Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@11:54:13 GMT

گربه‌ها چه خواب‌هایی می‌بینند؟!

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۰۸۱۴

گربه‌ها چه خواب‌هایی می‌بینند؟!


تنها کاری که همه گربه‌ها در آن خوب هستند خوابیدن و خر خر کردن است! اگر وقتی خوابند به آن‌ها دقت کنید می‌بینید که در خواب تکان می‌خورند، انگار که دارند خواب می‌بینند! اما رویا‌های آن‌ها در چه مورد است؟
در بین پستانداران گربه‌ها از همه بیشتر می‌خوابند. این موجودات پشمالو دو برابر انسان، یعنی در حدود روزانه ۱۵ ساعت، می‌خوابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این همه خواب حتما رویا‌های زیادی هم می‌بینند.

مطالعه در مورد خواب‌هایی که انسان‌ها می‌بینند آسان‌تر است. اگر بخواهید مضمون رویا‌های فردی را بدانید، به راحتی از او سوال می‌کنید. مشخص است که در گربه‌ها از این آپشن برخوردار نیستیم!

این شما و این هم آنچه ما راجع به خوابیدن و رویا دیدن گربه‌ها می‌دانیم، یا فکر می‌کنیم می‌دانید.

شکار!
درست مانند ما، گربه‌ها هم در هنگام خواب حرکات سریع چشم دارند که به آن مرحله رم (REM) خواب گفته می‌شود. در این مرحله است که اکثر رویا‌ها پدیدار می‌شوند. در طول مرحله رم ضربان قلب و تنفس سریع‌تر می‌شوند و چشم‌ها به طور مرتب و با حرکاتی تند در جهات مختلف حرکت می‌کنند.

در سال ۱۹۶۰ یک محقق خواب به نام مایکل جووت بر روی بیولوژی مرحله رم در خواب گربه‌ها تحقیق کرد. زمانی که مرحله رم شروع می‌شود، به جای آنکه گربه بی‌حرکت بماند و دراز کشیده باشد، حرکاتی تند و عصبی از خود نشان می‌دهد، پشتش را خم می‌کند، چنگ می‌زند و دندان‌هایش را به هم فشار می‌دهد. در این مرحله گربه جوری رفتار می‌کند انگار به دنبال شکار طعمه‌اش است.

دامپزشک عصب شناس، آدریان موریسون که نقد این تحقیق را نوشته است می‌گوید: گربه در مرحله رم خواب سرش را هم جوری تکان می‌دهد که انگار دارد دنبال چیزی می‌گردد، مثلا طعمه. این تحقیق می‌گوید گربه‌ها بیشتر خواب شکار کردن می‌بینند تا خواب‌هایی ساده راجع به دنیای اطراف‌شان.

خواب شما را می‌بینند؟
وقتی گربه چشم‌هایش را می‌بندد به احتمال زیاد دارد خواب‌هایی شبیه به رویا‌های ما می‌بیند. ما خواب‌هایی در مورد زندگی روزمره‌مان می‌بینیم، گربه‌ها هم همین طور. تنها تفاوت در نوع زندگی‌هامان است!

دانشمندان می‌گویند انسان‌ها بیشتر راجع به مواردی که در زندگی روزانه‌شان با آن‌ها برخورد می‌کنند خواب می‌بینند، البته خواب‌هاشان بیشتر دیداری است تا منطقی. حیوانات هم با ما تفاوت ندارند. اگر سگ دارید شاید یک شب خواب ببینید دارید با او بازی می‌کنید و او را به گردش برده اید، سگ‌تان هم ممکن است همین رویا را ببیند.

از آنجایی که سگ‌ها بیشتر به صاحب خود وابسته هستند، احتمالش زیاد است که سگ‌تان رویا‌هایی راجع به صورت شما، بوی تن‌تان، اذیت کردن یا بازی با شما ببیند. قطعا گربه‌ها هم راجع به صاحب‌شان رویا‌هایی می‌بینند، اما احتمالا این رویا‌ها بیشتر راجع به اذیت کردن صاحب‌شان (یا گرفتن غذا از او) باشد!

همزمان خواب و بیدار
اگر به نظر می‌رسد همیشه گربه‌تان یک ثانیه تا چرت زدن فاصله دارد، به این خاطر است که همین طور است! روانشناسان می‌گویند: به نظر می‌رسد گربه‌ها هیچ و قت با خوابیدن فاصله زیادی ندارند. اگر چه ممکن است در یک لحظه کاملا هشیار به نظر برسند و شیطنتی را مشتاقانه دنبال کنند یا با جدیت دنبال گرفتن یک طعمه باشند، اما ممکن است لحظه بعد بدون هیچ زحمتی به راحتی به خواب بروند.

گربه‌ها بیشتر شب‌ها و هنگام غروب فعال هستند. در بقیه روز و حتی قسمتی از شب در حالتی بین خواب و بیداری قرار دارند.

گربه‌ها بین شب و روز قرار دارند، بین خواب و بیداری. در حقیقت آن‌ها این مسئله که نمی‌توان هم خواب بود و هم بیدار را به چالش می‌کشند. گربه‌ها نه تنها می‌توانند در هر حالتی بخوابند، بلکه حس بویایی و شنوایی‌شان در بیشتر مدتی که خواب هستند فعال می‌ماند.

پس ممکن است همین الان که گربه‌تان نشسته است و بین خواب و بیداری است، در حال رویا دیدن باشد، این یک مهارت است!

گربه‌ها کابوس هم می‌بینند؟
ممکن است گربه‌تان به آرامی خوابیده باشد و به ناگهان بدنش پیچ و خم بخورد، پنجه‌هایش باز شوند و ناخن‌هایش بیرون آیند و در کل به نظر برسد فشاری به او وارد شده و راحت نیست. احتمال دارد که او در حال دیدن کابوس باشد و یا تنها دارد فشاری که در اثر اتفاقی بد در طول روز بر او وارد شده را آزاد می‌کند. البته ممکن است این تنها یک انقباض عضلانی مربوط به مرحله رم خواب باشد.

حتی گر فکر می‌کنید گربه‌تان دارد کابوس می‌بیند هم فکر خوبی نست که او را از خواب بیدار کنید. با این کار ممکن است او عصبانی شود و وحشت کند و خوابش بهم بریزد. بهتر است اجازه دهید دوست پشمالوتان بخوابد.   منبع: فوت و فن 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حیوان خانگی خواب خواب گربه خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۰۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک طرح نظرسنجی با عنوان «سنجش نگرش مردم در خصوص برنامه‌های صدا و سیما» با تعداد نمونه‌ی 1715 نفر از شهروندان 15 سال به بالای سراسر کشور در «هفته آخر فروردین ماه» سال جاری، به شیوه مصاحبه تلفنی انجام داده است که مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی به شرح ذیل است:

تماشای شبکه‌های تلویزیونی

40.8 درصد «ایرانیان» شبکه سه را بیشتر از سایر شبکه‌های تلویزیونی می‌بینند، 35.2 درصد شبکه‌ آی‌فیلم  و 21 درصد شبکه یک را تماشا می‌کنند. میزان تماشای این شبکه‌ها در بین «بینندگان صدا و سیما» به ترتیب از این قرار است؛ 58.9 درصد شبکه سه،  50.8 درصد شبکه آی‌فیلم و 30.3 درصد شبکه یک. 69.2 درصد «ایرانیان» بیننده برنامه‌های صدا و سیما هستند.

تماشای برخی برنامه‌های تلویزیون

یافته‌های نظرسنجی ایسپا نشان می‌دهد 36.9 درصد از «ایرانیان» برنامه مردان آهنین و 34.7 درصد برنامه زندگی پس از زندگی، 34.2 درصد برنامه محفل، 32.3 درصد برنامه شب خوش، 31.8 درصد برنامه فوتبال برتر، 29.7 درصد برنامه پانتولیگ و 26.5 درصد برنامه معرکه، 24.5 درصد برنامه مهمونی، 21.3 درصد برنامه ماه خدا، 18.8 درصد برنامه ماه من، 17.2 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 16 درصد برنامه پاورقی و 12.1 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

میزان تماشای این برنامه‌ها در بین «افرادی که تلویزیون تماشا می‌کنند» به این ترتیب است؛ 53.3 درصد برنامه مردان آهنین و 50.1 درصد برنامه زندگی پس از زندگی را دیده‌اند، 49.4 درصد برنامه محفل، 48 درصد برنامه شب خوش، 46 درصد برنامه فوتبال برتر، 42.9 درصد برنامه پانتولیگ و 38.3 درصد برنامه معرکه، 35.4 درصد برنامه مهمونی، 30.7 درصد برنامه ماه خدا، 27.2 درصد برنامه ماه من، 24.8 درصد برنامه ایران دوست داشتنی، 23.1 درصد برنامه پاورقی و 17.5 درصد برنامه برمودا را دیده‌اند.

پربازدیدترین سریال‌های تلویزیونی

45.4 درصد از «ایرانیان» گفته‌اند سریال زیرخاکی، 23.2 درصد سریال هفت سر اژدها و 20.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

میزان تماشای این سریال‌های تلویزیونی در بین «بینندگان تلویزیون» حاکی از این است که 65.5 درصد آنها گفته‌اند سریال زیرخاکی را دیده‌اند. 33.5 درصد سریال هفت سر اژدها و 29.4 درصد سریال رستگاری را دیده‌اند.

دیگر خبرها

  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • سنگ سفیدی: با تمرکز بیشتر به دیدار نیمه نهایی می‌رویم
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است، نه رویا
  • پائز: المپیک ۲۰۲۴ واقعیت است نه رویا
  • پائز: المپیکی شدن ایران اصلا یک رویا نیست
  • ۶۹/۲ درصد ایرانیان، تلویزیون می‌بینند | شبکه 3، آی فیلم و شبکه یک؛ به ترتیب پربازدیدترین شبکه‌های تلویزیونی
  • چه مردانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند؟
  • زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد
  • افراد مبتلا به آب‌سیاه نقاشی‌های معروف را چه شکلی می‌بینند؟ (+عکس)