Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرطان نه یک بیماری که عنوانی از سبک زندگی است؛ سبک زندگی کودکانی که آمال و آرزوهایشان را با هر تار مویی که موقع درمان بر زمین ریخت، فراموش کردند اما هنوز برای رسیدن به خواسته‌هایشان با کمک انجمن فانوس در تلاش‌اند. ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ استانها اصفهان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، طبق معمول داشت یکی از روزهای همیشگی زندگی‌اش را می‌گذارند، روزهایی که در آن بازی و نشاط و لبخند شرط اول زیستن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناگهان در تمام وجودش دردی را حس کرد که مانند نیش عقرب در بدنش فرو می‌رفت؛ کم کم سرگیجه، تهوع، ضعف و بی‌حالی هم به بدن دردش اضافه شد و پدر و مادر را مجبور کرد او را پیش دکتر ببرند.

پس از چند آزمایش ساده، مشخص شد کودک خانواده در مسیر جدیدی قرار گرفته و زین پس باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشد زیرا دردی که با او همراه شده قرار است تا مدت‌ها و شاید آخر عمر در وجودش اتراق کند.

سینِ سرطان، سبک زندگی جدید اوست

برای ما سین اول واژه "سلامتی" است و برای او "سرطان"، حرفی که قرار است چیدمان زندگی‌اش را تحت الشعاع قرار دهد و برنامه‌ای جدید را دستور کار حیاتش کند.

همه ما می‌دانیم سرطان سخت است، زندگی با فرد مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص سخت‌تر! همه ما از امیدهایی که در چنگال سرطان ناامید می‌شود شنیده و دیده‌ایم و می‌دانیم یک لبخند، چه غوغایی در دل‌های مرده این عزیزان به پا می‌کند.

داشتن کودک مبتلا به سرطان، زندگی را نه تنها برای فرد مبتلا بلکه برای همه خاندانش دچار وقفه و تغییرات فراوانی می‌کند مخصوصاً اگر یک روز صبح چشم باز کنی، بدنت را درد فرا گرفته باشد و ندانی چه شد که ناگهان بیمار شدی.

فانوس؛ چراغ راه بیماران خاص و سرطانی

اما سرطان منتها الیه زندگی نیست و بسیارند بیمارانی که با شور و شوق و طرح دوستی با سلول‌های سرطانی بر بیماری خود غالب شدند و درنهایت پیروز میدان.

اینجاست که نقش امید و شادابی در حفظ و بقای روحیه بیمار دیده می‌شود، و درست در نقطه‌ای که تاریک‌ترین وجه زندگی یک بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص نمایان می‌شود، کورسوی امیدی می‌تواند حیات بخش او باشد برای ادامه مسیر سخت درمان.

انجمن حمایت عاطفی فانوس، با همین هدف فعالیت خود را از سال 90 آغاز کرد و با حضور در بیمارستان‌ها به بازی با کودکان و بوجود آوردن روحیه امید و نشاط در آن‌ها پرداخت.

اکنون نزدیک به 7 سال است که این انجمن، سختی مسیر درمان را برای کودکانی که شیمی درمانی می‌شوند، شیرین کرده و خاصیت تجزیه پذیری علم شیمی را در ترکیب حس خوشحالی و دوستی با سلول‌های بد بدن بیماران به نمایش گذاشته.

عمده فعالیت اعضای انجمن فانوس حضور در بیمارستان سیدالشهدا و بازی با کودکان مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص است تا بتوانند از طریق بازی درمانی و در کنار آن آموزش خانواده‌ها، مسیر درمان را هموارتر کنند.

اتاق بازی بخش بیمارستان نیز اکنون به مکان امن کودکانی تبدیل شده که بالاجبار روزگار باید روزها در تخت‌های بیمارستان بستری شوند و زندگی خود را با تماشای برچسب‌های دیوار و نقاشی دوستانشان و اسباب بازی‌ها بگذارنند؛ که اگر این‌ها نبود شاید تحمل حتی یک روز این دردها برایشان ناممکن می‌شد.

جشن تولدهای فصلی؛ نقطه آغازین حیات دوباره کودکان

از دیگر فعالیت‌های این انجمن جشن تولدهای فصلی برای متولدین آن فصل است که تاثیر شگرفی در روحیه کودکان مبتلا دارد، روزی که همه کودکان دور یک کیک بزرگ می‌نشینند، برایشان دست می‌زنند و آن‌ها شمع یک سال غلبه بر بیماری و بهبودی را فوت می‌کنند.

همچنین به مناسبت روز جهانی سرطان «جشن امید» برای این کودکان برگزار می‌شود تا بدانند در سراسر دنیا هستند کسانی که دردشان را چشیده‌اند و همه با هم برای رسیدن به سلامتی مبارزه می‌کنند.

این انجمن به مناسبت‌های مختلف به دنبال شادسازی و روحیه‌بخشی کودکان است بنابراین با هر مناسبت کوچکی برای آن‌ها جشن‌های بزرگی برگزار می‌کند تا با کنار هم جمع شدن کودکان مبتلا و سرگرم کردنشان، نشاط اجتماعی را به آن‌ها برگرداند.

400 کودک تحت پوشش انجمن فانوس

به گفته مسئول منابع انسانی انجمن فانوس درحال حاضر 400 نفر کودک مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص تحت پوشش این انجمن قرار دارند و 200 نفر عضو داوطلب در مسیر بهبود آن‌ها تلاش می‌کنند.

عاطفه دری به کمک‌های روانشناسی و آموزش‌های لازم برای خانواده‌های بیماران اشاره کرد و گفت: "کودکان زیر 15 سال تحت نظر انجمن قرار می‌گیرند و در کنار بازی با کودکان کمک‌های روانشناسی برای خانواده‌های آن‌ها نیز درنظر گرفته شده تا درصورت لزوم و درخواست بتوانند برای حل مشکلات خود از مشاوران کمک بگیرند".

او با دعوت از مردم برای پیوستن به انجمن افزود: " مردم هم می‌توانند در صورت تمایل با دارا بودن حرفه‌ای خاص ما را در این فرایند یاری کنند برای مثال برای بحث تدریس کودکان و عقب نماندن آن‌ها از دوران تحصیلی به دلیل شیمی درمانی و عدم حضور در مدرسه می‌توانند در بخش آموزشی ما فعالیت کنند".

وی ادامه داد: "همچنین اگر در زمینه‌های مختلف موسیقی، زبان و غیره نیز تخصص داشته باشند با عضویت در انجمن می‌توانند ما را در بهبود عملکردهایمان یاری کنند".

تو فقط بخند، برآورده کردن "آرزوش با من"

انجمن فانوس مدتی است با راه اندازی یک کمپین دست به برآورده کردن آرزوهای از دست رفته کودکان سرطانی و مبتلا به بیماری‌های خاص کرده تا بتواند یک گام بیشتر آن‌ها را در مسیر بهبودی همراهی کند.

"آرزوش با من" نام پویشی است که انجمن فانوس در آن توانسته تاکنون نزدیک به 40 آرزوی مختلف را به کمک مردم و خیران شهر برآورده کند؛ آرزوهایی که جنس و قیمتشان زیاد نیست اما همین مقدار کم برای خانواده‌ای که درگیر تامین هزینه‌های میلیونی و چندصد هزار تومانی داروست، کمرشکن خواهد بود.

در این کمپین آرزوهای کودکان با دست خط خودشان روی تکه‌ای کاغذ نوشته و بر شاخه‌های درختی آویزان شده تا مهربانان شهر بتوانند با روحیه انسان دوستی همانگونه که برای فرزندان خود امکانات را فراهم می‌کنند، آنی که درحد توانشان است را برچینند و به حقیقت برسانند.

پرواز در دل کویر؛ حکایت آرزوهای آسمانی

سنی نداشت اما دلش پر از آرزوهای دوست داشتنی و به قول خودش دست نیافتنی بود آن هم فقط به خاطر وجود بیماری سرطان! آرزویش را در کاغذ کوچکی نوشت و بر شاخه درخت آویزان کرد؛ "می‌خواهم خلبان شوم".

