Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان > غرب آسیا - همشهری آنلاین:
یک منبع نظامی سوری اعلام کرد که این کشور آماده به کارگیری سامانه اس۳۰۰ روسیه است.

به گزارش ایسنا، یک منبع در نیروی دفاع هوایی سوریه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: نیروهای ما از چند سال پیش در روسیه توسط مربیان روسی برای به کارگیری سامانه اس300 آموزش دیده‌اند. تحویل این سامانه به سوریه قواعد درگیری را تغییر خواهد داد و این سامانه برای مقابله با هرگونه تجاوز خارجی کافی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منبع افزود: ما امروز سامانه دفاعی را در اختیار داریم که بقیه تجهیزات دفاعی ما را تقویت می‌کند و برای مقابله با هرگونه حمله هوایی یا موشکی کافی است. اسرائیل امروز باید قبل از هرگونه تجاوز به سوریه چند بار اوضاع را محاسبه کند. جنگنده‌های اسرائیلی که به خاطر ترس از سامانه اس 200 از حریم هوایی لبنان استفاده می‌کردند امروز اگر بخواهند به فکر تجاوز مجدد به سوریه باشند با خطر سامانه جدیدی مواجه خواهند شد.

بعد از اینکه هواپیمای ایلوشین 20 روسیه در مقابل سواحل سوریه به اشتباه توسط پدافند هوایی ارتش سوریه سرنگون شد، روسیه، اسرائیل را مسئول این اقدام دانست و تصمیم گرفت سوریه را ظرف دو هفته آینده به سامانه اس300 مجهز کند.

رسانه‌های صهیونیستی: کابوس اسرائیل به واقعیت تبدیل شد

تصمیم روسیه درباره مجهز کردن سوریه به سلاح‌های نسبتا جدید و در راس آن سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ اتفاقی بود که رژیم صهیونیستی سال‌های مدیدی سعی در ممانعت آن داشت، به نظر می‌رسد مسکو به تجهیز دمشق به این سلاح‌های پیشرفته ادامه خواهد همانطور که آمریکا، اسرائیل را به سلاح‌های پیشرفته مجهز می‌کند. در این رابطه رسانه‌های رژیم صهیونیستی نسبت به تصمیم روسیه برای مجهز کردن سوریه به این سامانه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، مسکو در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت دمشق را مجهز به سامانه‌های ضد موشکی اس ۳۰۰ کند اما در این باره تعلل به خرج داد، البته نه به درخواست اسرائیل بلکه به این دلیل که مسکو نمی‌دانست سرنوشت سوریه چه می‌شود آیا نظام سوریه در اثر شورش‌ها سقوط می‌کند و این سامانه‌ها به دست غرب می‌افتند؟ همانطور که رژیم معمر قذافی رهبر مخلوع لیبی سقوط کرد چراکه اولین کاری که نیروهای ویژه فرانسه، آمریکا، انگلیس و آلمان در لیبی کردند جستجو درباره مخازن تسلیحاتی لیبی بود که تجهیزات پیشرفته روسی و چینی را در خود جای داده بود.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم در این باره نوشت، بعد از مداخله مسکو در سوریه در حمایت از نظام سوریه و حفظ تمامیت ارضی آن شاید بتوان گفت مسکو منتظر فرصت طلایی برای ایجاد یک نقطه عطف در نوسازی تسلیحات سوریه بود بدون اینکه جامعه جهانی در راس آن آمریکا این کشور را به تلاش برای مانع تراشی در مسیر صلح به بهانه این حمایت تسلیحاتی از دمشق متهم کنند. غرب مدعی است باقی نگه داشتن جهان عرب در حال ضعف نظامی و برتری نظامی اسرائیل تنها راه واداشتن اعراب به میز مذاکراتی است که آنها به دنبالش هستند.

بدون شک تجهیز سوریه به اس ۳۰۰ سرآغاز سرازیر شدن تسلیحات گسترده به این کشور است در عین حال مسکو بقای نظام سوریه را برای سال‌های آینده تضمین کرده است.

