Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيراز - ايرنا - استاندار فارس گفت: صرفه جويي و مصرف بهينه آب کشاورزي يک رسالت همگاني است و بايد نهادينه شود و در اين زمينه نهادها و دستگاه هاي مسئول بايد همسو و متوازن و همگام عمل کنند.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اسماعيل تبادار سه شنبه در کارگروه سازگاري با کم آبي در استان فارس اظهار داشت: دستگاه ها از عملکردهاي جزيره اي در زمينه مصرف آب جلوگيري کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي گفت: نبايد جهاد کشاورزي راه خودش را برود و آب منطقه اي و محيط زيست هم راه خودشان را بروند، اهداف در اين حوزه بايد همسويي داشته باشد، سازمان هاي دولتي در اين رابطه همگام باشند تا تصميم گيري ها دوام و قوام داشته باشد.
استاندار فارس بيان کرد: البته دراين زمينه خطاهاي بسياري اتفاق افتاده است ، اين همه توصيه مي شود که شلتوک کاشته نشود ، اما همين نا همسويي ها باعث کاشت شلتوک در بسياري از مناطق فارس شده است.
تبادار اضافه کرد: امسال در شهرستان ممسني اغلب کشتزارها به ذرت اختصاص يافت، در حالي که ذرت بيشترين آب بري دارد، اين ثمره همين ناهمسويي ها است.
استاندار فارس گفت:ادعا براي صرفه جويي و مصرف بهينه آب در بخش کشاورزي به تنهايي کافي نيست، البته برخي برنامه ها اثر بخش بوده اما اشتباهاتي نيز رخ داده است.
تبادار اضافه کرد: ناهمساني و نابساماني منابع آبي بايد با عدد و رقم و اندازه دقيق اعلام شود، صرفه جويي و بهره وري از آب، روش هاي گلخانه اي، نصب کنتور، کشت جايگزين و پر کردن چاه ها بايد با عدد و رقم و اثر بخشي هر برنامه به مردم اعلام شود.
استاندار فارس ادامه داد:الزام قانوني اين است که کشاورزي با نصب کنتور همراه باشد ، چرا دراين رابطه الزام قانوني نداريم؟ اين موضوع بايد توسط دستگاه هاي مسئول و نمايندگان مجلس دنبال شود.
تبادار گفت : بخشداري ها فرمانداري ها ، سازمان هاي مردم نهاد و ائمه جمعه و جماعات بايد در يک مسير حرکت کنند،اگر چاهي جايي پر و بسته شد نبايد گروهي اصرار کنند که چرا بسته شده و به داد مردم برسيد، اين ناهمسويي ها به ناهنجاري اجتماعي منجر مي شود.
استاندار فارس افزود: دستگاه ها بايد به تکليف در حوزه صرفه جويي و مصرف بهينه آب در بخش کشاورزي عمل کنند، مواردي که ضرورت دارد و بايد اجرايي شود با عزم همگاني و با همسويي اجرايي شود. اعدادي که اعلام مي شود در رابطه با صرفه جويي در آب کشاورزي بايد پايش و راست آزمايي شود ، اين آمار بايد به دقت بررسي و اطلاع رساني کمي شود تا در جامعه اثر بخشي و اميد ايجاد کند.
تبادار با بيان اينکه با گفتار درماني نمي توان مشکل آب را حل کرد گفت: اينکه صرفا به کشاورز بگوييم کلزا بکارد و شلتوک نکارد کافي نيست، بايد همه تمهيدات براي کاشت و فروش و عرضه محصول جايگزين به بازار انديشيده شود،کشت کينوا(نوعي دانه روغني شبيه برنج) مي تواند در جاهايي از استان فارس از جمله شهرستان خرامه که مقرون به صرفه است جايگزين کشت هاي آب بر شود، اين رويکردي علمي و مطالعه شده است و بايد توسط دستگاه ها دنبال شود.
وي بيان کرد: نمايندگان استان فارس در مجلس بايد در زمينه مصرف بهينه و حفاظت از منابع آب خلاء هاي قانوني را ببينند و رصد و براي حل آن چاره انديشي کنند.
6113 /1876
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۵۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ کشته در تصادف زنجیره‌ای در آزادراه خلیج فارس

ایسنا/خوزستان سخنگوی اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز از کشته شدن دو نفر در تصادف زنجیره‌ای و حریق خودرو در آزادراه خلیج فارس خبر داد.

عارف شرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ساعت ۰۱:۵۶ امروز (۱۴ اردیبهشت‌ ماه) از طرق تماس با سامانه ۱۲۵ خبر حادثه حریق یک دستگاه کامیون خاور و دو دستگاه پژو ۴۰۵ به‌دنبال تصادف زنجیره‌ای در آزادراه خلیج فارس ۱۵ کیلومتر مانده به بندر امام به اورژانس اطلاع‌رسانی شد.

او افزود: در این حادثه دو نفر جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت باران و طوفان به زیرساخت‌های آب، برق و کشاورزی گچساران
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس
  • شدت بارش‌ها در فارس موجب بروز خسارت کشاورزی شد / ورود سامانه جدید بارشی
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • ۲ کشته در تصادف زنجیره‌ای در آزادراه خلیج فارس
  • تصادف مرگبار زنجیره‌ای در آزاد راه خلیج فارس
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد