Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@22:03:15 GMT

سینمای ایران نیازمند رویکردی نو و سیاستی کارآمد

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۷۸۵۴۵۴

سینمای ایران نیازمند رویکردی نو و سیاستی کارآمد

تهران- ایرنا- سینمای ایران به رویکردی تازه و سیاستی کارآمد نیاز دارد تا بتواند به جایگاه شایسته خویش دست یابد تا اینگونه فعالان این عرصه به دور از حاشیه های موجود به تولید آثاری با مضامین متنوع بپردازند و در مسیر رشد کمی و کیفی سینمایی کشور و ارتقای سطح فرهنگی طبقات مختلف جامعه گام بردارند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، فروش فیلم‌ یکی از مسایل مهم در صنعت سینما است و سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه تابستان 1397 خورشیدی با افزایش قیمت بلیط سینما‌ها و همزمانی ماه محرم با اواخر این دوره، چندان فصل درخشانی از نظر فروش گیشه ها نبود اما وجود ژانر‌های مختلف از کمدی تا دفاع مقدس، تحول خوبی را در سینماها ایجاد کرد.

فروش کم رونق سینمای ایران حکایت از افت شدید این عرصه و جذب مخاطب دارد. مسوولان فرهنگی و سینماداران بزرگترین مشکل سینمای ایران را کمبود مخاطب می دانند که این مساله به طور مستقیم اقتصاد هنر هفتم کشور را دچار آسیب های فراوانی می کند، در این میان با توجه به ویژگی های فرهنگی و اینکه سینما برای بسیاری از مردم همراه با سرگرمی است، تهیه کنندگان، کارگردانان و مسوولان متولی می توانند با تمرکز بر نوع علاقه جامعه و مخاطب به فعالیت بپردازند و در کنار تهیه تولیدات فاخر به ساخت فیلم های مخاطب پسند نیز توجه داشته باشند.

** رونق گیشه پاییزه سینما
با آغاز فصل پاییز و با پایان دهه نخست ماه محرم از چهارم مهر با توجه به مصوبات شورای عالی اکران، سینماها به اکران فیلم های جدید می پردازند و اینگونه می توان به پررونق شدن گیشه سینماها امید داشت.

«جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت، «سوفی و دیوانه» به کارگردانی مهدی کرم پور، «مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی، «ماهورا» به کارگردانی حمید زرگرنژاد، و «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی‌فر از جمله فیلم های منتخبی است که در این فصل اکران خواهند شد. همچنین اکران فیلم سینمایی «آهوی پیشونی سفید2» نیز برای اکران در سرگروه سینمایی «زندگی» پس از فیلم «هشتگ» به ثبت رسیده است.

در ادامه مروری داریم بر فیلم هایی که از امروز اکران خواهند شد:

** جاده قدیم
فیلم سینمایی «جاده قدیم» مضمونی اجتماعی و فضایی زنانه دارد که برای نخستین بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر روی پرده سینما رفت. این فیلم به کارگردانی و تهیه کنندگی منیژه حکمت جدیدترین ساخته او پس از فیلم هایی چون «زندان زنان»، «سه زن» به شمار می رود که پس از 10 سال دوری از فیلمسازی روی پرده می‌رود. 2 فیلم قبلی حکمت نیز فضایی زنانه داشت و مشکلات جامعه آنان را بررسی می کرد. مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی، ترلان پروانه، محمدرضا غفاری، شیرین یزدان بخش، لیلی رشیدی، محمدرضا هدایتی ، بهناز جعفری، بانیپال شومون، پوریا رحیمی، هدی زین العابدین و پرویز پورحسینی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر سینمایی نقش آفرینی می‌کنند.

** سوفی و دیوانه
فیلم سینمایی «سوفی و دیوانه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی کرم پور از دیگر فیلم هایی است که بر روی پرده سینماهای کشور خواهد رفت. این کارگردان که پیش از این ساخت فیلم‌هایی چون «پل چوبی» و «چه کسی امیر را کشت» را در کارنامه کاری خود دارد، در این اثر یک عاشقانه شهری را به تصویر کشیده است. فیلمنامه «سوفی و دیوانه» را مهدی کرم پور به همراه مهدی سجاده‌چی نوشته و پس از گذشت پنج سال از ساخته شدن عاشقانه «پل چوبی» این پنجمین اثر بلند این کارگردان است. در «سوفی و دیوانه» بازیگرانی چون امیر جعفری، به آفرید غفاریان، رضا یزدانی، الهه حصاری، سیامک صفری، سعید امیرسلیمانی و محمدرضا شریفی نیا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

** مغزهای کوچک زنگ زده
یکی از فیلم هایی اکران فصل پاییز، فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» به نویسندگی و کارگردانی هومن سیدی است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر توانست جوایز متعددی از جمله بهترین صداگذاری، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و همچنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کند. این فیلم با در اختیار داشتن 10 سالن سینمایی در تهران و چهار سالن در شهرستان ها، اکران می شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف میشن، یا گم میشن یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی می‌میرن، چون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره، یه چوپان دلسوز... چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره، آدم بدون پدر هیچی نیست. این چوپانه ما همه گوسفنداشیم، اون به ما میگه کِی بریم، کجا بریم، چیکار کنیم، کِی بشینیم، کِی پاشیم، کِی بمیریم».

نوید محمد زاده، فرید سجادی حسینی، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، نوید پور فرج، مرجان اتفاقیان و هامون سیدی از جمله بازیگران این فیلم به شمار می روند.

** ماهورا
این فیلم روایتی از یک داستان است که در روستایی مرزی اتفاق می‌افتد. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد و تهیه‌کنندگی علیرضا جلالی و حمید آخوندی در 1395 خورشیدی ساخته شد و تمام فیلمبرداری آن در لوکیشن‌های بکر و واقعی در تالاب‌ها و روستاهای جنوب انجام شده است. «ماهورا» آخرین اثر به تهیه‌کنندگی زنده یاد حمید آخوندی است که به جشنواره سی و ششم فجر راه یافت و پس از درگذشت این هنرمند، علیرضا جلالی تهیه‌کنندگی آن را به پایان رساند. در این فیلم سینمایی ساعد سهیلی، میترا حجار، بهاره کیان افشار، کامران تفتی، احمد کاوری، محسن افشانی، مهدی صبایی، مونا فرجاد، یوسف مرادیان و داریوش ارجمند نقش آفرینی کرده‌اند.

** هشتگ
دیگر فیلم اکران پاییز، فیلم سینمایی «هشتگ» به کارگردانی رحیم بهبودی فر و تهیه کنندگی مقصود جباری و محمدعلی کیانی است که از امروز به سرگروهی پردیس زندگی در سینماهای کشور اکران می شود. نیوشا ضیغمی و بهاره رهنما بازیگران این فیلم کمدی- اجتماعی هستند که نیوشا ضیغمی با گریمی مردانه در این فیلم به ایفای نقش می پردازد.

بهبودی ‌فر در کنار کارگردانی، نویسنده این اثر سینمایی هم به شمار می رود، پیش از این فیلم سینمایی «آدم آهنی» را به ‌عنوان نخستین اثر بلند سینمایی در کارنامه خود ثبت کرد که توانست با حضور در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان موفق به دریافت لوح زرین بهترین فیلم از نگاه مخاطبان شود.

** سخن آخر
امید است تا سینمای ایران با برنامه ریزی های درست و توجه به علایق مخاطب در کنار ساخت فیلم های پر محتوا بتواند به جایگاه شایسته خود در داخل و خارج از کشور دست یابد و همانطور که در افق 1400 مطرح شده است آثاری تولید شود که افزون بر جذب مخاطبان داخلی برای مخاطبان خارجی هم جاذبه‌هایی داشته باشد.

در این میان نباید فراموش کرد که برای استقبال مخاطب از هر فیلمی، باید اکران خوب را در صدر کار قرار داد که این موضوع از 2 جهت قابل بررسی است، نخست اینکه برای نمایش فیلم بدون تردید به سالن‌های مناسب‌ نیاز دارد که مخاطب بتواند در آنها فیلم را ببیند و با آن ارتباط برقرار کند. نکته دوم پدیده مافیای اکران است که به ‌راحتی نمی‌توان از آن چشم پوشید. در چند سال گذشته اکران فیلم‌ها به قدری درگیر این مساله شده ‌است که برخی از فیلمسازان آرزو می‌کنند که ای‌کاش فیلم‌شان مورد توجه مافیای اکران قرار گیرد! در حالی که نمی‌توان از این مساله به راحتی عبور کرد که مافیای اکران در سال‌های گذشته خسارت های جدی و جبران ناپذیری را به استعدادهایی در فیلمسازی زده‌اند که می‌توانستند در دهه 90 جزو پرچم داران سینمای ایران باشند.

پژوهش**9117**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبتها فروش فيلم اكران پاييزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد

فیلم های ایرانی در جشنواره جئونجو در کره جنوبی به نمایش درمی آیند.

به گزارش ایسنا،فیلم سینمایی «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی تهیه کنندگی حنیف سروری و میرواله مدنی در ادامه حضور های جهانی خود به بیست وپنجمین جشنواره جئونجو در کره جنوبی راه یافت.

این جشنواره سینمایی از  اول تا دهم می (۱۲ تا ۲۴ اردیبهشت) در شهر جئونجو کره جنوبی برگزار خواهد شد و فیلم سینمایی گیج گاه در ۳ نمایش مختلف برای مخاطبان این جشنواره اکران خواهد شد .

ماداکتو پیکچرز عرضه و توزیع بین المللی این اثر را برعهده دارد.

حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی پور, علی راد، مریم همتیان، محمد الهی، علی باغفر، ایمان اسماعیل پور، داوود ونداده، حامد شیخی، وحید رحمتی؛ با حضور فرهاد آییش و با هنرمندی جمشید هاشم پور، رضا صفایی پور، حسن رضایی نقش آفرینان این فیلم سینمایی هستند.

«گیجگاه» پیش از این وفق به دریافت جایزه از چهلمین جشنواره فیلم های ورزشی میلان ایتالیا ،جایزه بهترین فیلمنامه از شانزدهمین جشنواره چبوکساری روسیه ، جایزه بهترین گروه بازیگران کمدی و بهترین تدوین از پنجمین جشنواره اسکیپتاون در لس آنجلس آمریکا شده و همچنین در بیش از ده جشنواره بین المللی حضور داشته است.

فیلم‌های «در سرزمین برادران» ساخته رها امیرفضلی و علیرضا قاسمی و «آیه‌های زمینی» از علی عسگری و علیرضا خاتمی نیز در جشنواره فیلم جئونجو به نمایش گذاشته می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اکران «مست عشق» از پنج اردیبهشت / فروش بلیط از یک شنبه
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟
  • فیلم جواد عزتی ۱۰۰ میلیاردی شد
  • صدور پروانه ساخت فیلم جدید برای رسول صدرعاملی، علی‌اکبر ثقفی و مرتضی شایسته
  • به سینمای تازه‌ای نیاز داریم / باید امنیت پلتفرم ها بیشتر شود
  • سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
  • اکران اختصاصی فیلم «آپاراتچی» در ارومیه
  • سینمایی اجتماعی به سرنوشت سینمای دفاع مقدس دچار نشود
  • اکران اختصاصی فیلم سینمایی «آپاراتچی» در ارومیه