تحقق اهداف عاشورا با ظهور حضرت بقیه الله(عج)
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۲۸۲۹
اگرچه عاشورای حسینی به ظاهر با شهادت امام حسین(ع) و یاران شان به پایان رسید اما اهداف این قیام در کربلای سال 61 هجری محصور نشد بلکه در طول قرن ها بیداری ها و نهضت های ظلم ستیزانه را راهبری کرده و می کند.
بنابر تصریح روایات این اهداف با ظهور و در دولت کریمه امام مهدی(عج) تحقق تام و تمام می یابد.
باید توجه داشت امام حسین(ع) با هدف زنده ساختن احکام قرآن و سنّت پیامبر اکرم (ص) و از بین بردن بدعت هایی که در نتیجه حاکمیت بنی امیّه در دین ایجاد شده بود، قیام کردند و در طول مسیر مدینه تا کربلا ضمن اشاره به انگیزه قیام شان فرمودند: «من به منظور ایجاد اصلاح در امّت جدم رسول خدا(ص) قیام کرده ام، می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به همان سیره و شیوه مرسوم جدّم پیامبراکرم(ص) و پدرم علی بن ابی طالب(ع) عمل می کنم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از مجموعه این گونه سخنان امام حسین(ع) اهداف والای نهضت عاشورا به خوبی روشن می شود که احیای قرآن، احیای سنت نبوی و سیره علوی، از بین بردن کج روی ها، حاکم ساختن حق، حاکمیّت بخشیدن به حق پرستان، از بین بردن سلطه استبدادی حکومت ستمگران، تأمین قسط و عدل در عرصه های اجتماعی و اقتصادی و... از جمله آنها است.
از سوی دیگر وقتی اهداف قیام منجی عالم بشریت(ع) و ویژگی های حکومت جهانی آن حضرت(ع) را مورد بررسی قرار می دهیم، همین اهداف و انگیزه ها حتی با تعابیر مشابه با تعابیر به کار رفته در مورد نهضت حسینی قابل مشاهده است.
حضرت علی بن ابیطالب(ع) در توصیف سیره حکومتی امام مهدی(ع) می فرمایند: «هنگامی که دیگران هوای نفس را بر هدایت مقدم بدارند او [مهدی موعود (ع)] امیال نفسانی را به هدایت بر می گرداند و در شرایطی که دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر و تأویل خواهند کرد، او آراء و عقاید را به قرآن باز می گرداند. او به مردم نشان خواهد داد که چگونه می توان به سیره نیکوی عدالت رفتار کرد و او تعالیم فراموش شده قرآن و سیره نبوی را زنده خواهد ساخت.(2)
از حضرت صادق (ع) روایت است که فرمود: «هنگامی که قائم(عج) به پا خیزد مردم را بار دیگر به اسلام دعوت کند و آنها را به امری که از بین رفته و عموم مردم از آن جدا گشته و به گمراهی افتادهاند، هدایت فرماید. برای این جهت حضرت قائم را مهدی نامیدهاند که به امری که از آن واماندهاند، هدایت میکند، و بدین سبب او را قائم نامیدهاند که به حق قیام میکند.(3)
همچنین، از امام باقر (ع) روایت است که فرمود: «به تحقیق که وقتی قائم ما بپا خیزد، مردم را به امر جدیدی دعوت خواهد کرد، همانطور که پیامبر اکرم (ص) دعوت فرمود و اسلام غریبانه آغاز شد و به حال غربت باز خواهد گشت، همانطور که آغاز شد. پس خوشا به حال غریبان».(4)
امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی علیه السلام هر دو اصلاح گر سترگ اند؛ حضرت سیدالشهداء(ع) می فرماید: «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى».
در مورد امام مهدی نیز در روایات آمده است: «أن يُصلِحَ اُمَّةً بَعدَ فَسادِها(5)؛ خداوند به وسیله حضرت مهدی علیه السلام این امت را پس از آن که تباه شده اند، اصلاح می کند».
نتیجه آن که علاوه بر مشترک بودن اهداف نهضت عاشورا با قیام امام مهدی(ع) در زمان حکومت جهانی حضرت ولی عصر (ع) بذرها و نهال های غرس شده در جریان قیام کربلا به بار نشسته و به برکت آن، جهان پر از عدل و داد می شود و تمام اهداف انبیای الهی از آدم تا خاتم تحقق می یابد و بشر طعم واقعی صلح و امنیّت و سعادت را می چشد.
پی نوشت ها:
1- بحارالانوار، ج45، ص6؛
2-بحارالانوار، ج51، ص130؛
3- مکیال المکارم، ج1، ص 101؛
4- مکیال المکارم، ج1، ص 102؛
5- بحارالانوار، ج 51، ص 83.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: عاشورای حسینی ظهور امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۲۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زمینهسازان شهادت امام حسین (ع)
فرازی از زیارت عاشورا گویای آن است که باید دید اولبار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در فرازی از زیارت عاشورا میخوانیم «فَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ؛وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ وَ أَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتِی رَتَّبَكُمُ اللّٰهُ فِیها، وَ لَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللّٰهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْكِینِ مِنْ قِتالِكُمْ»؛ یعنی خدا لعنت کند امّتی که بنای ستم و بیداد بر شما اهلبیت را بنیان کردند و خدا لعنت کند قومی که شما را از مقامتان دور کرد و از مرتبههایتان برکنار نمود، مرتبههایی که خدا شما را در آنها جای داد و خدا لعنت کند امّتی که شما را کشتند و خدا لعنت کند آنان را که امکانات و توان جنگ با شما را برای ایشان تدارک دیدند،
در این بخش از زیارت عاشورا 4 مرتبه به چهار گروه لعن فرستاده میشود:
1. آنها که اساس ظلم و جور را علیه اهل بیت علیهمالسلام بنا کردند و آن را عادیسازی کردند 2. آنها که اهل بیت را از جایگاهشان منع کردند و مقامی که خداوند به ایشان عطا کرده بود زائل کردند 3. آنها که دست به قتل ائمه زدند 4. آنها که عامل و زمینهساز قتل عترت شدند.
این فراز از زیارت عاشورا گویای آن است که واقعه غمبار کربلا دارای پیشینهای عمیق است. فارغ از اینکه به صورت مصداقی به تاریخ قبل از رویداد عاشورا بپردازیم، همین گزارهها در زیارت عاشورا کافی است انسان را با حقیقت ماجرا آشنا کند؛ یعنی باید دید اولبار چه کسانی اساس ظلم و جور در حق اهل بیت وحی را بنا نهادند و جایگاهی که خداوند به واسطه پیامبرش به آن انوار مقدس بخشیده بود، سلب کردند. این دو گزاره اول، اساس ماجرای شهادت رساندن امام حسین علیهالسلام را نشان میدهد.
خلاصه وضعیت امت اسلام از رحلت نبوی تا قیام حسینیانتهایپیام/