Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-28@20:44:47 GMT

پول نقد در مدارس ممنوع؛ فقط پرداخت الکترونیک

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۲۰۷۵

پول نقد در مدارس ممنوع؛ فقط پرداخت الکترونیک

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، منصور مجاوری درباره راه اندازی حساب یکپارچه مدارس و آغاز به کار آن از مهر امسال، اظهار کرد: هم اکنون سامانه آماده شده است و خانواده‌ها باید به آدرسpay.medu.ir مراجعه کنند و استان، شهر، منطقه، مدرسه و نوع فعالیت را انتخاب کنند پس از آن میزان پولی که باید واریز کنند تعیین کرده و از طریق همین سیستم پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

        

وی افزود: خانواده‌ها باید در این سامانه شماره همراه خود و کد دانش آموز را وارد کنند که پس از واریز پول بلافاصله کدشناسه سه وجهی برای دانش‌آموز تعیین می‌شود که شامل فعالیت فوق برنامه، مدرسه و کدملی است و امکان ندارد کدشناسه دو دانش آموز همانند هم باشد و خانواده‌ها می‌توانند براساس آن از مدیر مدرسه پیگیری کنند پولی که واریز کردند و به حساب مدرسه آمده چگونه هزینه شده است. یعنی خانواده می‌تواند بپرسد چرا بابت پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب، امکانات لازم به دانش آموز ارائه نشده است.
مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش گفت: 86 عنوان فعالیتی که در مدارس اتفاق می‌افتد و آنها مجاز به اجرای آن هستند در این سامانه تعیین شده البته تمام فعالیت‌ها در مدارس اجرا نمی‌شود و ممکن است یک مدرسه 10 یا 20 فعالیت را اجرا کند. فعالیت‌هایی که مدارس انجام می‌دهند استخراج کرده‌ایم که در مجمو 86 مورد شد، هر مدرسه براساس نیازهایی که دارد ارقامی را برای برنامه‌ها تعیین می‌کند مثلا سرویس ایاب و ذهاب رقم خاص و کلاس‌های فوق برنامه یا اردوگاه‌ها رقم دیگری دارد.
خانواده‌‌ها همراهی کنند؛ پول نقد به مدرسه ندهند
مجاوری بیان کرد: خانواده‌ها از هر نقطه کشور از طریق گوشی و درگاه بانک‌ها می‌توانند رقم تعیین شده برای فعالیت‌های مدارس را واریز کنند. همچنین به مدیران مدارس بخشنامه کرده‌ایم که حق دریافت هیچگونه وجه نقد را ندارند و از خانواده‌ها تقاضا داریم که به ما کمک کنند و صرفا مبالغ پرداختی خود به مدارس را از طریق این سامانه انجام دهند و از پرداخت پول نقد یا واریز پول از طریق دستگاه پز نصب شده در مدارس اجتناب کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال مدیر مدرسه به خانواده‌ها می‌گوید این فعالیت‌ها را تعیین کرده‌ایم از جمله اردو، کلاس فوق برنامه و سرویس هر کدام از این فعالیت‌ها مبلغی دارد در این حالت خانواده‌ها نباید به مدرسه پول بدهند بلکه باید هزینه آن را از طریق سامانه تعیین شده به صورت الکترونیک واریز کنند که این مبلغ به حساب کد 415 واریز می‌شود.

مدارس اجازه داشتن حساب شخصی بانکی را ندارند
مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش گفت: در تمام کشور یک حساب برای مدارس داریم که با کد 415 شروع می‌شود و این حساب به نام شخص نیست و مدارس حق ندارند حساب جداگانه ای برای خود باز کنند و این خلاف قوانین آموزش و پرورش است.
مجاوری در پاسخ به این پرسش که بی انضباطی مالی در مدارس دولتی مشاهده می‌شود به‌گونه‌ای که کمک‌های پول از خانواده‌ها دریافت می‌شود،  اما مشخص نیست در چه مواردی هزینه می‌شود، آیا افتتاح این سامانه به رفع بی انضباطی مالی و ساماندهی میزان کمکهای مالی به مدارس منجر می‌شود؟ عنوان کرد: در این سامانه قسمت گزارش‌گیری را اضافه کردیم و مسئولان ستاد آموزش و پرورش وظیفه نظارت و کنترل را برعهده دارند. یعنی اگر مدرسه‌ای 500 دانش آموز دارد باید مشخص شود چه میزان پول از خانواده‌ها دریافت کرده و بابت چه فعالیت‌هایی بوده است.

انجمن اولیاء باید تراز مالی مدرسه را از مدیر بخواهد
وی بیان کرد: در کنار حساب یکپارچه مدارس سامانه دیگری طراحی کردیم که از سال گذشته در حال فعالیت است و این سامانه تحت عنوان حسابداری مدارس بوده یعنی اگر خانواده ای 100 هزار تومان برای کمک‌های مردمی به مدرسه پرداخت کرده است مدیر مدرسه باید این پول را برای فعالیتی که تعیین کرده، هزینه کند و حق ندارد آن را بابت کار دیگری در مدرسه صرف کند.