ناامید از همه جا و همه کس، یک روز به او خبر می‌‌دهند که لباس‌هایت را بپوش و آماده باش که دل به دل آسمان بسپاری.. با ذوقی وصف‌ناپذیر به سمت کمدش رفت، لباس خلبانی‌اش را برداشت، بر تن کرد و همراه با بزرگ مردی که حالا متولی این آرزوی کوچک شده بود راهی باند پرواز شد.

دیگری دلش اما پیش کویر بود، می‌خواست سر به بیابان‌ها بگذارد، از آسمان پاک و آبی رنگش تغذیه کند، دانه‌های ماسه‌ای را لای انگشتان کوچک و بی‌جانش بفشارد و وقتی پای در میان تپه‌های روان شنی می‌گذارد، جریان زندگی‌اش را حس کند.

او هم خواسته دلش را بر درخت آرزوها نوشت و چندی بعد به لطف یک گردشگر راهی ریگزارهای اطراف اصفهان شد تا تنها تصورش از کویر، تصویر بیابانی خشک و بدون گیاه نباشد و زیبایی‌های خلقت خداوند از از نزدیک ببیند.

مسئول منابع انسانی انجمن فانوس درباره دیگر آرزوهایی که به لطف شهروندان و خیرین به حقیقت پیوسته گفت: "تاکنون استقبال بسیار خوبی از کمپین شده و نزدیک به 40 آرزوی کودکان برآورده شده است که خلبان شدن و پرواز با هلی کوپتر، داشتن دوچرخه، تبلت، توپ فوتبال، اسکوتر، حیوان خانگی، حتی رفتن به مسافرت و کویر و غیره ازجمله آن بوده است".

مشارکت‌های ماهیانه شهروندان برای شادسازی کودکان

چندی پیش در حاشیه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، انجمن فانوس نیز غرفه‌ای در خیابان چهارباغ راه انداخته بود تا مردم را با فعالیت خود آشنا کند و البته حامیان مهربان را جذب.

در غرفه جنبی انجمن فانوس انواع بازی‌ها برای کودکان فراهم شده بود تا با سرگرم شدن آن‌ها، بتوان از والدینشان برای حمایت از کودکان مبتلا کمک گرفت؛ فروش کاکتوس و پیکسل‌های امیدبخش بخشی از کار انجمن بود تا بتواند درآمد حاصل از آن را صرف شادسازی کودکان مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص کند.

همچنین کودکانی که در غرفه می‌آمدند با کشیدن نقاشی و هدیه دادن آن به دوستان مبتلای خود سعی در ابراز همدردی با آن‌ها داشتند.

دری پیرامون جذب مشارکت‌های مردمی بیان کرد: "فرم مشارکت ماهیانه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد تا بتوانند در صورت تمایل هر ماه مبلغی را از 5 هزار تومان به بالا به انجمن کمک کنند همچنین کمک‌های مقطعی نیز با توضیح اینکه درآمدها صرف چه کارهای می‌شود از خیرین دریافت خواهد شد".

اردوی بزرگ و امیدبخش خانواده سرطان

از دیگر برنامه‌های جذاب انجمن فانوس که سالانه برای اعضای انجمن برگزار می‌شود، «اردوی بزرگ تابستانه» آن‌هاست که امسال با حضور 250 نفر از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان برگزار شده است.

در این اردو نیز هماهنگونه هدف انجمن نشان می‌دهد، بازی و سرگرمی کودکان در اولویت است همچنین اجرای تئاتر و موسیقی نیز از آیتم‌های جنبی و جذاب این اردوست.

گفتنی است که در این اردو تنها شادی و خوشحالی هدف نبوده و برای تمام اعضای خانواده کودکان، کارگاه‌های آموزشی، انگیزشی و روانشناختی و مشاوره برگزار می‌شود تا آن‌ها بیشتر با فرایند درمان و فعالیت انجمن آشنا شوند.

