Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@19:55:02 GMT

مناسبات فراسرمایه‌ داری بر محیط شهری ما حاکم است

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۷۲۶۲

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه امروز صبح شورای اسلامی شهر تهران، افشانی شهردار تهران به ارائه گزارشی درباره تدوین برنامه پنج ساله سوم شهرداری پرداخت.

پس از سخنان وی، احمد مسجدجامعی نکاتی را در تحلیل و ارزیابی برنامه ارائه شده مطرح کرد.

وی ضمن تشکر از افشانی بابت ارائه این گزارش گفت: از بعضی کلمات و عباراتی که ایشان به کار بردند، خیلی لذت بردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هر حال اینجا ایران است بله!. اینجا پایتخت ایران است، این ادبیاتی است که باید در نظام برنامه ریزی و مدیریت درهمه جا استفاده شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که برنامه پنج ساله اول شهرداری تهران در زمان مدیریت دکتر واعظ مهدوی. نوشته شد اظهار کرد: تهران نخستین شهری بود که صاحب برنامه پنج ساله شد و این کار الگوی برنامه ریزی برای سایر کلان شهرها و به ویژه کلان شهرهای کشورمان بود.

وی با اشاره به این که رویکرد برنامه فعلی در صحبت های شهردار بایستی دو ظرفیت داشته باشد، افزود: یک ظرفیت آن را در گزارش ایشان دیدم. ایشان موقعی که برای شهرداری رأی گرفتند روی ۴ محور تاکید داشتند: مشارکت پذیری، زیست پذیری، تبعیض مثبت و محله محوری که ردپای آن در این برنامه مشهود است.

مسجدجامعی ادامه داد: اما یک وجه دیگری هم در برنامه باید باشد که از بود و نبود آن خبری نداریم و آن توجه به سوابق و پیوست های طرح جامع شهر تهران است که پیش از این به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسید. در آنجا بندی وجود دارد که می گوید در راستای اجرای طرح جامع و تفصیلی و به روز رسانی آن شهرداری مکلف به ارائه برنامه های پنج ساله است. در حقیقت راهبردهایی که در آن برنامه هست اینجا عملیاتی می شود. این وجه عملیاتی شدن احتمالا باید در ضمائم باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که برنامه دوم توسعه را آقای عسکری آزاد و بیشتر آقای مناف هاشمی تهیه کردند اضافه کرد: آقای طاهرخانی و دوستان دیگر هم بودند که در حوزه برنامه ریزی صاحب تجربه بودند.

مسجدجامعی ادامه داد: مهندس افشانی گفتند ممکن است اسناد برنامه تغییراتی کند و مکمل داشته باشد برای همین عرض می کنم که اگر نیست به آن توجه شود.

وی ضمن بیان این موضوع که در سیاست های اجرایی تدوین برنامه سوم، شهرداری مکلف به ارائه گزارش عملکرد برنامه دوم بوده است اظهار کرد: این گزارش امسال که سال پایانی برنامه است قاعدتا باید شاخص هایی را تعیین و ارائه کرده باشد اما چنین چیزی در دسترس ما نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: اگر بپذیریم که از اصول برنامه ریزی این است که گذشته را به حال و حال را به آینده وصل کند باید گفت نظام برنامه ریزی مقطعی، موردی و موضعی نیست، بلکه فرآیندی و بهم پیوسته است. اگر این بهم پیوستگی را بپذیریم باید نسبت برنامه اول و دوم و سوم را بیان کنیم. بنابراین پرسش من این است که آیا گزارش عملکرد برنامه دوم شهرداری انجام شده و در کجای این برنامه دیده شده است؟ آیا احکام برنامه بازخوانی و ارزیابی شده است؟ در این احکام جدید چه مواردی از احکام قبل استمرار داشته، چه مواردی تحقق یافته و نیازی به استمرار نداشته و چه مواردی بوده که اصلاح یا تنفیذ شده است. از نگاه نظام برنامه ریزی این سؤالاتی است که لابد به آن توجه شده است.

مسجدجامعی ضمن بیان این که شهردار محترم در برنامه خود، موضوع هویت را علاوه بر بعد تاریخی به حرمت طبیعی نیز بسط دادند، تصریح کرد: من می خواهم هویت را به هویت معماری و شهرسازی و شهری هم بسط بدهم. بعضی از این ساختمان های بلند انگشت خود را در چشم شهروندان فرو می کنند، گویی می خواهد چشم شهروندان را دربیاورد. این ها نمایانگر فاصله طبقاتی است که واقعیت شهر ما را نشان می دهد. به نظر باید گفت که وضع کنونی ما نظام فراسرمایه داری است، چون نظام سرمایه داری هم قواعدی دارد.

وی افزود: در کنار بناهای بلند و مرتفع، بناهای فرودست وجود دارد که نشان دهنده گستردگی اقشار فرودست است. این کناره ها و جداره های ارزشمند شهر همه در اختیار همان صاحبان برج هاست. همه تبدیل به بانک و برند و مراکز عمده تجاری و فست فود شده است و محیط و فضای شهری ما تحت سیطره این هاست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که لازم است صیانت از هویت شهری و معماری هم در این برنامه گنجانده شود، گفت: خوشحالم که شهردار محترم هویت طبیعی را هم به هویت تاریخی شهر اضافه کردند.

وی در پایان اظهار داشت: نکته آخر این که تهران مجموعه ای از ایران است، چشم اندازی از ایران است و باید هویت همه ساکنان این سرزمین را بازتاب دهد که به نظرم رویکرد ویژه ای است و خوشبختانه در کلیات این برنامه دیده می شود.

کد خبر 4412420 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری تهران شورای شهر تهران مجلس شورای اسلامی محمد علی افشانی شورای شهر تهران شهرداری تهران نیروی انتظامی ترافیک وزارت آموزش و پرورش سرهنگ نادر رحمانی پلیس راهور محمد علی افشانی ماه محرم بازگشایی مدارس محسن هاشمی سازمان تامین اجتماعی شهر تهران بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۷۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است

نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا،‌ محمد مخبر عصر امروز (شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش دهد.

معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقای مناسبات فی مابین وجود دارد افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران – واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد و در این تعامل بر خلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد- برد مدنظر قرار میدهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهمترین ملزومات در این زمینه است.

نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندیها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • مخبر: تهران علاقه‌مند به گسترش مناسبات خود با بورکینافاسو است
  • بورکینافاسو خواهان استفاده از توانمندی‌های ایران است
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • برنامه بهبود سلامت شهری در ایران/ تعامل مدیریت شهری با نظام سلامت
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌ءهای سلامت اجتماعی است
  • محیط شهری باید برای کودکان شور و نشاط داشته باشد
  • فاصله زیاد تهران تا مناسب سازی شهر برای معلولان