Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کاشی و سرامیک از نمونه محصولاتی به شمار می‌رود که با هنر و سنت ایرانی گره خورده است به واقع بخش قابل توجهی از جلوه هنر معماری ایران زمین، به واسطه ظرافت و زیبایی نهفته در کاشی و سرامیک‌هایی است که در دل ابنیه تاریخی این مرز و بوم تعبیه شده و با چشم نوازی ویژه و خاص به خود، بسیاری از عوام، خواص پژوهشگران، باستان شناسان، هنرمندان و فعالان این عرصه را مجذوب خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارغ از نگاه سنتی به کاشی و سرامیک ایرانی، در طول دهه‌های اخیر به واسطه اقدامات انجام شده صنعت تولید کاشی و سرامیک از حیث کمی و کیفی با رشد، توسعه و پیشرفت‌های بسیاری همراه شده، با همه این اوصاف، رکود در بخش ساخت و ساز و مسکن در سالیان اخیر، این صنعت را با آسیب‌های بسیاری مواجه ساخته و متأسفانه رونق لازم را از واحد‌ها و مراکز تولید کاشی و سرامیک سلب کرده است.

به‌صورت طبیعی با کاهش ضریب ساخت و سازها، میزان استفاده از کاشی و سرامیک به عنوان کانون اصلیِ مصرف این تولیدات تنزل می‌یابد و این یک قاعده طبیعی است که بازتاب آن در میزان تولید کاشی و سرامیک و به تبع عرضه آن در بازار ظهور و بروز  می‌کند.

در چنین شرایطی، متأسفانه در عرصه صادرات کاشی و سرامیک به عنوان یک راه حل برای حفظ رونق این صنعت در دوران رکود، آنچنان که باید برنامه‌ریزی هوشمندانه و مقتضی تعریف، طراحی و اجرایی نشده است، نقیصه‌ای که در عرصه‌ها و بخش‌های دیگر صنعتی و تولیدی کشور نمود داشته و در صورت توجه به این مولفه خطیر، حتی در شرایط رکود اقتصادی فعلی کشور شاهد این حجم از مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی در مراکز تولیدی و صنعتی نبودیم.

بازاریابی و تبلیغات ضعیف، دو چالش و مانع جدی در مسیر توسعه صادارات کاشی و سرامیک

آنچنان که گزارش‌ها و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، یکی از صنایعی که ایران در آن توانمند است، به عرصه تولید کاشی و سرامیک باز می‌گردد، به واقع اگر در بسیاری از صنایِعِ دیگر، توسعه و پیشرفت ایران مستلزم واردات تکنولوژی، مهندسی معکوس، الگوبرداری از کشور‌های صاحب نام و پیشرفته جهان و بهره گیری از فناوری‌های خاص و پیچیده جهانی است، در بخش صنعت کاشی و سرامیک، توانمندی لازم برای عرضه محصول با کیفیت وجود دارد، زیرا تجهیزات موجود و عقبه تاریخی و تجربه بسیار بالای موجود در بخش تولید کاشی و سرامیک، سرمایه قابل توجهی است که با تکیه بر آن، ایران قادر است بسیاری از بازار‌های جهانی و بین المللی را تسخیر کند، اما متأسفانه برخی نارسایی و بی تدبیری‌ها در حوزه برنامه ریزی برای صادرات، باعث شده کشور‌هایی همچون ترکیه و هند به عنوان رقبای جدی ایران در این عرصه مطرح شوند.

مرتضی شهوندی، یکی از فعالان سابق حوزه تولید کاشی و سرامیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر هوشمندانه برای توسعه صادرات کاشی و سرامیک ایران به بازار‌های جهانی، اظهار کرد: متأسفانه اخبار امیدوارکننده‌ای از صنعت کاشی و سرامیک به گوش نمی‌رسد و استمرار وضعیت فعلی موجب آسیب پذیر شدن این صنعت و بروز مشکلات و چالش‌های بسیاری برای مراکز تولیدی در این عرصه خواهد شد، آنچنان که در حال حاضر نیز بسیاری از واحد‌های تولیدی با نارسایی‌های عدیده و جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی افزود: به‌صورت طبیعی هر کارخانه و واحد تولیدی در هر بخش و عرصه‌ای، بنابر توان خود تا مدتی قادر به مواجهه با مشکلات، کاستی‌ها و کمبود‌هایی همچون محدودیت نقدینگی، رکود و غیره است و بعد از مدتی نیازمند حمایت دستگاه‌های ذی ربط خواهد بود در غیر اینصورت ورشکستگی، کاهش شدید تولید، تعدیل و اخراج نیرو و پایان دادن به فعالیت تولیدی، امری غیر منتظره نخواهد بود.

شهوندی گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز تولیدی در کنار رکود اقتصادی، از حیث صادراتی با چالش مواجه هستند و کشور‌هایی همچون ترکیه، به عنوان رقبای جدی، حتی بازار‌های هدف سنتی ایران (در ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر را) تسخیر کرده‌اند و به موازات آن کشور‌های دیگر همچون چین، هند و غیره در صدد نفوذ هر چه بیشتر در بازار کشور‌هایی همچون پاکستان، افغانستان و غیره هستند.

این فعال سابق در حوزه تولید کاشی و سرامیک گفت: بدون تردید، ظرفیت‌های موجود و بالقوه ایران در حوزه تولید کاشی و سرامیک به میزانی است که با تدبیر و برنامه ریزی، قادر به تسخیر بازار بسیاری از کشور‌های جهان خواهیم بود، اما در حال حاضر نه تنها در بازار قاره‌های دیگر بلکه در حفظ بازار کشور‌های دوست همسایه و همجوار خویش دچار مشکل هستیم که باید با جدیت نسبت به مرتفع ساختن موانع و مشکلات پیش رو و آسیب شناسی مشکلات و چالش‌های فعلی صنایع این مرز و بوم همچون صنعت کاشی و سرامیک اقدامات لازم عملیاتی شود.

وی افزود: یکی از مشکلات و کاستی‌های اصلی ما در حوزه توسعه صادرات کاشی و سرامیک به ضعف در بازریابی باز می‌گردد و باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد در این زمینه بسیار بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

شهوندی تصریح کرد: مشکل و ضعف بعدی ما در این حوزه به نارسایی در تبلیغات معطوف می‌شود و این در شرایطی است که رقبای ما بطور جدی در هر دو بخش بازاریابی و تبلیغات، فعالانه عمل می‌کنند و حضور پر رنگ آنها در نمایشگاه‌های بین المللی و جهانی یکی از مصادیق و نشانه‌های این ادعا است.

کاهش محسوس و مشهود ضریب تولید کاشی و سرامیک

محمد روشنفکر رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در گفت‌وگو با رسانه‌ها در خصوص میزان تولید کاشی و سرامیک در کشور و سیر و روند کاهشی آن در سالهای اخیر، تصریح کرد: در میان دهه‌های ۸۰ و ۹۰، میزان تولیدات کارخانه‌های ایران، به ۵۰۰ میلیون متر مربع رسید، با این وجود تنها در یک بازه زمانی چهارساله (از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۵) میزان تولیدات با کاهش ۱۶۰ میلیون متر مربعی همراه شد و در واقع میزان تولید کاشی و سرامیک در ایران به ۳۴۰ میلیون متر مربع رسید.

وی معتقد است با برخورداری از نیروی انسانی کار بَلَد، ذخایر و منابع طبیعی مناسب به انضمام تکنولوژی و فناوری روزِ موجود در کشور، این صنعت برای رشد، توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر از ظرفیت‌ها و زمینه‌های قابل توجه و برجسته‌ای برخوردار است.

روشنفکر با اشاره به رشد فعالیت حدود ۲۰۰ درصدی کارخانجات کاشی و سرامیک ایران در طول یک دهه اخیر گفت: در حال حاضر، حدود ۹۰ واحد تولید کاشی و سرامیک و حدود ۱۵ کارخانه تولید مواد اولیه و لعاب در کشور فعال هستند که به دلیل دسترسی آسان آنها به مواد اولیه، عمده این واحد‌ها و مراکز تولیدی در استان‌های یزد و مرکزی مشغول به فعالیت هستند.

صنعت کاشی و سرامیک، عرصه‌ای مناسب برای توسعه صادرات غیر نفتی

همواره بر ضرورت توسعه صادرات غیر نفتی به عنوان یک الزام برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه اقتصادی کشور تأکید شده است.

در چنین شرایطی، انتظار می‌رود، ابتدا به ساکن در صنایعی که ضریب و زمینه توسعه و شکوفایی آن در کشور بیش از صنایع دیگر موجود است، کار، تلاش، تمرکز و سرمایه گذاری شود در غیر این‌صورت همچنان با نقیصه و عارضه فروش و صادرات مواد خام و منابع نفتی و به تبع آن اقتصاد نفتی همراه و مواجه خواهیم بود.

در این میان، صنعت کاشی و سرامیک یکی از مولفه‌های حائز اهمیت و برجسته در پیشر فت، شکوفایی و رشد و رونق صادرات محصولات غیر نفتی به شمار می‌رود، مشروط بر اینکه با برنامه ریزی دقیق، پیش نیاز‌های لازم و مقتضی برای حصول این امر فراهم و تأمین شود و به تبع آن در چنین شرایطی علاوه بر رشد و توسعه صادارت غیر نفتی، مولفه حمایت از کالای ایرانی به عنوان شعار سال به نحو مطلوب و رضایت بخشی محقق خواهد شد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۵۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم

آقای علی اکبر صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به نقش راهبردی مسئله تأمین انرژی در جهان گفت: برای همه فعالیت‌ها نیاز به انرژی وجود دارد، اما آثار استفاده از انرژی گاهی مخرب است؛ مانند انرژی‌های فسیلی که گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌کند و بر شرایط اقلیمی اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به مسئله افزایش یک و نیم درجه‌ای دمای کره زمین، افزود: این گرمایش کره زمین، خود را به صورت آثار مخرب زیست محیطی مانند بارش‌های سیل‌آسای اخیر در حوزه خلیج فارس نشان می‌دهد؛ بنابراین، بشر باید هر چه سریعتر برای تأمین انرژی بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی و با انرژی پاک اقداماتی انجام دهد.

این استاد دانشگاه با بیان این که منظور از انرژی پاک، نوعی از انرژی است که کمترین میزان گاز‌های گلخانه‌ای را تولید کند و تا حد ممکن تجدیدپذیر باشد، ادامه داد: انرژی هسته‌ای نوعی از انرژی‌های پاک است، اما تجدیدپذیر نیست؛ پاسخ نهایی بشر به تأمین انرژی، به سمت انرژی هسته‌ای از نوع گداخت حرکت می‌کند.

ترامپ مانع از حضور ایران در طرح بین‌المللی گداخت هسته‌ای شد

وی تأکید کرد: اگر بشر بتواند نیروگاه‌های هسته‌ای از نوع گداخت را احداث کند، پاسخ نهایی را به تأمین انرژی پایدار، حداقل در بخش برق، داده و وقتی برق باشد، تقریبا همه کار‌ها قابل انجام است. رسیدن به این مرحله زمان می‌برد و ایران هم در حال کار کردن روی آن است.

آقای صالحی اظهار کرد: کشور‌های مختلف برای رسیدن به این هدف، طرح مشترکی را در فرانسه با عنوان ایتر (ITER) پیگیری می‌کنند که ایران هم قرار بود بعد از برجام عضوی از این طرح بین‌المللی باشد، اما ترامپ (رئیس جمهور سابق آمریکا) مانع از آن شد.

وی با تأکید بر این که یکی از موضوعات مهم برای کشور‌های مختلف امنیت انرژی (Energy Security) است، گفت: اگر کشور به دنبال توسعه پایدار است، باید از تأمین انرژی پایدار هم مطمئن باشد؛ قیمت انرژی باید به گونه‌ای تعیین شود که در دسترس باشد و فناوری‌های مربوطه هم باید در اختیار یک کشور قرار داشته باشد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به این که تصمیم گرفته شده بود که ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای در ایران احداث شود، گفت: اکنون به دلایلی مثل جنگ تحمیلی و مسائل بین‌المللی و شرایط تحریمی، هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای در کشور وجود دارد و دو هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز در دست تأسیس است.

وی بیان کرد: کلنگ احداث این دو هزار مگاوات نیروگاه جدید در سال ۱۳۹۵ در بوشهر بر زمین خورد و اکنون در شرف تکمیل است؛ بسته به نوع مطالعه در مورد سبد انرژی کشور، بین ۸ تا ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای باید در ایران تولید شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

صرفه‌جویی حداقل ۱۰ میلیون بشکه‌ای در نفت‌ خام با تولید هر هزار مگاوات برق هسته‌ای

این استاد دانشگاه همچنین گفت: تولید هر هزار مگاوات برق هسته‌ای در مصرف ۱۰ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی می‌کند؛ یعنی اگر اکنون ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای در کشور تولید می‌شد، می‌توانستیم معادل ۲۴۰ میلیون بشکه نفت خام در مصرف سوخت فسیلی صرفه‌جویی کنیم.

وی تأکید کرد: این اعداد به معنای این است که می‌توانستیم هر روز حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام را صادر کنیم، اما اکنون این میزان را به اشکالی مثل گاز، گازوئیل و مازوت، برای تولید برق، مصرف می‌کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی بیان کرد: تولید هر هزار مگاوات برق هسته‌ای از انتشار حدود ۷ میلیون تن گاز آلاینده در محیط زیست پیشگیری می‌کند؛ یعنی اگر با تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای می‌توانستیم ۱۴۰ میلیون تن تولید گاز‌های آلاینده را کاهش دهیم، اکنون وضعیت کیفیت هوا و شرایط آب و هوایی کشور تا این حد نامطلوب نمی‌شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

بیشتر بخوانید:

رکوردشکنی نیروگاه اتمی بوشهر در تولید برق هسته‌ای برنامه ریزی برای تولید ۳۰ هزار مگاوات برق

نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای مصرف آب کمتری دارند

وی با تأکید بر این که بخش عمده خشکسالی‌ها به علت انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است، افزود: زمانی که در سازمان انرژی اتمی مسئولیت داشتم، اعلام کردم که بهتر است برای توسعه برق هسته‌ای، به سمت استفاده از نیروگاه‌های کوچک مقیاس برویم؛ زیرا ایران یک کشور خشک است و احداث نیروگاه‌های بزرگ هزار مگاواتی، به حجم زیادی از آب نیاز دارد که چنین امکانی را نداریم.

آقای صالحی با بیان این که تأمین چنین حجمی از آب نیازمند احداث نیروگاه در نزدیکی سواحل کشور است، گفت: در شمال ایران به علت فراوانی جمعیت، شرایط طبیعت و وجود کانون کشاورزی، نمی‌توان چنین کاری کرد؛ ضمن این که خزر یک دریاچه است، اما در حوزه خلیج فارس، تنها جایی است که امکان احداث نیروگاه‌های بزرگ مقیاس هسته‌ای وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر نیروگاه‌ها کوچک مقیاس باشند؛ یعنی در حد ۵۰ مگاوات به جای هزار مگاوات، میزان آب مورد نیاز برای خنک کردن آن‌ها، ناچیز است. اگر از برج‌های خشک در این نیروگاه‌های کوچک استفاده شود، باز هم مصرف آب کاهش می‌یابد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کاهش هدرفت در انتقال برق با توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس

آقای صالحی با بیان این که­ با احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس، دیگر نیازی به احداث نیروگاه در جنوب کشور برای تأمین برق نقاط مرکزی و شمالی کشور وجود ندارد، تأکید کرد: تأمین برق از فواصل طولانی باعث می‌شود که در طول مسیر، افت ولتاژ و هدررفت در شبکه رخ دهد.

وی افزود: ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای، سرمایه‌گذاری اولیه کمتری هم نسبت به نیروگاه‌های بزرگ مقیاس نیاز دارد. ساخت یک نیروگاه هزار مگاواتی، هزینه شبانه پنج میلیارد دلاری نیاز دارد، اما ساخت چنین نیروگاهی یک شبه شدنی نیست و این رقم در طول مثلا ۷ سال ساخت نیروگاه به ۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

بخش خصوصی و صنایع داخلی توان ساخت نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای را دارند

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: اگر یک نیروگاه کوچک مقیاس که هزینه کمتری دارد، راه اندازی شود، می‌تواند تأمین مالی ساخت نیروگاه کوچک مقیاس بعدی را انجام دهد که بخش خصوصی می‌تواند این کار را انجام دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی همچنین اظهار کرد: صنایع داخلی توان ساخت­ تجهیزات و اجزای مورد نیاز برای نیروگاه‌های کوچک مقیاس را دارند، اما برای تأمین تجهیزات نیروگاه‌های بزرگ، باید صنایعی در همان حد به وجود بیاید که صرفه اقتصادی ندارد؛ به طور مثال، به علت صرفه اقتصادی نداشتن، ساخت مخزن تحت فشار نیروگاه را فقط چند کشور انجام می‌دهند­.

آقای صالحی بیان کرد: این نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌توانند در محل صنایع آماده و در محل مصرف، فقط نصب شوند که قیمت را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و از نظر ایمنی هم فوق العاده هستند.

وی در پاسخ به علت این که چرا تاکنون چنین اتفاقی در ایران رخ نداده، توضیح داد: دنیا هم تازه در حال حرکت به سمت ایجاد نیروگاه‌های کوچک مقیاس هسته‌ای است؛ البته اوایل در آمریکا و روسیه با نیروگاه‌های کوچک کار را آغاز کردند، همچنین تأمین انرژی بسیاری از زیردریایی‌های نظامی و ناو‌های هواپیمابر با این نیروگاه‌ها انجام می‌شود، اما به صورت تجاری، این مسئله تازه در حال اجرا است و ایران هم ان شاءالله در این زمینه، قدم‌های مؤثری را برخواهد داشت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات: مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • آغاز واردات میوه های گرمسیری از مرز باشماق مریوان