Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@09:44:34 GMT

بازارچه ناشران دیجیتال اسلامی تشکیل می‌شود

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۰۴۵۷

بازارچه ناشران دیجیتال اسلامی تشکیل می‌شود

محمدصادق افراسیابی، قائم مقام  دوزادهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به برنامه‌های ویژه حوزه دین و قرآن در این دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال گفت: با توجه به همزمانی نمایشگاه با ایام ماه صفر و ایامی که مابین اربعین حسینی (ع) و ۲۸ صفر و وفات حضرت محمد (ص) و شهادت امام رضا (ع) واقع شده است برنامه‌ها ویژه‌ای را در حوزه دین پیش‌بینی و اجرا  می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر همین اساس ناشران مذهبی امسال در دوازدهمین نمایشگاه رسانه دیجیتال فعالیت بیشتری خواهند داشت و علاوه بر اینکه محصولات خودشان را به صورت گسترده‌تر عرضه خواهند کرد، برنامه‌هایی متناسب با ایام اربعین حسینی و همینطور وفات پیامبر (ص) و شهادت آقا امام رضا (ع) را اجرا خواهند کرد.
پاویون سوگواره مهر محرم
معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه در این دوره از نمایشگاه چند پاویون به جشنواره‌های موضوعی درحوزه‌های دینی و قرآنی اختصاص پیدا کرده است، ادامه داد: پاویون سوگواره مهر محرم در این نمایشگاه حضور خواهد داشت و آثاری که مردم در ارتباط با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی ارسال کرده‌اند به نمایش در خواهد آمد؛ همچنین جشنواره علوی در این پاویون حضور دارند که در کنار آن محصولات ارائه شده به جشنواره رسانه‌های دیجیتال حوزه امام علی (ع) در آن نمایش داده می‌‌شود.
افراسیابی در ادامه گفت: پاویون مربوط به جشنواره امام رضا (ع) نیز که مرتبط با جشنواره دیجیتال رضوی است حضور دارند؛ لذا با توجه به این مسائل موضوعات فرهنگ دینی و قرآنی در دوازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به صورت جدی پیگیری و دنبال خواهد شد.   تشکیل بازارچه ناشران دیجیتال اسلامی برای اولین بار 
‌وی با اشاره به حضور جدی ناشران دیجیتال حوزه دین و قرآن در این دوره نمایشگاه، افزود: علاوه بر این مقرر شد تا بازارچه ناشران دیجیتال اسلامی برای اولین بار تشکیل شود و در جریان این بازارچه ناشران دیجیتال حوزه دین که در قم فعالیت می‌کنند این بازارچه را مدیریت و اداره کنند.

قائم مقام  دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال اظهار کرد: بر همین اساس مقرر شد تا کسانی که در حوزه نشر دیجیتال دینی، قرآنی و معارف اهل بیت (ع) فعالیت می‌کنند، در این قالب‌های متنوع و جذاب تبلیغات داشته باشند و مرکز نیز بر همین اساس فضای بازارچه‌ای خاصی را برای آن‌ها اختصاص دهد. ناشران دیجیتال این حوزه می‌تواند در کنار برنامه‌های خود محصولات دینی و قرآنی را به صورت ویژه و پررنگ عرضه کنند.
فراخوان ناشران دیجیتال حوزه دین و قرآن برای ارائه محصول وی در مورد رونمایی از محصولات دینی و قرآنی که در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال انجام خواهد شد، گفت: در این دوره از نمایشگاه به صورت روزانه رونمایی‌هایی را خواهیم داشت، اما در حال حاضر هنوز امکان اعلام این محصولات وجود ندارد، چراکه بر اساس اعلام فراخوانی که به زودی منتشر خواهیم کرد، علاقه‌مندانی که تمایل به رونمایی از محصولات خود در این دوره از نمایشگاه دارند محصولاتشان را معرفی می‌کنند و بر اساس آن و بعد از ارزیابی محصولات رونمایی خواهیم داشت.
افراسیابی ادامه داد: ما هر ساله رونمایی محصولات دینی و قرآنی فاخر را شاهد هستیم و امسال نیز به صورت ویژه به آن می‌پردازیم؛ لذا با توجه به اینکه در این ایام خاص هم قرار داریم قطعا محصولات مرتبط با حوزه دین و قرآن را رونمایی خواهیم کرد و در این حوزه عرضه بیشتر خواهیم داشت.
تمام محصولاتی مشمول تخفیف خاص می‌شوند قائم مقام رئیس دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در مورد تمهیدات این دوره نمایشگاه برای خرید آسان محصولات هم به ایکنا گفت: تمام محصولاتی که در دوازدهمین دوره نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال عرضه می‌شود مشمول تخفیف خاص و ویژه خواهد شد، ما نیز تلاش خواهیم کرد با نمایندگان ناشران دیجیتال به یک توافق اولیه برسیم تا بتوانیم تخفیفات ویژه‌ای را برای مردم در نظر بگیریم؛ هرچند که در حال حاضر خیلی از گرایش‌ها به سمت استفاده از اپلیکیشن‌ها و رسانه‌های برخط تمایل پیدا کرده است و مردم محصولاتی که نیاز داشته باشند را از طریق سایت یا اپلیکیشن دانلود می‌کنند که در نهایت هزینه اشتراک خود را می‌پردازند، اما در مجموع امیدواریم که این موارد هم با حداکثر تخفیف و اشتراکاتی که با تولیدکنندگان محصولات دینی و قرآنی داشته‌ایم، بتوانیم این موارد را هم اعمال کنیم.

کارگاه‌های آموزشی متناسب با موضوعات دینی و قرآنی
وی در مورد محتوای آموزشی حوزه دینی و قرآنی نمایشگاه رسانه دیجیتال هم گفت: کارگاه‌های آموزشی را متناسب با موضوعات دینی و قرآنی در طبقه دوم نمایشگاه پیش‌بینی کرده‌ایم و بر اساس همین موضوع با فراخوانی که به موسسات آموزشی و فعالان این عرصه دادیم، مقرر شد تا کارگاه‌هایی ویژه حوزه دینی و قرآن در فضای مجازی برقرار شود؛ البته در کنار این مسائل اگر پیشنهاداتی در حوزه آموزش‌های دینی و قرآنی باشد استقبال خواهیم کرد تا این آموزش‌ها نیز برگزار شود؛ همچنین خود مرکز رسانه‌های دیجیتال هم به صورت جداگانه ورود پیدا خواهد کرد و برنامه‌هایی را در این حوزه دارد.
افراسیابی در خصوص تخصیص بن خرید محصولات دیجیتال در این دوره از نمایشگاه هم اظهار کرد: امسال علاقه‌مند هستیم که بن خرید را داشته باشیم، اما با توجه به وضعیت بودجه فعلاً برنامه‌ای برای آن نداریم؛ اما نمایندگان صنف ناشران دیجیتال قصد دارند با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه‌ای داشته باشند تا شاید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه خود مبلغی را به این مسئله اختصاص دهد. ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم، اما در حال حاضر در بودجه مرکز رسانه‌های دیجیتال این توانایی وجود ندارد که بتوانیم مبلغی را برای بن اختصاص دهیم.
وی در پایان نیز از تشکیل کمیته بین‌الملل با مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات، موسسه فرهنگی اکو، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بانک توسعه صادرات خبر داد و گفت: یکی از ویژگی‌های خاص این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه‌های ادوار گذشته دعوت دفتر توسعه کسب و کار بین‌الملل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در نمایشگاه و حمایت از استارتاپ‌های داخلی خواهد بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا فناوری اطلاعات نمایشگاه رسانه های دیجیتال افراسیابی برنامه های دینی و قرانی فعالیت های قرآنی مرکز رسانه دیجیتال فناوری اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۰۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واردات کتاب در چند قدمی ارز مبادله‌ای/ مابه‌تفاوت نمی‌دهیم

در حالی‌که برخی ناشران از مقرون به صرفه نبودن حضور در بخش خارجی نمایشگاه کتاب سخن می‌گویند‌، مدیر کمیته ناشران خارجی از زمینه‌سازی وزارت ارشاد برای ثبت سفارش واردات کتاب به کشور با ارز مبادله‌ای سخن می‌گوید. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مهلت ثبت نام ناشران خارجی برای حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به اتمام رسیده است، اگرچه هنوز آمار ثبت نام ناشران خارجی به صورت رسمی اعلام نشده است،‌ اما پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که برخی از ناشران و موزعان فعال در این بازار به دلیل مقرون به صرفه نبودن نرخ ارز اعلامی در نمایشگاه در این دوره ثبت نام نکرده‌اند. ناشرانی چون آوند دانش‌، ویژه نشر‌، دانش ارزین،‌ پارسیان و ...

در سال‌های گذشته وزارت ارشاد در نمایشگاه کتاب تهران به دلیل تفاوت نرخ ارز دولتی و نرخ ارز موجود در بازار به ناشران خارجی ما به تفاوت نرخ ارز پرداخت می‌کرد که این پرداختی موجب جبران ضرر و زیان ناشرانی می‌شد که کتاب با ارز آزاد وارد کرده و با ارز دولتی به فروش رسانده بودند. در یکی دو سال اخیر این ما به تفاوت پرداخت نشده و ناشران حضور در نمایشگاه را مقرون به صرفه نمی‌دانند. از سوی دیگر وزارت ارشاد نیز اعلام کرده است کتاب باید با نرخ ارز 43 هزار تومانی در نمایشگاه به فروش رسانده شود و ناشران 15 درصد نیز تخفیف قائل شوند. در عین حال قرار نیست،‌ ما به تفاوت نرخ ارز نیز پرداخت شود.

جریان واردات کتاب خارجی به ایران آن هم در ایام نمایشگاه کتاب تهران چند سالی است با مشکلاتی مواجه است،‌ از یک سو نهادهای دانشگاهی و وزارت علوم و بهداشت که مشتریان کتاب‌های خارجی بودند، چند سالی است به دلیل کمبود بودجه کتابی از نمایشگاه خریداری نمی‌کنند و از سوی دیگر افزایش نرخ ارز قیمت کتاب‌ را چندین برابر کرده است و نه دانشجویان و نه اساتید توان خرید کتاب‌های اورجینال را ندارد،‌ بازار کتاب‌های افست و کپی نیز بازار ناشران و موزعان خارجی را کساد کرده است. اما در وضعیت فعلی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران چه باید کرد؟ آیا پرداخت مابه تفاوت می‌تواند رونق را برگرداند یا اساساً‌ با وضعیت فعلی واردات کتاب دلیل منطقی و اقتصادی ندارد؟

اسماعیل جانعلی پور مدیر کمیته ناشران خارجی سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با  تسنیم‌ می‌گوید:‌ که پرداخت مابه تفاوت به ناشران خارجی از ابتدا اشتباه بوده و به معنای پذیرفتن نرخ غیر رسمی در بازار ارز است،‌ وی از روش‌هایی که وزارت ارشاد به عنوان جایگزین در نظر دارد،‌ خبر می‌‌دهد.

 جانعلی‌پور با اشاره به این گلایه ناشران خارجی می‌گوید: ما هم این محدودیت‌ها را می‌دانیم، نمی‌خواهیم برای فعالان این حوزه معذوریتی پیش آید، همین امسال ما با دوستان عزیز در یک فضای تعاملی قرار گرفتیم،‌ اما ما نمی‌توانیم نرخ ارزی که بازار برای ما به فراخور شرایط تعیین می‌کند و با یک اتفاق کوچک در عرض 3 روز بالا پایین می‌شود، را ملاک خرید و فروش رسمی قرار دهیم، کما اینکه اگر ما ملاک قرار دهیم، ممکن است که در ایام نمایشگاه بازار ارز با نوسانات جدی‌تری مواجه شود. هیچ عرصه‌ای هم نرخی که شناور ایست و حباب دارد و بازار  برای آن تعیین و تکلیف می‌کند را  ملاک آوردگاه بزرگی مثل نمایشگاه کتاب قرار نمی‌دهد.

نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران

وی ادامه می‌دهد: البته دوستان توقعشان این است که ما با نرخ دلار بازار محاسبه کنیم و می‌گویند که به جای فروش کتاب با نرخ  45 هزار تومان ترجیح می‌دهند با نرخ ارز آزاد در بازار بفروشند. طبیعتا نمایشگاه کتاب تهران نمی‌تواند درخواستی که درست نیست را مد نظر قرار دهد. پرداخت مابه تفاونت نرخ ارز یعنی پذیرش ارزی غیر از ارز رسمی بازار و این درست نیست.

جانعلی‌پور در پاسخ به این پرسش که پرداخت مابه تفاوت نرخ ارز سال‌ها به منظور حمایت از ناشران خارجی انچام شده است‌، اگر قرار باشد این مورد حذف شود باید قاعدتا راه جایگزینی ارائه دهید،‌ می‌گوید:‌ راه‌های جایگزینی پیش‌بینی شده است،‌ یکی از این راه‌ها فراهم کردن اتفاق بزرگی برای ثبت سفارش کتاب‌های خارجی است.به این شکل که هر کس در طول سال مایل است از خارج از کشور کتاب وارد ایران کند،‌ فضایی برای ثبت سفارش برایش فراهم شود و کمک کنیم تا ناشران بتوانند برای واردات کتاب ارز دولتی بگیرند.

وی ادامه می‌دهد:‌ این اتفاق بزرگی است، ما آیین‌نامه نظارت بر واردات کتاب را تدوین کردیم که در حال بررسی در مجموعه وزارت ارشاد است، در ایام نمایشگاه  این آیین‌نامه نهایی خواهد شد،‌ مذاکراتی نیز با وزارت صمت داشته‌ایم که بتوانیم برای تامین کتاب ارز تهیه کنیم.

به گفته جانعلی‌پور اجرایی شدن این مهم به دوره فعلی نمایشگاه کتاب تهران نخواهد رسید اما با ارجاع آن به هیات دولت و تصویب اقدامات اجرایی را دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه می‌دهد: ما این نگاه را که واردات کتاب تنها برای نمایشگاه است را نیز اصلاح کردیم،‌ ما بستری برای واردات کتاب در طول سال ایجاد کردیم  تا اگر ناشری می‌خواهد با هدف عرضه کتابی را وارد کشور کند،‌ در طول همه ماه‌های سال با همین شرایط نمایشگاه بتواند کتاب را وارد کند. این اتفاق از دوره گذشته نمایشگاه شروع شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

جانعلی‌پور با اشاره به اتمام ثبت نام ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران تصریح می‌کند:‌ امسال آمار خوبی از ثبت نام ناشران خارجی خواهیم داشت و به نوعی فضاسازی غرفه‌ها فضای خوبی خواهد بود. برخی از موزعین متراژ بالاتری نسبت به سال گذشته دارند و کتاب‌های بیشتری را عرضه خواهند کرد.

 وی با اشاره به شرایط ورود کتاب خارجی به گمرک نمایشگاه کتاب تهران ادامه می‌دهد: ما شرایطی را در گمرک فراهم کردیم که دست ناشران را در بازتر کرده است،‌ برای نمونه امسال ما توانستیم ورود کتاب را به کشور به لحاظ زمان تنظیم کنیم،‌ سال‌های گذشته ارزش‌گذاری کتاب برای ورود به نمایشگاه را محدود به فضای نمایشگاه بود،‌ امسال این بازه زمانش بیشتر و به کل سال تعمیم داده شد. 

