Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@00:33:39 GMT

دست پیش شورا در افتضاح مدیریتی

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۰۶۲۶

دست پیش شورا در افتضاح مدیریتی

شهر تهران در یکسال اخیر هیچ نشانی از شهر پویا و در حال پیشرفت ندارد و به شهری نیمه تعطیل از لحاظ توسعه عمرانی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، اصلاح طلبان با وعده ها و شعارهای فراوانی وارد گود انتخابات شوراهای شهر و روستا شدند. شعارهای بزرگ با سیاه نمایی هایی از دوره گذشته مدیریتی در شهرداری تهران همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصطلاحات «شهر سوخته» و «ویرانه» سند افتخاراتی هستند که از زبان نامزدهای اصلاح طلب برای ذهنیت سازی در افکار عمومی از گذشته جاری می شد. حتی محمدجواد حق شناس؛ در یکی از جلسات صحن علنی شورای شهر با صدای بلند اعلام کرد که افتخار اصطلاح « شهر سوخته» به نام اوست و وی بوده که اولین بار آن را به کار برده است. هرچند در آستانه یکسالگی شورای شهر تهران برخی به این یقین رسیدند که اصلاح طلبان در مدیریت شهری همچون دوره اول شورای شهر در دام سیاستزدگی و حزب بازی افتاده اند.

بیشتر بخوانید:

فرش قرمز شورای شهر تهران برای بازنشسته‌های شهرداری

در این بین اما مهم ترین چالش شهر تهران پس از یکسال انتخاب شهردار است. محمدعلی نجفی تنها پس از 7 ماه مدیریت ضعیف و بدون دستاورد به بهانه بیماری پروستات عطای شهرداری را به لقایش بخشید و پس از آن حتی در اخبار معمولی نیز خبری از وی پس از 6 ماه نیست. با این وجود و سابقه بد شورا در انتخاب شهردار، این بار نیز اصلاح طلبان در بازی حزبی و حذف و اضافه های نامزدهای شهرداری، دست بر روی گزینه ای گذاشتند که در حال حاضر نظاره گر رفتن وی از ساختمان خیابان بهشت هستیم.

قانون منع به کارگیری بازنشستگان و اصلاح آن در خردادماه از سوی مجلس شورای اسلامی، یقه محمدعلی افشانی؛ شهردار تهران را نیز گرفت. انتخاب افشانی در اردیبهشت ماه سال جاری با اما و اگرهای فراوانی از جمله سن بالای وی همراه بود. سیدفرید موسوی؛ نماینده اصلاح طلب مجلس در اظهارنظری اعلام کرده بود که به اعضای شورای شهر تهران هشدار داده بود که اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان در شهرداری در حال تصویب است و انتخاب مدیر بازنشسته برای تهران را با خطر برکناری همراه خواهد ساخت. اما این اظهارات به گفته وی به گوش شورای شهر نرفت و پا در مسیری گذاشتند که انتهای آن پس از کمتر از 6 ماه؛ خداحافظی با افشانی است.

اما در این بین با وجود اشتباه محرز اعضای شورای شهر در انتخاب مدیر بازنشسته و علم بر فرآیند تصویب قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس، اصلاح طلبان شورای شهر حاضر به پذیرش اشتباه خود و عذرخواهی از مردم بابت انتخاب شهردار هر 6 ماه یکبار نیستند.

ناهید خداکرمی؛ عضو شورای شهر اصلاح طلب پنجم تهران در سخنانی ابراز داشته که مدیران و معاونان شهرداری تهران نیز شامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی شوند!! عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری یک مجموعه غیردولتی محسوب می‌شود و اعضای شورا را مردم انتخاب می‌کنند، گفته است: «شهرداری یک نهاد غیردولتی و اعضای شورای شهر تهران توسط مردم انتخاب می‌شوند و در فرآیند بعدی اعضای شورای شهر، شهردار را انتخاب می‌کنند و در ادامه نیز شهردار منتخب شورا معاونین، مدیران و رؤسای سازمان‌های زیرمجموعه خود را انتخاب می‌کند و در واقع ما در این موضوع اعتقاد داریم که قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان حتی شامل معاونین و مدیران شهرداری نیز نمی‌شود.»

خداکرمی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرده که مردم شاهد مدیریت متفاوت در دوره جدید خواهند بود:« تلاش می‌شود با همکاری رسانه‌ها و خبرنگاران ما یک مدیریت متفاوت را در این دوره نسبت به ادوار گذاشته داشته باشیم و در پایان دوره 4ساله سرمان را بالا بگیریم.»

