Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@06:55:00 GMT

خط قرمز روسیه برای رژیم صهیونیستی در سوریه

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۰۲۰۸

خط قرمز روسیه برای رژیم صهیونیستی در سوریه

تهران- ایرنا- سقوط یک هواپیمای نظامی روسی و کشته شدن 15 خدمه آن در سوریه، روابط تل‌آویو و مسکو را در شرایط بغرنجی قرار داده و سبب خواهد شد که روسیه برای رژیم صهیونیستی خط قرمزهایی را ترسیم کند.

به گزارش گروه تحقیق و تفسیر وپژوهش های خبری ایرنا، پس از حمله دوشنبه هفته گذشته 4 فروند اف 14 رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و متعاقب آن، هدف قرار گرفتن یک فروند هواپیمای ایلیوشین 20 روسیه توسط پدافند سوری، در روابط تل آویو و مسکو تنش به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این زمینه روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نوشت: روابط روسیه و رژیم اسرائیل به مرحله ای از تنش وارد شده است. رژیم اسرائیل با روسیه بازی کثیفی بازی کرد و عکس العمل این کشور را نادیده گرفت. این رژیم رهبری روسیه را در برابر مردم این کشور و همپیمانان خود در شرایط سختی قرار داد. دور از ذهن است که این جنجال آفرینی ها بدون عواقب باقی ماند و دستکم این موضوع سبب پایان فعالیت نظامی این رژیم در سوریه خواهد شد.
این روزنامه اضافه کرد: حمله رژیم صهیونیستی به خاک سوریه که شکافی را در روابط این رژیم با روسیه به وجود آورده است، سبب نزدیکی ترکیه و سوریه و تقویت محور روسیه، ایران و ترکیه خواهد شد.
روزنامه «الدستور» اردن نیز در گزارشی به قلم «عریب الرنتاوی» نوشت: حمله رژیم اسرائیل برای روسیه هزینه دار و ننگبار بود. پس از این حمله روابط نتانیاهو و پوتین وارد نقظه عطفی خواهد شد و این رخداد اصول بازی را میان دو طرف تغییر خواهد داد.
براساس گزارش های منتشر شده، روسیه پس از مقصر دانستن رژیم صهیونیستی در هدف قرار گرفتن هواپیمای ترابری این کشور اعلام کرد سوریه را به سامانه موشکی اس300 مجهز خواهد کرد. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه (دوم مهرماه) در تماس تلفنی با «بشار اسد» همتای سوری خود طرح تجهیز سوریه به سامانه‌های دفاع هوایی اس 300 را اطلاع داد.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه نیز گفته است: ساختار سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با رادارها و ادوات مراقبتی روسیه تجهیز می‌شوند و روسیه طبق دستور پوتین طی دو هفته آینده سوریه را به سامانه‌های اس300 مجهز خواهد کرد.
تحلیلگران معتقدند که استقرار این سامانه در خاک سوریه سبب می شود که رژیم صهیونیستی دیگر شهامت حمله به سوریه و نقض حاکمیت این کشور را نداشته باشد و قدرت مانور خود را از دست بدهد. در واقع اگر چنین چیزی عملی شود هماهنگی مسکو و تل آویو در سوریه از بین خواهد رفت.
در این زمینه روزنامه «الوطن» سوریه در گزارشی به قلم «سام ابوعبدالله» پیامدهای سقوط جنگنده روسیه را بزرگ و آشکار دانست و گفت: اظهارات مقام های روسی درباره عکس العمل روسیه نیز بیانگر این موضوع است. عکس العمل روس ها مقامات اسرائیلی را در روابط با مسکو با مشکل روبرو خواهد ساخت و قواعد درگیری در حریم هوایی سوریه تغییر خواهد کرد.
روزنامه «الثوره» سوریه نیز در گزارشی به قلم «مصطفی المقداد» نوشت: روسیه در عکس العمل به سقوط جنگنده خود افزون بر حمایت سیاسی، اقتصادی و فناوری، حمایت نظامی خود را از ارتش عربی سوریه افزایش خواهد داد و ارتش سوریه را به سلاح ها و موشک های پیشرفته تر تجهیز خواهد کرد.
با این وجود برخی ناظران معتقدند روسیه از واکنش شدید در برابر اقدام رژیم صهیونیستی خودداری خواهد کرد. زیرا مسکو، راهبرد داشتن روابط خوب با همه بازیگران منطقه به‌ویژه همسایگان سوریه را دنبال می کند.
تارنمای «النشره» لبنان به نقل از «ماهر خطیب» کارشناس مسائل سیاسی نوشت: دور از ذهن است که روابط روسیه و رژیم صهیونیستی به دلیل سرنگونگی هواپیمای روسیه، در عرصه سیاسی و اقتصادی با تنش روبرو شود. زیرا مسکو در شرایط کنونی نمی خواهد با کنشگران منطقه ای و فرامنطقه در سوریه وارد تنش شود. بلکه این کشور می خواهد با تقویت نقش خود منافع خود را در سوریه تضمین کند.
«حسین سمور» خبرنگار شبکه «اسپوتنیک» هم به تارنمای النشره گفت: وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای، رژیم اسرائیل را مسوول این حمله معرفی کرد، اما پس از این بیانیه، کرملین در بیانیه ای دیگر رژیم اسرائیل را به طور مستقیم مسوول این حمله معرفی نکرد. از این رو، نمی توان انتظار داشت که روسیه دست به عکس العمل بزند که فضا را تنش آلود سازد. اما این کشور با ترسیم خطوط قرمزی در برابر دخالت های رژیم اسرائیل برای تامین امنیت نیروهای خود در سوریه تلاش خواهد کرد.
وی افزود: روسیه در برابر این اقدام رژیم اسرائیل دست بسته نخواهد نشست، اما به طور مستقیم هم با رژیم اسرائیل مقابله نخواهد کرد. بلکه احتمال دارد از طریق حریم هوایی سوریه جنگنده های رژیم اسرائیل را در تنگنا قرار دهد و در صورتی که این گزینه برای حمایت از نیروهای روسیه در سوریه سودمند نباشد امکان دارد روسیه ارتش سوریه را به سامانه اس 300 تجهیز کند. اما احتمال اینکه درگیری مستقیم بین روسیه و رژیم اسرائیل رخ دهد اندک است. زیرا روابط آن دو قوی است و در روسیه لابی قدرتمند اسرائیلی وجود دارد که می تواند اهداف این رژیم را محقق سازد. به نظر می رسد این لابی سبب شده است که روسیه از تحرکات رژیم اسرائیل در حریم هوایی سوریه چشم پوشی کند.
پژوهشم **9278**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي رژيم صهيونيستي روسيه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟

آفتاب‌‌نیوز :

کانال ۱۱ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبعی در خاندان حاکم سعودی مدعی شد: ریاض در مقابله با حمله شامگاه شنبه ایران نقش داشت.

شنبه کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک مسئول سیاسی صهیونیست گفت: همکاری خوبی با تعدادی از کشور‌ها در کنار آمریکا وجود دارد که از جمله آن‌ها فرانسه، انگلیس و کشور‌های عربی مجاوری هستند که پیام‌هایی را ارسال کردند مبنی بر اینکه قصد دارند با تهدیدات هوایی که در مسیر اسرائیل است مقابله کنند.

اواسط فوریه رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد: عربستان آماده قبول تعهدات سیاسی اسرائیل برای تشکیل کشور فلسطین در ازای عادی سازی روابط است. این تلاشی برای دستیابی به موافقت با معامله دفاعی با واشنگتن قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

دو منبع در منطقه در گفتگو با رویترز تأکید کردند: عربستان برای تقویت امنیت خود و مهار تهدیدات تلاش می‌کند تا بتواند چشم‌انداز‌های خود را برای تغییر اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیش ببرد. به خاطر ایجاد فضایی برای تلاش در مذاکرات درباره به رسمیت شناختن اسرائیل و توافق با آمریکا مسئولان عربستانی به همتایان آمریکایی خود اعلام کردند ریاض بر این مسئله اصرار ندارد که اسرائیل گام‌های ملموسی را برای تشکیل کشور فلسطین اتخاذ کند و به جای آن تعهد سیاسی را درباره راه حل تشکیل دو دولت قبول خواهد کرد. مسئولان عربستانی محرمانه واشنگتن را ترغیب کردند تا بر اسرائیل برای پایان جنگ غزه و تعهد به یک افق سیاسی برای تشکیل کشور فلسطین فشار بیاورد. این مسئولان تأکید کردند ریاض پس از آن روند عادی سازی روابط و کمک به بازسازی غزه را آغاز خواهد کرد.

ژانویه فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد ریاض از مذاکرات با رژیم صهیونیستی برای حل مسئله فلسطین و تحقق ثبات در منطقه استقبال می‌کند.

سایت آکسیوس پیشتر گزارش داد عربستان همچنان به توافق برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بعد از پایان جنگ غزه توجه دارد. مذاکرات عادی سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی در هفت اکتبر و شروع جنگ غزه متوقف شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • عربستان با حمله ایران مقابله کرد؟!
  • گفت‌ وگوی وزیران خارجه ایران و سوریه درمورد روابط دوجانبه و تحولات منطقه
  • پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود
  • پارلمان عراق: پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود
  • واکنش اتریش به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟
  • چرا روسیه نگران تنش میان ایران و اسرائیل است؟/ انتظارهای تهران از مسکو در صورت جنگ با اسرائیل چه خواهد بود؟
  • فشار آمریکا به اسرائیل برای عدم پاسخ به پاسخ حتمی ایران+ فیلم