Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@09:28:52 GMT

مقبره گریگور در روستای خویگان

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۷۹۲۰۳

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، مرکز اصفهان ؛مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فریدن: لوساهانگیست یکی از ارامنه منطقه گریگور بوده به همین خاطراهالی روستا هم ازآن به عنوان مقبره گریگور یاد می کنند.
محمودسلیمی بااشاره به قدمت300 ساله این بنا گفت: مقبره گریگور به وسعت50 متر مربع بر روی تپه ای خارج از روستا واقع شده و مربوط به دوران صفویه و یک بنای کاملا سنگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهریار صافی پور دهیار روستا در خصوص لوساهانگیست هم گفت: لوساهانگیست در بین ارامنه به معنی روز روشنایی است و روزی است تقریبا در اواخر فروردین ماه ارامنه برای زیارت به آنجا وارد می شوندبه همین خاطراین نام برسرزبانها افتاده وبه مقبره لوساهانگیست شهرت یافته است.
وی افزود:اطلاعات زیادی ازفردمدفون شده دراین مقبره دردست نیست اماشواهدنشان می دهدکه وی یکی ازاندیشمندان ویانویسندگان معروف ارامنه بوده است.
مقبره گریگوریا لوساهانگیست سال86به شماره19223درفهرست آثارملی به ثبت رسیده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اصفهان خبرگزاری صدا و سیما فریدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۷۹۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای پلکانی پالنگان میراث تاریخی دوران ماد‌ها

 روستا پالنگان در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر کامیاران و ابتدای منطقه هورامان قرار گرفته، بافت روستا پلکانی و رودخانه تنگی ور با زیبایی خاص آبادی را به دو قسمت تقسیم کرده است.

در فاصله ۸۰۰ متری جنوب شرق روستا چشمه‌های پرآب شیخ خاتون، شیخ عمر و شیخ علاءالدین قرار گرفته که مجاورت این چشمه‌ها با رودخانه تنگی ور و در کنار کوه‌های ژاورود سر به فلک کشیده شده چشم انداز بسیار زیبا و بکری را به وجود آورده است.

قدمت این روستا به پیش از اسلام برمی گردد و در میان دره‌ای سرسبز قرار دارد.

در این روستا، جاذبه‌های معماری، مردمان مهمان نواز، صنایع دستی و غذا‌های محلی خوشمزه، گردشگران داخلی و خارجی را سمت خود می‌کشاند.

در مسیر رودخانه تنگی ور عمارت قدیمی دیده می‌شود و به قلعه پالنگان شناخته میشود از جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌باشد که در این قلعه خاندان اردلان به مدت ۴۷۲ سال حکومت کردند.

 قرارگیری مجتمع شیلات و پرورش ماهی در کنار رودخانه تنگی ور پالنگان، برای گردشگران این امکان را فراهم می‌کنند که طعم کباب ماهی تازه صید شده را در کنار گشت و گذار خود تجربه کنند.

مناظر تماشایی این روستا با آبشار‌های شگفت انگیز، ساختار پلکانی منازل، باغ‌های سرسبز، چشمه‌های جوشان و دیگر جاذبه‌های دیدنی و طبیعتی بر زیبایی این بهشت گمشده را چندین برابر کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • روستای پلکانی پالنگان میراث تاریخی دوران ماد‌ها
  • طبیعت روستای اوماسلان بخش موران در روز‌های پایانی سال + فیلم
  • سرنوشت غریب ایرانی‌ها در روسیه!
  • یاسه‌‎چای؛ روستایی که آرامش‌ در آن جریان دارد
  • «نطنز» باغ‌شهری در میانه راه کاشان به اصفهان
  • تسلط روسیه بر یک روستا در منطقه زاپروژیا
  • «گازُرخان» روستایی محصور با قلعه «الموت»
  • کاشت سیب زمینی در روستای پرکوه منطقه دودانگه ساری
  • آغاز کشت نخود سفید بهاره در روستای حصار + تصاویر
  • روستای تنگ پل مسجدسلیمان زیر پوشش شبکه و اینترنت پرسرعت