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در پایان سال تحصیلی انجمن اولیا و مربیان مدارس باید تراز مالی مدرسه را از مدیر دریافت کند و بگوید چقدر پول از  خانواده‌ها دریافت و چه مقدار از آن هزینه شده است اگر مدیر پول اضافه گرفته باید اعلام و با خانواده صحبت شود اگر آنها تمایل داشته باشند پول را به مدرسه می‌بخشند در غیر این صورت مدرسه باید پول را به آنها برگرداند. این مسئله باعث می‌شود مدیر مدرسه ملزم شود که برنامه داشته باشد و دیگر بدون حساب و کتاب بابت برنامه ها پول دریافت نکند یعنی یک برنامه تنظیم شده بابت فعالیت‌های فوق برنامه مدرسه داشته باشد که نرخ و هزینه تمام شده آن را تعیین کرده است تا پول اضافه از خانواده‌ها دریافت نکند و به ازای هر پول دریافتی پاسخگو باشد.

مجاوری در پاسخ به این پرسش که تحقق چنین موضوعی نیازمند همراهی انجمن اولیا و مربیان مدرسه با خانواده‌ها و آموزش و پرورش است اما هم اکنون این انجمن به ابزاری برای فعالیتهای مدیران مدارس تبدیل شده است، گفت: اگر مدیر مدرسه وارد سامانه‌ای که طراحی کردیم نشود کل سامانه کامپیوتری مدرسه را قفل می‌کنیم همچنین به صورت سرزده برای بررسی وضعیت به مدارس مراجعه می‌کنیم از سوی دیگر خانواده‌ها باید در نحوه پرداخت پول به مدارس با ما همراهی کنند تا بتوانیم شفاف سازی اطلاعاتی داشته باشیم و مدیران مدارس نیز از اتهام و شائبه‌های مختلف رها شوند. مدارس مبالغ مختلفی را از خانواده‌ها دریافت می‌کنند و این پول در مجموع رقم کمی نیست حساب کنید وقتی 14 میلیون دانش آموز داریم مبلغ قابل توجهی پول دریافت می‌شود که لازمه آن وجود نظارت است و سامانه حسابداری به ما برای انحرافاتی که در دریافت و پرداخت پول در مدارس ایجاد شده کمک می‌کند.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۲۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ درصد مدارس اردبیل خیّرساز است

بهزاد محمدی خلفلو اظهار کرد: در دولت سیزدهم جای جای استان اردبیل به کارگاه مدرسه سازی تبدیل شده و از شمال تا جنوب این استان ساخت و تکمیل واحد‌های آموزشی در جریان است.

او خاطرنشان کرد: امسال در دو نوبت تجهیزات آموزشگاهی و هنرستانی تهیه و توزیع شده که در مجموع ۴۱ میلیارد تومان برای خرید و تهیه این تجهیزات آموزشی و هنرستانی هزینه شد و در ابتدای سالتحصیلی و اسفندماه این امکانات و تجهیزات در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اردبیل با بیان اینکه امیدواریم دانش آموزان از این تجهیزات و امکانات به بهترین شکل استفاده کنند، افزود: وضعیت مشارکت خیرین مدرسه ساز در استان اردبیل در سال جاری اعم از تعهدات، میزان تحقق و سهم مشارکت‌های مردمی در فضا‌های تحویلی سال گذشته مطلوب است و استان اردبیل به وجود خیرین مدرسه ساز ایثارگر به خود می‌بالد و همواره از چهره‌هایی همچون مرحوم علیپور در سطح ملی و حتی بین المللی به نیکی یاد می‌شود.

محمدی خلفلو ادامه داد: با توجه به اینکه ۳۰ درصد مدارس احداثی در استان اردبیل خیرساز است ما تلاش کردیم تا پروژه‌های نیمه تمام خیرساز را با تزریق اعتبارات دولتی تکمیل و تحویل آموزش و پرورش دهیم و برای سال آینده نیز چنین هدفگذاری انجام شده تا با ارتقای مشارکت خیرین و احداث پروژه‌ها از محل مسئولیت اجتماعی نهاد‌های مختلف بتوانیم کمک کار نظام تعلیم و تربیت باشیم.

او بیان کرد: در حال حاضر ۷۳ پروژه خیرساز در سطح استان در حال اجراست و تعدادی از خیرین نیز در کنار ساخت مدرسه در مناطق پرتراکم دانش آموزی در خرید تجهیزات و امکانات آموزشی نیز آستین همت بالا زده اند تا بتوانند رضای الهی را کسب کنند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۲ هزار کلاس درس در استان اردبیل احداث می‌شود
  • مرخصی ۱۷۱ نفر از زندانیان استان بوشهر با مراقبت پابند الکترونیک
  • اعتکاف علمی در مدارس آذربایجان شرقی برگزار می‌شود
  • ۳۰ درصد مدارس اردبیل خیّرساز است
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • برگزاری ۶۹ مزایده الکترونیکی در خراسان جنوبی
  • مدارس و ادارات ۱۴ فروردین تعطیل است؟
  • خیران؛ بزرگترین رکن نهضت مدرسه‌سازی
  • اسکان بیش از ۵ هزار مسافر نوروزی در مدارس شهرستان برخوار
  • ۲۳ هزار مسافر نوروزی در مدارس استان سمنان اسکان یافتند