Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-25@00:16:20 GMT

ایران پیش بینی های ترامپ را برهم زد!

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۶۸۶۹۵

روحانی در گفت‌وگو با NBC:کسی که علاقه به مذاکره، گفت‌وگو و پیشرفت در روابط دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، شب گذشته (به‌‌وقت محلی) در گفت‌و گو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا و در پاسخ به این سؤال که "آیا در نیویورک دیداری بین شما و ترامپ انجام می‌گیرد؟"، گفت: برنامه‌ای برای دیدار نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر کسی علاقه به مذاکره، گفت‌وگو و پیشرفت در روابط دارد، از حربه تحریم و تهدید استفاده نمی‌کند، زمانی که دولتی همه توان خود را علیه دولت دیگر به‌کار می‌گیرد، معنایش این است که اراده لازم برای حل‌وفصل مسائل ندارد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی ان‌بیسی از رئیس‌جمهور سؤال کرد: تمایل دارید چه چارچوب و شرایطی از طرف آمریکا مشاهده کنید تا زمینه چنین جلسه‌ای فراهم و گفتگوها آغاز شود؟

حجت ‌الاسلام روحانی گفت: آمریکا ابتدا باید همان پلی را که با تهدید، تحریم و خروج از برجام تخریب کرده بسازد تا ما به شرایط اول برگردیم تا به این ترتیب فضای مناسبی ایجاد شود و دو کشور بتوانند برای آینده خودشان برنامه‌ریزی بکنند.

وی در پاسخ این سؤال که چرا ایران به‌رغم خروج آمریکا از برجام همچنان در این توافق باقی ماند، اظهارداشت: امید آمریکا این بود که با خروج این کشور از برجام، بلافاصله ما هم خارج شویم تا موضوع به شورای امنیت ارجاع داده شود و در ادامه راه، از طریق سازمان ملل ایران تحریم شود، اما پیش‌بینی‌های آقای ترامپ درست از آب در نیامد.

رئیس‌جمهور افزود: آمریکا به‌خلاف مقررات بین المللی از برجام خارج شد و قطعنامه لازم الاجرای 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشت اما ما تا زمانی که منافع کشور در برجام توسط 5 کشور باقیمانده تأمین شود، در برجام خواهیم ماند.

روحانی گفت: یک قرارداد یکطرفه که معنا ندارد، اگر قراردادی باشد که ما محدودیت‌ها را بپذیریم، معنایش این است که از امتیازات آن قرارداد هم بهره‌مند شویم، بنابراین ماندن ما در برجام منوط به این است که 5 کشور باقیمانده به تعهدات خودشان عمل کنند.

وی در پاسخ سؤالی درباره میزان اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اظهار داشت: تحریم از یک‌سو  فشار به مردم کشور ما بوده ولی از سوی دیگر زمینه صادرات بهتر شده است و تولید ملی ما هم در بسیاری از زمینه‌ها حرکت بسیار خوبی را در دوران تحریم شروع کرده است. همه تلاش آمریکا بر این است که مقررات تجارت بین‌المللی را زیر پا بگذارد و به کشورهای دیگر و شرکت‌ها فشار وارد کند که آن‌ها به‌خلاف مقررات بین‌المللی با ایران رابطه نداشته باشند.

رئیس‌جمهور گفت: در واقع یک زورآزمایی بزرگ بین همه طرفداران صلح و ثبات در منطقه با آقای ترامپ است. همه کشورهای دیگر در منطقه ما به‌جز یکی دو کشور، در سطح جهان کار ترامپ را نمی‌پسندند و معتقدند برجام به‌نفع منطقه و جهان است، پس تلاش ایران یک تلاش دسته‌جمعی است. ما تنها نیستیم بسیاری از کشورها با ما موافقند و امیدواریم با کمک کشورهای دوست‌مان به‌راحتی از این مسیر عبور کنیم و در نهایت آمریکا احساس کند و بفهمد در این راه تنهاست و از لحاظ سیاسی، اخلاقی و از لحاظ حقوقی ضرر کرده است.

