Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-28@15:45:44 GMT

اجاره خانه با سکه طلا و دلار

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۶۹۴۷۵

اجاره خانه با سکه طلا و دلار

   
رویداد۲۴ «اجاره بهایتان را با سکه بپردازید» این شرط تازه برخی از صاحبخانه‌های تهران برای مستاجرانشان است. حالا با فرارسیدن فصل اجاره تا دلتان بخواهد نرخ‌های عجیب و غریب در بازار ایجاد شده است. اگر در روزهای گرم تابستان امسال گذرتان به بنگاه‌های معاملات ملکی افتاده حتما مستاصل و ناامیده شده‌اید. نه تنها قیمت‌های رهن و اجاره چند برابر شده و با سرعت هم رو به افزایش است بلکه چیزهایی به چشم می‌بینید که دود از سرتان بلند می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کافیست نگاهی به قیمت‌ها بیندازید یا اینکه از چند مشاور املاک قیمت‌ها را جویا شوید آن وقت با این سوال روبه‌رو می‌شوید که آیا واحد پرداخت اجاره از ریال و تومان به سکه و دلار تغییر پیدا کرده است؟
باور کردنی نیست اما در برخی از بنگاه‌های معاملات ملکی خانه‌هایی هستند که برای اجاره آنها باید کیسه‌های پر از سکه یا دلار داشته باشید. شاید در نگاه اول این طور به نظر برسد که این شرایط شامل حال خانه‌های اکازیون و همه چیز تمام شمال شهر می‌شود اما در حقیقت این طور نیست و بدعت خانه اجاره دادن براساس دلار و سکه بحرانی است که در تمام نقاط شهر و برای هر متراژ خانه‌ای ایجاد شده است. بحران‌‌های بازار ارز و سکه باعث شده برخی صاحبخانه‌های سودجو و فرصت‌طلب دست به کارهای عجیب و غریبی بزنند و برای پول رهن و اجاره ماهانه به جای پول نقد طلب سکه و دلار کنند. با شرایط فعلی که نرخ ارز و سکه هم هر روز افزایش پیدا می‌کند بعید است مگر با برخوردهای قانونی، بساط این بدعت‌های ناعادلانه برای اجاره دادن خانه‌ها برچیده شود.
بدعت‌های جدید برای اجاره دادن خانه
مالکی برای اجاره دادن خانه ۵٠ متری‌اش در خیابان آذربایجان بابت مبلغ رهن ١٠ عدد سکه و برای اجاره ماهانه یک عدد نیم سکه درخواست کرده است. در منطقه دیباجی جنوبی هم یک مالک برای اجاره دادن خانه ١٢٠متری‌اش  بابت رهن ۴٠ سکه و برای اجاره هم یک سکه می‌خواهد. از این قبیل آگهی‌ها تا دلتان بخواهد در سایت‌های مربوط به فروش و اجاره خانه وجود دارد و هر روز هم بیشتر می‌شود. براین اساس مستاجر هر ماه بدون توجه به افزایش یا کاهش قیمت سکه باید به مالک خود در ازای اجاره خانه، سکه پرداخت کند که قطعا با وضعیت فعلی قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و در این میان مستاجر است که از پرداخت اجاره خانه بر اساس سکه متضرر  و هر ماه جیبش خالی‌تر از ماه گذشته می شود.
علاوه بر این، مالک‌هایی هم هستند که ترجیح می‌دهند ملک خود را به جای اینکه با سکه یا ریال اجاره دهند به سراغ دلار بروند. البته نه دلار ۴٢٠٠ تومانی که در بازار کمیاب و حتی نایاب است بلکه با دلار ١٠ هزار و ٣٠٠ تومانی تا حسابی سود ببرند بابت اجاره دادن ملکشان. این پدیده این روزها بیشتر در مناطق شمال شهر رواج دارد. البته این موضوع همواره در معامله ایرانی‌ها با اتباع خارجی رایج بوده و مالکان مجازند برای اجاره دادن ملک خود به یک فرد خارجی بر اساس دلار دریافتی داشته باشند ولی براساس قانون نظام صنفی و قانون مدنی ایران هیچ صاحبخانه‌ای یا صاحب کالا و خدماتی حق ندارد کالا و خدماتش را با دلار یا سایر پول‌های خارجی با ایرانی‌ها معامله کند و باید از وجه رایج مملکت که ریال است استفاده کند.
مظنه بازار اجاره چقدر؟
طبق اعلام اتحادیه مشاوران املاک نرخ افزایش هرساله اجاره مسکن باید ١۵درصد باشد و اگرچه اتحادیه مسکن وعده تندترین برخورد با متخلفان را داده و از مردم خواسته سراغ اجاره‌های بیش از حد گران نروند اما در عمل اتحادیه و قوانین فعلی نمی‌توانند برای قیمت خانه و اجاره بها سقف تعیین کنند.
حالا قیمت اجاره خانه از سال گذشته تاکنون به جای افزایش ١۵درصدی نزدیک به ۴٠ درصد افزایش پیدا کرده است. یکی از بنگاهدارها در منطقه قیطریه می‌گوید: «افزایش قیمت‌ها بیشتر از آن چیزی بود که خودمان هم انتظارش را داشتیم. معمولا در فصل تابستان بیشتر از فصل‌های دیگر افزایش قیمت داریم اما امسال واقعا افزایش‌ها سرسام‌آور بوده است. خانه‌ای را که سال گذشته خودم با قیمت ١٠٠ میلیون تومان پیش و یک میلیون قرارداد اجاره‌اش را امضا کردم امسال ١۵٠ میلیون پیش و ٢میلیون و ۵٠٠ هزار تومان اجاره دادم. متاسفانه مالک‌ها می‌آیند و قیمت‌های سرسام آوری پیشنهاد می‌دهند. ما هم تا جایی که می‌توانیم با آنها چانه می‌زنیم ولی از دست ما هم کار زیادی برای افزایش ندادن قیمت‌ها برنمی‌آید.»
طبق گفته‌های بنگاهداران شمال شهر، اغلب مناطق شمال شهر تهران افزایش قیمت چشمگیری داشته‌اند اما در تمام مناطق آپارتمان‌های نوساز زیر ۵ سال ساخت حتی بیشتر از ۴٠درصد هم با افزایش قیمت رو به رو بوده‌اند و اجاره‌های آنها به چندین میلیون تومان در ماه رسیده‌اند. در مناطق مرکز شهر هم چنین افزایش قیمتی داشته‌ایم. مناطقی مثل اطراف میدان‌های انقلاب، هفت تیر، ولیعصر و جاهایی که تردد زیادی در آنها وجود دارد، افزایشی نزدیک به ٣٠ درصد داشته‌اند. یکی از بنگاهداران در مرکز شهر می‌گوید:«خود ما هم از این حجم افزایش قیمت مانده‌ایم. شاید خیلی‌ها فکر کنند که ما بنگاهی‌ها مقصر گران شدن خانه هستیم اما واقعا خود ما هم از این همه گرانی ضرر کرده و به ستوه آمده‌ایم.
حجم معاملات واقعا کم شده و متاسفانه مستاجران زیادی هستند که دیگر توانایی اجاره خانه ندارند. ما حتی به برخی از صاحبخانه‌ها هم می‌گوییم که قیمت پایین‌تری برای اجاره بگذارند چون خانه‌شان اجاره نمی‌رود اما کوتاه نمی‌آیند و حتی برخی ارقام سرسام‌آوری برای اجاره خانه‌شان پیشنهاد می‌دهند.» در حالی که نرخ معمول برای افزایش اجاره بها ١۵ درصد است اما بعید است که در تهران اجاره بهای خانه‌ها کمتر از ۵٠ درصد افزایش داشته باشد. ضمن اینکه مناطق جنوب شهر هم افزایش چشمگیری در اجاره بها  و حتی مناطق ارزان در پایین شهر هم افزایش قیمت داشته‌اند.
ارزان‌ترین مناطق تهران برای مستاجران
البته هنوز برخی از مناطق جنوب تهران هستند که نسبت به سایر مناطق واحدهای ارزان‌تری برای اجاره دارند. اگرچه در مناطق مختلف تهران اجاره ناپایدار است و ممکن است قیمت اجاره هر کوچه با کوچه بغلی‌اش متفاوت باشد. مناطقی مثل شهر ری، جوادیه، میدان خراسان، شمیران‌نو، یافت‌آباد، سه‌راه آذری، خواجه‌نظام، پاسدار گمنام، بروجردی، صد دستگاه، جشنواره، حکیمیه، نیکنام، استاد معین، وحیدیه و بریانک مناطقی از تهران هستند که هنوز می‌توان در آنها واحدهای مسکونی با قیمت‌های تقریبا مناسب پیدا کرد. مثلا در جوادیه برای رهن کامل یک واحد مسکونی ۵۵ متری باید ٣٠ میلیون تومان هزینه کنید که در این شرایط قیمت نسبتا مناسبی است. درمنطقه آذری تهران نیز برای رهن یک واحد مسکونی٣۵متری، ٩ساله باید ٢١میلیون تومان در چنته داشته باشید یا به عنوان مثال قیمت رهن یک واحد مسکونی ۵۶ متری نوساز درشهرری، نیز بیشتر از ‌٣٠ میلیون تومان نیست. در برخی از مناطق حاشیه تهران هم مثل پرند و شهرک اندیشه می‌توان واحدهای مسکونی با قیمت‌های مناسب برای اجاره پیدا کرد هرچند که این روزها افزایش قیمت اجاره بها به شهرهای اطراف پایتخت هم تسری پیدا کرده است.
اجاره بها در حاشیه تهران چقدر است؟
تا همین چند وقت پیش اوضاع شهرهای حاشیه‌ای تهران به گونه‌ای بود که اگر شما از بضاعت کافی برای خانه گرفتن در تهران برخوردار نبودید می‌توانستید با نیمی از سرمایه‌تان منزلی مناسب در یکی از شهرهای حاشیه‌ای تهران اجاره کنید. مناطقی مثل اندیشه، پرند و پردیس در اطراف تهران از جمله مناطقی هستند که در سال‌های اخیر مستاجران زیادی از تهران داشته‌اند. از بین شهرهای زیادی که در حومه تهران وجود دارند این سه منطقه از محبوبیت زیادی برخوردارند و مهاجرپذیرتر هستند. به ویژه شهر پردیس در شرق تهران که طی دو سه سال اخیر پیشرفت زیادی داشته و از نظر امکانات رفاهی هم فاصله زیادی با پایتخت ندارد.
در میان این شهرها، شهر اندیشه از همه قدیمی‌تر است و در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار دارد. این شهر دارای ۶ فاز است و در ۳۰ کیلومتری تهران، ۳ کیلومتری شمال غربی شهریار و ۷ کیلومتری جنوب شرقی کرج احداث شده که همجوار با کرج است. خانه‌های اجاره‌ای اندیشه نسبت به کرج ارزان‌تر است اما فکر نکنید که می‌توانید با پول کم در این شهر خانه‌ای مطابق میلتان اجاره کنید. به عنوان مثال قیمت رهن خانه‌ای ٨٠ متری در فاز ٢ اندیشه ۶٠ میلیون تومان است که متری ٧۵٠ هزار تومان قیمت آن است. بنابراین اندیشه با اینکه در ٣٠ کیلومتری کرج قرار دارد و از نظر دسترسی و داشتن وسایل نقلیه عمومی هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند چندان خانه‌های ارزانی ندارد.
وضعیت شهر پردیس در شرق تهران هم از این بهتر نیست. شهر جدید پردیس در ١٧کیلومتری شرق تهران در مسیر جاده هراز قرار دارد و به آب و هوای مطبوعش مشهور است. این شهر از جمله مناطق در حومه تهران است که مهاجران زیادی را از پایتخت در دل خود جای داده و با مسکن مهرهای زیادی که در آن احداث شده به شهری شلوغ و پرجمعیت تبدیل شده است. پردیس طی ۵ سال اخیر رشد قیمت زیادی داشته و دیگر نمی‌توان آن را به عنوان منطقه‌ای خارج از تهران که برای اجاره‌نشینان مناسب است، دانست. طبق آن‌چه مشاوران املاک می‌گویند قیمت واحدهای مسکونی در پردیس ۴٠ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و مستاجرانی که از تهران به این شهر می آیند تا بلکه خانه‌ای با قیمت ارزان‌تر پیدا کنند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. به عنوان مثال قیمت اجاره واحدی ٨٠ متری در پردیس که سال گذشته ۵٠ میلیون تومان رهن کامل بوده امسال به ٨٠ تا ٧٠ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. با وجود این پردیس به دلیل نزدیکی به تهران و امکانات کامل رفاهی که دارد بیشتر از سایر شهرهای حومه تهران مورد توجه مستاجران قرار دارد.


منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 مسکن اجاره سکه دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار امروز شاهد روند صعودی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۱۹۵ (دو هزار و یکصد و نود و پنج) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۶۸ درصدی داشته است.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار امروز

قیمت طلا افزایش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۲۷۲،۴۰۰ (سه میلیون و دویست و هفتاد و دو هزار و چهارصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۹۱ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با افزایش ۱.۰۲ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۱۷۵،۰۰۰ (چهارده میلیون و یکصد و هفتاد و پنج هزار) تومان معامله شد.

قیمت دلار مبادله‌ای امروز

قیمت دلار مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۴۳،۴۷۲ (چهل و سه هزار و چهارصد و هفتاد و دو) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ یورو مبادله‌ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۰۳۶ (چهل و هفت هزار و سی و شش) تومان رسید که نسبت به روز قبل، کاهش ۰.۰۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند، امروز به ۷۷،۴۰۰ (هفتاد و هفت هزار و چهارصد) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۳۹ درصدی داشته است.

آخرین نرخ درهم امارات مبادله‌ای

درهم امارات مبادله‌ای در بازار داخلی هم ۱۱،۸۳۷ (یازده هزار و هشتصد و سی و هفت) تومان قیمت خورد.

قیمت لیر ترکیه امروز

لیر ترکیه، امروز به ۱،۸۸۵ (یک هزار و هشتصد و هشتاد و پنج) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۲۶ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۰.۶۱ درصدی، از ۴۵،۴۷۹ (چهل و پنج هزار و چهارصد و هفتاد و نه) تومان به ۴۵،۲۰۰ (چهل و پنج هزار و دویست) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۰.۷۵ درصدی نسبت به روز قبل، ۴۰،۰۰۰ (چهل هزار) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۶ (چهل و شش) تومان قیمت خورد.

قیمت سکه امامی امروز

قیمت سکه امامی به ۳۹،۴۰۰،۰۰۰ (سی و نه میلیون و چهارصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۷۶ درصدی داشته است.

قیمت نیم سکه امروز

نیم سکه، امروز به ۲۳،۴۰۰،۰۰۰ (بیست و سه میلیون و چهارصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۸۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ ربع سکه

همچنین ربع سکه با افزایش ۰.۶۸ درصدی نسبت به روز قبل، ۱۴،۵۰۰،۰۰۰ (چهارده میلیون و پانصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ سکه گرمی

همچنین هر سکه گرمی با افزایش ۱.۴ درصدی نسبت به روز قبل، ۷،۱۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و یکصد هزار) تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • طلای جهانی سر خم کرد
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید (+ جدول)
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن/ قیمت‌ جدید خانه‌های پایتخت را ببینید + جدول
  • پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ / جدیدترین قیمت خانه در تهران
  • کار و کاسبی جدیدی که این روزها در تهران داغ شد
  • قیمت جهانی طلا از دلار جلو زد