مدیر روابط عمومی انجمن فانوس پیرامون این اردو اظهار داشت: "هدف برگزاری این مراسم‌ها روحیه‌بخشی به خانواده‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به آن‌هاست تا بدانند چگونه می‌توانند عملکرد بهتری در زمان بیماری فرزندشان داشته باشند".

بازی درمانی بخش مهمی از روند درمانی کودکان مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص است و نتایج مثبت آن در طول سالیانی که انجمن فانوس مشغول فعالیت بوده، دیده شده است.

مریم جان‌نثاری در این رابطه گفت: "از نظر ما حمایت‌های عاطفی و بازی با کودکان در روند بهبود درمان آن‌ها بسیار اثرگذار بوده و به وفور شاهد بازخورد مثبت آن از طرف خانواده‌ها و کودکان بوده‌ایم".

وی افزود: "بسیاری از مادران می‌گویند قبل از آشنایی با مجموعه کودکان خود را به زور برای درمان به بیمارستان می‌آوردند و اکنون به خاطر بازی با شما و دیدن شما حاضرند درد درمان را تحمل کنند و همین امر برای ما قوت قلبی است که بدانیم در مسیر درستی فعالیت می‌کنیم و آن را ادامه دهیم".

طب تسکینی و بازی درمانی؛ روش‌های جدید انگیزشی بیماران خاص

مدیر روابط عمومی انجمن بیان کرد: "قصد داریم با افرادی که متخصص این امر هستند طرح پژوهشی را آغاز کنیم تا از نظر علمی نیز فرایند تاثیر حمایت عاطفی در روند درمان کودکان مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص نیز مورد بررسی قرار گیرد".

وی با بیان اینکه فعالیت ما بخشی از شاخه طب تسکینی است، گفت: "این مورد در کل دنیا انجام می‌شود و در ایران نیز کم کم به آن روی آورده شده و دکتر حزینی متخصص این امر از هیئت مدیره انجمن فانوس هستند و در این زمینه فعالیت می‌کنند".

جان نثاری ادامه داد: "اینکه یک بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های خاص در کنار مباحث درمانی خود، از روحیه و امید غافل شود به مراتب سخت‌تر می‌تواند دوره‌های درمانی خود را بگذراند و متخصصان همواره بر این مورد تاکید دارند و امری بدیهی است".

وی خاطرنشان کرد: "باید جامعه علمی به این موضوع ورود پیدا کنند و ما پایان‌نامه‌هایی را داشته باشیم که در این زمینه به صورت علمی تحقیق انجام داده‌اند لذا نیازمند متخصصان روانشناسی، روان پزشکی و حتی پزشکی هستیم و باید این مهم از آن‌ها خواسته شود".

انتهای پیام/ ع

R41346/P1494/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۲۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص ظرف های ضد سرطانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ مس یک ماده معدنی کمیاب و ضروری برای بقا و زنده ماندن است. مس در همه بافت‌های بدن یافت می‌شود و در ساختن گلبول‌های قرمزخون و حفظ و نگهداری سلول‌های عصب و سیستم ایمنی نقش دارد. خواص مس برای بدن، می‌تواند به تشکیل کلاژن و جذب یون کمک می‌کند و در تولید انرژی نقش دارد. مس بیشتر در کبد، مغز، قلب و کلیه‌ها و عضله اسکلتی یافت می‌شود. مصرف کم و زیاد مس می‌تواند بر کارکرد مغز تاثیر بگذارد. کمبود مس با بیماری‌های آلزایمر، ویلسون و منکز (Menkes) ارتباط دارد. کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند منجر به بیماری قلبی-عروقی و دیگر مشکلات شود.


خواص مس برای بدن
مس برای طیف زیادی از کارکرد‌های اعضای بدن ضروری است
کمبود مس بندرت اتفاق می‌افتد بجز در شرایط خاص مثل بیماری منکز (Menkes)
مصرف مکمل‌های مس معمولا ضرورتی ندارد و ممکن است منجر به بهم ریختن تعادل شود.
بهم ریختن تعادل مس با بیماری آلزایمر ارتباط دارد.
به افراد توصیه می‌شود که قبل از مصرف مکمل مس باید با پزشک مشورت کنند.


