Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «فرشيد ادهمي» يکي از چهره‌هاي فعال اين روزهاي موسيقي پاپ است که در زمينه نوازندگي، آهنگسازي و خوانندگي فعاليت دارد. او همچنين از سال گذشته به عنوان رهبر ارکستر «احسان خواجه‌اميري» به همراه اين خواننده باسابقه روي صحنه مي‌رود. فرشيد ادهمي در زمينه ضبط‌هاي استوديويي هم حضور فعالي دارد به عنوان نوازنده گيتار با دهها خواننده از سبک‌هاي مختلف همکاري کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين موضوعات و همچنين بحث خوانندگي فرشيد ادهمي بهانه‌اي بود تا دقايقي را با او گپ بزنيم. او در گفتگو با «موسيقي ما» براي اولين‌بار از جزئيات آلبوم جديد احسان خواجه‌اميري هم صحبت کرد که در ادامه مي‌خوانيد:
*از ارکستر «احسان خواجه‌اميري» چه خبر؟ در حال حاضر برنامه‌هاي گروهتان به چه صورت است؟چند ماه است که به همراه احسان خواجه‌اميري در تلاش براي تهيه آلبوم هستيم. او نياز به يک آلبوم و کارهاي جديد و بهتر دارد و به همين دليل اجراهاي ما کمتر بود. بيشتر با من در انتخاب کارها مشورت دارد ولي به دليل وسواسي که داريم هنوز آن تعداد لازم کار را نتوانستيم تهيه کنيم. چند اثر خوب در مرحله تنظيم داريم ولي با وسواس زياد کارها را جلو مي‌بريم. پس از اين همه سال که احسان حضور درخشان داشته انتخاب کارهاي جديد سخت است و مي‌خواهيم حضور باکيفيت او در شلوغي بازار تداوم داشته باشد. تمرينات ارکستر شروع نشده است چون بايد قطعات جديد آماده شود اما امروز که با احسان صحبت داشتم او گفت که احتمالاً براي ماه آذر در تهران کنسرت داشته باشيم.
*آهنگسازي‌هاي آلبوم را خودت انجام داده‌اي؟آلبوم جديد احسان خواجه‌اميري نسبت به آلبوم قبلي او شاهد حضور چهره‌هاي متنوع‌تر است. سه قطعه‌ از کارهاي من مورد تأييد خودمان قرار گرفت و «معين راهبر» آن کارها را تنظيم مي‌کند و خانم «عاطفه حبيبي» هم ترانه آنها را سروده است. تنظيم‌کننده‌هاي ديگر مثل «سعيد زماني» و «سعيد شمس» هم در اين آلبوم حضور دارند اما همه چيز بستگي به شرايط دارد چون ممکن است نزديک انتشار آلبوم تغييراتي در هنرمندان اين مجموعه رخ دهد.
*به نظر خودتان اين مجموعه مي‌تواند بهترين آلبوم احسان خواجه‌اميري باشد؟مي‌خواهيم در آلبوم جديد با حفظ اصالت و شخصيت هنري احسان، ورژن جديدي از او را ارائه کنيم. هيچ چيز مشخص نيست و شايد حتي به دليل مشکلات اين روزهاي توليد موسيقي به اجبار تغييراتي در کارها لحاظ کنيم ولي بايد در اين زمينه تصميم‌گيري کنيم. نمي‌توانم بگويم اين اثر بهترين مي‌شود يا نه ولي ما در حال تلاش هستيم تا کارهاي خوبي توليد کنيم و منتظر هستيم چون در هنر خيلي چيزها در لحظه رخ مي‌دهد.
*طي چند ماه اخير منتقدان احسان با توجه به کنسرت‌هاي کم و عدم انتشار آثار جديدش، اين نکته را عنوان مي‌کردند که او از عرصه رقابت موسيقي پاپ کنار رفته است. درباره اين نقد چه نظري داري و اينکه فکر مي‌کني آلبوم جديد احسان در کورس رقابت بازار قرار مي‌گيرد؟من با خيلي‌ها در زمينه توليد آلبوم و کنسرت همکاري کرده‌ام ولي احسان خواجه‌اميري هميشه در بازار موسيقي طراوت و درخشش خاصي داشته است. مقايسه‌هايي که صورت مي‌گيرد براساس اتفاقات بازار موسيقي است و زياد جذاب نيست. خودت مي‌داني که طي دو سال اخير بيش از ده خواننده هيت شده‌اند و سريع کنار رفته‌اند به همين دليل بيش از يازده سال حضور احسان روي صحنه ارزشمند است. درباره سوال تو هم چون الان مشغول کار هستيم نمي‌خواهم از خودمان تعريف کنم ولي اميدوارم آنچه که از گذشته درباره احسان وجود دارد را حفظ کنيم و ورژن جديدي از او در اين آلبوم وجود داشته باشد.
*بعد از رفتن هومن نامداري ابتدا «آرمين قيطاسي» رهبري ارکستر احسان را در اجراهاي تهران بر عهده گرفت. اما در ادامه چه شد که تو رهبر اين گروه شدي؟هومن نامداري استاد همه ما بود و حس خوبي داشتيم که يک هنرمند بزرگ و فوق‌العاده مثل او، گروه را رهبري مي‌کند. پس از رفتن هومن جلسه‌اي برگزار کرديم و با توجه به فضاي دوستانه گروه، تمايل نداشتيم شخص جديدي اضافه شود و ترجيح داديم يک نفر از ميان گروه رهبري را بر عهده بگيرد. پس از بحث‌هايي که داشتيم تصميم گرفتيم طبق توانايي‌هاي من و اشرافي که به کارها داشتم در اين زمينه با احسان و گروه همکاري کنم.
بعد از جدايي هومن ، آرمين قيطاسي عزيز براي كنسرت‌هاي تهران به ما اضافه شد. حدود ١٨ قطعه را در كنسرت روي صحنه برديم. اجراي بيشتر اين قطعات با تنظيم‌هاي سابق هومن نامداري و اضافه‌شدن هارموني‌هايي اكثراً براي سازهاي زهي و بعضاً بادي كه توسط آرمين نوشته شده بود انجام شد. تنظيم جديد چند قطعه كه مربوط به آثار استاد ايرج و ريميكس قطعاتي با ترانه‌هاي افشين يدالهي بودند را هم آرمين جان انجام داد و چند قطعه هم با تنظيم من اجرا شد. بعد از اينكه افتخار همكاري با آرمين قيطاسي را در كنسرت تهران داشتيم رهبري اركستر بر عهده من بود. *تو اين روزها همزمان در چهار جبهه رهبري ارکستر، آهنگسازي، نوازندگي و خوانندگي فعاليت داري. چطور مي‌توان همزمان در اين چهار بخش فعاليت کرد؟!خيلي سخت است و خودم هم يک روزهايي خيلي خسته مي‌شوم اما معمولاً از کارهاي خودم کم مي‌کنم و اولويت اول من در کارها ارکستر احسان خواجه‌اميري است. البته پس از زماني که براي تنظيم کارها صرف مي‌کنم ديگر وارد روال اجراها و تمرين‌ها مي‌شويم و به اندازه مرحله تنظيم زمان‌بر نيست. اولويت دوم من ساززدن در استوديو است که بيشتر زمانم را مي‌گيرد. از سوي ديگر تصميم گرفته‌ام تعداد ضبط‌هايم را کمتر کنم تا بتوانم به کارهاي خواندن هم برسم. درباره ساختن ملودي هم اينطور نيست که ساعت‌هاي خاصي را اختصاص بدهم و به آن فکر کنم. در جاهاي عجيب و غريب کارهاي مختلف به ذهنم مي‌رسد و آنها را مي‌نويسم. راستش را بخواهيد زندگي‌ام را براي موسيقي گذاشته‌ام و بايد همه چيز را هماهنگ کنم. تا الان هم خودم راضي بودم و هم دوستاني که با آنها همکاري داشتم لطف داشتند. در آينده مي‌خواهم کيفيت کارهايم را با هماهنگي بيشتر، ارتقا بدهم.
*به بحث کيفيت اشاره کردي و يک هنرمند هر چقدر هم پتانسيل داشته باشد فعاليت همزمانش در سه يا چهار بخش روي کيفيت کارش خواسته يا ناخواسته تأثير مي‌گذارد. فکر نمي‌کني اگر يک يا دو بخش به شکل متمرکز دنبال مي‌کردي الان به موفقيت‌هاي بيشتري مي‌رسيدي؟در ميان مخاطبان عادت شده که هر شخص را فقط با يک کار مي‌شناسند. در حالي که در دنيا هنرمندان زيادي هستند که علاوه بر خوانندگي، در زمينه نوازندگي هم مطرح هستند. منظورم اين است که يک خواننده بايد چند ساز را عالي بنوازد و ملودي بسازد و کارهاي ديگر را هم انجام دهد و کلاً کسي که مي‌خواهد بخواند بايد در همه بخش‌هاي موسيقي فعاليت داشته باشد. من هم در حال تلاش هستم و به خودم فشار مي‌آورم تا همه بخش‌هاي کارم با کيفيت باشد. اصولاً هم عادت ندارم فقط يک کار انجام بدهم و من را در هنر ارضا نمي‌کند. از زماني که در ارکسترها ساز مي‌زدم هم دوست نداشتم فقط ساز بزنم و در اين زمينه هم دوست داشتم حرکت رو به جلو داشته باشم. کلاً حرف‌ زياد وجود دارد ولي نمي‌تواند درباره همه مصداق داشته باشد و توانايي‌ها و تفکرهاي افراد متفاوت است. به همين دلايل فکر مي‌کنم اين کارها را تا حدودي با کيفيت خوبي ارائه کنم.
*در زمينه خوانندگي صرفاً به شکل يک تفريح و کار دلي فعاليت داري يا برنامه‌ريزي داري که آلبوم و کنسرت مستقل داشته باشي؟ساز تخصصي من گيتار است و خيلي‌ها فکر مي‌کنند بعد از اين سال‌ها بايد آلبوم بي‌کلام يا اجراي بي‌کلام داشته باشم اما اينطور نيست. چون نوازندگان زيادي در دنيا هستند که کار خوانندگي را هم به شکل جدي دنبال مي‌کنند و از آن طريق احساس خود را بهتر ارائه مي‌دهند. فعاليت و هدف من در خوانندگي جدي است چون علاقه دارم و از اين طريق مي‌توانم ارتباط خوبي با مخاطبان داشته باشم. در اين زمينه خودم پروديوسر کارهايم هستم و با آرامشي که مورد علاقه خودم است اين کار را انجام مي‌دهم و با آن سرعت مرسوم بازار جلو نمي‌روم. همين موضوع باعث شده تا بين کارهايم فاصله زياد باشد. از الان مشغول برنامه‌ريزي براي کنسرت‌هاي خودم هستم و اميدوارم اين اتفاق رخ دهد. يعني بايد اين اتفاق رخ دهد!
*در اين سال‌ها نوازندگان و ترانه‌سراهاي زيادي وارد عرصه خوانندگي شدند ولي اغلب آنها در اين زمينه بازخورد چنداني کسب نکردند. تو چه استراتژي داري که فرشيد ادهمي خواننده را هم به اندازه فرشيد ادهمي نوازنده در ميان مخاطبان مطرح کني؟افرادي که هيت مي‌شوند يا مي‌توانند کنسرت برگزار کنند انرژي خاصي دارند و حقشان است. چند مثال مي‌توانم بگويم که ببينيد چقدر موزيسين‌هاي موفقي بودند ولي در زمينه خوانندگي هم به شهرت رسيدند. مي‌توانم شادمهر عقيلي را مثال بزنم چون او نوازنده خوبي بود که در خوانندگي هم مشهور شد و يک قسمت از علاقه گيتارم را مديون او هستم. در داخل کشور هم مي‌توانم «سيروان خسروي» يا «اميد حاجيلي» را مثال بزنم که بهترين نوازنده ترومپت سال‌هاي اخير بوده و استاد دانشگاه است. هرکدام از اين هنرمندان ژانرهاي خودشان را دارند و در آن ژانر موفق به برگزاري کنسرت‌هاي متعدد شده‌اند. در زمينه ترانه هم «روزبه بماني» را داريم که بازخورد زيادي از بحث خوانندگي‌اش دريافت کرده است. متأسفانه جامعه ما دوست دارد کارهاي لوث را بشنود وگرنه بايد خيلي زودتر کنسرت روزبه بماني را مي‌ديديم چون کلام با ارزش او با يک اجراي خوب همراه توسط خودش همراه مي‌شود. همچنين خيلي از خوانندگان حال حاضر ما هم در زمينه نوازندگي يا آهنگسازي و تنظيم فعاليت‌هاي خوبي داشته‌اند. به نظرم نوازندگي و خوانندگي جدايي ناپذير است و يک موزيسين خوب، خواننده خوب هم خواهد بود.
