Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته مقام‌های استرالیایی حدود ۳۰۰ متر از ساحل "اینسکیپ پوینت" در کویینزلند استرالیا یکشنبه یا دوشنبه (۲۴ سپتامبر) داخل دریا ریخته است. این سومین بار در سال‌های اخیر است که چنین اتفاقی در این منطقه رخ می‌دهد. مسئولان استرالیایی می‌گویند کسی در حادثه اخیر آسیب جانی یا مالی ندیده است و از مردم خواسته‌اند که از حضور در این محل پرهیز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 سازمان محیط ‌زیست کوئینزلند در بیانیه‌ای گفت: "به نظر می‌رسد که این فرسایش در نتیجه خالی شدن لایه زیرین بخشی از خط ساحلی به دلیل جریان آب، جزر و مد و ضربات امواج باشد." گلن کرویکشنک، خلبان هلیکوپتر می‌گوید هنگامی تغییر در ساحل را دید که روز دوشنبه مشغول پرواز روی این شبه‌جزیره محبوب گردشگرها (در ۲۵۰ کیلومتری بریزبن) بود. اوگفت: "این خیلی بزرگتر از دو مورد اخیر بود؛ یک تکه بزرگ از ساحل که داخل دریا مکیده شد." نمونه‌های قبلی در سال ۲۰۱۵ هنگامی که ۲۰۰ متر از ساحل فرو ریخت، ۱۴۰ نفری که در اردوگاهی در نزدیکی محل حادثه (در اینسکیپ) بودند، تخلیه شدند. در آن حادثه کسی آسیب ندید. پس از آن حادثه مسئولان محلی میزان ثبات خاک این شبه جزیره را بررسی کردند و ورود به منطقه‌ای که در آن خطر فرسایش وجود داشت را ممنوع کردند. در سال ۲۰۱۶ هم ریزش کوچکتری رخ داد. پیتر دیویس، زمین‌شناس دانشگاه سانشاین کوست، می‌گوید احتمال ریزش مجدد در این منطقه "قریب به یقین است." او گفت: "آن چه با قطعیت می‌توانیم بگوییم این است که منطقه‌ای بدون ثبات داریم که ریزش در آن به طور دوره‌ای اتفاق می‌افتد."

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۰۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون

بارندگی‌های اخیر و سیلاب هایی که طی روزهای گذشته به وقوع پیوست جان دوباره‌ای به تالاب بین المللی‌هامون و منطقه سیستان داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، در پی بارندگی های اخیر در منطقه و سیلاب های ورودی از همسایه بخش‌هایی از تالاب بین‌المللی هامون آبگیری شده و باعث رونق مجدد اما موقت گردشگری در منطقه سیستان شده است. 

مردمان سیستان بیش از دو دهه است که به دلیل خشکسالی های اخیر و بادهای 120روزه با انواع و اقسام بیماری های ریوی و چشمی دست و پنجه نرم می‌کنند و عملاً به دلیل عدم پرداخت حقابه سیستان از سوی کشور افغانستان سال‌های بسیار سختی را پشت می‌گذارند. 

این مردم همواره در فصول پربارش سال در انتظار بارندگی‌ها و نزول رحمت الهی هستند تا زمین تفتیده و خشکیده سیستان قدری طعم زندگی و آب را بچشد که در این سال‌ها اوضاع خیلی به کام آنها نبوده ولی باز هم از رحمت خداوند ناامید نیستند. 

ورود سامانه‌های بارشی در هفته‌ها و روزهای اخیر چه در داخل و چه کشور افغانستان بارش‎‌های خوبی را به همراه داشت که علیرغم ناملایمت هایی که طالبان در پرداخت حقابه داشته‌اند باز هم قدر ناچیزی از سیلاب سرریز شده سدهای این کشور وارد سیستان شده است. 

کیخا یکی از شهروندان سیستانی در این باره به خبرنگار ما گفت: درست است که سالهاست در این منطقه جز خاک و شن و ماسه و سختی چیز دیگری نداشته ایم اما باز هم حاضر به ترک خانه و کاشانه خود نیستیم اما از مسئولان و خصوصاً وزارت امور خارجه مطالبه جدی داریم که نسبت به دریافت حقابه ما از طالبان به صورت جدی عمل کند. 

وی ادامه داد: آب در سیستان به معنی زندگی و حیات است و اگر آب نداشته باشیم عملاً امکان زندگی کردن وجود ندارد و مسیولان باید به این مساله به خوبی واقف باشند و ذره‌ای از حق مسلم مردم سیستان در خصوص حقابه کوتاه نیامده و به هر نحوی که می‌توانند اقدام فوری داشته باشند. 

دهمرده، یکی دیگر از ساکنان منطقه سیستان نیز به خبرنگار ما اظهار کرد: آبی که امروز وارد منطقه سیستان شده است به هیچ وجه حقابه تالاب هامون نیست بلکه میزان حجم سیلاب غیرقابل کنترل از سوی طالبان و آبهای سرریز شده از سدهای کشور افغانستان است. 

وی ادامه داد: ما هرگز به این سیلاب راضی نمی شویم و تنها خواست و مطالبه ما دریافت منظم و کامل حقابه سیستان است تا بتوانیم همچون گذشته به کشاورزی و دامداری بپردازیم و این منطقه را مجدداً احیا کنیم. 

بازگشت زندگی به سیستان 

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: سیستان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد و همه ساله در ایام نوروز نیز گردشگران داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند اما به دلیل خشکسالی های اخیر دچار مشکلاتی شده است. 

علیرضا شه‌بخش افزود: خوشبختانه طی روزهای اخیر و به دلیل بارندگی و سیلاب هایی که شاهد بودیم قدری آب به این منطقه وارد شده و به نوعی باعث رونق گردشگری و شادمانی مردم شده است. 

وی ادامه داد: به دلیل آب ورودی به منطقه کوه خواجه، مسافران و گردشگران زیادی طی دو روز گذشته این نقطه را برای سفر و بازدید انتخاب کرده‌اند و از تماشای این صحنه ها که رو به فراموشی بود لذت می‌برند. 

به گفته شه‌بخش، آب ورودی ناشی از سیلاب‌ها که تحت هیچ شرایطی حقابه سیستان نیز محسوب نمی‌شود موجب آبگیری بخش هایی از تالاب هامون و اطراف کوه خواجه شده و صیادان با به آب انداختن توتن و قایق‌های خود که سالها خاک میخورد در حال خدمت‌رسانی به گردشگران هستند و گشت و گذار آبی را برای آنها مهیا کرده‌اند. 

میزبانی پایگاه ملی کوه خواجه از گردشگران 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: همزمان با ورود سیلاب های سرریز شده از سدهای کشور همسایه و بارندگی های داخل کشور، بخش هایی از تالاب هامون که در محدوده پایگاه ملی کوه خواجه قرار دارد آبگیری شده و تصویری زیبا را برای مردم این منطقه به وجود آورده است. 

مجتبی سعادتیان افزود: در روزهای گذشته پایگاه ملی کوه خواجه پذیرای تعداد بسیار زیادی مسافر و گردشگر بوده که برای تماشا و استفاده کردن از زیبایی خدادادی به این منطقه سفر کرده‌اند. 

وی ادامه داد: تعداد ورودی مسافران به قدری زیاد بوده است که مردم برای رسیدن به کنار آب، تفریح و اینکه تنی به آب زده و یا از قایق سواری استفاده کنند ساعت ها در ترافیک جاده‌ای بوده‌اند اما باز هم این سختی را به جان خریده و خود را به آب رسانده‌اند. 

همه می‌دانند زندگی مردم و به طور کلی حیات در شمال استان سیستان وبلوچستان به آب بستگی دارد که به دلایل شرایط جوی و آب، سدسازی های کشور همسایه و عدم پرداخت حقابه این منطقه دچار خشکسالی های شدید شده است و همین میزان آبی که به دلیل سیلاب وارد تالاب هامون شده است خوشحالی را همراه آورده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی در منطقه چهار
  • ایمن سازی فروچاله‌های ناشی از ریزش چاه‌های جذبی بر اثر باران در منطقه چهار 
  • فرونشست زمین در بهارستان پراید را بلعید
  • فرونشست زمین در بهارستان خودرو پراید را بلعید
  • امریکا: آغاز ساخت اسکله در ساحل غزه
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی
  • ریزش سقف واحد مسکونی در آباده و حضور امدادگران
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا