Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ ­­میانگین بارش سال آبی 97-96 ­نسبت به سال آبی قبل آن 27 درصد و نسبت به میانگین 10 سال اخیر 21 درصد و نسبت به سالهایی که بارش به صورت معمولی بوده با 31 درصد کاهش ثبت شده است.
رئیس گروه آ​بهای سطحی شرکت مدیریت منابع آب ایران می گوید:
شرایط کنونی حاکم بر بارش کشور نامطلوب است و ادامه این روند،​­ ما را با مشکل مواجه می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مجتبی سهیلی افزود: سال آبی 87-86 از نظرکاهش بارش در رتبه اول و سال آبی 88-87 رتبه دوم و سال آبی 97-96 رتبه سوم را در 50 سال اخیر داشتند.
ظرفیت کل مخازن سدهای کشور 50 میلیارد متر مکعب است و از ابتدای سال آبی 96-97 یعنی مهر 96 تا پایان شهریور سال 97 بیست و پنج میلیارد و 940 میلیون متر مکعب آب وارد مخازن سدها شد در حالیکه نسبت به سال قبل از آن 32 درصد کاهش دارد و خروجی سدها نیز در سال آبی گذشته 29 میلیارد و 370 میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال آبی قبل از ان 26 درصد کاهش نشان می دهد.
بر این اساس موجودی آبی سدها 19 میلیارد و 810 میلیون متر مکعب است که نسبت به سال آبی قبل 15 درصد کاهش دارد در حال حاضر 40 درصد مخازن سدها پر است و این رقم پارسال در زمان مشابه 47 میلیارد متر مکعب بوده است.
رئیس گروه برنامه ریزی سدها شرکت منابع آب ایران می گوید: در پاییز هر سال،­ تراز آبی سدها به پایین ترین حد خود می رسد و معمولا در دی و بهمن ماه روان آبها جاری می شود بنابراین باید بهره برداری ومصرف آب در پاییز با حساسیت بیشتری انجام شود.
وحید عسگری نژاد می افزاید: مشترکان آب نباید فکر کنند چون از تابستان گذر کردیم پس ­به شرایط عادی بر می گردیم.
میانگین بارش در سال آبی 97 -96 در 5 استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس و بوشهر بیش از 50 درصد کاهش داشت و در 4 استان همدان، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی میانگین بارش با بیش از 10 درصد افزایش ثبت شده است.
از بین 6 حوضه اصلی آبریز کشور دو حوضه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه به ترتیب 16 و 48 درصد بیشتر از سال آبی 95-96 بارش گزارش شده است و 4 حوضه آبریز اصلی دیگر یعنی خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره قوم به ترتیب 43 و 35 و 35 و 21 درصد کاهش بارش داشتند.
بنابراین گزارش از مجموع 177 سد مهم کشور که در تامین آب شرب نقش مهمی دارند 52 سد در حوضه آبریز دریای خزر 55 سد در حوضه آبریز خلیج فارس 13 سد در حوضه آبریز ارومیه 37 سد در حوضه آبریز مرکزی 7 سد در حوضه آبریز هامون و 13 سد در حوضه آبریز سرخس قرار دارد.
به این ترتیب مخزن 9 سد از این تعداد بین 90 تا 100 درصد و مخزن 18 سد بین 80 تا 90 درصد آب دارد همچنین مخزن 26 سد بین 50 تا 70 درصد و مخزن 24 سد بین 40 تا 50 درصد و مخزن 100 سد کمتر از 40 درصد آب دارد.
رئیس گروه برنامه ریزی سدهای شرکت مدیریت منابع آب ایران می گوید: سدهای زاینده رود در اصفهان؛ شمیل و نیان و استقلال در هر مزگان؛ درود زن وملا صدرا در فارس؛ سدکوثردر کهکیلویه وبویر احمد و چاه نیمه ها در سیستان و بلو چستان کمترین ورودی اب را داشتند.
میانگین بارش در سال آبی 97-96 در 4 فصل سال متفاوت بوده و از میانگین 171 میلی متر بارش در سراسر کشور 114 میلی متر آن مربوط به زمستان؛ 61 میلی متر مربوط به بهار ؛62 میلی متر مربوط به پاییز و 12 درصد دیگر مربوط به تابستان است.
در 49 سال اخیر میانگین بارش در سالهای مختلف متفاوتی بوده است و سال آبی 71-72 پرباران ترین سال آبی را داشتیم و میانگین بارش در این سال به بیش از 358 میلی متر رسید و کم باران ترین سال آبی 86-87 بود که میانگین بارش در آنها کمتر از 143 میلی متر ثبت شده است.
صرفه جویی در مصرف آب تمام نشده و باید مانند پیک تابستان به آن توجه شود چون روان آبی برای سدها تا زمستان نداریم و باید با کمترین میزان آب سدها،­ پاییز را سرکنیم.
گزارش: معصومه مرزبند

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سال آبی کم بارش میانگین 50سال اخیر منابع آب ایران مترمکعب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی

معاون فنی و شبکه دیدبانی اداره کل هواشناسی یزد گفت: استان یزد رتبه اول رشد بارندگی کشوری در سال زراعی جاری را تا این ساعت با ۳۳ درصد افزایش نسبت به میانگین یکسال کامل آبی، از آن خود کرده است.

دهقانی افزود: میانگین بارش استان از ابتدای سال زراعی ۴۰۲- ۴۰۳ تا ۱۵ اردیبهشت سال‌جاری به ۱۱۴.۶ میلیمتر رسیده که نسبت به میانگین بلند مدت مشابه تا این تاریخ ۴۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش یک سال کامل آبی در استان ۸۶ میلیمتر می‌باشد، تصریح کرد: تاکنون تنها ۱۰ استان بارش‌های بیشتر از میانگین بارش نرمال خود را تا نیمه اردیبهشت داشته‌اند.

دهقانی اظهار داشت: اگرچه این از لطف خاص و ویژه خداوند به استان بوده است، اما ذکر این نکته ضروری است که به علت خشکسالی‌های سال‌های گذشته و مصرف زیاد آب، منابع آبی در استان کاهش داشته بنابر این هنوز تا جبران عقب ماندگی‌های آبی فاصله زیادی داریم و باید در مصرف آب رعایت صرفه جویی را داشته باشیم.

معاون فنی و شبکه دیدبانی هواشناسی استان ادامه داد: اردیبهشت ماه امسال از پر باران‌ترین ماه‌های استان یزد در چند سال اخیر بوده، به گونه‌ای که بارش‌ها در تفت با رقم ۵۱ میلیمتر طی ۲۷ سال گذشته بی سابقه بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • بهره‌برداری از دو طرح آبی در تابستان/از ماهیت سدچمشیر دفاع میکنیم
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • خسارت بارش اخیر به ۹۰ درصد راه های عشایری گچساران
  • سامانه بارشی اخیر میانگین ۴۸ میلی مترباران در استان کرمانشاه  برجای گذاشت