Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-موزه ملی تاریخ فضانوردی موسوم به سالکوفسکی، در شهر کالوگا، زادگاه کنستانتین سالکوفسکی پیشگام دانش موشک سازی قرار دارد و یکی از بزرگترین موزه‌های سرپوشیده جهان به شمار می رود. سنگ بنای این موزه در 13 ژوئن 1961 توسط یوری گاگارین گذاشته شد و به عنوان نخستین موزه فضانوردی جهان در 3 اکتبر 1967 گشایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موزه در هر سال بیش از 100 هزار بازدیدکننده دارد و در آن 127 نفر کار می‌کنند.

 نمایشگاه موزه شامل دو بخش است. بخش اول به ایده‌ها و تحقیق‌های تسالکوفسکی دانشمند بزرگ و نظریه پرداز فضانوردی اختصاص داده شده است و یک مدل از موشک طراحی شده توسط او همچنین نسخه‌های کار علمی او به نمایش گذاشته شده است و قسمت دوم شامل نمونه‌هایی از موتور موشک‌ها, کاوشگران, لباس‌های فضایی, ناوهای کیهانی فضایی همچنین نمونه‌های گرد و غبار ماه است. در خارج از موزه یک پارک است که شامل راکت های R-7 می‌شود.

اهمیت این موزه نسبت به سایر موزه‌های فضایی آن است که بیشتر وسایل و تجهیزات واقعی هستند. برای انجام هر ماموریت فضایی دو نمونه از ماهواره و یا کاوشگر ساخته می‌شود تا اگر یکی دچار مشکل شد, دیگری به فضا پرتاب شود. در موزه کالوگا بسیاری از نمونه‌های دوم این ماهواره‌ها و کاوشگران وجود دارد. البته در این موزه همچنین از نمونه‌های اصلی بعضی سفینه‌های فضایی که به زمین بازگشته‌اند مانند سایوز و وستک نیز نگهداری می‌شود.
نمونه‌ای از تجهیزات پزشکی در ایستگاه‌های فضایی، نمونه‌ای از غذاهایی که در مدار زمین مورد استفاده فضانوردان قرار می‌گیرد، لباس‌های مختلف فضایی و موتور موشک انرگیا, کاوشگر لونا-16 که توانست خاک ماه را به زمین بیاورد, نمونه‌هایی از لباس سوکول که فضانوردان در زمان پرتاب و بازگشت به زمین می‌پوشند. لباس پنگوئن که در ایستگاه‌های فضایی بکار می‌رود و در جلوگیری از افت توان ماهیچه‌های بدن موثر است. شلوار مخصوص فعال کردن رگ‌ها که در جلوگیری از تنبلی سامانه عروقی پایین تنه بکار می‌رود, نمونه ماهواره اسپوتنیک-2 که لایکا را به فضا برد از جمله اشیای این موزه هستند.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۶۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!

محمد انصاری بازیکن سابق پرسپولیس که از فوتبال و فضای آن دور است، با انتشار یک استوری اینستاگرامی اعتراض خود به برخی مسائل را نشان داد. محمد انصاری نوشت:‌ای کاش برای نبرد با گرانی و فقر و رانت‌خواری و زمین‌خواری و اختلاس و مشکلات معیشتی و ناکارآمدی مسئولین و دزدی از بیت المال هم لباس رزم به تن می‌کردید.


منبع: طرفداری

دیگر خبرها

  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • آرزو‌های شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ /دروازه ری در انتظار لباس نو
  • (عکس) استوری تند و تیز محمد انصاری؛ برای نبرد با زمین‌خواری و اختلاس لباس رزم به تن کنید!
  • فضانوردان چینی به ایستگاه فضایی رسیدند
  • کشف نشانه‌ای تازه در مریخ برای اثبات وجود موجودات فضایی
  • آرزوهای شیرین برای محله‌ای در دروازه تاریخ / «دروازه ری» در انتظار لباس نو
  • دشمن دست به خطایی بزند نمونه دیگری از موشک‌ها و پهپادها به سمتشان شلیک خواهد شد
  • آسیب ریزسیارک ها به آزمایشگاه فضایی چین در مدار زمین