Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:46:29 GMT

تخریب زیستگاه جمعیت مرال‌ها را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۳۷۶۹

تخریب زیستگاه جمعیت مرال‌ها را تهدید می‌کند

​رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل گفت: جمعیت مرال‌های این شهرستان به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی‌رویه به شدت کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، لطیف جواهردشتی گفت: برآورد جمعیت حیات وحش یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت برای حفاظت از حیات وحش محسوب می‌شود.

وی افزود: در بین گونه‌های حیات وحش، پستانداران علفخوار بزرگ جثه از اهمیت ویژه‌ای در اکوسیستم برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواهر دشتی ادامه داد: بهترین زمان سرشماری و برآورد جمعیت مرال، در فصل جفتگیری آنها است که در استان گیلان معمولا از نیمه دوم شهریور تا 15 مهرماه هر سال انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه شهرستان سیاهکل دوازده (12) ایستگاه شاخص شناسایی شد که عملیات سرشماری در آن انجام شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سیاهکل تصریح کرد: مرال با نام علمی Cervus Elaphus از خانواده گوزنها است.مرال نر دارای شاخهای بلند و منشعب است و هر سال به تعداد شاخکها اضافه می‌شود. شاخها هر سال در اسفند ماه می‌افتد.

جواهر دشتی گفت: برآورد جمعیت مرال عمدتا از طریق شنیدن صدای جنس نر (گاوبانگی) انجام می‌گیرد. مرال جزء گونه‌های حفاظت شده و حمایت شده است.

وی افزود:با توجه به اینکه مرال بعنوان شکوه و اهمیت جنگلهای هیرکانی است، بدلیل تخریب زیستگاه و شکار بی رویه جمعیت آن بشدت کاهش یافته و از عموم مردم تقاضاء داریم در جهت حفاظت از این گونه ارزشمند همکاری کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام مرال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۳۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک ملی بوجاق کیاشهر؛ بهشت پرندگان مهاجر

ایسنا/گیلان پارک ملی بوجاق در استان گیلان، در شهرستان آستانه اشرفیه و در شهر کیاشهر قرار گرفته و مساحت آن سه هزار و ۴۳۳ هکتار با ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شناسایی ۳۲۱ گونه پرنده به عنوان بهشت پرندگان مهاجر نام گرفته است.

پارک ملی بوجاق در استان گیلان، در شهرستان آستانه اشرفیه و در شهر کیاشهر قرار گرفته و مساحت آن سه هزار و ۴۳۳ هکتار است.

ارتفاع این منطقه به طور متوسط ۲۲ متر پایین‌تر از سطح دریای آزاد است. این پارک از سمت شرق به تأسیسات صدا و سیما و روستای امیرکیاسر و از غرب به رودخانه اشمک و شهر زیباکنار، از جنوب به شهر کیاشهر و از سمت شمال به دریای خزر محدود می‌شود و راه دسترسی به منطقه از طریق جاده آسفالته کیاشهر به زیباکنار و کیاشهر به امیر کیاسر است که از مجاورت محدوده مورد مطالعه عبور می‌کند.

شناسایی ۳۱۲ گونه‌ گیاهی در تالاب بوجاق 

حدود ۳۱۲ گونه گیاهی از ۹۱ جنس و ۲۱ تیره تاکنون در تالاب بوجاق شناسایی شده است که این تعداد، بیش از ۲۲ درصد از گیاهان پارک ملی بوجاق را شامل می‌شوند.

شناسایی ۳۲۱ گونه پرنده در تالاب بوجاق 

۳۲۱ گونه پرنده تاکنون در تالاب بوجاق شناسایی شده که بیش از ۲۲ درصد از پرندگان پارک ملی بوجاق را شامل می‌شوند، از این تعداد ۲۲ گونه آبزی، ۲۲ گونه کنار آبزی و ۱۳ گونه خشکی زی می‌باشند. بیشترین غنای گونه‌ای پرندگان در فصل زمستان در تالاب بوجاق دیده می‌شود، به طوری که ۲۱ درصد پرندگان این تالاب، مهاجر زمستانه، ۱۲ درصد مهاجر عبوری، سه درصد بومی (ساکن) و سه درصد مهاجر تابستانه هستند. بیشتر جمعیت پرندگان نیز در فصل زمستان در این تالاب دیده می‌شوند. این پرندگان اغلب شامل گونه‌های تیره مرغابیان می‌باشند. از جمله فراوان‌ترین پرندگان آبزی در تالاب بوجاق در فصل زمستان، اردک سرحنایی، چنگر، خوتکا و اردک ارده‌ای است.

۲۲ گونه ماهی شناسایی شده در تالاب بوجاق 

تاکنون در تالاب بوجاق ۲۲ گونه ماهی شناسایی شده است که بیش از ۱۱ درصد از ماهیان گیلان را شامل می‌شوند. یک گونه از این ماهیان (کپور معمولی) در فهرست گونه‌های تهدید شده قرار دارد و چهار گونه نیز به نام‌های سفید کولی، رفتگر ماهی خزری، گل آذین ماهی و گاوماهی بینی لوله‌ای در فهرست گونه‌های در معرض تهدید جهانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار دارند. بیشترین تنوع گونه‌ای در بین ۹ تیره ماهیان تالاب بوجاق متعلق به تیره کپور ماهیان با ۱۴ گونه است.

مشاهده ۳۳ گونه پستاندار در محدوده پارک ملی بوجاق

تاکنون ۳۳ گونه پستاندار در محدوده پارک ملی بوجاق شناسایی شده، شنگ تنها پستاندار این پارک است که در داخل تالاب بوجاق دیده می‌شود. مشاهده نمایه‌های فراوان از این گونه در حواشی این تالاب و نقل قول محیط بانان پارک از مشاهده شنگ در تالاب و حمله به دستجات پرندگان مهاجر آبزی حکایت از آن دارد که تالاب بوجاق یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های این گونه در منطقه است و برآورد می‌شود، جمعیت مناسبی از شنگ در این تالاب زیست می‌کند. 

با توجه به وضعیت جمعیتی و حفاظتی شنگ در مقایسه با اغلب پستانداران این پارک در دنیا و ایران، شایسته است این تالاب به منظور حفاظت از این گونه چتر مورد توجه بیشتر قرار گیرد. در صورت حمایت و حفاظت از این گونه و اجرای برنامه‌های عملی مناسب، در سایه حفاظت از شنگ از سایر مهره‌داران تالاب نیز به نحوی حفاظت می‌شود.

 حدود ۹۲ درصد از پستانداران پارک نیز در حواشی این تالاب دیده و گزارش شده‌اند؛ فک، تنها پستاندار در خطر انقراض جهانی پارک ملی بوجاق است که هیچ گونه وابستگی به تالاب بوجاق و بوم سازگان‌های آبی شیرین ندارد.

تالاب بین‌المللی بوجاق، تالابی با کارکردهای علمی و آموزشی 

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان امروز ۷ فروردین ماه در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزش‌ها و کارکردهای تالاب، اظهار کرد: ارزش‌های هیدرولوژیکی تالاب‌ها شامل تأمین آب برای تولید برق، آبیاری و شرب، کنترل سیلاب و حفظ جریان آب در دوران خشکسالی، تغذیه آب‌های زیرزمینی، تعدیل آب و هوا است.

عباس حسن‌پور افزود: ویژگی‌های هیدرولوژیکی و ریخت شناسی و جنبه حفاظتی تالاب بوجاق به دلیل موقعیت آن نسبت به دریای خزر، به گونه‌ای است که هیچ گونه کارکرد هیدرولوژیکی وجود ندارد و ارزش‌ها و کارکردهای تالاب بوجاق شامل کارکردهای بیولوژیک/ اکولوژیک و اقتصادی _ اجتماعی است.

وی با اشاره به کارکردهای علمی و آموزشی تالاب، گفت: منطقه مورد نظر به دلیل تنوع اکوسیستمی و حضور گونه‌های جانوری و گیاهی ارزشمند بستر مناسبی برای پژوهش و انجام فعالیت‌های آموزشی فراهم آورده است.

ایجاد مراکز آموزشی مرتبط با علوم محیط طبیعی در کیاشهر

رئیس اداره حفاظت و احیاء تالاب‌های استان گیلان تصریح کرد: حضور گردشگر در منطقه، با برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند علاوه بر تأمین نیاز تفرجی، فرصت مناسبی برای آگاهی از اهمیت منطقه به لحاظ زیستگاهی و شناسایی گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری برای گردشگران ایجاد کند.

حسن‌پور افزود: وجود مراکز آموزشی مرتبط با علوم محیط طبیعی در شهرستان‌های نزدیک به کیاشهر مانند آستانه و لاهیجان، فرصت مناسب دیگری برای افزایش توان علمی دانشجویان و یادگیری در بستر طبیعی است.

وی با بیان اینکه هیچ نوع برنامه‌ریزی برای استفاده پایدار از محیط به منظور آموزش و آگاهی رسانی مخاطبین در کل محدوده پارک ملی بوجاق در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: وجود مرکز بازدیدکنندگان و برج پرنده نگری به دلیل اهمیت زیستگاهی تالاب بوجاق به لحاظ حضور پرندگان آبزی و کنار آبزی می‌تواند علاوه بر رسیدن به اهداف آموزشی و پژوهشی، به حضور با برنامه‌ی گردشگر کمک قابل توجهی کند و به لحاظ مدیریتی منجر به ساماندهی حضور افراد در محدوده پارک ملی بوجاق شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده «اشترانکوه»
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • بازدیداز پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان
  • پارک ملی بوجاق کیاشهر؛ بهشت پرندگان مهاجر
  • فیلم| ثبت تصویر یک پلنگ در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال