Web Analytics Made Easy - Statcounter

یدالله صمدی Yadollah Samadi متولد سال ۱۳۳۱ در مراغه است. وی در اغلب ساخته هایش به فرهنگ آذری و استفاده از قصه های اصیل آذربایجان توجهی ویژه نشان داده است. فیلم «شهرآشوب» با موضوع زندگی درباره عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان ایرانی و فیلم های «اتوبوس»، «ساوالان»، «دمرل»،«تکمچی» و «سارای» برخی از ساخته های وی با موضوع و مضمون فرهنگ بومی آذربایجان است که در هنگام نمایش با استقبال مواجه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی برنده جایزه بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۳ و برنده جایزه بهترین فیلم نامه نویسی از جشنواره فجر در سال ۶۹ است.

یدالله صمدی که مدتی قبل برای پیوند کبد در بیمارستان بستری شده بود، سه‌شنبه (سوم مهر ماه) درگذشت.

یدالله صمدی فعالیت سینمایی خود را با فیلم «تختخواب سه نفره» از دستیار کارگردانی نصرت کریمی در سال ۱۳۵۱ آغاز نمود و در سال ۱۳۶۳ با ساخت اولین فیلم خود – مردی که زیاد می‌دانست -، ساخت اوّلین فیلم طنز پس از انقلاب را به نام خود سند زد و با همین فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سومین جشنواره فیلم فجر گردید.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های آثار یدالله صمدی توجه به فرهنگ بومی آذری و استفاده از داستان‌های اصیل این سرزمین است که حاصل آن را می‌توان در فیلم‌های اتوبوس (۱۳۶۴)، ساوالان (۱۳۶۸)، دمرل (۱۳۷۲) و سارای (۱۳۷۶) مشاهده نمود.

که در این میان فیلم اتوبوس (۱۳۶۴)، به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های آن دوره نیز شناخته می‌شود. اما عرصه فعالیت صمدی تنها در این بازه محدود نمی‌شود. فیلم ایستگاه (۱۳۶۶) بی تردید یکی از بهترین تریلرهای روانشناختی سینمای پس از انقلاب می‌باشد و این فیلم به همراه فیلم نقطه ضعف اعلامی یکی از جریان‌سازان این ژانر در سینمای ایران بوده‌اند. ایستگاه علی‌رغم نادیده گرفته شدن از سوی داوران در جشنواره فجر به عنوان فیلم منتخب منتقدان و نویسندگان سینمایی در سال ۶۳ برگزیده شد.

صمدی در ادامه فعالیت‌های خویش دوباره به ژانر کمدی شهری بازگشت و آثاری چون آپارتمان شماره ۱۳ (۱۳۶۹)، دو نفر و نصفی (۱۳۷۰) و معجزه خنده (۱۳۷۵) را خلق کرد. فیلم آپارتمان شماره ۱۳، جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم و فیلمنامه را در سال ۶۹ از جشنواره فجر کسب نمود. وی در دهه ۸۰ نیز آثاری چون بانوی من (۱۳۸۱) و شهرآشوب (۱۳۸۴) را کارگردانی نمود.

وی در طیّ سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، سریال شوق پرواز را دربارهٔ زندگی شهید عباس بابایی، به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران برای شبکه اوّل سیما کارگردانی کرد و این نخستین تجربهٔ تلویزیونی او به‌شمار می‌رفت که با موفّقیت و استقبال چشم‌گیری مواجه شد.

وی همچنین به مدت سه سال (۱۳۸۰–۱۳۷۷) مدیرعامل خانه سینما بود و علاوه بر آن ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را نیز بر عهده داشت.

صمدی در هفدهمین دوره و همچنین در سی امین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، داوری بخش مسابقه سینمای ایران را عهده‌دار بوده‌است.

عکس بنفشه صمدی و یدالله صمدی و آروند کریمی

سعید کریمی دستیار و داماد مرحوم یدالله صمدی است.

بنفشه صمدی متولد ۱۳۵۹ در تهران است و دارای تحصیلات کارشناسی تئاتر از دانشکده هنر و معماری از دانشگاه آزاد اسلامی است.

صداپیشگی دختر فَشِنی که در فیلم جدید «کلاه قرمزی» در نقش شاکی درجه اول «کلاه قرمزی» ظاهر شده برعهده بنفشه صمدی بوده است.

بنفشه صمدی صداپیشه این کاراکتر سالهاست که با گروه طهماسب به همکاری مشغول بوده و جالب اینجاست که وی در تیم تولید کمدی «رفیق بد» هم به عنوان دستیار کارگردان در کنار طهماسب فعالیت داشته است. صمدی به جز صداپیشگی «گل قرمزی» و « بچه ننه » در فیلم جدید «کلاه قرمزی» به عنوان عروسک گردان «بچه ننه» و بازیگر نقش وکیل گل قرمزی هم فعالیت کرده است.

منبع: ساتین

کلیدواژه: خانواده بازیگران خانواده هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تماس علی دایی با حمید علیدوستی؛‌ اعلام آمادگی برای کمک به ترانه علیدوستی

علی دایی در تماسی با حمید علیدوستی پدر ترانه علیدوستی جویای حال این بازیگر سینمای ایران شد.

در این تماس حمید علیدوستی عنوان کرد که در حال حاضر پیش دخترش نیست و حتما تماس شهریار فوتبال ایران را به گوش دخترش خواهد رساند.

این در حالی است که دایی هم عنوان کرد هر کمکی از دست او بر می آید حتما برای بهبود سلامتی ترانه علیدوستی انجام خواهد داد.

منبع: خبرآنلاین

tags # علی دایی ، ترانه علیدوستی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • تماس علی دایی با حمید علیدوستی؛‌ اعلام آمادگی برای کمک به ترانه علیدوستی
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد
  • ۳ اردیبهشت بزرگداشت شیخ بهایی + بیوگرافی و آثار
  • جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود
  • درخشش هنرمندان لردگانی در ششمین جشنواره آسمان هشتم
  • ترانه علیدوستی در ۲۰ سالگی!
  • فشار به حامیان فلسطین در آمریکا
  • درخشش هنرمندان چهارمحال و بختیاری در جشنوراه آسمان هشتم
  • از آلبوم مرقع «دولت قرآن» اثر یدالله کابلی رونمایی شد
  • آلبوم مرقع «دولت قرآن» یدالله کابلی رونمایی شد