Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@11:07:21 GMT

حدیث/ مومن واقعی در کلام امام صادق(ع)

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۵۰۹۴

حدیث/ مومن واقعی در کلام امام صادق(ع)

به گزارش جهان نيوز، مؤمن دارای قوّت در دین، و عزم استوار با نرمش، و ایمان با یقین، و حرص درفهم و درک، و نشاط در هدایت، و نیکوکاری در استقامت، و علم با حلم، و خردمندی در نرمی، و سخاوت در حق، و میانه روی در دارائی، و تحمّل در نداری، و بخشش در قدرت، و طاعت الهی در خیرخواهی، و بازداری از شهوت، و پرهیزکاری درشوق، و حرص در جهاد، و نماز در هنگام کار، و شکیبایی در سخن می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در مشکلات و تحوّلات با وقار و متانت، در مصیبتها شکیبا، در نعمت و آسایش، شکرگزار است. غیبت نمی کند، تکبّر نمی‌ورزد، قطع رحم نمی‌کند، نه سست وبی حال است و نه سخت و غلیظ. 

چشمش بر او پیشی نمی‌گیرد، شکمش او را رسوا نمی سازد، شهوتش بر او چیره نمی شود، به مردم حسادت نمی ورزد، نه خسیس وسختگیر است و نه اسرافگر.

مظلوم را یاری می کند، بر مسکین مهربانی می نماید،نفسش از او در مشقّت امّا مردم از او در آسایش هستند، در عزّت دنیا رغبت نمی کند، و از خواری دنیا بی تابی نمی نماید.
 
مردم هدف دنیوی دارند و به آن رو آورده اند، امّا او در اندیشه چیز دیگری است که وی را از دنیا بازداشته و به خود مشغول کرده است.

در عقل او نقص و در رأی او ضعف و در دین او گمراهی دیده نمی‌شود. هرکه از وی مشورت بخواهد، او را راهنمائی می‌کند و هرکه از او کمک بخواهد، کمکش می‌نماید و از ناسزاگوئی و جهالت پرهیز می‌کند.

متن حدیث: 

المؤمن له قوّة فی دین، وحزم فی لین، وإیمان فی یقین، وحرص فی فقه، ونشاطفی هدی، وبرّ فی استقامة، وعلم فی حلم، وکَیْس )شکر( فی رفق، وسخاء فی حقّ،وقصد فی غنی، وتحمّل فی فاقة، وعفو فی قدرة، وطاعة للَّه فی نصیحة، وانتهاء فی شهوة، وورع فی رغبة، وحرص فی جهاد، وصلاة فی شغل، وصبر فی شدّة، وفی الهزاهز وقور، وفی المکاره صبور، وفی الرخاء شکور، ولا یغتاب ولا یتکبّر، ولا یقطع الرحم، ولیس بواهنٍ ولا فظٍّ ولا غلیظٍّ ولا یسبقه بصره، ولا یفضحه بطنه، ولا یغلبه فرجه، ولا یحسد الناس، ولا یقتّر، ولا یبذّر، ولا یسرف، ینصر المظلوم، ویرحم المسکین، نفسه منه فی عناء والناس منه فی راحة، لا یرغب فی عزّ الدنیا ولا یجزع من ذلّها، للناس هَمٌّ قد أقبلوا علیه، وله هَمٌّ قد شغله، لا یری فی حلمه نقص ولا فی رأیه وهن، ولا فی دینه ضیاع، یرشد من استشاره، ویساعد من ساعده، ویکیع عن الخنا والجهل.

 «اصول کافی، جلد2، صفحه 231»

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، معاون آموزشی وزارت علوم و هیئت همراه ضمن بازدید از دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در نشست شورای آموزشی و پژوهشی این دانشگاه حضور یافتند.
عموعابدینی با بیان فعالیت‌های خوب دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر در کاربرد فناوری‌های راهبردی، اظهار داشت: نزدیک ۲۰۰ دانشگاه در دنیا با الهام از مدل دانشگاهی تمدن ایرانی به سمت حکمت‌بنیان و تمدن‌ساز شدن در حال حرکت هستند. در همین راستا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ذیل برنامه توسعه هفتم در طرح تحول آموزش عالی، به‌دنبال حکمت‌بنیان شدن دانشگاه‌های کشور بوده است.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی در مرحله اول ۳۰ دانشگاه رویکرد خود را به حکمت‌بنیان تغییر خواهند داد. خوشبختانه دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر جزء معدود دانشگاه‌های حکمت بنیان و تمدن‌ساز کشور است که این تحول را از قبل شروع کرده است.
سپس فرمانده دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر ایجاد دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) را از برکات انقلاب اسلامی دانست که در سال ۱۳۵۹ برای تربیت افسر ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تأمین نیاز‌های سایر سازمان‌های دریایی کشور از جمله شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، دریابانی فراجا، شیلات، آموزش و پرورش و... شروع به فعالیت کرد.
امیر دریادار دوم آریا شفقت رودسری اظهار داشت: مفتخر هستیم که مأموریت بزرگ ناوگروه ۸۶ که برای اولین بار در تاریخ دریانوردی کشور اتفاق افتاد، توسط دانش‌آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر و با ناوشکن تمام ایرانی دنا انجام گرفت.
گفتنی است در این نشست معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره)، توانمندی‌های آموزشی و پژوهشی این دانشگاه را تبیین کردند.

دیگر خبرها

  • راهپیمایی مردم خوروبیابانک از عملیات وعده صادق
  • «وعده صادق» عملیات مشروع و به موقع رزمندگان در برابر اسراییل
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد رژیم صهیونیستی سست‌تر از آن چیزیست که دنیا فکر می‌کند
  • عملیات وعده صادق رویارویی قدرت واقعی با قدرت پوشالی بود
  • عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را فروریخت/ امروز دنیا به اقتدار جمهوری اسلامی ایران معترف است
  • عملیات وعده صادق جلوه گر اقتدار نظام اسلامی در دنیا
  • قدردانی امام جمعه اشنویه از عملیات وعده صادق
  • اخلاق خوب از کجا سرچشمه می گیرد؟
  • کمک فوری برای نجات جان یک مادر سرطانی