Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - سنندج - ايرنا - مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان گفت: يک هزار و 36 هکتار عمليات جنگلکاري، توسعه جنگل و غني سازي جنگل از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي در شهرستان هاي اين استان با پوشش جنگلي انجام مي شود.

به گزارش ايرنا، سعدي نقشبندي شامگاه روز سه شنبه در پنجمين جلسه ستاد استاني هماهنگي اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوانداري افزود: براي اجراي اين عمليات سه ميليارد و 100 ميليون ريال در شهرستان هاي مريوان، کامياران، بانه و سنندج در قالب طرح‌هاي بيولوژيک آبخيزداري هزينه مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: از مجموع 138 ميليارد ريال اعتبارات صندوق توسعه ملي، عمليات هاي مکانيکي شامل سدهاي گابيوني و سنگي ملاتي و پروژه هاي بيولوژيک مانند بذر کاري، کپه کاري، کنتور فارو تبديل ديمزارهاي کم بازده قرق در مراتع استان مد نظر بود که هفته گذشته با اعلام ستاد ملي اجراي پروژه هاي آبخيزداري عمليات جنگلکاري و توسعه جنگل نيز به ساير پروژه‌ها اضافه شد.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري کردستان اظهار داشت: در نظر است که در مناطق مستعد اجراي طرح‌هاي جنگلکاري ،گونه هاي جنگلي اقتصادي و چند منظوره از جمله بادام، سماق، فندوق، گلابي جنگلي، پسته وحشي، سنجد، زالزالک با مشارکت جوامع محلي غرس شود.
نقشبندي يادآور شد: در اين طرح اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان در داخل حوزه‌هاي جامع آبخيز که داراي طرح مطالعاتي مصوب است با همکاري بهره برداران و جوامع محلي، دهياري ها، شوراهاي اسلامي روستاها و نظارت مستمر کارشناسان اداره کل منابع طبيعي و ادارات منابع طبيعي شهرستان هاي تابعه استان، زمين و نهاده (بذر و نهال) را در اختيار بهره‌برداران محلي قرار مي دهد.
وي تاکيد کرد: در اين طرح بهره برداران ضمن اينکه نسبت به حفاظت، احيا و توسعه جنگلکاري در عرصه هاي ملي مذکور متعهد مي شوند در آينده نزديک از محصولات فرعي جنگل انتفاع اقتصادي مي يابند که اين مساله با استقبال مردم و بهره برداران محلي در استان روبرو شده است.
از مساحت 2 ميليون و 937 هزار هکتاري استان کردستان، بيش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکيل مي دهد، جنگل هاي اين استان که جزو جنگل هاي زاگرس شمالي به حساب مي آيند، در طول بيش از 50 هزار سال گذشته تشکيل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، توليد محصولات فرعي، ذخاير ژنتيکي، مصارف درماني، توانايي هاي اکوتوريستي و ارزش هاي زندگي، داراي اهميت زيادي است.
جنگل هاي اين استان که بخشي از جنگل هاي غرب کشور را تشکيل مي دهد بيشتر اطراف شهرهاي بانه و مريوان واقع شده است و بعد از جنگل هاي شمال کشور در رتبه دوم اهميت قرار دارند.
3034/9102
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۰۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، گفت: بارش باران های بهاری شب گذشته در بیشتر شهرستان باعث جاری شدن روان‌آب و تشکیل سیلاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اشاره به وجود بیش از 2300  سازه آبخیزداری در سطح استان، اظهار داشت: تا ظهر پنجشنبه حدود 13 میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها مدیریت شده‌اند و با توجه به ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم، گفت: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است، سیلابی شدن بارش‌ها را به دنبال دارد.

نصرآبادی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها دو بندسار که متعلق که متعلق به این اداره کل نبوده شکسته است و خساراتی به بار آورده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از شهروندان تقاضا کرد: قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شوند تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند. 

وی ادامه داد: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح‌های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامدهای خشکسالی و سیلاب بهینه کند. 

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • آزادسازی یک هکتار از اراضی ملی بابل