روحانی اظهار داشت: شرکای اروپایی ما و متحدین آمریکا در اروپا، با صراحت اعلام کردند که با کار ترامپ مخالفند و می‌خواهند در برجام بمانند و همواره ما را تشویق کردند که در برجام بمانیم. در همان روزهای اولیه‌ای که ترامپ از این توافق خارج شد یکی از رهبران اروپا با من تلفنی صحبت کرد و از من خواست که مهلت لازم را به اروپا بدهیم برای اینکه آن‌ها بتوانند اقدامات لازم را برای حفظ این توافق انجام دهند. آنچه می‌بینم اراده 5 کشور دیگر و اتحادیه اروپا بر این است که این توافق باقی بماند، این ما نیستیم که بین آمریکا و دیگران فاصله انداختیم این رفتار نادرست خود آقای ترامپ است که این فاصله را به‌وجود آورده است و اگر به این رفتار نادرست خودش ادامه دهد حتماً فاصله‌ها بیشتر خواهد شد.

در این برنامه از رئیس‌جمهور سؤال شد که "دومین دور تحریم‌ها در اوایل ماه نوامبر شروع می‌شود و ایالات متحده به‌طور روشن گفته که می‌خواهد صادرات نفتی شما را به صفر برساند، آیا معتقدید که چنین چیزی اتفاق خواهد افتاد و چگونه چنین چیزی را می‌بینید؟".

روحانی گفت: اولاً آمریکا در عمل آنچه در نوامبر باید انجام بدهد، پیشاپیش انجام داده است، یعنی در همین سپتامبر فشارهای خودش را به همه کشورهای خریدار نفت ما وارد کرده است، بنابراین ظاهرش این است که نوامبر نرسیده است ولی در واقع در ماه سپتامبر آنچه بنا بود در نوامبر عمل شود، عمل شده است. آمریکا قادر نیست صدور نفت ما را به صفر برساند این کار امکان‌پذیر نیست و این ادعای توخالی و پوچی است که آمریکا انجام می‌دهد، در نهایت در این مسیر ممکن است فشارهایی بر ما وارد شود، اما آمریکا حتماً به اهدافش نمی‌رسد.

وی در پاسخ این سؤال که "بعضی از صحبت‌های مسئولین ایران نشان‌دهنده این بوده که شاید ایران اقداماتی کند که تنگه هرمز را ببندد که تمام صادرات از خلیج فارس متوقف شود، آیا این اقدامی است که واقعاً فکرش را بکنید؟"، گفت: اگر آمریکا بخواهد از زور استفاده کند برای تحریم نفت ایران، حتماً پاسخ مناسب خواهد دید، ما قدرت آن را داریم که آبراه‌های خودمان را امن و آزاد نگه داریم. در طول قرن‌ها این ایران بوده که نقش بسیار تأثیرگذار در حفظ امنیت آبراه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان داشته است و این نقش خودش را ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور در جواب این سؤال که "آیا این اظهارات هشداری است خطاب به دولت ترامپ، آیا این را به‌عنوان یک هشدار باید به‌حساب بیاورند؟"، تصریح کرد: این هشدار نیست بلکه یک واقعیت است که اگر آبراه خلیج فارس امن و آزاد باید باشد، باید برای همه باشد.

"لستر هولت" مجری شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا پرسید: ارزیابی شما از گزارش سالیانه دولت آمریکا درباره تروریسم و اینکه ایران در این گزارش به‌خاطر حمایت از حزب‌الله و حماس، یکی از بزرگترین حامیان تروریسم در دنیا معرفی شده، چیست؟

