Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-08@18:45:02 GMT

روش تشخیص خواب آلودگی رانندگان

تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۱۹۷۲

روش تشخیص خواب آلودگی رانندگان

برای همه افراد آشکار است که نداشتن خواب کافی، می‌تواند برای افرادی که قصد رانندگی دارند خطرناک باشد.

به گزارش صدای ایران از ایسنا، با این وجود تاکنون تشخیص اینکه آیا یک راننده خواب آلود است یا خیر بسیار مشکل بود.

اما پژوهشگران مرکز تحقیقات خواب "دانشگاه ساری"(University of Surrey) انگلستان بر این باورند که با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توان به پاسخ این سوال رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مطالعه اخیر پژوهشگران مرکز تحقیقات خواب "دانشگاه ساری" که به رهبری پروفسور "درک جان دیک"(Derk-Jan Dijk) انجام شده است، نشان می‌دهد که می‌توان تنها با انجام یک آزمایش خون به میزان خواب آلودگی افراد پی برد.

آنها در این مطالعه نمونه خون ۳۶ نفر که یک شب نخوابیده بودند را مورد آزمایش قرار دادند. نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان طی یک دوره ۴۰ ساعته گرفته شد.

پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها پژوهشگران با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشین توانستند تغییرات در سطوح بیان ۶۸ ژن خاص و تفاوت‌های خونی بین افرادی که خواب مناسب داشته و آنها که یک شب نخوابیده‌اند را تشخیص دهند. فناوری الگوریتم یادگیری ماشین مذکور توانست با دقت ۹۲ درصد این تفاوت‌ها را شناسایی کند.

پروفسور "سایمون آرچر"(Simon Archer) از دانشگاه "ساری" گفت: شناسایی این نشانگرهای زیستی، اولین گام برای توسعه یک آزمایش است که می‌تواند با دقت بالا میزان خواب افراد را محاسبه کند. وجود این نشانگرهای زیستی در خون پس از یک دوره بیداری ۲۴ ساعته نشان می‌دهد که کمبود خواب می‌تواند تاثیر فیزیولوژیکی بر روی بدن ما داشته باشد.

در نهایت پژوهشگران امیدوارند که این آزمایش مورد استفاده کمپانی‌های مختلف برای بررسی میزان خواب آلودگی استفاده شود تا دریابند آیا رانندگان کمپانی‌هایشان هنگام شروع کار خواب کافی داشته‌اند یا خیر زیرا کمبود خواب نقش مهمی در بیشتر تصادفات ایفا می‌کند. همچنین می‌توان از آزمایش مذکور برای ارزیابی اختلالات خواب نیز استفاده کرد. اختلالات خواب مانند زیاد یا کم خوابیدن، پریدن از خواب، نرفتن به مرحله خواب عمیق و سخت به خواب رفتن است. این اختلالات می‌تواند ناشی از بیماری‌های روانپزشکی مانند اضطراب، بیماری‌های سیستم تنفسی یا به عنوان نوعی بیماری سالمندان باشد.

این مطالعه در مجله " SLEEP " منتشر شد.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: رانندگی خواب الودگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۱۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی برای سال ۱۴۰۳

پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی اعلام کرده است. این قوانین محدودیت‌های بیشتری را برای رانندگان جدید ایجاد می‌کند.

به گزارش فردانیوز، همچنین بازه سنی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه یک افزایش یافته است. خوشبختانه همچنان عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای دریافت گواهینامه آقایان پابرجاست؛ موضوعی که در گذشته یکی از چالش‌های دریافت گواهینامه رانندگی محسوب می‌شد.

قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی و سایر تصمیمات جدید پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

عدم نیاز به کارت پایان خدمت

افزایش سن دریافت گواهینامه از ۲۳ به ۲۵ سال در پایه یک

محدودیت رانندگی رانندگان جدید در سه ماه اول از ۱۲ شب تا ۵ صبح

الزام همراهی رانندگان جدید در سفر‌های برون‌شهری با راننده مجرب در سه ماه اول پس از دریافت گواهینامه

رتبه‌بندی گواهینامه‌ها، براساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به ۳ رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شود.

افزایش قابل توجه جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۳

برون‌سپاری برخی خدمات پلیس راهور به بخش خصوصی

استفاده از دوربین‌های هوشمند در ثبت تخلفات

تشدید برخورد با تخلفات رانندگی حادثه‌ساز

ارائه برخی آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین

همچنین علاوه بر قوانین جدید صدور گواهینامه، طرح رده‌بندی گواهینامه‌های رانندگی از سوی فرماندهان سابق پلیس راهور به دولت پیشنهاد شده است.

براساس این طرح، گواهینامه‌ها به سه رنگ طلایی، نقره‌ای و سفید درمی‌آیند. در مرحله اول، تمامی گواهینامه‌ها سفید رنگ و در رده پایه قرار دارد. در صورتی که راننده برای مدتی طولانی مرتکب تخلفات رانندگی نشود، گواهینامه او به رنگ نقره‌ای درمی‌آید. اگر راننده به رفتار قانون‌مدار خود ادامه دهد، گواهینامه او به رنگ طلایی در خواهد آمد.

رنگی‌شدن گواهینامه مزایایی همچون تخفیفات ۱۰درصدی بیمه‌ای، تخفیفات عوارض آزادراهی، عوارض سالانه شهرداری و کاهش هزینه معاینه فنی را برای رانندگان به‌همراه دارد.

دیگر خبرها

  • قوانین جدید صدور گواهینامه رانندگی برای سال ۱۴۰۳
  • ابداع نسل جدید ربات‌های نرم با توانایی خم شدن و خزیدن
  • پژوهشگران مشهدی موفق به تولید ماده اولیه داروها شدند
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و شرکت کارگزاری پویش البرز
  • در برگزاری این رویداد مشارکت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها بسیار قابل قبول بود
  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • پلیس راه: خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • خطر ریزش سنگ در جاده چالوس
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