Web Analytics Made Easy - Statcounter

رضا مددی (مشاور وزیر آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اقدامات وزیر آموزش و پرورش در خصوص سند تحول گفت: اقدامات شاخصی در خصوص سند تحول انجام داده‌ایم که یکی از آنها نهایی کردن برنامه‌های زیرنظام سند تحول بنیادین است که زیر نظام‌ها عبارتند از زیر نظام راهبردی و مدیریت، زیرنظام منابع مالی، زیرنظام منابع انسانی، زیر نظام فضا و تجهیزات، زیرنظام پژوهش و ارزیابی و زیرنظام برنامه درسی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه همه زیر نظام‌های سند تحول، برنامه مصوب در اختیار دارند که ما این را هم به مجلس گزارش کردیم. امروز کاملاً برای آموزش و پرورش مشخص شد که برای اجرای راهکارهای سند تحول چه اقداماتی را باید انجام دهد. از دیگر کارهای برجسته‌ای که در راستای سند تحول انجام شد، این بود که ما یک  سامانه پایش اقدامات وزارت آموزش و پرورش در رابطه با سند تحول تهیه کردیم، به این صورت که هر چهار یا پنج ماه یکبار گزارشی از اقدامات انجام شده تهیه و در نهایت در سیستم وارد می‌شود.

او تصریح کرد:‌ همچنین پیشرفت کار به وسیله نمودارها و جداول رصد و به واحدهایی که عقب هستند، تذکرات لازم داده می‌شود. ما میزان پیشرفت سند تحول را در اختیار داریم و در آن مواردی هم که عقب هستیم، تلاش می‌کنیم جبران کنیم.

مددی با بیان اینکه کار مهم دیگری که انجام شده، تشکیل شورای هماهنگی و اجرای سند تحول با حضور وزیر آموزش و پرورش است، گفت: ذیل این شورا شش کارگروه برای آن شش زیر نظام تشکیل دادیم و الان نزدیک به ۱۰۰ نفر در این شش زیر نظام به شکل جدی مشغول کار هستند و حدود ۴۰۰ نفر از کارشناسان وزارتخانه درگیر تدوین و اجرایی کردن این برنامه‌‎ها به طور مستقیم هستند و در این تابستان حدود هفت کارگاه آموزشی و توجیهی سند تحول بنیادین  برگزار کردیم و همچنان این روند توجیه و آموزش در حال ادامه است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بیان کرد: اجرای سند تحول بنیادین از سال ۹۰ آغاز شده است و امسال با استقرار پایه دوازدهم مرحله آخر ساختار ۳.۳.۶ به پایان می‌رسد. همچنین ده‌ها و صدها کتاب جدید التالیف تولید شده و معلمان آموزش دیدند.عملیاتی واجرایی شدن سند تحول از سال ۹۰ آغاز شد، اما چون زیرنظام‌ها تکمیل نشده بود، اجرای کاملی برای آن صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش به برنامه‌های جامع مجهز شده است و حالا درگیر اجرایی کردن این مصوبات است، گفت: در سال‌های گذشته اجرای راهبردی سند تحول با تشکیل واحدهای کارشناسی و تخصصی انجام شد که آن هم در حد خودش بسیار ارزشمند بود، ولی ما امروز با یک برنامه متفاوت مواجه هستیم یعنی الان آموزش و پرورش کاملا می‌داند چه اتفاقی برای هرکدام از راهکارهای سند تحول خواهد افتاد و این راهکار ها چطور باید اعمال شوند.

او با اشاره به تربیت مدرس برای توجیه سند تحول گفت: در حال حاضر کارگاه‌های آموزشی جهت تربیت مدرس برای توجیه و آموزش سند تحول به دانش آموزان، والدین و معلمان برگزار خواهد شد. در سال ۹۷ ، ۹۸ برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تمام اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه آموزش ببینند و در اجرایی کردن سند تحول؛ شورای دانش آموزی، بسیج، انجمن و تشکل‌های دانش آموزی،  سازمان دانش آموزی و ... را درگیر می‌کنیم، زیرا دانش آموزان، اولیا و معلمان باید در این مسیر همراه آموزش و پرورش باشند و آموزش و پرورش قرار نیست تنها این مسیر را طی کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نهادها و ارگان‌ها به تناسب مأموریت و وظایف‌شان در اجرای سند نقش دارند. در آینده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس باید وظایف سایر دستگاه‌ها مشخص شود تا آنها هم ملزم شوند، آموزش و پرورش را در اجرای سند تحول بنیادین یاری کند.

مددی یاد آور شد: امروز برای آموزش و پرورش کاملا مشخص است که چه کاری را به چه صورتی باید انجام بدهد. در سال تحصیلی جدید ما دو برنامه تدبیر در دوره ابتدایی و تعالی در دوره متوسطه را خواهیم داشت که مدیران مدارس ما باید به آن توجه کنند. دو برنامه تدبیر و تعالی قالب و چارچوب اجرایی کردن راهکارهای سند تحول در مدارس محسوب می‌شوند و تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد مدارس ما زمینه اجرای این دو برنامه را دارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: هر مدرسه‌ای به تناسب شرایط دوره تحصیلی‌، جنسیت و ویژگی‌های خاص خود باید برنامه‌هایی را تدارک ببیند. بنابراین وقتی می‌گوییم مدارس باید سند تحول را اجرا کنند، علاوه بر چارچوب‌ها و کلیاتی که وزارت آموزش و پرورش به مدارس پیشنهاد می‌کند، هر مدرسه‎ای باید متناسب با ویژگی هایش برنامه سالانه‌اش را تنظیم کند.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در سفر به خوزستان ، به صدور مصوبه آتش‌بس غزه اشاره و تصریح کرد: ظالمان جهان به مردم مظلوم غزه رحم نمی‌کنند و این نشان‌دهنده روح درندگی نظام استکبار جهانی است و باید برای مردم مسلمان جهان درس عبرت باشد.

وی تاکید کرد: استکبار جهانی متحد شده تا مردم مسلمان غزه و فلسطین را به شهادت برساند، زندگیشان را به تاراج ببرند و آنها را آواره کند؛ شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که مردم غزه برای تهیه نیاز‌های اولیه غذایی و درمانی نیز در مضیقه هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به وضعیت اسف بار و پیچیده غزه اشاره و خاطرنشان کرد: استکبار جهانی در تلاش است تک‌تک کشور‌های اسلامی را خوار و ذلیل کند تا نامی از اسلام باقی نماند.

حجت الاسلام خسروپناه اظهارکرد: همانگونه که اروپایی‌ها برای حفظ خود اتحادیه‌ای تشکیل دادند و کشور‌های اسلامی نیز باید این اقدام را انجام دهند و از امنیت و منافع کشور‌های اسلامی دفاع کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین برنامه این شورا را آموزش و پرورش و رسیدگی به مشکلات تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به این حوزه است و توجه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان و جذب هیات علمی این دانشگاه شده است.

حجت الاسلام خسروپناه افزود: هیات اجرایی جذب مستقلی برای دانشگاه فرهنگیان تعریف شده و مصوبات مهمی در حوزه‌های کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده که امسال اجرا می‌شوند.

وی با اشاره به مشکلات فرهنگی کشور گفت: مشکل جدی ما در اجرا کردن مصوبات است، زیرا برخی از آنها یا اجرا نمی‌شود و یا به درستی به مرحله عمل نمی‌رسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در واقع حلقه‌های میانی بین سیاست، قانون و مرحله اجرا به خوبی انجام نمی‌شود و این حلقه‌ها باید قوانین را به درستی تنظیم و مشارکت حداکثری مردمی را تضمین کنند.

وی ادامه داد: هر دستگاه حاکمیتی به نیرو‌ها دستوراتی می‌دهد ولی به تنهایی جوابگو نیست، باید این مدل حکمرانی سلسه مراتب هرمی را به مردمی با مشارکت حداکثری از سیاست‌گذاری تا تصدی‌گری تبدیل کرد که شرط آن پیگیری است.

حجت الاسلام خسروپناه بر ضرورت پیگیری مصوبات ابلاغ شده تا حصول نتیجه تاکید و بیان کرد: نباید به ابلاغ و نامه‌نگاری بسنده کرد، هرچه درحوزه فرهنگ بیشتر پیگیری شود نتایج بهتری حاصل می‌شود.

وی به نامگذاری شعار امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردمی اشاره کرد و گفت: مشارکت مردمی فقط در حوزه تولید نیست بلکه در تولید علم و فرهنگ نیز باید با مشارکت مردم جهش ایجاد کرد.

دیگر خبرها

  • کمیسیون‌های مجلس به آموزش و پرورش توجه کنند
  • بانکی پور: فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • هدف‌گذاری برای تبدیل ایران به قطب توریست درمانی
  • برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید/امسال کتاب‌های پایه اول تغییر می‌کند
  • ساعی: انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • ضرورت تشکیل اتحادیه کشور‌های اسلامی برای دفاع از منافع مسلمانان
  • خسروپناه: حکمرانی را به مشارکت حداکثری مردمی تبدیل کنیم
  • انجام کار فرهنگی منجر به رفع بسیاری از مشکل‌های کشور می‌شود
  • مدل حکمرانی سلسله مراتبی هرمی به حکمرانی مردمی تبدیل شود
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود