Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-18@03:29:25 GMT

ویتامین D اثر ضد افسردگی دارد

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۸۱۳۳

ویتامین D اثر ضد افسردگی دارد

  به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان مازندران، بر اساس اخبار منتشر شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت از هر چهار نفر ایرانی یک نفر دچار اختلالات روانی هست.

عوامل متعددی در ارتباط با اختلالات روانی اثر گذار هست، جنگ، زلزله،مشکلات سیاسی اقتصادی، عدم موفقیت در مقاطع تحصیلی و افزایش سن از مهمترین دلایل افسردگی تلقی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه حضور در مطب‌های روان شناسی و روان پزشکی هنوز در جامعه چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و گاهی بازخوردهای مناسبی در جامعه ندارد، برخی افراد تلاش دارند که بیماری افسردگی خویش را پنهان کنند و به همین دلیل احتمال بالا بودن تعداد بیماران افسرده وجود دارد.

یک محقق در دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از اثرات ضد افسردگی ویتامین دی طی یک تحقیقات طولانی مدت خبر داد.

دکتر کتایون صداقت در تحقیقاتی که انجام داده اعلام کرده است:افسردگی یک اختلال خلقی، روانی متداول، متشکل از اجزاء متفاوت است.

وی با اعلام اینکه در افسردگی ناشی از استرس آزادی بعضی از مواد عصبی-شیمیایی (مثل دوپامین) در بعضی از نواحی مغز مثل سیستم لیمبیک دچار اختلال می شود، افزود:   این موضوع به عنوان طرح تحقیقاتی که از مصوبات شورای پژوهشی و فناوری دانشگاه بوده در برنامه کاری قرار گرفته است.

 این پزشک با اعلام اینکه گزارش نهایی تهیه شده در این تحقیقات به تایید شورای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان رسیده است، افزود:این طرح تحقیقاتی با هدف بررسی اثر هورمون های آندروژن بر اختلالات ناشی از استرس مزمن انجام شده است.

صداقت اضافه کرد: بررسی نتایج نشان داد که ویتامین D بعنوان یک هورمون قادر به برابری با دارو ی ضد افسردگی فلوکستین Fluoxetin در بهبود کامل علائم بی علاقگی ناشی از افسردگی ناشی از استرس در موشهای بزرگ صحرایی بوده است و این کار را از طریق تاثیر بر سیستم دوپامینی لیمبیک انجام می دهد.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۸۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، پنجاه و نهمین جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های کشور، به ریاست حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور دکتر محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دکتر محمد رضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، در خصوص مصوبات این جلسه اظهار داشت: در جلسه امروز کمیته ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور انتخاب شدند.

وی ادامه داد: بر اساس رأی اعضای کمیته، دکتر ولی‌اله خوش‌طینت به‌عنوان رئیس دانشگاه پیام نور استان اردبیل، دکتر رضا رستمی به‌عنوان رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه، دکتر محمد چمکوری به‌عنوان رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر، دکتر رجب اکبر زاده به‌عنوان رئیس دانشگاه پیام نور استان قم، دکتر آباد بهادری منفرد به‌عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شاهرود، دکتر حسین دین‌محمدی به‌عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان، دکتر منصور نیک‌پناه به‌عنوان رئیس مجتمع آموزش عالی سراوان، دکتر یاسر اسماعیلیان به‌عنوان رئیس مجتمع آموزش عالی گناباد، دکتر حامد سروش به‌عنوان رئیس مرکز آموزش عالی محلات و دکتر محمد جواد محمودی به‌عنوان رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور انتخاب شدند.

کد خبر 6080756

دیگر خبرها

  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • احیای مراکز تحقیقاتی در راستای پایداری منابع درآمدی
  • احیا کردن مراکز تحقیقاتی در راستای پایدار کردن منابع درآمدی
  • هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی
  • نگهداری از گربه و ابتلا به یک بیماری روانی