جانعلی‌پور از جانمایی غرفه‌های بخش ناشران خارجی خبر داد و می‌افزاید: گمرک نمایشگاه از امروز آماده دریافت کتاب‌ها است،‌ اکنون نقشه‌ها تمام شده و جانمایی‌ها مشخص شده است. روز سه‌شنبه نخستین محموله از ناشران لاتین وارد گمرک خواهد شد‌، حاضران در بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز باید  محموله‌های خود را از گمرک نمایشگاه وارد کنند.

قطره آبی بر گلوی تشنه فارسی در هند؛‌ از نمایشگاه کتاب دهلی تا دپارتمان‌های دانشگاه‌ها

 جانعلی‌پور در پایان با اشاره به برخی از ناشرانی که در این دوره نمایشگاه حضور پیدا نکردند‌،می‌گوید:‌ همه مساله این نیست که مشکلات گمرکی و یا مربوط به ارز است،‌ برخی از این ناشران با وجود اینکه کارشناسان خبره‌ای در این زمینه هستند،‌ اما به دلیل فاصله‌ای که چند سالی است از این عرصه گرفته‌اند،‌ ارتباطاتشان در خارج از کشور یا کمرنگ شده یا از دست داده‌اند.

پرداخت  ارز مبادله‌ای به واردات کتاب خارجی در وهله نخست شاید خبر خوشحال کننده‌ای به نظر برسد،‌ اما کارشناسان این بازا معتقدند که اختصاص ارز مبادله‌ای به واردات کتاب آن هم در شرایطی که کشور در شرایطی است که برای کالاهای اساسی‌تر نیز به دشواری ارز پرداخت می‌کند،‌ نه تنها راه به جایی نخواهد برد‌، بلکه اساس زمینه فساد را نیز ایجاد می‌کند.در عین حال برخی دیگر معتقدند که اختصاص این ارز در بخش ناشران خارجی نمایشگاه تاثیرگذار است،‌ اما کافی نیست.

مهدی عمرانلو مدیر انتشارات آوند دانش در این زمینه می‌گوید:‌ قیمت کتاب خارجی با ارز مبادله‌ای باز هم بالا خواهد بود،‌ مشکل اینجاست که نهادهای علمی و دانشگاهی که خریدار اصلی کتاب‌های اورجینال هستند،‌ بودجه‌ای برای خرید ندارند.

وی ادامه می‌دهد:‌ کتاب های دانشگاهی خیلی گران است و امکان خرید برای متشری وجود ندارد. از این روست که همه به افست و خرید پی‌دی اف کتاب‌ها روی آورده‌اند. حتی بسیاری از دانشگاه‌ها در واحد تایپ و تکثیر خود فایل کتاب‌‌ها را برای فروش گذاشته‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهای اجاره غرفه‌ در نمایشگاه‌کتاب منصفانه یا کاسب‌کارانه؟
  • جهانی شدن تنها از طریق قرآن ممکن خواهد بود
  • رئیس رسانه ملی: پرچم تحول در رسانه ملی مبتنی بر هویت است
  • «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب» بررسی می‌شود
  • اعلام جزییات و ساعت بازدید نمایشگاه کتاب
  • نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از انقلاب» برگزار می‌شود
  • واردات کتاب در چند قدمی ارز مبادله‌ای/ مابه‌تفاوت نمی‌دهیم
  • کارگروه گیاهان دارویی و محصولات کم‌آب‌بر در دشتستان تشکیل می‌شود
  • سرای نوآوری رسانه و محتوای دیجیتال راه‌اندازی می‌شود
  • توجه به ارزش های دینی در تولید محصولات فرهنگی