Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@09:50:51 GMT

پارلمان سوئد به عزل نخست‌وزیر رای داد

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۵۴۹۶

پارلمان سوئد به عزل نخست‌وزیر رای داد

نخست‌وزیر سوئد امروز (سه‌شنبه) در رای‌ اعتماد اجباری پارلمان کشورش رای نیاورد و این بدین معناست که استعفا خواهد داد اما با توجه به اینکه هیچ کدام از احزاب سیاسی مهم اکثریت را در اختیار ندارند، مشخص نیست که چه کسی مسوول تشکیل دولت آتی سوئد می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی تایمز، سوئدی‌ها در جریان انتخابابت نهم سپتامبر یک پارلمان معلق را تشکیل دادند و بلوک چپ‌میانه استفان لوون، نخست‌وزیر کنونی سوئد ۱۴۴ کرسی به دست آورد که یک کرسی بیشتر از "ائتلاف" اپوزیسیون راست‌میانه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"دموکرات‌"های ضد مهاجرتی سوئد هم که ۶۲ کرسی در پارلمان دارند، از رای به برکناری لوون حمایت کردند.

تحلیلگران انتظار دارند رئیس پارلمان سوئد اولف کریسترسون، رهبر حزب "میانه‌رو" را که بزرگترین حزب در "ائتلاف" اپوزیسیون است، مسوول تشکیل دولت آتی کند. اما در صورتی که اپوزیسیون "ائتلاف" در اقلیت قرار بگیرد، باید یا حمایت دموکرات‌های ضد مهاجرت سوئد را کسب کند که از زمان ورود به پارلمان در سال ۲۰۱۰ از سوی تمام طرف‌ها طرد می‌شود، یا اینکه چپ‌میانه از آنها حمایت کنند. سوسیال دموکرات‌های استفان لوون حمایت از یک دولت "ائتلاف" را رد کرده‌اند.

جیمی اکسون، رهبر حزب دموکرات سوئد امروز بار دیگر تاکید کرد این حزب هر دولتی را که موضع آنها در باب مهاجرت، بهداشت و درمان، بازنشستگی و جرایم را تایید نکند، ساقط می‌کند. او در مصاحبه‌ای تاکید کرد: اگر اولف کریسترسون می‌خواهد نخست‌وزیر شود، این کار تنها با کمک ما ممکن می‌شود.

این "ائتلاف" اپوزیسیون متشکل از احزاب "میانه‌روها"، "میانه"، "لیبرال" و "دموکرات‌های مسیحی" تاکید کرده است که با آنها مذاکره نخواهد کرد. رئیس پارلمان سوئد چهار مرتبه می‌تواند برای تشکیل یک دولت جدید اقدام کند و اگر شرایط همچنان در بن‌بست باقی بماند، سوئد ظرف سه ماه اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام می‌کند.

با توجه به اینکه بعید به نظر می‌رسد برگزاری انتخابات در شرایط کنونی بتواند تفاوت چندانی ایجاد کند، احتمال دارد سازش‌هایی انجام شود. شماری از مدل‌های ترکیب حزبی پیشنهاد شده است اما تمامی آنها به بهای سیاسی سنگینی نیاز دارد و حصول توافق ممکن است هفته‌ها به طول بینجامد. استفان لوون کنترل دولت انتقالی را تا زمان تعیین یک دولت جدید به دست خواهد گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام سوئد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۵۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ عضو جدید ناتو خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شدند

وزیر امور خارجه سوئد امروز (سه شنبه) گفت فنلاند و سوئد معتقدند که اتحادیه اروپا باید تحریم‌ها علیه روسیه را پس از مرگ «الکسی ناوالنی» رئیس مخالفان این کشور در زندان تشدید کند.

به گزارش ایسنا، «توبیاس بیلستروم» وزیر خارجه سوئد در نشست خبری مشترک با «الینا والتونن» همتای فنلاندی‌اش گفت: این واقعیت که ما می‌توانیم ببینیم که مرگ الکسی ناوالنی به وضوح به رهبری روسیه مرتبط است، این امر را ضروری می‌سازد که ما می‌توانیم تحریم‌هایی را وضع کنیم که مشخصا کسانی را که مسئول مرگ او هستند، هدف قرار می‌دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی افزود: ما همچنین معتقدیم که تحریم‌ها به صورت کلی باید گسترش یابد، چون شاهدیم که تحریم‌ها وقتی به فلج کردن توانایی روسیه برای جنگ علیه اوکراین منجر می‌شود، تفاوت ایجاد می‌کنند.

وزیر خارجه سوئد خاطرنشان کرد: فنلاند و سوئد می خواهند که رژیم تحریم‌ها علیه بلاروس که از مسکو در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند نیز وضع شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فریاد معترضان به نسل‌کشی غزه در میانه رویداد انتخاباتی دموکرات‌ها
  • نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد
  • نخست‌وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد
  • محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد
  • «محمد مصطفی» نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد
  • پاشینیان: برخی حلقه‌های قره‌باغ امنیت ملی ارمنستان را تهدید می‌کنند
  • لوپن: دست دولت ماکرون در جیب فرانسوی‌ها است
  • دولت انگلیس در مدار چین ستیزی
  • تحریم‌های دولت انگلیس علیه چین
  • ۲ عضو جدید ناتو خواستار تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شدند