Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: عدم اصلاح سازوکار تسویه بهای نفت در بورس، شائبه کارشکنی وزارت نفت را تقویت می‌کند. ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱ اقتصادی نفت و انرژی نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هفته گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی در داخل کشور به صورت ارزی را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا، سید احسان حسینی، مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در گفت وگو با تسنیم با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر عرضه نفت در بورس گفت: این مصوبه، گامی مثبت برای مقابله‌ی با تحریم‌های نفتی آمریکا است.

حسینی افزود: با توجه به فرصت محدود باقیمانده تا بازگشت مجدد تحریم‌ها از اواسط آبان ماه ضرورت دارد که وزارت نفت در اسرع وقت مقدمات اجرایی این مصوبه را فراهم کرده و با صدور ابلاغیه‌ای جزئیات نحوه‌ی پیاده‌سازی آن را روشن سازد.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در ادامه به تشریح مزایای عرضه نفت در بورس در مقایسه با سایر روش‌ها پرداخت و گفت: بهره‌مندی همزمان از ظرفیت‌های بورس و توانمندی بخش خصوصی باعث شده است که عرضه نفت در بورس جدی ترین گزینه‌ی موجود برای صادرات نفت کشور در زمان تحریم‌ها با مشارکت بخش خصوصی باشد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی به دلیل سرعت عمل بالا در صادرات نفت و شبکه‌سازی‌های گسترده در نظام بانکی، انگیزه و انعطاف‌پذیری لازم برای دور زدن تحریم‌های نفتی را داراست. همچنین سازوکار شفاف و رقابتی بورس مانع بروز فساد و اعطای امتیازات ویژه به افرادی خاص خواهد شد در نتیجه، در سازوکار بورس نه تنها شاهد تکرار تجربه‌ی تلخ بابک زنجانی نخواهیم بود بلکه میتوانیم نفت را به قیمت بهینه و واقعی نیز به فروش برسانیم.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران به بررسی جزئیات مصوبه‌ اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی پرداخت و اظهار داشت: اخبار منتشر شده در مورد این مصوبه حاکی است که سازوکار تسویه بهای نفت عرضه شده در بورس به صورت ارزی اجرا خواهد شد. این موضوع باعث می‌شود که عملا وصول به هدف این مصوبه یعنی جلوگیری از افت میزان صادرات نفت کشور محقق نشود زیرا در شرایط تحریم امکان انتقال ارز به حساب‌های خارجی بانک مرکزی و شرکت ملی نفت نه تنها باعث بلوکه شدن درآمدهای نفتی می‌شود بلکه احتمال شناسایی و تحریم‌پذیری شرکت‌های خصوصی داخلی را نیز به شدت افزایش می‌دهد.

حسینی افزود: همچنین باید توجه داشت که هیچ‌یک از بانکهای داخلی و خارجی برای شرکت‌های خصوصی ضمانت‌نامه‌های مدت‌دار یا اعتبار اسنادی به صورت ارزی صادر نمی‌کنند که این موضوع نیز بخش خصوصی را برای ارائه‌ی تضامین لازم دچار مشکل می‌کند.

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با اشاره به ضرورت اصلاح سازوکار تسویه در ابلاغیه وزارت نفت گفت: با اجرای تسویه ارزی عملا عرضه نفت در بورس در فاز عملیات بانکی دچار چالش شده و به شکست منجر خواهد شد. فلذا ضرورت دارد که وزارت نفت سازوکار تسویه بهای نفت را به صورت ریالی تعبیه کند.

حسینی با اشاره به اینکه در تجربه‌های قبلی عرضه نفت در بورس، وزارت نفت با اتخاذ شروط سنگین و سخت‌گیری‌های غیرمنطقی عملا مسیر ورود بخش خصوصی به بازار نفت را مسدود کرد، افزود: در صورت عدم اصلاح مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، این شائبه در افکار عمومی تقویت خواهد شد که وزارت نفت تمایلی به پیاده سازی این روش و حضور فعال بخش خصوصی در بازار نفت نداشته و با اعمال کارشکنی و ایجاد موانع مختلف در مسیر بخش خصوصی همچنان تمایل دارد که به انحصارطلبی خود در این عرصه ادامه دهد.

وی با اشاره به اینکه مطابق برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به عرضه نفت خام در بورس شده است، خاطر نشان کرد: معلوم نیست وزارت نفت با چه توجیهی، این موضوع را اینقدر معطل نگه داشته است به گونه ای که بعد از گذشت حدود 4 ماه از خروج آمریکا از برجام، تازه شاهد تصویب آن در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده ایم؟ آنهم مصوبه ای که اینقدر اشکال دارد و بدون توجه کافی به شرایط تحریم ها، تنظیم شده است؟

حسینی با بیان اینکه عدم اصلاح سازوکار تسویه بهای نفت در بورس، شائبه کارشکنی وزارت نفت را تقویت می‌کند، افزود: این سوال برای افکار عمومی بخصوص جنبش دانشجویی مطرح است که چرا وزارت نفت اینقدر نسبت به موضوع عرضه نفت در بورس، بی تفاوت بوده و بدون توجیه منطقی، عملا فرصت طلایی برای اجرایی سازی این راهکار موثر بی اثر کردن تحریم های آمریکا را از بین برده است؟

مسئول مرکز مطالعات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران ضمن تاکید بر ضرورت به کارگیری همه‌ی ابزارهای موجود برای مقابله با تحریم‌های نفتی گفت: امیدواریم که وزارت نفت این بار ملاحظات کافی در پیاده‌سازی راهکار عرضه نفت در بورس را داشته باشد. در حال حاضر که آمریکا از همه‌ی ابزارهای خود برای کاهش میزان صادرات نفت کشور و اعمال فشار به معیشت مردم استفاده می‌کند؛ وزارت نفت نیز موظف است که در خط مقدم جنگ اقتصادی از همه‌ی ظرفیت‌های موجود برای خنثی سازی تحریم‌های نفتی استفاده کند که در این مسیر مسلما جنبش دانشجویی در کنار دولت و وزارت نفت قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

R32317/P1010113/S7,80/CT1 واژه های کاربردی مرتبط صادرات نفت ایران وزارت نفت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صادرات نفت ایران وزارت نفت صادرات نفت ایران وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌بست مذاکرات آتش‌بس غزه با کارشکنی‌ صهیونیست‌ها

یک منبع آگاه از فضای مذاکرات غیرمستقیم حماس و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیلی‌ها مانع اصلی توافق هستند و مشخصا شخص نتانیاهو نمی‌خواهد توافقی که منجر به توقف تجاوزات علیه غزه شود، به دست آید. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که در سایه کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی تاکنون هیچ یک از مذاکرات برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا به نتیجه نرسیده است، یک منبع آگاه از این مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم اشغالگر اعلام کرد، بیانیه‌ای که جنبش حماس روز دوشنبه درباره مذاکرات منتشر کرد نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها هیچ یک از خواسته‌های اصلی ملت فلسطین و مقاومت را نپذیرفته‌اند.

این منبع در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت که میانجی‌ها پاسخ منفی از اسرائیل دریافت کردند و بر اساس این پاسخ، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال توافقی نیست که منجر به توقف تجاوزات علیه غزه و بازگشت آوارگان فلسطینی به مناطق خود در شمال این منطقه شود.

به گفته این منبع، اسرائیل همچنان به مانور و بازی‌های خود در معامله تبادل اسرا هم ادامه می‌دهد و اعلام کرده که در ازای هر نظامی زن اسرائیلی، تنها 10 اسیر فلسطینی را آزاد می‌کند و همچنین لیست اسرایی که باید آزاد شوند را هم اسرائیل تعیین می‌کند. این درحالی است که درخواست حماس آزادی 50 اسیر فلسطینی بود که 30 نفر از آنها احکام سنگین دارند و 20 نفر هم محکوم به حبس ابد هستند و حماس نام آنها را تعیین می‌کند.

منبع مذکور تصریح کرد که اسرائیل همچنین از حماس خواسته تا 40 غیرنظامی اسرائیلی از جمله زنان و کودکان و افراد مسن و بیماران را در مرحله اول آزاد کند و همچنین اگر تعدادی از این افراد زنده نباشند باید با گروهی از نظامیان جایگزین شوند. اما حماس این درخواست اسرائیلی‌ها را رد و تاکید کرد که چنین چیزی با چارچوب توافق پاریس 1 و 2 مغایرت دارد.

این منبع تاکید کرد که حماس به جای تعیین تعداد اسرا، بر معادله تبادل هر دسته از اسرا تکیه کرده است، زیرا با ادامه جنگ تعداد بیشتری از اسرای صهیونیست کشته می‌شوند و تعداد آنها کاهش می‌یابد. درواقع رهبری حماس به این نتیجه رسیده که ادامه تبادل کارت‌ها فایده‌ای ندارد؛ زیرا نتانیاهو همچنان به تعلل ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد به توافق خاصی دست پیدا کند.

مانور جدید صهیونیست‌ها برای کارشکنی در مذاکرات آتش‌بسمقاومت فلسطین: صهیونیست‌ها حرفی از آتش‌بس نمی‌زنندمقاومت فلسطین: بدون پایان جنگ خبری از تبادل اسرا نیست

یک منبع آگاه دیگر در این زمینه گزارش داد که نقطه اختلاف اصلی در مذاکرات مربوط به بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه است. البته رسیدن به توافق در این موضوع امکان پذیر است اما هیئت مذاکره کننده اسرائیلی اجازه چنین کاری را ندارد.

این درحالی است که جنبش حماس برای شفاف‌سازی دوباره موضع خود با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که ما به همه خواسته‌های خود مبنی بر برقراری آتش‌بس جامع و دائمی، خروج نیروهای اشغالگر از نوار غزه، بازگشت آوارگان به مناطق خود و انجام یک معامله دقیق و جدی برای تبادل اسرا پایبندیم.

منابع وابسته به مقاومت هم اعلام کردند که اسرائیل در مذاکرات نه به آتش‌بس اشاره می‌کند و نه پیشنهاد روشنی در خصوص عقب‌نشینی نیروهای خود از مناطق شلوغ غزه ارائه داده است. در واقع اشغالگران به دنبال تثبیت حضور خود در شمال و مرکز و شرق و جنوب نوار غزه هستند. اما موضع حماس بر خروج کامل اسرائیل از نوار غزه است.

یک منبع وابسته به حماس هم در گفت‌وگو با الجزیره، ادعای رسانه‌های صهیونیستی مبنی بر ارائه امتیازات و راه‌حل‌ها به جنبش حماس را تکذیب و اعلام کرد که این ادعاها تبلیغاتی سیاه و ناامیدانه با هدف سرپوش گذاشتن بر کارشکنی‌های کابینه صهیونیستی و فرار از مسئولیت شکست مذاکرات در برابر خانواده‌های اسرای اسرائیلی است.

این منبع تأکید کرد که حماس موضع خود را روشن کرده و هرگز از آن عقب‌نشینی نمی‌کند و تا زمانی که تجاوزات اشغالگران علیه غزه و محاصره این منطقه ادامه داشته باشد هیچ معامله‌ای برای تبادل اسرا انجام نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تحریم‌های جدید آمریکا و کره جنوبی علیه کره شمالی
  • بن‌بست مذاکرات آتش‌بس غزه با کارشکنی‌ صهیونیست‌ها
  • آمریکا یک کانال تلگرامی را تحریم کرد
  • وزارت خارجه باید کمپین تحریم رژیم صهیونیستی را راه بیاندازد
  • تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه حماس
  • امضای تفاهمنامه همکاری وزارت مهاجرین طالبان با موسسات خصوصی
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب هستند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، یمن و لبنان
  • آمریکا ۱۱ فرد و نهاد سوریه را تحریم کرد
  • اولین گواهی صرفه‌جویی، بهار در بورس عرضه می‌شود