روحانی گفت:  فکر می‌کنم حادثه شنبه در اهواز پاسخ آمریکا را می‌دهد که آمریکا به‌زبان می‌گوید "من با تروریسم مخالفم" اما در عمل این‌چنین نیست. دولت‌هایی که در منطقه ما از تروریسم حمایت می‌کنند چه تروریست‌هایی که ضد ملت ایران هستند، چه تروریست‌هایی که ضد ملت عراق و سوریه و یمن و دیگر کشورها می‌باشند، رابطه بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با آمریکا دارند، از شما می‌پرسم؛ بمب‌هایی که الآن علیه مردم یمن استفاده می‌شود، از کجا می‌آید؟ هواپیماهایی که مردم یمن را بمباران می‌کنند از چه کشوری است؟ سلاح‌هایی که در دست داعش در عراق و در سوریه بود بسیاری ساخت آمریکا بود.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا به‌زبان می‌گوید با تروریسم مبارزه می‌کند، اما در عمل متأسفانه می‌بینیم از تروریست‌ها حمایت می‌کند و باید این نفاق و دورویی را دولت آمریکا کنار بگذارد. ما اگر تروریسم را یک خطر برای ثبات و برای صلح جهانی می‌دانیم که این‌چنین است، پس همه با هم باید به‌درستی با تروریست‌ها مبارزه کنیم، آمریکا آن‌هایی را که با داعش می‌جنگند تروریست می‌نامد چه در عراق و چه در سوریه، اگر داعش یک گروه تروریستی است، پس کسی که با داعش می‌جنگد قاعدتاً تروریست نیست، این حرف قابل قبول نیست که هم داعش تروریست باشد و هم گروهی که با داعش در عراق می‌جنگد و هم گروهی که در سوریه با داعش می‌جنگد، بنابراین آمریکا دچار تناقض در گفتار و رفتار است.

از رئیس جمهور سؤال شد: "شما معتقدید ایالات متحده از گروهی که به اهواز حمله کردند و ده‌ها نفر را کشتند، پشتیبانی و حمایت کرده  است؟".

روحانی گفت: یکی از مقامات آمریکا به‌صراحت ضمن حمایت از تروریست‌ها گفت که "در اهواز اگر حادثه‌ای رخ داده، ایران نباید به‌دنبال کشورهای دیگر باشد، بلکه این مربوط به رفتار خود ایران است"، این معنایش این است که آمریکا هم فعالیت تروریستی را مجاز می‌داند و هم دارد تشویق می‌کند و هم عامل این حوادث را دولت ایران می‌داند، اگر این چنین است و اگر ما راجع به 11 سپتامبر این‌گونه بخواهیم قضاوت کنیم و اگر بخواهیم راجع به اعمال تروریستی که در پاریس و بروکسل رخ داده با همین تعبیر قضاوت کنیم معنی‌اش چیست؟ پس دولت‌ها مسئول هستند و تروریست‌ها بی‌گناه هستند و تروریست‌ها دارند می‌جنگند برای اهداف خودشان و این دولت‌ها مقصرند که تسلیم تروریست‌ها نمی‌شوند؟! دیروز نماینده آمریکا در سازمان ملل به‌صراحت اعلام کرد که دولت ایران باید تسلیم تروریست‌ها شود و این بسیار شرم‌آور بود.

خبرنگار پرسید: "آمریکا می‌گوید به‌خاطر برنامه موشکی ایران و نقش منطقه‌ای آن از برجام خارج شده، آیا ایران حاضر است درباره این موضوعات گفت‌وگو کند؟".

وی پاسخ داد:  دولت آمریکا راست نمی‌گوید که با سلاح هسته‌ای مخالف است. اولین و آخرین دولتی که تاکنون از سلاح هسته‌ای علیه مردم بی‌گناه استفاده کرده است، آمریکا بوده است. دولت آمریکا از اسرائیلی حمایت می‌کند که دارای سلاح‌های هسته‌ای و خطرناک است، پس آمریکا مخالف سلاح هسته‌ای نیست، آمریکا مخالف این است که یک توافق خوب به‌نام برجام ادامه پیدا بکند. سلاح ایران از جمله موشک‌های ایران برای دفاع از ایران است. همان‌طور که شما می‌دانید از این موشک‌ها فقط دو جا استفاده کردیم و آن هر دو جا هم علیه تروریست‌ها بوده است. وقتی داعش به مجلس و پارلمان ما حمله کرد ما مرکز این گروه تروریستی را با موشک زدیم و وقتی عده‌ای از تروریست‌ها به شهرهای کردنشین ما در هفته‌های اخیر حمله کردند مرکز آن‌ها را با موشک زدیم، پس موشک ما علیه تروریسم است. موشک برای دفاع است ما از موشک‌ها علیه تروریست‌ها استفاده کردیم و باز هم برای دفاع استفاده می‌کنیم.