اگرچه این سامانه‌ها در سطح سامانه‌های اس ۴۰۰ نیستند اما به لحاظ قابلیت نظامی چیزی از سامانه‌های اس ۴۰۰ کم ندارند و اگر روسیه تصمیم بگیرد سوریه را به اس ۴۰۰ مجهز کند این موضوع برتری نظامی اسرائیل را از بین می‌برد.

روس‌ها به اسرائیلی‌ها در مناسبت‌های مختلف لزوم کاهش حملات‌ هوایی‌ و موشکی‌شان در سوریه را گوشزد کردند زیرا این مساله مسکو را در برابر نگاه‌های جهانی ضعیف نشان می‌دهد اما دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل دائما ایران را بهانه قرار می‌دهد و می‌گوید، در قبال هر گونه تحول نظامی که ایران پشتش باشد کوتاه نمی‌آید و به حملاتش ادامه می‌دهد، به طوریکه به گفته اسرائیلی‌ها نیروهای هم‌پیمان سوریه و حزب‌الله لبنان بیشتر از نیروهای نظام سوریه هدف حملات اسرائیل قرار گرفته‌اند.

اما از منظر رسانه‌های اسرائیل تحول اخیر یعنی تصمیم روسیه به گذاشتن سامانه‌های اس ۳۰۰ در اختیار ارتش سوریه این تحول نگران کننده است به طوریکه روزنامه اورشلیم پست درباره تصمیم روسیه برای مجهز کردن سوریه به سامانه اس ۳۰۰ نوشت: چنین اقدامی تهدید خطر ناکی برای ارتش اسرائیل است چرا که سامانه اس ۳۰۰ بسیار کارآمدتر از دیگر سامانه‌های دفاع هوایی در سوریه است.

این روزنامه نوشت: اس ۳۰۰ تاثیر بسیار مهمی بر سامانه دفاع هوایی سوریه خواهد گذاشت چرا که قادر است از مسافت ۳۰۰ کیلومتری اهداف را مورد حمله قرار دهد.

شبکه ۹ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در این باره اعلام کرد: تا دو هفته دیگر کابوسی در انتظار اسرائیل خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو پیش از این در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته بود که مجهز کردن سوریه به سامانه اس ۳۰۰ موجب افزایش خطرات در منطقه می‌شود.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور ظرف دو هفته سوریه را به سامانه اس ۳۰۰ مجهز خواهد کرد. این اقدام بعد از آن صورت می‌گیرد که ۱۷ سپتامبر یک هواپیمای ایلوشین ۲۰ روسیه که درحال تلاش برای مقابله با حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به لاذقیه بود، به اشتباه توسط پدافند هوایی ارتش سوریه سرنگون شد.

در همین زمینه: ساکنان جولان اشغالی خواستار بازگشایی گذرگاه قنیطره شدند اردوغان: روسیه و ترکیه درباره گروه‌های افراطی در ادلب تصمیم می‌گیرند اردوغان: شرق فرات بزرگترین مشکل آینده سوریه است روسیه آسمان و آبهای مدیترانه را بست اختلاف نظر کارشناسان ترک درباره توافق ادلب توافق پوتین - اردوغان درمورد عناصر مسلح میانه رو و خارجی در ادلب

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس؛ سیمرغی که از خاکستر غزه برمی‌خیزد

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به شکست‌های پی‌درپی رژیم صهیونیستی در تضعیف حماس، هشدار داد این گروه این توانایی را دارد که بدون شرکت در مذاکره و تنها با حفظ مواضع خود در غزه، رژیم صهیونیستی را وادار به آتش‌بس کند.

به گزارش ایسنا، «دیوید هرست» تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای در پایگاه تحلیلی «میدل‌ایست آی» به شرح ناتوانی رژیم صهیونیستی در تضعیف قوای نظامی و محبوبیت حماس پرداخت و هشدار داد حمله به رفح نه تنها آسیبی به حماس نمی‌زند، بلکه رژیم صهیونیستی را از قبل هم منفورتر خواهد کرد.

او به نقل از منابع آگاه خود که در جریان مذاکرات آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و حماس قرار دارند، گفت اگر توافقی برای آتش‌بس حاصل نشود، حماس ناراضی نخواهد بود؛ زیرا گرچه جنبش مقاومت فلسطین اخیراً با توافقنامه پیشنهادی مصر و قطر موافقت کرده، اما متن این توافق برای حماس ایده‌آل نبوده و این گروه برای پذیرش آن از بعضی خواسته‌های خود گذشته است. ازاین‌رو، برهم‌خوردن توافق آسیبی به حماس نمی‌زند.

هرست همچنین با بیان اینکه ممکن است در صورت عدم حصول توافق، حماس تا برقراری آتش‌بس دیگر حاضر به شرکت در هیچ مذاکره‌ای نشود، اظهار کرد: «حماس این آمادگی را دارد که تا وقتی اسرائیل به لزوم برقراری آتش‌بس پی نبرده، به مبارزه ادامه دهد.»

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه تل‌آویو و واشنگتن سعی دارند مسئله آمادگی نظامی حماس با وجود حملات رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرند، این پرسش را مطرح کرد که اگر ادعای غرب درباره ازبین‌رفتن بخش عظیمی از توانایی‌های حماس صحت دارد، پس این جنبش چگونه هنوز به حمله به مواضع رژیم صهیونیستی ادامه داده و در مذاکرات هم با اعتمادبه‌نفس ظاهر می‌شود؟

رژیم صهیونیستی بارها مدعی شده که تعداد زیادی از نیروهای حماس را از میان برداشته و تنها چهار گردان از حماس در رفح باقی‌مانده‌اند. اما چگونه پس از هفت ماه جنگ و ویرانی گسترده در غزه، حماس هنوز تسلیم نشده است؟

هرست به نقل از منبع آگاه خود در منطقه که از توانایی‌های نظامی حماس مطلع است، نوشت: «در شمال، مرکز و جنوب، هر جا ارتش اسرائیل عقب‌نشینی کرده، نیروهای حماس دوباره ظاهر شده‌اند. گرچه سربازان اسرائیل کنترل محور نتزاریم را در اختیار دارند، اما ایست‌های بازرسی آن‌ها در این منطقه رفته‌رفته در معرض خطر قرار گرفته‌اند و به همین دلیل است که آن‌ها در مذاکرات اخیر پیشنهاد عقب‌نشینی از این محور را مطرح کردند.»

برخی از کارشناسان نظامی در رژیم صهیونیستی هم با ناتوانی این رژیم در ازبین‌بردن توانایی‌های حماس موافق هستند. یک مقام نظامی این رژیم در گفت‌وگو با روزنامه عبری «معاریو» گفت: «نتانیاهو به‌خوبی می‌داند که ما در وضعیت بن‌بست نظامی قرار داریم... ارتش کنترل ۸۰ درصد نوار غزه (به جز رفح) را به دست گرفت، اما به دلیل کمبود نیرو نتوانست این مواضع را حفظ کند. در نتیجه، نیروهای حماس دوباره به تمام مناطقی که اسرائیل از آن‌ها عقب‌نشینی کرده بود بازگشته و کنترل را در دست گرفتند.»

به اذعان این تحلیلگر آمریکایی، گردان‌های حماس قدرت نظامی خود را حفظ کرده‌اند و چه در تامین تسلیحات و چه در جذب سرباز، هیچ مشکلی ندارد. او گفت جناح‌های مختلف فلسطینی پشت مبارزان حماس ایستاده‌اند، زیرا می‌دانند حمله اسرائیل یک تهدید وجودی برای تمام فلسطین است. با گذشت هفت ماه از جنگ، حماس به منبع بی‌انتهایی از ده‌ها هزار نیروی تازه‌نفس دسترسی دارد.

دیوید هرست همچنین با اشاره به عمل‌نکردن بسیاری از موشک‌های رژیم صهیونیستی، نوشته است: «حماس هیچ محدودیتی در دسترسی به مواد منفجره ندارد. سازمان ملل اخیراً اعلام کرد که از هفتم اکتبر تا امروز آنقدر ماده منفجره روی غزه رها شده که پاک‌سازی این نواره از مواد منفجره‌ای که عمل نکرده‌اند، تا ۱۴ سال طول خواهد کشید. با این فرض که ۱۵ درصد از بمب‌های اسرائیل در غزه منفجر نشده باشند، مواد منفجره به‌دست‌آمده از این بمب‌ها و موشک می‌تواند حماس را تا مدت‌ها تامین کند.»

این تحلیلگر در مقاله خود همچنین به تلاش‌های جدی رژیم صهیونیستی در گذشته برای سرنگون‌کردن حماس در غزه اشاره کرد، از جمله تلاش برای اقدام نظامی با کمک اردن و همچنین تقلا برای ایجاد نفاق در میان رهبران اقوام فلسطینی در غزه. هرست با اشاره به اینکه تمامی این طرح‌ها تا امروز شکست خورده‌اند، نوشت: «این‌ها حماس را مطمئن کرده که می‌تواند در برابر هر تلاشی از سوی نیروهای زمینی رژیم صهیونیستی برای ازبین‌بردن خود مقاومت کند.»

در این گزارش آمده است: «اعتماد حماس به پیروزی مقاومت بسیار بالاست. اسرائیل سعی کرد با ویرانگری در غزه حماس را وادار به تسلیم کند، اما این ویرانه‌ها در نهایت به ضرر اسرائیل تمام شد، نه حماس. امروز محبوبیت حماس در غزه از هر زمانی بیشتر است.»

نویسنده این مقاله با یادآوری حمله بی‌حاصل رژیم صهیونیستی به خان‌یونس نوشته است: «حمله به رفح یک قتل‌عام است که طبق قوانین بین‌المللی مسئولیت آن بر عهده اسرائیل خواهد بود... اگر نیروهای اسرائیلی همان کاری را که با خان‌یونس کردند، در رفح تکرار کنند، رفح با خاک یکسان خواهد شد؛ درحالی‌که اسرائیل همچنان اسرای خود را از کنترل حماس آزاد نکرده و رهبران حماس نیز دستگیر یا کشته نشده‌اند... حماس ایمان دارد که در هر دو زمینه (حفظ قدرت و نگهداری اسرای صهیونیست) موفق خواهد شد.»

یک نظامی صهیونیست در این باره می‌گوید: «نتانیاهو هم می‌داند که ورود به رفح حاصلی نخواهد داشت، بلکه مشکلات (اسرائیل) را ده برابر خواهد کرد. ما پس از اشغال رفح، این بار هم ناچار به عقب‌نشینی خواهیم شد... درحالی‌که این حمله روابط ما را با کشورهای جهان و با کشورهای عربی - که با آنها رابطه مسالمت‌آمیزی داریم - کاملاً از بین خواهد برد.»

هرست به نقل از این نظامی صهیونیست نوشت: «این حمله تبعاتی سنگین خواهد داشت، از جمله منزوی‌شدن اسرائیل، تشدید تحریم‌های تسلیحاتی، کشته‌شدن اسرا و افزایش تلفات.»

این تحلیلگر آمریکایی مقاله خود را با اشاره به تشدید وخامت اوضاع برای نتانیاهو به پایان رسانده و نوشته است: «بعد از حمله به رفح یک درد جدید به دردسرهای نتانیاهو اضافه خوهد شد: اینکه برای اعلام پیروزی به چه دستاویزی چنگ بیندازد، آن هم وقتی شکست را پیش رو می‌بیند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حماس؛ سیمرغی که از خاکستر غزه برمی‌خیزد
  • روسیه: اقدامات اسرائیل در رفح منجر به فاجعه انسانی می‌شود
  • نتانیاهو برای آتش بس سنگ اندازی می‌کند
  • جنگ در رفح؛ آژیر خطر در اسرائیل/ پایگاه نظامی رعیم هدف گرفته شد
  • سی‌ان‌ان: عملیات اسرائیل در رفح محدود خواهد بود
  • حمله موشکی مقاومت عراق به بندر عسقلان اسرائیل/ اعلام آغاز مرحله چهارم نبرد انصارالله یمن علیه اسرائیل/ بازداشت یک نظامی آمریکا توسط روسیه/ تهدید دادگاه لاهه توسط ۱۲ سناتور آمریکایی
  • آماده‌باش ارتش یمن در محاصره دریایی رژیم اسرائیل
  • رژیم صهیونیستی به دنبال فشار نظامی بر مذاکرات است
  • شرط‌بندی ضد انقلاب روی مهره سوخته اسرائیل
  • هلاکت ۳ نظامی صهیونیست در کرم ابوسالم