Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان، فعالین اجتماعی و برخی مقامات رسمی آسیای مرکزی در سمپوزیومی در بیشکک به بحث و گفت‌و‌گو پیرامون روش‌های مقابله با فعالیت‌های تروریستی در فضای مجازی پرداختند. ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسیانیوز، چندی پیش کنفرانسی تحت عنوان «مقابله با افراط‌گرایی آنلاین» با حضور مقامات رسمی، دانشمندان و کارشناسان، سازمان‌های مردم‌نهاد و خبرنگاران از کشورهای آسیای مرکزی در بیشکک برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سمپوزیوم دو روزه شرکت‌کنندگان بر ضرورت مقابله با روش‌های نوین جذب و سازماندهی گروه‌های تروریستی از طریق فضای مجازی تاکید کردند.

اینترنت ابزار اصلی جذب تروریست‌ها

اصیل‌بیک کجابیک‌اف، معاون رئیس کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان در این زمینه گفته است: گروه‌های تروریستی امروزه به صورت فعالانه‌ای از شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان برای تبلیغات خود بهره می‌برند. امروزه اینترنت به اصلی‌ترین ابزار جذب این گروه‌ها بدل شده است.

دمیر ساگین‌بایف، دبیر شورای امنیت قرقیزستان نیز در این زمینه با تاکید بر نقش فضای مجازی اظهار داشت: افراط‌گرایان امروز از ابزارهای مدرن و به‌ ویژه شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، اندوکلاسنیکی، وی‌کونتکته، نرم‌افزارهای پیام‌رسان همچون واتس‌اپ و تلگرام و نیز فضاهای اشتراک ویدئو همچون یوتیوب استفاده می‌کنند. این تروریست‌ها مدام در حال توسعه روش‌هایشان برای تبلیغ ایدئولوژی‌ خود می‌باشند.

در همین راستا ایندیرا اسلانوا، استادیار مطالعات مذهبی در دانشگاه قرقیزی- روسی اسلاو بیشکک با ارائه تحقیقات خود تاکید کرد که استفاده از چنین تکنیک‌های آنلاینی گاهی اوقات توسط گروه‌های تروریستی مضاعف می‌شود.

این مطالعات با هدف پیشگیری از رادیکالیزه شدن افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی توسط یک سازمان مردم‌نهاد بین‌المللی که در بیشکک نیز دفاتری دارد، صورت گرفته است. در این مطالعه اطلاعات از 108 جوان قرقیز که در گروه‌های با ریسک بالا عضو شده‌اند، تحقیق شده است. این جامعه آماری شامل افراد در حال تحصیل و بیکاری که به طور مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند، می‌شود.

این استاد دانشگاه با نتیجه‌گیری از تحقیقاتش می‌گوید: 61 درصد جامعه آماری مذکور گفته‌اند که آن‌ها به اطلاعات منتشر شده در سایت‌های گروه‌های افراط‌گرا باور داشته، 20 درصد آن‌ها با نیروهای نظامی گروه‌های تروریستی ابراز همدردی کرده و 19 درصد نیز چنین اطلاعاتی را رد کرده و آن‌ها را منفی می‌انگارند. بخشی از این افراد از طریق آشنایان و هم‌وطنان خود در اینترنت آشنا شده و اظهار داشته‌اند آن‌ها به زبان‌هایی سخن می‌گویند که این افراد به خوبی متوجه می‌شوند. اشاره به آیات قرآن و سخن گفتن از جهاد، دیگر ویژگی گروه‌های مذکور برای جذب این افراد می‌باشد که در تحقیقات به آن‌ها اشاره شده است.

این استاد دانشگاه و پژوهشگر مطالعات دینی همچنین تاکید می‌کند: گروه‌های تروریستی امروزه به صورت فعالانه‌ای از شبکه‌های مبتنی بر وب و تکنولوژی‌های مدرن برای جذب موفق‌تر نیروهای خود استفاده می‌کنند.

تلاش‌های مشترک و تبادل تجربیات

ساگین‌بایف، دبیر شورای امنیت قرقیزستان در این سمپوزیوم از کشورهای آسیای مرکزی برای اقدام مشترک و تبادل تجربیات دعوت کرده و اظهار داشت: فعالیت‌های جذب این گروه‌ها به صورت انحصاری به اینترنت محدود شده است. ضروری است که کشورها تلاش‌های مشترکی برای مقابله با این موضوع صورت دهند. نیاز است تا از روش‌های مدرن برای مقابله با جذب این گروه‌ها از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی کارهای مشترکی انجام شود.

وی همچنین با تاکید بر این که پیروزی علیه تروریسم و افراط‌گرایی به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست، می‌افزاید: بحث و گفت‌و‌گو پیرامون این مشکل می‌تواند منجر به مشارکت در حل آن شود.

امانجال اورازبایف، پژوهشگر حقوقی و مدیر یک سازمان‌مردم‌نهاد در آستانه که عضو کمیته مبارزه با تروریسم قزاقستان نیز می‌باشد، پیرامون دیتابیسی صحبت کرد که طرفداران این گروه‌های تروریستی را شناسایی کرده و قزاقستان می‌تواند آن را معرفی کرده و با دیگر کشورها به اشتراک بگذارد.

وی همچنین می‌افزاید: ما کارهای زیادی برای پیدا کردن اعضای این گروه‌ها و نظارت بر آن‌ها صورت داده‌ایم. در همین راستا یک پروژه پایلوت برای ایجاد دیتابیسی مشترک نیز تعریف کرده‌ایم. این تجربه می‌تواند به صورت یک یا چند جانبه توسط شرکای قزاقستان مورد استفاده قرار بگیرد.

کاویتا کنهی کانان، یکی از مدیر سیاست‌گذاری عمومی در فیسبوک در حوزه هندوستان، آسیای جنوبی و مرکزی نیز با اشاره به این که تکنولوژی‌های جدید پلتفورمی برای جذب آنلاین گروه‌های تروریستی فراهم آورده است، می‌گوید: نه تنها کاربران می‌توانند مضامین و محتواهای افراط‌گرایانه را معرفی کنند، بلکه می‌توان از تکنولوژی‌های خاصی بران شناسایی آن‌ها استفاده کرد. در 4 ماه نخست سال جاری ما بیش از یک میلیون مورد از مضامین و محتواهای افراط‌گرایانه پیدا کرده‌ایم. ما همچنین در جست و جوی دقیق‌تر و موشکافانه‌تری برای پیدا کردن موارد بیشتر از این افراد هستیم.

مبارزه با افراط‌گرایی از طریق آموزش صحیح مذهبی

آلائو عادل‌بایف، معاون رئیس اداره معنویات مسلمانان قزاقستان با اشاره به تلاش‌های قزاقستان در مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی می‌گوید: قزاقستان نظام ویژه خود را برای مقابله با پیروان این عقاید افراطی در پیش گرفته است. ائمه جماعت مدام در حال ارتقاء صلاحیت‌های خود هستند و مقامات نیز گروه‌های تماسی با تحلیل‌گران و کارشناسان خبره تشکیل داده‌اند. مقامات قزاق همچنین در صدد راه‌اندازی وب‌سایت‌هایی برای ارائه و انتشار اطلاعات صحیح و قابل اعتماد پیرامون موضوعات مذهبی هستند. اداره معنویات مسلمانان قزاقستان نیز همکاری نزدیکی با دولت برای مقابله با این پدیده در حال صورت دادن است.

وی همچنین می‌افزاید: مدرسه‌های مذهبی به موقعیت دانشگاه ارتقاء یافته‌اند و فارغ‌التحصیلان آن‌ها مدارک تحصیلی خود را از دولت دریافت می‌کنند. برای دسترسی مردم و جوانان به اسلام حقیقی ما فعالیت‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی نیز توسعه داده‌ایم. همچنین ما نرم‌افزار موبایلی ویژه‌ای هم تولید کرده‌ایم که تاکنون بیش از 600 هزار نفر آن را دانلود و نصب کرده‌اند.

انتهای پیام/

R1396/P1396/S8,1414/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۲۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز زندگی در حرکت خودرو امداد

   

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی استان مرکزی از دنیا آمدن نوزاد عجول در آمبولانس اورژانس ۱۱۵ گیلی خبر داد.

ایران نژاد گفت: در ساعت ۸:۳۰ جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ طی تماس تلفنی با واحد ارتباطات اورژانس ۱۱۵ استان مبنی بر شروع درد‌های زایمانی خانمی ۲۶ ساله در روستای امان آباد، بلافاصله همکاران پایگاه اورژانس گیلی به محل مأموریت اعزام شدند.

او افزود: هنگام رسیدن کارشناسان اورژانس بر بالین مادر باردار، بلافاصله مادر به داخل آمبولانس انتقال و اقدامات اولیه انجام و در حین اعزام ایشان به مرکز درمانی با توجه به آغاز فرآیند زایمان و با تلاش و تخصص کارشناسان اورژانس۱۱۵، نوزاد در آمبولانس متولد شده و به همراه مادر خود در سلامت کامل به مرکز درمانی آیت اله طالقانی منتقل شدند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد
  • ببینید/ ایران از واقعیت تا فضای مجازی
  • آغاز زندگی در حرکت خودرو امداد
  • تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در خصوص فضای مجازی
  • ۱۰ از ۱۸: این بخش از والیبال آسیا در تصرف ایران
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی منطقه‌ای والیبال به ایران رسید/ دیدار تقوی با دبیرکل کمیته ملی المپیک عمان
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران