Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-19@08:01:52 GMT

تخلیه تورم کالاهای اساسی

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۵۴۰۹

تخلیه تورم کالاهای اساسی

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، علی‌رغم اعلام برخی آمارهای رسمی توسط نهادهای دولتی اما مساله تورم و افزایش قیمت ها به اندازه کافی مشهود است. افزایش قیمت‌ها تقریبا اندکی بعد از صعود قیمت دلار در بازار آغاز شد. این تورم ابتدا در بازار کالاهای سرمایه‌ای مانند مسکن، سکه و طلا  آغاز شد، اما به این حوزه‌ها محدود نشد و در ادامه بازار خودرو را هم تحت تاثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین مرحله از این افزایش قیمت‌ها، بازار کالاهای مصرفی هم دستخوش تغییراتی اساسی شد و افزایش قیمت‌ها به مغازه‌های خرد هم رسید!

جدا از علل بروز این تورم که برخی از کارشناسان، آن را در سه الگوی اتخاذ سیاست‌های تعدیل ساختاری از سوی دولت، تحریم‌ها و زایش حجم نقدینگی ارزیابی کرده‌اند، اما مساله اصلی این است که این تورم سرکش تا کجا قرار است ادامه پیدا کند؟ 

در این رابطه عبدالله مشکانی - کارشناس مسایل اقتصادی، با بیان این‌که تورم تا زمانی که اثر تورمی دلار پابرجاست ادامه خواهد داشت، گفت: واقعیت این است که قیمت‌ها در بازار، خود را با دلار تطبیق می دهند و تا زمانی که قیمت دلار بالا برود اجناس نیز متناسب با آن گران‌تر خواهد شد.

وی با بیان این‌که قیمت واقعی دلار در حدود ۱۰ هزار تومان است، اظهار کرد: دلار حدود ۴۰ درصد حباب تورمی دارد که این حباب ممکن است وارد بازارهای خودرو و مسکن هم شود.

به گفته او تورم در کالاهای اساسی تقریبا تخلیه شده، اما این تورم در حوزه خودرو و مسکن هنوز وجود دارد و احتمالا به این زودی‌ها هم تخلیه نخواهد شد.

مشکانی همچنین با اشاره به افزایش حجم نقدینگی اظهار کرد: بعد از مساله دلار، نقدینگی یک مساله اساسی است که باعث ایجاد تورم می‌شود. برای مواجه با مساله‌ی نقدینگی باید به فرآیندهایی که باعث ایجاد نقدینگی می‌شود پرداخته و آنها را کنترل کرد. کسری بودجه و بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مسائلی هستند که می‌توانند باعث ایجاد نقدینگی شوند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که برای مواجهه با مساله نقدینگی باید برنامه‌ای بلندمدت داشت، ادامه داد: اقداماتی مانند افزایش سود سپرده‌های بانکی تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث کنترل حجم نقدینگی شود، اما در بلندمدت باید چاره‌ای اساسی برای این مساله اندیشیده شود.

در زمانی که تورم در چنین ابعادی ایجاد می‌شود، تمام دغدغه سرمایه‌داران به حفظ ارزش سرمایه‌شان معطوف می‌شود که به همین خاطر هم سرمایه‌ها به سمت بازار کالاهای سرمایه‌ای مانند طلا، سکه و حتی دلار می رود. با این حال اما اگر این بازارها کفاف سرمایه‌های در گردش را ندهند، آنگاه بازارهای کالایی هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. از این جهت است که انبارهای احتکار کالا به مساله‌ای جدی برای کشور تبدیل شده است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: نرخ تورم مسكن کالاهای اساسی خودرو افزایش نرخ دلار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات

به گزارش خبرگزاری مهر، طی ۲۸ روز ابتدایی سال جاری، ۵۳۳ میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تأمین شد.

کالاهای تجاری و بازرگانی نیز ۱۳۷۸ میلیون دلار را با میانگین قیمت ۴۱ هزار تومان طی این مدت به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد ۴۸۵ میلیون دلار را با نرخ توافقی نشان می‌دهد.تامین ارز گروه خدمات نیز ۸۸ میلیون دلار بوده است.

شایان ذکر است، در مجموع یک میلیارد و ۸۶۳ میلیون دلار ارز صنایع تأمین شده است. تأمین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب ۳۰۵ و ۱۵۸ میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

همچنین، تأمین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل ۱۰۶، ۸۸، ۵۹ و ۱۲۶ میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب، ۲۶، ۱۱۱، ۷۳ و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند.

علاوه بر این گروه‌ها، ۶۹۴ میلیون دلار ارز نیمایی و ۱۱۶ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون طی ۱۸ حراج شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران، ۲۴۶۱ قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار ۹۹۵ در هزار در تالار معاملات طلا مورد معامله قرار گرفت.

کد خبر 6081206 وحید بلالی

دیگر خبرها

  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌ های ایران در حال وقوع است
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون
  • میزان اختصاص ارز واردات و نرخ آن اعلام شد
  • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی صنایع و واردات در برابر صادرات
  • رشد ۷۲ درصدی تخلیه کالاهای اساسی در بندر انزلی
  • چیزی فراتر از یک جنگ در جاده‌های ایران در حال وقوع است/ برای کاهش تورم این اقدام لازم است
  • بانک های ناتراز اصلاح شوند تورم کاهش می یابد
  • سایه جنگ در بازار خریدار ندارد | توزیع کالاهای اساسی بدون مشکل ادامه دارد
  • رشد ۷۲ درصدی کالاهای اساسی تخلیه شده در مجتمع بندری انزلی
  • تخصیص ۱۱ میلیارد دلار ارز با نرخ نیما برای واردات کالاهای اساسی