Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به شرایط و مشکلات افراد کم‌شنوا و ناشنوایان، امسال طی بخشنامه‌ای اعلام شد که پوشش این افراد تحت حمایت سازمان در اولویت استان‌ها قرار بگیرد. ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳ اجتماعی تهران نظرات

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حسین مهدی‌نژاد در نشست خبری هفته جهانی ناشنوایان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ناشنوایی بر خلاف ظاهر یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین معلولیت‌ها است به طوریکه 17 دصد از جامعه معلولان را ناشنوایان تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: هم اکنون 246 هزار ناشنوا، نیمه‌شنوا و کم‌شنوا تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و ناشنوایان به دلیل مشکلات ژنتیکی و یا عوامل ثانویه دچار مشکلات شنوایی می‌شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به علل ناشنوایی گفت: 50 درصد از عوامل ناشنوایی عوامل ژنتیکی هستند و 50 درصد آن عوامل اکتسابی و ناشناخته هستند. سالانه یک میلیون و 300 هزار نوزاد در کشور متولد می‌شوند که حدود 90 درصد آنها تحت غربالگری شنوایی سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به کاهش ازدواج‌های فامیلی در کشور گفت: با این اتفاق عوامل ژنتیکی نقش کمتری را در ناشنوایی دارند و در واقع هم‌اکنون عوامل اکتسابی رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه غربالگری در بدو تولد می‌تواند در بهبودی ناشنوایی موثر باشد گفت: با توجه به اینکه در گذشته غربالگری در سنین 3 تا 6 سال صورت می‌گرفت با همکاری وزارت بهداشت در بدو تولد این کودکان با دستگاه‌های خاص سنجش شنوایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور سالیانه حدود هزار مورد کاشت حلزون در کشور انجام می‌گیرد گفت: با توجه به اینکه زمان غربالگری در بدو تولد انجام می‌شود به همین دلیل در صورت نیاز کودک این عمل باید به منظور افزایش بهبود در اوایل زندگی صورت گیرد.

مهدی‌نژاد با بیان اینکه از یک میلیون و 430 هزار فرد دارای معلولیت، 17 درصد از آنها دارای معلولیت شنوایی هستند گفت: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند خدماتی را به این افراد در حوزه‌های مختلف درمانی، تحصیلی و ... ارائه کند. ارائه خدمات توانبخشی، مستمری، کمک‌های موردی، مسکن، اشتغال، خدمات مددکاری، کمک هزینه تحصیلی، استخدامی از دیگر مواردی است که به معلولان کم‌شنوا و ناشنوا ارائه می‌شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه از 637 هزار و 500 معلول مستمری‌بگیر، 55 هزار نفر گروه ناشنوایان هستند گفت: این رقم حدود 8.6 درصد است و علت اینکه تعداد مستمری‌بگیران ناشنوایان کم بوده به این موضوع بستگی دارد که در گذشته تصور می‌کردند که این افراد باید در گروه کار و فعالیت قرار بگیرند اما با توجه به محدودیت‌های بازار کار دست این عزیزان نیز کوتاه است و بر همین اساس سازمان بهزیستی در سال جاری تاکید ویژه‌ای را بر پوشش و حمایت از این افراد را در دستور کار خود قرار داد و این موضوع را به صورت بخشنامه به استان‌های خود ابلاغ کرد.

مهدی‌نژاد همچنین به فعالیت مراکز روزانه توانبخشی اشاره کرد و گفت: در این مراکز به خانواده و بچه‌های کم‌شنوا و ناشنوا آموزش‌هایی ارائه می‌شود و این در حالیست که حدود هفت درصد از مراکز  به افراد کم‌شنوا و ناشنوا اختصاص دارد و 17 درصد از جمعیت ناشنوایان در این مراکز خدمات دریافت می‌کند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت تجهیزات توانبخشی با توجه به افزایش نرخ ارز و مشکلات جامعه معلولان بیان کرد: در این زمینه نیز نامه‌نگاری با اداره کل تجهیزات وزارت بهداشت صورت گرفته و ما مشکلات و موانع خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر در این زمینه به نتایج مطلوبی دست یابیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات عدیده‌ای در بخش توانبخشی بویژه سمعک بوجود آمده است و این در حالیست که برخی از واردکنندگان حاضر به فروش اجناس خود نیستند و برخی از افرادی که با ارز دولتی تجهیزات توانبخشی وارد کرده‌اند این تجهیزات را احتکار کرده‌اند و ما در این نامه از وزارت بهداشت خواسته‌ایم که این افراد را به ما معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در بحث به رسمیت شناختن زبان اشاره نیز سازمان بهزیستی فعالیت‌ها و جلسات متعددی را برگزار کرده است و در این زمینه با فراکسیون معلولان مجلس شورای اسلامی نیز جلساتی را برگزار کرده و به زودی طی لایحه‌ای بنا داریم زبان اشاره ناشنوایان را در کشور طی یک لایحه‌ای به رسمیت بشناسیم و این موضوع را در صحن مجلس پیگیری کنیم.

انتهای پیام/

R1491/P1014142/S2,25/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۶۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

برای نخستین بار در کشور مرکز امداد اجتماعی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و استاندار فارس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان فارس، مراسم افتتاح مرکز امداد اجتماعی در کنار امداد پزشکی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام به عنوان پایلوت برای اولین بار در کشور با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و استاندار فارس، برگزار شد تا صیانت و حمایت اورژانسی از آسیب دیدگان و نیازمندان بدون واسطه و در اسرع وقت در این مرکز انجام شود.

تسری و بسط این اقدام به سایر حرم‌های مطهر در سراسر کشور در آینده نزدیک، از موارد مطرح شده توسط معاون وزیر ورئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم بود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین در ادامه سفر یک روزه به شیراز در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان فارس گفت: امروز در جمع شورای اداری بهزیستی فارس میزبان نمایندگان ادوار و منتخبین مردم فارس در دور دوازدهم مجلس بودیم تا با بررسی نظام مسائل سازمان بهزیستی آخرین ظرفیت سازی‌ها را پیگیری کنیم.

علی محمد قادری با بیان اینکه بحمدالله نمایندگان و منتخبین مردم فارس در دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی آگاه به مسائل بودند و شناخت کاملی از سازمان بهزیستی دارند، افزود: امیدواریم بتوانیم پروژه‌های کوچک مقیاس و لوایح مهم و ضروری که کارگشا برای جامعه هدف بهزیستی است را در فصل جدید مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

قادری عنوان کرد: بودجه بهزیستی در دو سال اخیر در دوره مجلس انقلابی و دولت مردمی افزایش داشته، اما هنوز هم برای بسیاری از حوزه‌ها اعتبار کافی نیست؛ صفر شدن پشت نوبت‌های مستمری سازمان بهزیستی یک انقلاب در این زمینه بود لیکن 148هزار خانواده پشت نوبت دریافت حق پرستاری در کل کشور هستند.

رئیس سازمان بهزیستی تشکیل جلسات مستمر برای تنظیم لوایح در زمینه مطالبات جامعه هدف معزز بهزیستی را ضروری عنوان کرد.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر اشتغال سازمان بهزیستی کشور در جشنواره شهید رجایی گفت: راه اندازی ظرفیت سازی اجتماعی و بهره مندی از رسالت‌های اجتماعی دستگاه‌ها و مجموعه‌های عمومی، دولتی و خصوصی نیز از اقدامات برتر سازمان بهزیستی در دولت سیزدهم است.

وی با تصریح بر اینکه برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت که منتج به استخدام 4هزار 326نفر از مددجویان در 90 شغل در 46 دستگاه اجرایی در کشور نیز از اقدامات اثربخش سازمان است، تفاهم و تعامل با قوه قضائیه برای تسهیل خدمات به ویژه فرزندخواندگی را نیز به عنوان یکی از نقاط عطف خدمات برشمرد.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه افزود: بیش از 7 میلیون نفر از خدمات مستمر سازمان بهزیستی بهره مند می‌شوند و گستره‌ خدمات بهزیستی از پیش از تولد تا سوانح، تصادفات، موضوعات منجر به معلولیت و همچنین دوران سالمندی بهزیستی خدمت دهنده به مردم است چرا که خدمت در چنین سازمانی که سازه استراتژیک است مقدس و مددکارانه است.

قادری در پایان تصریح کرد: در سال 1402 با اهتمام دولت مردمی در زمینه تسهیلگری مسکن 100 در صد تخصیص اعتبارات را داشته ایم، تعداد 47هزار و 278 واحد مسکن در دولت سیزدهم تحویل مددجویان و بیش از 46هزار واحد نیز در دست احداث است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور مجلس و استان‌ها در این جلسه خطاب به منتخبین مردم فارس گفت: امید است در هر قسمتی از کمیسیون‌های تخصصی قرار گرفتند بهزیستی را حمایت کنند، در سیاست گذاری و قانون گذاری به نفع جامعه هدف بهزیستی فعالیت کنند و در تعاملات سمت و سوی خیرین را به سمت جامعه هدف بهزیستی هدایت کنند.

امیرحسین عرب زاده افزود: در دو قسمت طرح و لایحه و بودجه سنواتی کشور باید تعامل بیشتر با نمایندگان مجلس انجام شود؛ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، حوزه مستمری و بسته‌های تشویقی، نیروی انسانی و حمایت در زمینه پرداخت حقوق کارکنان اورژانس اجتماعی از دیگر موارد مطرح شده توسط مشاور پارلمانی رئیس سازمان بهزیستی در این جلسه بود.

مدیر کل بهزیستی فارس هم در این جلسه به تشریح عملکرد و خدمات بهزیستی فارس در سال گذشته پرداخت و با بیان اینکه یک میلیون و 209 هزار نفر در سال گذشته به طور مستقیم از بهزیستی فارس خدمات گرفته اند، گفت: در استان بالغ بر 137 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی فارس هستند. 

محمدرضا هوشیار افزود: بیش از 174 هزار کودک 3 تا 6 سال در 183 مرکز تحت نظارت بهزیستی فارس غربالگری بینایی شده اند و از اختلال بینایی 3هزار کودک با انجام این غربالگری پیشگیری شده است. 

در ادامه منتخبین مردم فارس در دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام آمادگی در جهت تعامل با بهزیستی به بررسی موارد مطرح شده برای خدمت رسانی بهتر به جامعه هدف بهزیستی پرداختند.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان تا ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دریافت می کنند
  • مجلس، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش دهد
  • کم‌توانان خوزستانی از خدمات صندوق بیماران خاص برخوردار می‌شوند
  • پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • ویژگی پل های جدید عابر پیاده تهران | این پل ها در کدام نقاط شهر نصب می شوند؟