رئیس جمهور در پاسخ این سؤال که "آیا این موشک‌ها علیه ریاض استفاده نشدند؟"، گفت: ریاض به ما ربطی ندارد. آنجا جنگی است بین مردم یمن و دولت عربستان و امارات. این مردم یمن هستند که از خودشان دفاع می‌کنند و ارتباطی به ایران ندارد. ما در یمن معتقدیم که باید جنگ متوقف شود و بمباران‌ها پایان پیدا کند، مذاکره و سیاست در آنجا باید بتواند مشکلات یمن را حل‌وفصل بکند.

مجری پرسید: "آقای رئیس جمهور، جنابعالی و همه ما شاهد بودیم آقای ترامپ به سنگاپور رفت و با رهبر کره شمالی دیدار کرد، کشوری که کلاهک هسته‌ای دارد، آن جلسه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا داخل آن چارچوب مدلی می‌بینید که بتواند مورد استفاده قرار بگیرد برای به‌وجود آوردن فرصت گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده؟".

روحانی گفت: مدل کره شمالی نمی‌تواند مدل درستی باشد که ایران را با کره شمالی مقایسه کنیم، اما حتماً مدل‌هایی وجود دارد برای اینکه تنش بین ایران و ایالات متحده کاهش پیدا کند، این به‌دست خود دولت ترامپ است که دست از تهدید و مداخله در امور داخلی ایران بردارد و به برجام برگردد.

وی افزود: به‌نظر من آمریکایی‌ها از بسیاری از تعهدات بین‌المللی و توافقات چندجانبه در این مدت یک سال اخیر خارج شدند از معاهده پاریس گرفته تا نفتا، تا قراردادهایی که در پاسیفیک داشتند و تا برجام. به‌نظر من زیر پا گذاشتن پیمان‌ها بدون دلیل و با دلایل واهی به‌نفع آمریکا نخواهد بود. آمریکایی‌ها در بلندمدت ضرر می‌کنند، آنجایی که با مقررات بین‌المللی مبارزه می‌کنند. به‌نظر من آمریکا باید برگردد به تعهدات بین‌المللی‌اش و باید برگردد به مقرراتی که در شورای امنیت است هم قطعنامه‌های شورای امنیت و هم توافقاتی که قبلاً داشته است، این به‌نفع جهان است و به‌نفع خود آمریکا خواهد بود.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: همه این اقدامات آمریکا را به‌خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم، یعنی تحریم آمریکا را به‌خلاف مقررات بین‌المللی می‌دانیم، بنابراین آنچه آمریکا انجام می‌دهد، خلاف مقررات بین‌المللی است و تحریم‌هایش نیز به‌خلاف مقررات بین‌المللی است. ما دلمان می‌خواهد این تحریم به شکست منجر شود. ما می‌خواهیم آمریکا در این راه غیرقانونی، ناموفق باشد به هر طریقی باشد که آمریکا نتواند این کار غیرقانونی خودش را ادامه دهد، ما این را به‌نفع جهان و منطقه می‌دانیم.

روحانی گفت: بنای ما بر این بود که با 6 کشور دیگر گفت‌وگو کنیم و به یک تفاهم برسیم راجع به یک مسئله پیچیده و این کار 30 ماه به‌طول انجامید. مردم از این توافق خوشحال بودند و امید مردم بر این بود که بر مبنای همین برجام همه به پیمان خودشان وفادار بمانند. متأسفانه آمریکایی‌ها از همان ابتدا به‌طور کامل به این پیمان وفادار نبودند و بعد هم در دوران آقای ترامپ ایشان از این توافق خارج شد، بنابراین انتظار مردم این نبود که کشورهای بزرگی پیمانی را امضاء‌کنند و به‌راحتی از آن پیمان خارج شوند، این به‌ضرر اعتماد جهانی و جایگاه آمریکا میان افکار عمومی ملت‌های جهان است.

وی افزود: اما در عین حال تکیه‌گاه اصلی ایران خود ملت ایران و امکانات داخلی ایران است و علی‌رغم اینکه ممکن است خروج آمریکا مشکلاتی را ایجاد کند، اما معتقدم ما به‌راحتی می‌توانیم از این مشکل عبور کنیم، امروز داخل کشور ما در برخی از زمینه‌ها در سایه تحریم حرکت‌های مثبت هم بوده کنار حرکت‌های منفی، مثلاً صادرات غیرنفتی ما افزایش پیدا کرده است. در بسیاری از زمینه‌ها تولیدات داخلی ما روند بهتری را شروع کرده است.

از رئیس‌جمهور سؤال شد "ولی روشن است که وضعیت فعلی به‌نفع هیچ کدام از این دو کشور نیست، چگونه از چارچوب فعلی می‌توانیم خارج شویم، از چه مکانیزمی می‌توانیم استفاده کنیم که یک نوع گفتگویی شروع شود که بتوانیم این مرحله فعلی را پشت سر بگذاریم؟".

روحانی گفت: من هم معتقدم وضعیت فعلی نه به‌نفع آمریکاست و نه به‌نفع ایران است و نه به‌نفع کشورهای دیگر است. امروز که برخی از شرکت‌ها به‌خاطر فشار آمریکا مجبورند از ایران خارج شوند، آن‌ها هم عصبانی و ناراحت‌اند و این کار را نادرست می‌بینند بنابراین تنها منافع آمریکا و ایران اینجا مطرح نیست منافع بسیاری از کشورها مطرح است، مسئله صلح و ثبات و مسئله اعتماد به همدیگر مطرح است، بنابراین کلید این کار دست خود دولت آمریکاست، باید به پیمان برگردد تا ما بتوانیم راه گذشته را ادامه دهیم و در مسیر منافع دسته‌جمعی و مشترکمان حرکت کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره هدف نهایی ایران در سوریه، گفت: به‌نظر من روند در سوریه در ماه‌ها و سال‌های اخیر روند خوبی بوده و گروه‌های تروریستی شکست‌های پیاپی را متحمل شده‌اند، بسیاری از شهرهای سوریه از دست تروریست‌ها آزاد شده است و پایتخت سوریه امروز امن‌تر از هر زمان دیگری است. تروریست‌ها سرزمین بسیار کوچکی را در سوریه در اختیار دارند، بیش از 90 درصد سرزمین سوریه در اختیار دولت سوریه است. همکاری بین سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در این زمینه همکاری بسیار خوبی است. تلاش ما بر این است که بتوانیم با همکاری گروه‌های معارض و دولت سوریه قانون اساسی جدید در سوریه نوشته شود و بعد از آن در یک انتخابات آزاد دولت آینده سوریه مشخص شود، بنابراین آینده مورد انتظار ما آزادی بیشتر مردم سوریه، دموکراسی، بازسازی و بازگشت آوارگان است.

رئیس‌جمهور افزود: بودن ما در سوریه مربوط به خواست دولت سوریه است. از ابتدا که به سوریه رفتیم به‌دعوت دولت سوریه مستشاران نظامی ما به سوریه رفتند و مبارزه ما در سوریه علیه تروریسم بوده است، بنابراین هر وقت که تروریسم در سوریه پایان بپذیرد و دولت اسد اعلام کند نیازی ندارد، ماندن ما در سوریه لزومی ندارد.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: روحانی نیویورک ترامپ مذاکره تحریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۸۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان

بین الملل تابناک: واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه، هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه،  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌، افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان و شلیک موشک بالستیک کره‌شمالی به سمت ساحل شرقی از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه

آنکارا ادعای برخی رسانه‌ها درباره استفاده از رادارهای ترکیه برای رهگیری موشک‌های ایرانی و کمک به رژیم صهیونیستی در جریان عملیات تنبیهی «وعده صادق» را تکذیب کرد.

به گزارش روسیا الیوم، «مرکز مبارزه با اخبار و ادعاهای گمراه‌کننده ترکیه وابسته به اداره ارتباطات ریاست جمهوری این کشور با انتشار بیانیه‌ای ادعای برخی رسانه‌ها درباره رصد و رهگیری موشک‌های شلیک‌شده ایرانی به اسرائیل در جریان عملیات تنبیهیِ «وعده صادق» در سیزدهم آوریل از طریق پایگاه راداری کورجیک در استان ملاطیه را تکذیب کرد.

در این بیانیه تاکید شده است که ادعاهای مربوط به پایگاه راداری در کورچیک که در پی دیدار روز گذشته میان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه و «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس منتشر شد، پیش از این از سوی مرکز مبارزه با اخبار گمراه‌کننده تکذیب شده بود.

این مرکز ریاست‌جمهوری ترکیه در ادامه تأکید کرده که «این ادعاها بی‌اساس و بی‌پایه است و عمداً دوباره منتشر شده است.»

آن گونه که در این بیانیه آمده «اطلاعات دریافتی از سیستم راداری در کورجیک تنها در چارچوب رویکردهای ناتو با متحدان به اشتراک گذاشته می شود».

در این بیانیه همچنین تأکید شده است که «امکان‌پذیر نیست که این اطلاعات را با طرف‌هایی مانند اسرائیل به اشتراک گذاشته شود که جزو متحدان ناتو نیسستند.»

هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه

خبرنگار المیادین اعلام کرد هدف قرار دادن ۲ پایگاه آمریکایی حدود ۲ ماه پس از توقف هدف گیری پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت می‌گیرد.

خبرنگار المیادین در حلب بامداد دوشنبه گزارش داد که پایگاه میدان نفتی العمر که توسط آمریکایی‌ها ایجاد شده با چهار موشک و پایگاه آمریکایی خراب الجیر با سه موشک و یک فروند پهپاد در شرق سوریه هدف قرار گرفتند.چ

خبرنگار المیادین با تایید اینکه هدف قرار دادن ۲ پایگاه آمریکایی حدود ۲ ماه پس از توقف هدف گیری پایگاه‌های آمریکایی در شرق سوریه صورت می‌گیرد، از تلفات مستقیم در داخل پایگاه آمریکایی در خراب الجیر خبر داد.

خبرنگار این شبکه همچنین اعلام کرد که هدف گرفتن ۲ پایگاه مهم نظامی آمریکایی‌ها در شرق سوریه به فاصله کمتر از یک ساعت انجام شد ابتدا صدای انفجار از پایگاه آمریکایی در روستای الخضرا نزدیک میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور در شرق کشور شنیده شد و سپس صدای سه انفجار در مجاورت پایگاه آمریکایی در فرودگاه خراب الجیر در شمال الحسکه به گوش رسید.

خبرنگار المیادین همچنین گفت: خبر منسوب به مقاومت اسلامی عراق پیرامون ازسرگیری حملات علیه نیروهای آمریکایی صحت ندارد.

در حالی که خبرنگار المیادین در بغداد اعلام کرد گردان‌های حزب‌الله عراق هیچ بیانیه‌ای در این باره صادر نکرده است شبکه الجزیره در بیانیه‌ای منسوب به این گروه مدعی شد که از سرگیری حملات در نتیجه نبود پیشرفت چشمگیر در مذاکرات پیرامون خروج نیروهای آمریکایی در جریان سفر محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به واشنگتن صورت می‌گیرد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، این گردان‌ها افزود آنچه چندی پیش اتفاق افتاد، یک آغاز بود. این گفته اشاره آشکار به حمله‌ای داشت که اواخر عصر روز یکشنبه با چندین موشک از شمال عراق به پایگاهی که نیروهای آمریکایی در سوریه در آن مستقر هستند، رخ داد.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که یک جنگنده متعلق به ائتلاف آمریکایی علیه داعش در پاسخ به حمله به پایگاه آمریکایی‌ها در قالب آنچه «در دفاع از خود» خوانده می‌شود یک موشک انداز را منهدم کرد.

پیشتر یک منبع ویژه به الجزیره گزارش داده بود که صدای انفجار در مجاورت پایگاه آمریکایی در میدان العمر در شرق دیرالزور شنیده شده است.

به گفته ۲ منبع عراقی به خبرگزاری رویترز، پنج موشک دست‌کم از شهرک ذمار عراق به سمت پایگاه نظامی آمریکا در شمال شرق سوریه شلیک شد.

یک منبع امنیتی عراقی نیز از شلیک موشک از شمال غرب موصل به سمت پایگاه آمریکایی در پایگاه خراب الجیر سوریه خبر داد.

این اولین حمله به نیروهای آمریکایی از اوایل فوریه است زیرا گروه‌های مسلح در عراق از آن زمان حملات خود را به پرسنل نظامی آمریکایی متوقف کرده بودند.

 رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌

جوسپ بورل در آستانه برگزاری نشست شورا به خبرنگاران در لوگزامبورگ افزود: «ما علیه تولید و صادرات موشک و پهپاد ایرانی اقدام خواهیم کرد.» او بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که بسته جدید تحریمی علیه ایران، با اکثریت آراء تائید شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که به اهداف و اصول حقوق بین الملل و منشور ملل متحد متعهد است اما در بکار گیری حق ذاتی دفاع از خود بر اساس حقوق بین الملل در هنگام ضرورت تردید نخواهد کرد.

افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان

محققان انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم در گزارشی که امروز دوشنبه منتشر ساختند، نوشتند در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی در سطح جهان شاهد بیشترین میزان افزایش در طول یک دهه گذشته بوده چون جنگ‌ها و تنش‌های فزاینده در جهان به این هزینه‌ها دامن زدند.

 انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) در گزارش جدیدی نوشت هزینه‌کرد نظامی کشورها در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و این هزینه‌ها در اروپا و آسیا مشخصا افزایش چشمگیری نشان داده است.

«نان تیان»، یک محقق ارشد انستیتوی سیپری به خبرگزاری فرانسه گفت: «مجموع هزینه‌های نظامی به یک رقم بی‌سابقه افزایش یافته است. ما برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ شاهد افزایش هزینه‌ها در تمامی پنج منطقه جغرافیایی بودیم.»

در این گزارش تصریح شد: «هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶.۸ درصد افزایش یافت که این بیشترین درصد افزایش این هزینه‌ها از سالی به سال دیگر از سال ۲۰۰۹ تا کنون است.»

تیان خاطرنشان کرد: «این بازتابی از وخامت وضعیت صلح و امنیت در سراسر جهان است. واقعا یک منطقه در جهان وجود ندارد که در آن اوضاع بهتر شده باشد.»

در گزارش این انستیتو نوشته شد پنج کشور اول جهان که بیشترین میزان هزینه‌های نظامی را در سال ۲۰۲۳ داشته‌اند شامل آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی می‌شوند.

تیان بیان کرد تداوم جنگ در اوکراین منجر به افزایش این هزینه‌ها توسط اوکراین، روسیه و مجموعه چشمگیری از کشورهای اروپایی شده است.

در گزارش سیپری برآورد شد که روسیه در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های نظامی خود را ۲۴ درصد افزایش داده و به ۱۰۹ میلیارد دلار رسانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هزینه‌های نظامی روسیه از سال ۲۰۱۴ که اقدام به الحاق شبه‌جزیره کریمه کرد به میزان ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

هزینه‌های نظامی اوکراین نیز ۵۱ درصد افزایش یافت و به ۶۴.۸ میلیارد دلار رسید در حالی که این کشور همچنین ۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی نیز که عمده آن از سوی آمریکا داده شد دریافت کرد و مجموع هزینه‌های نظامی اوکراین با احتساب مجموع ارقام کمک‌های نظامی دریافتی و بودجه‌های نظامی خود به بیش از ۹ دهم هزینه‌های نظامی روسیه می‌رسد.

تیان خاطرنشان کرد در حالی که کلیت بودجه‌های نظامی مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۳ نسبتا به هم نزدیک بوده، هزینه‌های نظامی اوکراین برابر با ۳۷ درصد میزان تولید ناخالص داخلی و ۵۸ درصد از کل هزینه‌های دولت بود.

روسیه که اقتصاد بزرگتری دارد اما تنها ۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های نظامی کرده است.

تیان افزود: «بنا بر این اوکراین اکنون فضای بسیار محدودی برای افزایش دادن هزینه‌های نظامی خود دارد.»

در اروپا نیز لهستان بیشترین میزان افزایش هزینه‌های نظامی را داشته و با رقم زدن یک افزایش ۷۵ درصدی این هزینه‌ها را به ۳۱.۶ میلیارد دلار رساند.

طبق این گزارش هزینه‌های نظامی همچنین در سراسر غرب آسیا افزایش یافت؛ رژیم صهیونیستی به عنوان دومین هزینه‌ کننده بزرگ نظامی در این منطقه این هزینه‌ها را در سال ۲۰۲۳ به ۲۴ درصد افزایش داده و به رقم ۲۷.۵ میلیارد دلار رساند؛ افزایشی که عمدتاً ناشی از حمله این رژیم به نوار غزه بوده است.

عربستان بزرگترین هزینه کننده نظامی در غرب آسیا بوده و هزینه‌های خود را با ۴.۳ درصد افزایش به ۷۵.۸ میلیارد دلار رساند.

آمریکا که بیشترین هزینه‌های نظامی را در میان کل کشورهای جهان دارد هزینه‌های نظامی خود را ۲.۳ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش داده و به ۹۱۶ میلیارد دلار رساند.

بر اساس این گزارش چین هزینه‌های نظامی را برای بیست و نهمین سال متوالی افزایش داد و با یک نرخ افزایش ۶ درصدی دیگر، آن را به ۲۹۶ میلیارد دلار رساند.

در آسیا همسایگان چین در واکنش به برنامه‌های تقویت ارتش این کشور بودجه‌های ارتش‌های خود را افزایش دادند.

ژاپن در سال گذشته میلادی ۵۰.۲ میلیارد دلار هزینه‌کرد نظامی داشت در حالی که این هزینه‌ها برای تایوان به ۱۶.۶ میلیارد دلار رسید و نرخ افزایش بودجه‌های هر دو ارتش ۱۱ درصد بود.

هند نامش را به عنوان چهارمین هزینه‌کننده نظامی بزرگ جهان ثبت کرده و با افزایش ۴.۳ درصدی هزینه‌های نظامی خود، آن را به ۸۳.۶ میلیارد دلار رساند.

کشورها در حوزه آمریکای مرکزی و کارائیب نیز در واکنش به مسائلی نظیر مبارزه با جرایم سازمان‌یافته هزینه‌های نظامی خود را افزایش دادند.

در این حوزه به عنوان مثال جمهوری دومنیکن هزینه‌های نظامی خود را در پاسخ به وخیم‌ شدن خشونت‌های باندهای تبهکار در کشور هائیتی که در همسایگی آن است ۱۴ درصد افزایش داد.

آفریقا نیز شاهد افزایش بودجه‌های نظامی کشورهای این قاره بود.

جمهوری دموکراتیک کنگو هزینه‌های نظامی خود را بیش از ۲ برابر (۱۰۵ درصد) افزایش داده و به ۷۹۴ میلیون دلار رساند که این بیشترین میزان افزایش هزینه‌های نظامی در این قاره به شما می‌آید و انگیزه آن عمدتا افزایش تنش‌ها با رواندا بوده است.

دومین میزان افزایش هزینه‌های نظامی در آفریقا را سودان با نرخ ۷۸ درصد داشت و ۱.۱ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت.

تیان اظهار کرد با توجه به اینکه هنوز پایانی برای جنگ اوکراین در افق نزدیک دیده نمی‌شود و با در نظر گرفتن وضعیت کنونی در آسیا و غرب آن احتمالا کشورهای جهان روند تقویت ارتش‌های خود را دست کم تا چند سال دیگر ادامه دهند.

شلیک موشک بالستیک کره‌شمالی به سمت ساحل شرقی

کره‌جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره‌شمالی یک موشک بالستیک به سمت ساحل شرقی خاک خود شلیک کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی فقط گفت که شلیک موشک، امروز دوشنبه اتفاق افتاده و جزئیات دیگری ارائه نکرد.

این پرتاب جدیدترین شلیک از سری آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر است.

دولت و گارد ساحلی ژاپن نیز خبر دادند که کره شمالی پرتابه‌ای شلیک کرده که به نظر یک موشک بالستیک بوده است.

شبکه خبری «ان‌اچ‌کی» گزارش داد که به نظر این پرتابه خارج از محدوده منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمده است.

کره شمالی روز شنبه اعلام کرد که روز جمعه یک کلاهک موشک کروز «فوق العاده بزرگ» و یک موشک ضدهوایی جدید را در یک منطقه ساحلی غربی آزمایش کرده است.

 

دیگر خبرها

  • جزئیاتی از حمله به سایت اتمی ایران و کنسولگری ایران در سوریه از زبان دبیر شورای عالی امنیت /۵ پیشنهاد به نشست سن پترزبورگ
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • پیام ابراهیم رئیسی به بشار اسد +جزئیات
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است