Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@16:52:30 GMT

صبح ها درس می خوانند؛ عصر ها کار می کنند

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۴۷۱۴

صبح ها درس می خوانند؛ عصر ها کار می کنند

دانش آموزان افغانستانی مدرسه قلم چی هم درس می خوانند هم کار می کنند. گاهی هم آنقدر فقر فشار می آورد که از تحصیل باز می مانند اما آتش به اختیارهای فرهنگی ساکت نمی شینند و تلاش می کنند تا با توجیه خانواده هایشان آنان را دوباره به مدرسه بازگردانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، در جنوبی ترین نقطه پایتخت قرار گرفته است، ساکنین منطقه به «خاوران» حاشیه شهر می گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاشم آباد که در نزدیکی خاوران است، مدرسه ی دولتی خیَر ساز را با همه امکانات آموزشی در خود جای داده که در خیلی از مناطق مرکز و شمال شهر پایتخت کمتر دیده می شود. مدرسه  «شیخ فضل الله نوری » دو سالی است که توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و خیَر مدرسه ساز «کاظم قلم چی» ساخته شده است. به همین دلیل نام این مدرسه به قلم چی تغییر کرده است واهالی هم با همین نام مدرسه را می شناسند.

مدرسه با حیاط بزرگ و 12 کلاس درس هوشمند بیش از 300 دانش آموز را در خود جای داده است. از بهترین و مدرن ترین امکانات آموزشی در این مدرسه استفاده شده است، این مدرسه تفاوتی که با دیگر مدارس دارد، حضور دانش آموزان افغانستانی در کنار دانش آموزان ایرانی است.

 

«هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند». این دستور از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری صادر شده است و مدارس به پیروی از این دستور پذیرای دانش آموزان افغانستانی شده اند. دراین مدرسه هم، نیمی از دانش آموزان از اتباع ونیمی دیگر ایرانی هستند که در کنار هم تمرین همزیستی با وجود تفاوت های قومی و ملیتی را می کنند.

 

با این وجود دانش آموزان افغانستانی همچنان درد غربت و آوارگی و پناهنده شدن به کشورها دیگر را بر دوش دارند و  آنان را مجبور کرده اند تا در سن تحصیل کار کنند تا بتوانند کمک خرج خانواده شوند. این موضوع را همه مدرسه از مدیر، معلم تا همکلاسی ها هم می دانند. چراکه عصر ها به گفته ی مسئولان این مدرسه،  ۹۰ درصد از دانش آموزان اتباع در چهارراه ها دستفروشی می کنند.

 

مشکل بازماندگی از تحصیل دانش آموزان افغانستانی

درهمین ارتباط، مدیر مدرسه قلم چی به خبرنگار شبستان می گوید: مدرسه در سال 1396 با 6 کلاس تاسیس شد و امسال 6 کلاس دیگر با جذب دانش‌آموز  از پایه هفتم اضافه شد.

 

او ادامه می دهد: در این مدرسه تمام دانش آموزان اتباع افغانستانی حتی آنهایی که شناسنامه و مدارک اقامتی ندارند، ثبت‌نام شده اند البته باید پیش از آن برگه‌های مورد نیاز را از وزارت کشور و وزارت بهداشت دریافت و به مدرسه ارائه کنند.

او ادامه می دهد: دراین محدوده خانواده‌های ایرانی و افغانستانی با هم زندگی می‌کنند و شاید تفاوت‌هایی وجود داشته باشد اما یکدیگر را پذیرفته اند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه بخش زیادی از دانش آموزان اتباع کار هم می‌کنند می گوید: این دانش آموزان صبح‌ها درس می‌خوانند و عصرها به سرکار می‌روند.

 

به گزارش شبستان، کار کردن موجب شده است تا برخی از دانش آموزان افغانستانی از تحصیل بازبمانند اما آتش به اختیار های فرهنگی در این زمینه هم ساکت نشسته اند و آنان را همانند فرزندان خود می دانند و با توجیه کردن خانواده هایشان تلاش می کنند دوباره به مدرسه بازگردند.

 

در این ارتباط هم این مدیر مدرسه از حضور مشاور در مدرسه خبر می دهد و بیان می کند: برای اینکه بچه‌ ها ترک تحصیل نکنند در مدرسه مشاور داریم و آنها با دانش آموزان و خانواده‌ها صحبت می‌کنند تا مانع ترک تحصیل شوند اما باز هم این مشکل وجود دارد، یعنی دانش‌آموز وسط سال مدرسه را رها می‌کند، برخی به کشورشان یا سایر کشورها می‌روند و برخی به دلیل مشکلات اقتصادی از تحصیل باز می ماند.

 

او با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته حدود 15 نفر ترک تحصیل کردند بیان می کند: البته موفق شدیم  با خانواده دو دانش آموز صحبت کنیم و مجددا آنان به مدرسه بازگردند.

او یاد آور می شود: بخشی از هزینه ساخت این مدرسه توسط آقای قلم‌چی ساخته شده است. او ضمن هوشمند کردن کلاس های درس،  تمام مدارس را مجهز به وسایل کامل ورزشی کرده است و کتابخانه مدرسه تجهیز کرده است. همچنین سال گذشته از 50 دانش‌آموز یتیم مدرسه شب عید حمایت کردند.

 

همزمان با تحصیل کار می کنند

یکی از معلمان مدرسه قلم چی نیز به خبرنگار شبستان می گوید:در این مدرسه نیمی دانش آموز ایرانی و نیمی دیگر دانش آموز اتباع افغانستانی هستند.

 

او ادامه می دهد: متاسفانه اکثر دانش آموزان اتباع بعد از درس، کار می کنند و مشکلات مالی در خانواده دارند، به همین دلیل دچار ضعف تحصیلی هستند. البته دانش آموزان ایرانی هم دارم که همزمان درس می خوانند و کار می کنند.

 

این معلم بیان می کند: سطح تحصیلی دانش آموزان ایرانی بالاتر از دانش آموزان افغانستانی است. البته شاگرد های با استعداد و با هوش هم داریم.

یکی از دانش آموزان این مدرسه هم اذعان دارد که بسیاری از هم کلاسی هایش دستفروش هستند و به خبرنگار شبستان می گوید: متاسفانه برخی از دانش آموزان پس از خروج از مدرسه با هم دعوا می کنند. اول با شوخی شروع می کنند بعد به دعوا آن هم با چاقو ختم می شود.

 

او بیان می کند: این مشکلات دراین مدرسه به دلیل اینکه در حاشیه شهر است، وجود دارد اما چون جزوء بهترین مدرسه  در این منطقه است انتخاب کرده ام.

 

 

 

پایان پیام/260

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه محرم محرم تشییع شهدا هفته دفاع مقدس حادثه تروریستی اهواز اهواز عاشورا حسن روحانی خامنه ای آیت الله خامنه ای دانش آموزان اتباع بیگانه دانش آموزان افغانستانی اتباع بیگانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۴۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مستند زندگی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهید حادثه تروریستی کرمان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، زهرا پناهی‌روا درباره برنامه‌های پیش‌بینی شده برای گرامیداشت شهدای دانش‌آموز حادثه تروریستی کرمان، اظهار کرد: «در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان، قریب به ۲۶ دانش‌آموز و ۲ عزیز فرهنگی شهید شدند.
وی ادامه داد: برای گرامیداشت این عزیزان برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است. ما آثار و دست‌نوشته‌هایی از این شهدا به دست آوردیم که بسیار تاثیرگذار است و برای همگان از جمله دانش‌آموزان و همکلاسی‌های آنها خیلی جذاب است.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره کل که با همکاری مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش در دست انجام است، تهیه مستندی از زندگی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهید است و قرار است که ما اتفاق خوبی را رقم بزنیم. انشالله بتوانیم در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت قدم مهمی برداریم.

دیگر خبرها

  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • ساخت مستند زندگی دانش‌آموزان و فرهنگیان شهید حادثه تروریستی کرمان
  • صدای زیبای این پسر دانش آموز فضای مجازی را ترکوند
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود / ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • شرکت هزار دانش آموز قمی در طرح اعتکاف علمی مدارس
  • آغاز فرآیند ثبت سفارش کتاب‌های درسی از ۲۸ فروردین
  • سال گذشته ۲۴۰ کلاس درس تحویل آموزش‌وپرورش قم داده شد
  • ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته
  • هیچ دانش آموز کمیته امداد از خدمات پشتیبان تحصیلی بی نصیب نیست