از این دست از اظهارنظرها و مقاومت در برابر قانون از سوی اعضای شورای شهر در مدت چندماه اخیر بارها شنیده شده است. برخی از اعضاء، جایگاه شهردار تهران را در حد وزرای کابینه می دانند و براساس ان استدلال می کنند که قانون شامل حال افشانی نمی شود و عده ای نیز اعلام می کنند که افشانی چند سال قبل خود را بازخرید کرده است. اما برخلاف این اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی؛ تعدادی از نمایندگان مجلس و رئیس سازمان بازرسی کل کشور صراحتا اعلام کرده اند که شهردار تهران مشمول اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شود و باید پست خود را ترک کند. قاضی سراج؛ رئیس سازمان بازرسی کل کشور صراحتا عنوان کرده بود که ادامه کار شهردار تهران پس از ابلاغ و اتمام مدت 2 ماهه غیرقانونی است.

با وجود صراحت قانون و اظهارنظر تصویب کنندگان آن، مقاومت شدیدی در میان مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر تهران برای بقاء مدیران بازنشسته در شهرداری وجود دارد. در حالیکه چانه زنی بر روی رفتن یا ماندن افشانی وجود دارد، ناهید خداکرمی رد فراری روبه جلو سعی کرده تا مدیران سازمان ها و معاونین شهرداری را نیز به بهانه غیردولتی! بودن شهرداری از قانون مستثنی کند. این در حالسیت که شهرداری سازمانی عمومی محسوب می شود و شهردار تهران به مانند وزاری دولت و رئیس برخی از سازمان ها مانند صدا و سیما در هیات دولت شرکت می کند!

مقاومت در برابر جوانگرایی در شهرداری تهران در حالیست که اصلاح طلبان در انتخابات یکی از اصلی ترین وعده های خود را جوانگرایی و شکوفایی مدریریتی در شهرداری قرار داده بودند ولی در حال حاضر حتی حجت نظری؛ جوانترین عضو شورای شهر در مقابل قانون حذف مدیران بازنشسته از ساختارهای مدیریتی مقاومت می کند. مقاومتی که مبتنی بر دستورکارهای حزبی و سیاسی است؛ چرا که حجت نظری عضو حزب اعتماد ملی هم قطار محمدعلی افشانی؛ یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است!

به هر حال آنچه مشخص است آن است که شهر تهران در یکسال اخیر به خاطر سیاسی کاری اصلاح طلبان تعطیل و بسیاری از پروژه ها متوقف شده اند. به عبارت دیگر اصطلاح ابداعی محمدجواد حق شناسی؛ یعنی «شهر سوخته» را می توان برای حال و روز فعلی تهران به کار برد. شهر سوخته ای که اصلاح طلبان با تردستی در کمتر از یکسال توانستند به ثمر برسانند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی هفته دفاع مقدس حمله تروریستی اهواز اصلاح طلبان شورای شهر تهران شهرداری تهران مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زاکانی: واردات واگن‌های مترو امسال انجام می‌شود

شهردار تهران در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، خبر داد:  امسال واردات واگن های مترو از چین انجام خواهد شد و در مدت چهار سال واردات به اتمام می‌رسد.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه امروز (‌چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه) هیات دولت، گفت: امسال واردات واگن های مترو از چین انجام خواهد شد و در مدت چهار سال واردات به اتمام می‌رسد.

وی همچنین با اشاره به خصوصی سازی فروشگاه شهروند، گفت: فروشگاه شهروند برای خصوصی‌سازی در بورس عرضه می‌شود.

شهردار تهران تاکید کرد: سال گذشته ۶۰ دستگاه پله برقی تولید داخل برای مترو خریداری و نصب آنها آغاز شده است.

شهردار تهران همچنین طی سخنانی در پاسخ به سوالی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی و اینکه این امر در تهران به دلیل حضور تعداد قابل توجهی از داوطلبان در این مرحله اهمیت خاصی دارد،گفت: موضع شهرداری تهران در انتخابات موضع پشتیبانی است.

وی افزود: در شهرداری هم در دور اول انتخابات از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی به اقتضای ظرفیت‌ها و توانمان پشتیبانی کردیم و هم در دور دوم انتخابات مجلس این وظیفه را داریم.

زاکانی تاکید کرد: ظرفیت‌های خودمان را برای حضور فعال در دور اول به کار گرفتیم و قطعا در دور دوم انتخابات هم این کار را خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی ویژه شورا‌ها در استان اردبیل برگزار می‌شود
  • برگزاری نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری شهرداری | درخواست احیاء جایگاه مرکز مطالعات از سوی شهردار تهران مطرح شد
  • زاکانی: واردات واگن‌های مترو امسال انجام می‌شود
  • برنامه پشتیبانی شهرداری تهران برای دور دوم انتخابات مجلس
  • اعضای شورای شهر تهران معترض به توهین‌های باند زاکانی
  • واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است
  • تقسیم شورای شهر تهران به موافقین و منتقدین زاکانی
  • از تاکسی‌ها برقی تا ساخت تقاطع‌های غیر همسطح در نشت شورا
  • از تاکسی ها برقی تا ساخت تقاطع های غیر همسطح در نشت شورا
  • گزارش دهی معاون شهردار تهران به شورا در جلسه آتی