Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@17:52:47 GMT

یادداشت/ در سوگ فاجعه تروریستی اهواز

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۵۳۱۵

یادداشت/ در سوگ فاجعه تروریستی اهواز

 

به گزارش جماران، سید محمد بهشتی در روزنامه اعتماد نوشت:

ایران موجود غریبی است. هم غریب از این رو که شگفت‌انگیز است و هم از آن رو که تنهاست. برای بسیاری سخت است باور اینکه ایران فعلی از نظر طبیعی، تاریخی و فرهنگی یک پیکر واحد و منسجم و به هم پیوسته است و این سوءتفاهم خواه به خاطر تلقین‌ها یا بر اثر مقایسه با دیگران یا پیچیده بودن موضوع گاهی تبدیل به گفتمان عمومی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فکر می‌کنند، ایران بودن ایران حاصل یک توافق حقوقی است که به جنگ یا صلح حاصل شده. فکر می‌کنند ایران بودن ایران یک تعصب بی‌رگ و ریشه است، زاییده فشار تحقیرهای دنیای نو. ایران غریب افتاده چون کمتر کسی است که موجودیت ایران را از جنس «بودن» بداند؛ محصول یک فرآیند تاریخی بسیار طولانی آنچنان پررنگ و پرمایه که قرن‌هاست غلبه سیاسی بیگانگان موفق به نابودن آن نشده و همواره آنان را در خود حل کرده است.

ایران جایی غریب است، زیرا حداقل در طول دو سده اخیر بارها شاهد تلاش قدرت‌هایی بوده‌ایم که تلاش کردند، ایران پاره پاره شود اما نشد آن بلایی که بر سر شام و شبه جزیره عربستان و آفریقا و شرق آسیا آمد بر دل ایران هم فرود بیاورند. بودند کسانی که کوشیدند سرشاخه‌های درختان این باغ که بر همسایه سایه افکنده را مصادره به جبر کنند و برایش هویتی مستقل تعریف کنند، اما به محض آنکه جبرشان از میان برخاست، معلوم شد که چراغ خانه کجا روشن می‌شود.

هستند هنوز کسانی که نغمه ناجور ایران نبودن ایران سرمی‌دهند؛ فرق هم نمی‌کند از کجای ایران. زمینه این واگرایی اغلب جوری است که با به حاشیه راندن جاهایی از ایران هم‌آهنگ شده و معمولا توسط دست‌های پلید و نفس‌های مسمومی در خارج از قلمروی ایران نواخته می‌شود.

اما واقعیت بسا قدرتمندتر از اینهاست. امروز در هر گوشه این کشور اگر دایره‌ای به شعاع ۱۵۰ کیلومتر ترسیم کنیم، هرجا که باشد، امکان ندارد غالب تنوع فرهنگی ایران را در آن نیابیم که در کنار هم به صلح و صفا زندگی نکنند. مهم‌تر آنکه این همگرایی طبیعی، خودبه‌خود اتفاق می‌افتد و هیچ دولتی و قدرتی نمی‌تواند منت پشتیبانی مادی و معنوی آن را ابراز کند.

هیچ زمانی به اندازه امروز، توجه عمومی و نگرانی درونزای جامعه نسبت به یکپارچگی ایران چنین ابراز نمی‌شد. استدلال زیادی لازم نیست. در دوران جوانی من تنها یک سرود «ای ایران» از آثار مرحوم بنان مقبول طبع ایرانیان بود. اما امروز به تعداد شعرا و خوانندگان و موسیقی‌دانان کشور آثاری نگران به ایران بودن ایران وجود دارد که چه در عزای سیدالشهدا یا کشتگان زلزله سرپل ذهاب و چه در شادی عروسی یا پیروزی ورزشکاران توسط عموم با گوش دل شنیده می‌شود. این ناشی از ناسیونالیزم کور و افراطی نیست. این یک توافق اعتباری نیست. بلکه به نحوی ابراز «بودن» است که به روزگاران حاصل شده و به اقتضای موقعیت اینچنین به خودآگاه می‌آید.

با این وصف باید به آنان که اسلحه به دست گرفته و مردم را به رگبار می‌بندند، گفت: «عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.» البته می‌توانی در راستای اهداف موهوم خود و حامیانت که از تو سوءاستفاده کرده‌اند، کاری کنی. اما آنچه حاصل می‌شود خونی است ریخته و کدورتی است پلید که فرصت ماهی گرفتن از آب گل‌آلود را به عده‌ای بیگانه سوداگر می‌دهد اما گردی بر نتیجه سال‌ها رنج و نگرانی مردم ایران که ایرانی بودن است، نمی‌نشاند.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: اهواز دربی 88 جامعه عربستان مادی و معنوی مردم ایران جماران اهواز دربی 88 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۵۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید

 

به گزارش تابناک و به نقل از زومیت، واتس‌اپ قرار است میزبان چند ویژگی کاربردی جدید شود. یکی از این ویژگی‌های جدید به کاربران امکان می‌دهد تا فایل‌ها را از طریق شبکهٔ محلی به اشتراک بگذارند و قابلیت مهم دیگر، امکان اضافه کردن یادداشت به مخاطبین خواهد بود.

پیش‌تر اطلاعاتی دربارهٔ به اشتراک‌گذاری فایل‌ها از طریق شبکهٔ محلی منتشر شده بود و اسکرین‌شات‌های جدیدی که از صفحهٔ نصب اپلیکیشن واتس‌اپ منتشر شده، نشان می‌دهند که کاربران برای فعال کردن این قابلیت نیاز به چه مجوزهایی دارند.

 
تصاویر منتشرشده از نسخهٔ بتای ۲٫۲۴٫۹٫۲۲ در سیستم‌عامل اندروید نشان می‌دهند که واتس‌اپ در حال ایجاد روش جدیدی برای به اشتراک‌گذاری عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و سایر فایل‌ها با کاربرانی است که در فاصلهٔ نزدیک قرار دارند. در این روش نیازی به شبکهٔ موبایل و اینترنت نخواهد بود.

با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید

برای استفاده از قابلیت جدید، کاربران باید مجوز را به واتس‌اپ بدهند و هر وقت بخواهند، می‌توانند این مجوزها را لغو کنند. اشتراک‌گذاری فایل‌ها مانند پیام‌های واتس‌اپ بر پایهٔ سیستم رمزنگاری سرتاسری (End-to-End Encryption) است و شماره‌های تلفن در طول فرایند به‌اشتراک‌گذاری پنهان می‌مانند.

یادداشت اختصاصی
واتس‌اپ هم‌چنین قصد دارد قابلیتی ایجاد کند که به کمک آن، کاربران بتوانند یادداشت‌هایی را به مخاطبین خود اضافه کنند. نسخهٔ بتای واتس‌اپ یادداشت‌ها را در صفحهٔ مخاطبین فعال می‌کند و به کاربران امکان می‌دهد تا اطلاعات مفیدی را در مورد مخاطب اضافه کنند.

یادداشت‌ها تنها برای کاربری که آن‌ها را نوشته است، قابل‌مشاهده است و برای مخاطب نمایش داده نمی‌شوند. قابلیت یادداشت‌ها تنها برای اپلیکیشن موبایلی واتس‌اپ نخواهد بود و در دسترس کاربران نسخهٔ وب نیز قرار خواهد گرفت.

ویژگی‌های جدید واتس‌اپ فعلاً در نسخهٔ بتا قرار دارند و هنوز مشخص نیست که آیا وارد نسخهٔ پایدار خواهند شد یا نه؛ بااین‌حال اگر قابلیت‌ها از نظر کاربران مفید باشند، احتمال این وجود دارد که در به‌روزرسانی‌های جدید در دسترس کاربران قرار گیرند.

 

دیگر خبرها

  • به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید! (یادداشت)
  • با واتس‌اپ بدون اینترنت، فایل منتقل کنید
  • نگاهی به توافق‌های جدید بین ترکیه و عراق
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین عراق، ترکیه، قطر و امارات
  • یادداشت| پاکستان و دیپلماسی همسایگانی دولت سیزدهم
  • ویلیام برنز: اگر ما نبودیم‌، اسرائیل در مقابل ایران قادر به دفاع از خود نبود/ رسانه‌های صهیونیستی: سکوت کامل نتانیاهو نشان دهنده دردسری استراتژیک است که حمله ایران برای او ایجاد کرده است/ کمبود آب شرب غزه را در آستانه فاجعه قرار داده است +عکس و فیلم
  • عمق فاجعه است که این بازیکن در ترکیب تیم ملی ایران نبود؟ | عراقی‌ها بازیکنان ما را برای تیم ملی‌شان می‌خواهند
  • عمق فاجعه است که این بازکین در ترکیب تیم ملی ایران نبود؟ | عراقی‌ها بازیکنان ما را برای تیم ملی‌شان می‌خواهند
  • تغییر رویکرد در مناقشات ایران و اسرائیل چه بود؟ | 2 پیامد فاجعه‌ بار در انتظار آمریکا و اسرائیل