Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:57:21 GMT

رانت های کنونی در نرخ ارز و خوراک مفسده انگیز است

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۸۷۱۲

رانت های کنونی در نرخ ارز و خوراک مفسده انگیز است

تهران- ایرنا- دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت گاز و پتروشیمی گفت: رانت های موجود در نرخ ارز و خوراک، مفسده انگیز است و اقتصاد را دچار بحران و تزلزلمی کند؛ بنابراین بخش خصوصی حذف انواع رانت را خواستار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سعید رفیعی فر عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری افزود: نبود نهاد رگولاتوری (تنظیم و نظارت) در صنعت پتروشیمی باعث بروز مشکلات بسیاری شده است؛ در حالی که برای کنترل هرج و مرج اقتصادی فعلی باید این نهاد شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رفیعی فر از نحوه عرضه ارز صادراتی بخش خصوصی انتقاد کرد و گفت: هیچ توجیه اقتصادی ندارد که ما خوراک واحدهای تولیدی را با نرخ ارز آزاد (حدود 14 هزار تومان) تحویل بگیریم اما ملزم باشیم آن را با نرخ حدود هشت هزار تومان در سامانه بازار ثانویه عرضه کنیم؛ در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان بخش نیمه دولتی از رانت های مختلف در بخش خوراک استفاده کرده و نرخ خوراک را با عرضه حدود 4200 تومانی تحویل می‌گیرند.

**بخشنامه های متعدد ارزی، باعث سردرگمی شده است
رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت گاز و پتروشیمی نیز گفت: تجارت و صادرات انواع کالا باید در شرایط برابر و بدون برخورداری از هیچ رانتی انجام شود.
عباسعلی اسلامی مشکل اصلی این بخش را مسائل مربوط به نوسان نرخ ارز دانست و ادامه داد: ابلاغ بخشنامه های متعدد و مبهم باعث سردرگمی صادرکنندگان و تولیدکنندگان شده است که این موضوع با تقویت صادرات تناقض دارد.


** تصویب FATF بخش خصوصی را تقویت می کند
عضو هیات رییسه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت گاز و پتروشیمی نیز در این نشست گفت: وجود بخشنامه های متعدد و متناقض باعث ایجاد مشکلاتی در روند فعالیت واحدهای تولیدی و صادرات شده است.
احمد ابوترابی یادآوری کرد: تاکنون حدود 30 بخشنامه صادر شده که 16 مورد آن باطل شده است.
وی از اجرا نشدن استانداردهای مربوط به گروه ویژه اقدام مالی (اف.اِی.تی.اف) در کشور انتقاد کرد و گفت: تصویب نشدن این قانون یکی از دلایل اصلی است که نتوانیم ارز را آسان به کشور وارد یا حساب بانکی در خارج از کشور باز کنیم.
به گزارش ایرنا، گروه ویژه اقدام مالی در سال 1989 میلادی از سوی کشورهای گروه 7 شکل گرفت و کارکرد کنونی آن، وضع استانداردهایی برای مقابله با پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر جرایمی است که سلامت نظام مالی را تهدید می کند.
جمهوری اسلامی ایران از سال 2007 میلادی در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت و از سال 2009 نام آن به طور رسمی در بیانیه های آن اعلام و مقررات اقدام های متقابل علیه تهران وضع شد تا کشورها در مراودات مالی و بانکی با ایران احتیاط کنند.
از همان زمان، موضوع خروج ایران از فهرست سیاه «اف.ای.تی.اف» در دستور کار دولت وقت قرار گرفت که موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح و تصویب شد و از سال 1389 با تصویب «نقشه راه شورای عالی مبارزه با پولشویی» برنامه های اصلاحی در دستور کار دولت است.
نتیجه این اقدام ها، تهیه لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بود که هیات ایرانی توانست شورای حکام گروه ویژه اقدام مالی را متقاعد کند ایران را از فهرست سیاه خود تعلیق کند.
گروه ویژه اقدام مالی هشتم تیرماه امسال تعلیق اقدام های مقابله ای خود را در قبال ایران تا ماه اکتبر (آبان ماه) تمدید کرد و در بیانیه عمومی، اجرای 9 بند را از جمهوری اسلامی خواست.
از سوی دیگر، لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» (سی.اف.تی) به دلیل مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مدت 2 ماه مسکوت مانده است.
گروه ویژه اقدام مالی نیز تعلیق اقدام های مقابله ای خود را تا ماه اکتبر (آبان ماه) تمدید کرد.

اقتصام*2022*1961*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد رانت گروه ويژه اقدام مالي ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۸۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه

عزیز مصطفایی کارشناس میراث فرهنگی ناملموس میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به رونق این روز‌های بازار گیاهان بهاری در کرمانشاه و با بیان اینکه در فصل بهار فرهنگ خوراک مردم کرمانشاه بیشتر به سمت گیاهان بهاری می‌رود، گفت : فرهنگ خوراک مردم این منطقه بگونه‌ای است که در فصل بهار بیشتر غذا‌هایی با گیاهان بهاری درست می‌کنند، تابستان را با خوراک‌هایی بدست آمده از فرآورده‌های لبنی مانند شیر، کره، ماست و دوغ سپری می‌کنند و روزگار سرد سال را نیز با ترخینه و قاورمه در خیک و... می‌گذرانند.

این مسئول با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی کرمانشاه، ارتفاعات این استان در فصل بهار ذخیره‌گاه گیاهان خوراکی و دارویی فراوانی می‌شود، اضافه کرد: گیلاخه، گنگر، غازیاخه یا پاغازه، شنگ، کاشمه، برزا، پیچک و... از جمله گیاهان بهاری هستند که در این منطقه رشد می‌کنند و مردم با آنها خوراک‌هایی خاص و خوشمزه درست می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۶۰ نوع خوراک و غذا در کرمانشاه به ثبت ملی رسیده که حدود نیمی از آنها غذا‌های بهاری مانند آش گیلاخه، کلانه پیچک، آش هاز، آش کاشمه و... هستند.

مصطفایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر پرونده حدود ۲۵ خوراک دیگر کرمانشاه برای ثبت ملی شدن تدوین شده که حدود هفت تا هشت مورد از آنها مربوط به غذا‌های بهاری مانند کوکو و بورانی پاغازه است.

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس استان با اشاره به پیشینه خوراک‌های بهاری در کرمانشاه، گفت: مردم این منطقه براساس تجارب پیشینیان خود دانش نحوه استفاده از گیاهان بهاری را بدست آورده و این دانش نسل به نسل منتقل شده است. مردم این منطقه با استفاده از میراثی که از گذشتگان به آنها رسیده و اکنون به شکل یک فرهنگ درآمده، می‌دانند که فلان گیاه بهاری را باید چگونه استفاده کنند و چه خواص درمانی نیز دارد.

مصطفایی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد هجوم غذا‌های جدید و عمدتا غربی به فرهنگ خوراک مردم این منطقه بوده‌ایم و توانسته ذائقه نسل‌های جدید را به سمت خود بکشاند که پیامد این مسئله از بین رفتن دانش نحوه استفاده از گیاهان بهاری است که میراثی کهن از گذشتگان ماست.

وی اضافه کرد: از طرفی با توجه به افزایش جمعیت، ذخیره گاه گیاهان بهاری در منطقه هم در معرض انقراض قرار گرفته، لذا برای اینکه این ذخیرگاه را از دست ندهیم، برداشت از آنها باید به شکل اصولی باشد. این گیاهان را نباید از ریشه بیرون آورد تا دوباره رشد کنند.

کارشناس میراث فرهنگی ناملموس کرمانشاه ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز برخی از این گیاهان بهاری همچون پیچک اهلی نشده‌اند، در صورت انقراض، دیگر آنها را نخواهیم داشت و برای همیشه به فراموشی خواهند رفت .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • جلسه ویژه گروه بازسازی اولدترافورد؛ ساخت ورزشگاه جدید در راس اهداف
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • مقام سابق اطلاعاتی آمریکا: حمله ایران به اسرائیل موفق بود/ حتی یک موشک ایران به نواتیم رهگیری نشد
  • مقام سابق اطلاعاتی آمریکا: حمله ایران به اسرائیل موفق بود
  • آغاز مسابقه طرح دادرس ویژه دانش آموزان
  • پیام ویژه تهران برای واشنگتن چه بود؟ | خط قرمز جدیدی که ایران ترسیم کرد
  • تنوع خوراک‌های بهاری در کرمانشاه
  • «قوی‌دل» به «هنر و تجربه» رسید
  • اکران مستند «قوی دل» در گروه هنر و تجربه
  • سمیعی: استقلال رانت و هوادار متمول ندارد