Web Analytics Made Easy - Statcounter

مداحی در موسیقی ایرانی خیلی مهم است. به‌ عنوان مثال استاد ابوالحسن صبا (آهنگساز و نوازنده سرشناس ایرانی) به شاگردانش می‌گفت که اگر می‌خواهند موسیقی ایرانی را یاد بگیرند، به مداحی‌ها گوش دهند. ولی الان تنها برای جذب جوان‌ها سعی می‌کنند با چیزی که به گوششان آشناست آن‌ها را به سمت مداحی بکشانند.

 نادر مشایخی ـ آهنگ‌ساز و رهبر ارکستر درباره تعطیلی برنامه های موسیقی در محرم و صفر گفت :در ادیان دیگر مانند مسیحیت، از موسیقی به‌ عنوان یک ابزار برای بیان عواطف و احساسات استفاده می‌کنند؛ کما اینکه موسیقی در مسیحیت نقش موفقی در تبلیغ این دین داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاشورا معنوی ترین وقایع تاریخی است

او افزود: «عاشورا» در فرهنگ ما ایرانیان، یکی از مهم‌ترین، معنوی‌ترین و عاطفی‌ترین وقایع تاریخی به‌شمار می‌رود و تأثیرات بسیاری هم در زندگی ما داشته است. به‌ همین دلیل می‌توانیم با استفاده از موسیقی، خیلی بهتر و استادانه‌تر به شرح رشادت‌ها و حماسه‌های «عاشورا» بپردازیم.

مشایخی همچنین بیان کرد که بحث ممنوعیت اجرای موسیقی در ایام محرم و صفر با توجه به اینکه یک دیدگاه اشتباه است، باید از بین برود.

این آهنگساز ضمن بیان اینکه موسیقی یک ابزار است و نوع فعالیت هر کس با این ابزار حائز اهمیت است، گفت: برای اینکه بتوانیم با وجود مخالفت‌هایی که درباره اجرای موسیقی در ماه محرم وجود دارد، در ایام عزا از موسیقی استفاده کنیم، باید با استفاده از افرادی که به‌طور کامل با موسیقی آشنا هستند و چگونگی استفاده از آن را در ایام عزا می‌دانند، فواید موسیقی را به نمایش بگذاریم؛ در واقع یک امکان برای استفاده از موسیقی در این ایام به‌وجود بیاوریم.

موسیقی می تواند با مسائل دینی عجین شود

او در همین زمینه اضافه کرد: موسیقی می‌تواند ضمن بیان احساسات و عواطف، به‌خوبی با مسائل دینی عجین شود و احساسات را به‌گونه‌ای که از عهده کلام خارج است، بیان کند.

مشایخی در ادامه سخنانش گفت که موسیقی تنها یک جلوه شاد و سرگرمی ندارد، بلکه بسیار گسترده است و هر جز آن یک ویژگی خاص و منحصر به‌فرد دارد.

این موسیقی‌دان معتقد است: مردم ما گریبان‌گیر شیرین کاری و تردستی هستند. به‌گونه‌ای که معیار آن‌ها برای یک اثر هنری خوب کمیت است نه کیفیت.

او در این‌ زمینه اضافه کرد: به‌عنوان مثال اگر بگویند که یک نقاش برای اثر خود ۳۰ هزار قلم زده، آن نقاشی را یک اثر خوب به‌شمار می‌آورند اما شاید اگر آن نقاش برای همان اثر ۲۹ هزار قلم می‌زد دیگر آن نقاشی را خوب نمی‌دانستند.

وضعیت مداحی ها در تلویزیون 

مشایخی در ادامه درباره مداحی‌هایی که تلویزیون در ایام محرم و صفر پخش می‌کند، گفت: کسی که در تلویزیون و رادیو برای پخش موسیقی از طریق رسانه ملی تصمیم می‌گیرد باید یک فرد مطلع و باسواد در زمینه موسیقی باشد. نباید تنها به‌ دلیل خوشایند جوان‌ها مداحی‌هایی که ترانه‌هایشان بر اساس موسیقی‌های پاپ نوشته شده را پوشش دهد.

تدریس موسیقی در این مملکت یک جنایت اجتماعی است

وی بیان کرد که این امر از یک طرف خوب و از یک طرف نیز اشتباه است؛ زیرا اینگونه تمام ظرافت‌هایی که در موسیقی اصیل وجود دارد از بین می‌رود.

مشایخی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اظهار اینکه صحبت درباره وضعیت موسیقی در ایران، نیازمند مطرح کردن وضعیت تدریس آن است، گفت: تدریس موسیقی در ایران فاجعه است. در واقع تدریس موسیقی در این مملکت یک نوع وقت تلف کردن و یک جنایت اجتماعی است؛ چراکه تمام اصول آموزشی و مباحثی که تدریس می‌شوند؛ تاریخ مصرفشان گذشته و به‌هیچ هنوان مطابق علم به‌روز دنیا نیست.

تدریس موسیقی در ایران همانند دکتری است 

او ادامه داد: در واقع تدریس موسیقی در ایران همانند دکتری است که با وجود امکانات گسترده دنیا همچنان از دستگاه‌ها و علم ۵۰ سال پیش استفاده می‌کند.

با این حال مشایخی همچنین گفت که موسیقی معاصر در ایران درحال پیش رفتن است و در آینده می‌تواند بهتر شود.

البته این هنرمند از وضعیت موسیقی کلاسیک در ایران نیز گلایه دارد، او در این زمینه بیان کرد: که کلیه مواردی که در این باره تدریس می‌شود، دچار کج روی‌اند و حتی در سطح ابتدایی خود نیز نیستند؛ درواقع هیچ پیشرفتی در موسیقی کلاسیک در ایران دیده نمی‌شود./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۳۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه کارشناسی داوری در مورد دو صحنه جنجالی بازی صنعت نفت و پرسپولیس

جواد فهیمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در مورد قضاوت علی‌اصغر مومنی در نیمه اول بازی صنعت نفت آبادان و پرسپولیس اظهار کرد: مهم‌ترین صحنه روی گل پرسپولیس بود. بازیکن صنعت نفت جلو رفت تا اجازه ندهد دانیال اسماعیلی‌فر با سر ضربه بزند. خودش لحظه‌ای ایستاد و تعادلش را از دست داد؛ بنابراین بازیکن پرسپولیس خطایی نکرد، چون او قصد داشت تا از چنگ مدافع حریف رها شود و تعادل بازیکن صنعت نفت را بر هم نزد.

کارشناس داوری در خصوص اینکه اعلام پنالتی به سوی پرسپولیس درست بود، عنوان کرد: دست بازیکن صنعت نفت کاملاً باز بود و داور هم این صحنه را دید. او به درستی اعمال قانون کرد و برای پرسپولیس پنالتی گرفت. اعتراض پرسپولیس و مقاومت نکردن صنعت نفتی‌ها مؤید آن است که داور تصمیم درستی گرفته است.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدگاه کارشناسی داوری در مورد دو صحنه جنجالی بازی صنعت نفت و پرسپولیس
  • پایان جشنواره الگوهای برتر تدریس با معرفی برترین ها
  • تشویق بی‌امان محرم نویدکیا از سوی هواداران سپاهان + فیلم
  • رنه دکارت و شک کردن
  • ماجرای ساخت یک مستند/ دیدگاه غلطی که درباره لالایی‌ها وجود دارد
  • آشنایی با آموزش طراحی لباس و بازار کار آن
  • محرم تنها مربی بدون باخت؛ جواد نکونام به یحیی رسید!
  • هزینه دوره TTC در سال 1403 چقدر است؟
  • اجتماع مردمی «وعده صادق» با مداحی حسین طاهری در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • اجتماع مردمی وعده صادق با مداحی حسین طاهری برگزار می شود