Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@03:34:20 GMT

چرایی سفر «عمران‌خان» به عربستان

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۴۵۲۱

چرایی سفر «عمران‌خان» به عربستان

نخست وزیر پاکستان برای رهایی از مشکلات اقتصادی و فشارهای آمریکا گزینه دیگری غیر از عربستان نداشت و سفر به ریاض با همین هدف انجام شد.

به گزارش مشرق، دولت حزب تحریک انصاف اعلام کرده بود نخست وزیر در 3 ماه ابتدایی روی کار آمدن به هیچ کشور خارجی سفر نخواهد کرد. از جانب دیگر وزارت امور خارجه پاکستان نیز اعلام کرده بود «عمران‌خان» ایران را به عنوان اولین سفر خارجی خود انتخاب و سپس به عربستان و امارات متحده عربی می‌رود اما خان قبل از پایان دوره سه ماه ناگهان به عربستان رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر «قمر جاوید باجواه» فرمانده ارتش پاکستان به چین سفر کرد. سفر عجولانه نخست وزیر پاکستان به ریاض دلایل مختلفی دارد که در این گزارش سعی داریم آن‌ها را بررسی کنیم.

عربستان تنها گزینه پاکستان برای رهایی از بحران اقتصادی

سفر مقامات پاکستانی به عربستان و چین بعد از سفر «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا به اسلام‌آباد انجام شد. پامپئو نتوانست مقامات پاکستانی را برای همراهی کامل با سیاست‌های واشنگتن قانع کند.

پاکستان که متوجه شده بود چون خواسته‌های آمریکا را برآورده نمی‌کند باید به فکر منابع مالی برای رهایی از مشکلات اقتصادی باشد و پیش بینی لازم برای دفاع در برابر فشارها و تحریم‌های احتمالی واشنگتن را در نظر بگیرد. فرمانده ارتش پاکستان در سفر به چین درباره پیشرفت کریدور اقتصادی این کشور نیز رایزنی کرد.

بیشتر بخوانید:

«عمران خان» با پادشاه عربستان دیدار کرد

بحرانی ترین مشکل دولت جدید پاکستان، پرداختن بدهی های خارجی و حل مشکلات اقتصادی این کشور است و بر اساس نظر تحلیل‌گران، پاکستان برای کاهش برخی از این مشکلات، راهی جز مراجعه به صندوق بین‌المللی پول یا تکیه بر کمک مالی آمریکا ندارد.

عربستان و امارات متحده عربی تنها گزینه پاکستان برای تأمین نیازهای مالی بود و از طرفی همکاری نظامی با چین جنگ افزارهای مورد نیاز ارتش این کشور را تأمین می‌کرد. پاکستان می‌تواند با دریافت نفت رایگان یا ارزان از عربستان بخشی از نیازهای انرژی خود را برآورده کند همچنین ریاض می‌تواند به اسلام‌آباد کمک کند از بانک توسعه اسلامی وام دریافت کند.

عربستان‌سعودی پیش از این نیز با وام های خود به اقتصاد پاکستان کمک کرده است به عنوان مثال، سال 2014 درست پس از وام صندوق بین‌المللی پول به پاکستان، عربستان‌سعودی نیز وام یک میلیارد و 500 میلیون دلاری برای تقویت ارزش برابری روپیه پاکستان به این کشور داد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی با انتقاد تند علیه کمک‌های مالی صندوق بین‌المللی پول به پاکستان گفته اسلام‌آباد این کمک‌ها را صرف پرداخت بدهی‌های خود به چین می‌کند. آمریکا اجازه نمی‌دهد پاکستان از صندوق بین المللی پول وام دریافت کند.

تقریبا یک ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان تحولات منطقه به ویژه جنوب آسیا به سرعت تغییر کرد. سیاست‌های خصمانه و یکجانبه دونالدترامپ رئیس جمهور آمریکا و مواضع وی درباره افغانستان سبب نارضایتی برخی کشورها از جمله پاکستان و تشکیل اتحادهای تازه در منطقه شد.

وزارت دفاع ایالات متحده، کمک ۳۰۰ میلیون دلاری به پاکستان را به دلیل آنچه که آن را ناکامی اسلام‌آباد در برخورد قاطعانه با گروه‌های شبه‌نظامی و ستیزه‌جویان می‌خواند، قطع کرد. اوایل سال جاری میلادی نیز کنگره آمریکا کمک مالی ۵۰۰ میلیون دلاری صندوق حمایتی ائتلاف به اسلام آباد را متوقف کرده بود.

هماهنگی چین و عربستان برای سرمایه‌گذاری در پاکستان

«فواد حسین چودری» وزیر اطلاع رسانی پاکستان، بعد از سفر عمران‌خان به عربستان اعلام کرد ریاض به عنوان یک شریک جدید به پروژه بزرگ CPEC کریدور اقتصادی چین-پاکستان وارد شده و در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند.

عربستان همیشه نقش کلیدی در روابط پاکستان و چین ایفا کرده است. عربستان به دنبال احداث یک مرکز بزرگ ذخیره و صادرات نفت در بندر گوادر است. چین بزرگترین خریدار نفت عربستان است و در عوض عربستان موشک‌های پیشرفته از چین دریافت می‌کند.

در آینده بندر گوادر تبدیل به بزرگترین ذخیره نفت عربستان خواهد شد و می‌تواند از این طریق به چین همچنین کشورهای آسیای مرکزی نفت صادر کند که این صادرات منافع مالی برای پاکستان به دنبال دارد.

سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف در پروژه سی پک نقش مهمی در بازپرداخت وام و بدهی خارجی پاکستان دارد. پاکستان سعی دارد از دریافت وام توسط صندوق بین المللی پول رهایی پیدا کند. چین به یکی از بزرگترین خریداران نفت عربستان تبدیل شده و سعی دارد شرایط لازم برای واردات آسان نفت از بندر گوادر پاکستان را فراهم کند.

در واقع عربستان و چین منافع زیادی در پاکستان دارند و همکاری آن‌ها با این کشور بر اساس همین منافع تعریف می‌شود.

بحران اقتصادی مهم‌ترین چالش دولت پاکستان

در شرایط فعلی حل بحران اقتصادی مهمترین چالش دولت پاکستان است و یکی از علت‌های سفر عمران‌خان نخست وزیر این کشور به عربستان نیز همین موضوع می‌باشد.

استفاده از ظرفیت عربستان فرصت خوبی است که پاکستان بتواند مشکلات مالی خود را حل کند اما باید توجه داشت که آیا ریاض بدون هماهنگی با واشنگتن به پاکستان کمک می‌کند یا این کمک‌ها سناریوی تازه سران کاخ سفید برای به دام انداختن اسلام‌آباد است.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان گفت: اسلام‌آباد برای برقراری روابط استراتژیک با چین و آمریکا بر سر دو راهی نیست و همه چیز بستگی به عملکرد واشنگتن دارد. حقیقت این است که پاکستان به دنبال قطع ارتباط با آمریکا نیست اما مجبور شده برای رهایی از فشارهای واشنگتن دست به اقداماتی بزند اما معلوم نیست که بتواند به کمک عربستان و چین مشکلات خود به ویژه بحران اقتصادی را حل کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: حمایت از کالای ایرانی هفته دفاع مقدس حمله تروریستی اهواز آمریکا ایران پاکستان عربستان سعودی عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۴۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسرائیل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم در نماز جمعه تبریز با اشاره به اینکه ۶۴ درصد مردم دنیا براساس یک نظرسنجی انجام شده مخالف سیاست‌های آمریکا هستند اظهار کرد: بخش مهمی از این مخالفت به خاطر حمایت آمریکا از اسرائیل است.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم  با بیان اینکه دانشجویان آمریکا معتقدند هیئت حاکمه این کشور مالیات آنها را صرف حمایت از نسل‌کشی رژیم جعلی در غزه کرده است اظهار کرد: مشکل آمریکا فقط مربوط به مرز‌های خود نیست در حال حاضر حمایت بی وقفه واشنگتن از اسرائیل بحران مشروعیتی را آغاز کرده که چارچوب برتری ایالات متحده در منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سفر رئیس جمهور به پاکستان اشاره و اظهار کرد: یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک ایران و پاکستان باعث روابط بسیار عمیقی میان ۲ کشور شده و آنچه حائز اهمیت است این که سفر رئیس جمهور ایران به پاکستان بعد از روی کار آمدن دولت جدید پاکستان و نخست وزیری شهباز شریف انجام می‌شود که در سازوکار‌های میان ۲ کشور به لحاظ سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی گشایش‌های جدیدی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تحرکات گروهک‌های تروریستی فعال در خاک پاکستان هر از گاهی به تنش‌زایی دامن می‌زند گفت: سفر حجت الاسلام رئیسی برای یافتن راهی که مانع فعالیت‌های تروریستی در مرز شود بسیار حائز اهمیت است و نشان داد ۲ کشور اراده قوی بر تقویت روابط دارند.

حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم با اشاره به فضای روانی ایجاد شده در پاکستان پس از عملیات وعده صادق و استقبال مردم از سفر رئیس جمهور کشورمان گفت: دورنمای مطلوب این سفر می‌تواند زمینه‌ساز وحدت هرچه بیشتر ۲ کشور در راستای همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم با اشاره به فرارسیدن روز کارگر گفت: نگاه اسلام به کارگر قدرشناسانه است در حالی که نگاه غربی استتثمارگرانه است.

وی با بیان اینکه کارگران توقع اقدام علمی برای رفع مشکلاتشان دارند اظهار کرد: دولت و مجلس برای تامین معیشت کارگران باید توان مضاعف بگذارند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر ضرورت همخوانی حقوق کارگران با هزینه‌ها، ساماندهی قرارداد‌های کار را ضروری دانست و گفت: با سیاست گذاری درست باید رابطه عادلانه بین کارگر و کارفرما ایجاد شود.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم به فرارسیدن روز معلم هم اشاره کرد و گفت: ارزش معلم بینش دادن به دانش است و معلم می‌تواند به آگاهی نسل جوان عمق ببخشد و جامعه را به سمت سعادت هدایت کند.

وی اظهار گرد: اگر قرار باشد مبنای پذیرش سخن علم نباشد علم و معلم ارزش نخواهند داشت.

وی با تاکید بر تامین معیشت معلمان مطابق با نقشی که در جامعه ایفا می‌کنند اظهارکرد: نگاه به این قشر باید ویژه باشد.

دیگر خبرها

  • اسرائیل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • اظهارات سردار رادان درباره چرایی طرح حجاب: چشم مردم به بی‌حیایی عادت کند، غیرت گرفته می‌شود
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • آیا کیفیت داروهای ایرانی با خارجی یکسان است؟/ چرایی مشکلات تهیه داروی خارجی برای برخی از بیماران
  • خوش‌بینی پاکستان درباره تکمیل خط‌ لوله گاز با ایران به‌رغم هشدار آمریکا
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • بعد از سوپرکاپ در عربستان؛ مسابقات لالیگا در آمریکا!