای تشخیص هویت، آزمایشات تخصصی دی. ان. ای و استان محل اعزام فرستاده می شود.

کد خبر 6088463

دیگر خبرها

  • پیدا شدن پیکر مطهر ۷ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس در فکه دهلران
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • طلاب نسبت به تبیین تاریخ دفاع مقدس اهتمام داشته باشند
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است