مزیت‌های مس برای سلامتی
مس یک ماده مفید و ارزشمند است که در موادغذایی یافت می‌شود. مس یک ماده مغذی ضروری برای بدن است. مس به همراه آهن به بدن کمک می‌کند تا گلبول‌های قرمزخون را بسازند و به سالم نگهداشتن استخوان ها، عروق خون، اعصاب و سیستم ایمنی و همچنین به جذب آهن کمک می‌کند. کافی بودن مس در رژیم غذایی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و استئوپورز (پوکی استخوان) کمک کند.


مس برای سلامت قلب و عروق
پایین بودن سطح مس با بالارفتن کلسترول و فشارخون ارتباط دارد. یک گروه از محققان نشان دادند که مصرف مکمل‌های مس ممکن است برای برخی بیماران دچار نارسایی قلبی مطلوب باشد. مطالعات حیوانی، پایین بودن سطح مس را به CVD ارتباط دادند، اما هنوز مشخص نیست که آیا کمبود مس می‌تواند همین اثر را بر انسان‌ها داشته باشد.


فرستادن سیگنال به عصب
مس همانند یک ترمز یا سوییچ است که سلول عصب را کنترل می‌کند. اگر مقادیر زیادی مس وارد یک سلول شود، این ماده مغذی می‌تواند فرستادن سیگنال به عصب را کاهش دهد. وقتی سطح مس در این سلول افت می‌کند، فرایند ارسال سیگنال از سرگرفته می‌شود.


کارکرد سیستم ایمنی
مصرف بسیار کم مس می‌تواند منجر به نوتروپنیا (Neutropenia) شود. این بیماری نوعی کمبود گلبول‌های سفید خون یا نوتروفیل است که با عفونت مبارزه می‌کنند. یک فرد با سطح پایینی از نوتروفیل، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عفونی است.

آشنا شویم با مکمل مولتی ویتامین مینرال: قرص مولتی کامپلیت هلث برست

استئوپورز (پوکی استخوان)
کمبود شدید مس با پایین آمدن تراکم موادمعدنی در استخوان و افزایش خطر استئوپورز (پوکی استخوان) ارتباط دارد. تحقیقات بیشتری نیاز است تا نحوه تاثیر کمبود مس بر سلامت استخوان و اینکه چگونه مکمل مس می‌تواند به پیشگیری و مدیریت استئوپورز کمک کند، مورد مطالعه قرار گیرد.


تولید کلاژن
مس نقش مهمی در حفظ و نگهداری کلاژن و الاستین دارد. دانشمندان چنین فرض کردند که مس ممکن است از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و این ماده مغذی همراه با دیگر آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند به پیشگیری از پیری پوست کمک کند. اگر سطح مس در بدن کافی نباشد، بدن نمی‌تواند بافت همبند آسیب دیده یا کلاژن که داربست استخوان را می‌سازد، جایگزین کند. این مسئله می‌تواند منجر به طیفی از مشکلات از جمله از کارافتادن مفصل شود، زیرا بافت‌های بدن بتدریج سست شده و تحلیل می‌روند.


آرتروز
مطالعات حیوانی نشان دادند که مس می‌تواند به پیشگیری یا به تاخیر انداختن آرتروز کمک کند و از همین رو مردم دستبند‌های مسی را به دور دست می‌بندند. با این حال هیچ مطالعه انسانی این موضوع را تایید نکرده است.


عمل آنتی اکسیدانی
مس می‌تواند از کارکرد آنتی اکسیدانی برخوردار باشد و به کاهش تولید رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند به سلول‌ها و DNA آسیب بزنند که این منجر به سرطان و دیگر بیماری‌ها می‌شود.

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • هر ۸۴۰ تولد؛ یک نوزاد مبتلا به شکاف لب / بهترین زمان جراحی برای بیماران
  • حـذف کودکان مهاجر از سلامت
  • آیا هیپنوتیزم برای درمان بیماران مبتلا به سرطان مفید است؟
  • چراغ دریایی