درباره عدم موفقيت برخي از دوستان هم يک نکته به ذهنم مي‌رسد آن هم اينکه عدم موفقيت يک نوازنده يا ترانه‌سرا در خوانندگي به دليل انتخاب مسير اشتباه است. چون شرايط حرکت در عرصه خوانندگي تفاوت دارد. من هم آنقدر در کار خودم جدي هستم که تلاش کرده‌ام چيزهايي که مرسوم است را تغيير بدهم.
*مثال‌هايي که عنوان کردي سابقه شروع خوانندگي آنها به حداقل ده يا دوازده سال قبل بر مي‌گردد و مثلاً اميد حاجيلي از شش هفت سال پيش کنسرت‌هايش را شروع کرد. اما فکر مي‌کني در اوضاع کنوني بازار شرايط تو چگونه باشد؟آرامشي که مدنظرم هست را دنبال خواهم کرد و براي خواندن و روي صحنه رفتن عجله ندارم. همچنين مي‌دانم اگر در هر کاري کمتر از ده سال زمان صرف کنيد نتيجه نمي‌گيريد. من حدود پانزده سال است که ساز مي‌زنم ولي طي چهار سال اخير برايم درخشان بوده و درآمد داشته است. احساس مي‌کنم اين اشتباه است که هرکسي اگر الان شروع به خواندن کرد بايد شش ماه ديگر کنسرت برگزار کند.
*به نظرت اينکه خيلي از دوستان نوازنده در سال‌هاي اخير رو به سمت خوانندگي آورده‌اند چيست؟ و اينکه لزوماً يک نوازنده خوب مي‌تواند خواننده خوبي هم باشد؟ستاره شدن به سليقه و حس دروني و افکار و هوش شخص بستگي دارد. خيلي از نوازنده‌ها هستند که از بچگي در کنار نواختن، مي‌خواندند. خود من هم از چهار يا پنج سالگي قرآن خوب مي‌خواندم و سرود را هم دنبال مي‌کردم و اين علاقه در وجودم بود. دليل اينکه خيلي‌ از نوازنده‌ها سراغ خوانندگي مي‌آيند اين است که حس مي‌کنند به حقشان نرسيده‌اند. چنين افرادي چون انرژي لازم براي هيت شدن را ندارند و درگير مسائل ديگر هستند موفق نمي‌شوند. ستاره شدن به انرژي دروني شما بستگي دارد و اگر آن انرژي را به کار نگيريد موفقيتي رخ نمي‌دهد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۵۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر عجیب در مورد سرپرست استقلال که تایید نشد

آفتاب‌‌نیوز :

سفر نصرالله خواجه گیری سرپرست تیم استقلال جدا از کاروان این تیم از اراک به تهران باعث شد تا شایعات زیادی در مورد قهر وی به گوش برسد.

روز گذشته عنوان شد که وی در محل تمرین تیمش حضور نداشته است، اما با پیگیری خبرنگار ما مشخص شد خواجه گیری در تمرین روز گذشته استقلال حاضر بوده است.

حتی دیروز گفته شد سیلوا در محل تمرین حضور ندارد، اما این بازیکن با وجود مصدومیت در کمپ حجازی حضور داشت؛ هر چند وی دیدار با شمس آذر قزوین را از دست داده است.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد
  • الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد
  • زمینه حضور پرشور مردم ورامین در دور دوم انتخابات فراهم شده است
  • در زمینه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم |‌ قرارهای منجر به بازداشت ما کماکان زیاد است
  • کنسرت‌ها در انحصار مافیای موسیقی
  • نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد
  • ناریجه؛ کترینگ و تهیه غذا در زمینه سفارش‌گیری غذای سازمانی
  • برگزاری آخرین تمرین پرسپولیس پیش از دیدار مقابل نفت آبادان؛ ورژن خندان اوسمار
  • خبر عجیب در مورد سرپرست استقلال که تایید نشد
  • سالیوان: تحریم‌های جدیدی در زمینه موشک‌ها وضع می‌کنیم