Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ سردار «یعقوب زهدی» از فرماندهان توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس در مراسم بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار داشت: اسناد و مدارک تصمیماتی که بعد از انقلاب و قبل از آغاز جنگ گرفته شده است، باید در دسترس مردم قرار گیرد. آن زمان در خصوص امنیت ملی کشور هیچ واکنشی دیده نمی‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سربازان نظام وظیفه و پرسنل نظامی بسیار اوضاع بدی داشتند. زمانی‌که به نیروی متخصص نیاز بود، اعلام کردند که هر کادر می‌تواند در شهر خودش خدمت کند. در این شرایط نیروی متخصص کم شد و ضعیف‌تر شدیم. با مطالعه اسناد آن زمان، درس می‌گیریم تا تصمیمات درست بگیریم.
وی با بیان این سوال که آیا ما از حمله عراق غافلگیر شدیم یا خیر؟ گفت: از ماه‌های قبل از آغاز تهاجم گسترده، تحرک‌هایی در مرز صورت گرفت. ما می‌توانستیم به محض اینکه از تحرکات دشمن مطلع شدیم،‌ نیروی نظامی و توپخانه را به مرز ببریم؛ اما این امر صورت نگرفت و یگان‌ها بعد از آغاز جنگ به جبهه رفتند. این‌ها ابهامات جنگ است.
سردار زهدی ادامه داد: ما از نظر تاکتیک در آغاز جنگ غافلگیر نشدیم؛ اما از نظر استراتژیک غافلگیر شدیم. آن زمان مسئولان امنیتی و دفاعی به یک جمع بندی نرسیده بودند که آیا جنگی با چنین وسعتی رخ خواهد داد یا نه. کسی را نداشتیم که حمله عراق را برآورد کند. علاوه بر تمام مشکلات و ضعف‌های موجود، در ایران بازدارندگی موثر وجود نداشت،‌ زمانی که بازدارندگی از بین می‌رود، طمع حمله نیز به وجود می‌آید.
این فرمانده توپخانه سپاه در دوران دفاع مقدس در خصوص نقش آمریکا در جنگ تحمیلی، گفت: آمریکا پس از شکست در توطئه‌های مختلفی که علیه ایران راه اندازی کرد، از عراق در حمله به ایران پشتیبانی کرد. اسناد و مدارک این حمایت موجود است. آن‌ها قصد ضربه زدن به ایران را داشتند و گمان می‌کردند که ایران یا برای دفاع از خودش، از نظر تسلیحاتی به آمریکا رو می‌آورد یا جنگ را می‌پذیرد و رژیم بعث هم با هدف کسب هویت سیاسی و کشورگشایی به ایران حمله کرد.
سردار زهدی عنوان کرد: ثمره جنگ به سه بخش نتیجه، دستاورد و تجربه تقسیم می‌شود؛ نتیجه جنگ این بود که رژیم بعث به هیچ کدام از اهدافی که در آغاز جنگ داشت، نرسید. دشمن می‌خواست از صدور انقلاب به دیگر کشورها جلوگیری کند که به این خواسته‌ هم نرسید.
وی افزود: دومین ثمره ، دستاورد بود؛‌ بزرگترین دستاورد جنگ تحمیلی امنیتی است که در حال حاضر از آن بهره‌مندیم و شهید شفیع زاده می‌گفت که «بزرگ‌ترین اشتباه آمریکا در حمله به ایران این بود که جنگیدن را به ما آموخت.»؛‌ پس سومین ثمره جنگ تجربه بود،‌ ما با تجارب به دست آورده از جنگ توانستیم سوریه را نجات دهیم و فرهنگ مقاومت را ایجاد کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: دفاع مقدس جنگ تحميلي امنيت خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز اورشلیم پست نوشت: اسرائیل به دلایل استراتژیک حمله منتسب شده به این رژیم به ایران را نمی‌پذیرد اما روشن نیست که چرا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اطلاعات مربوط به این حمله را به رسانه‌های آمریکایی درز می‌دهد.

بیشتر بخوانید ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده

اورشلیم پست نوشت: اسرائیل به دلایل استراتژیک حمله منتسب شده به این رژیم به ایران را نمی‌پذیرد اما روشن نیست که چرا پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) اطلاعات مربوط به این حمله را به رسانه‌های آمریکایی درز می‌دهد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ چند رسانه آمریکایی به نقل از منابعی که نام آنها را اعلام نکرده‌اند، ادعاهایی مبنی بر محدود بودن حمله، نقش نداشتن آمریکا، قصد نداشتن جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به حمله و … را مطرح کرده‌اند.

منبع: دیده بان ایران

کد خبر: 1227653 برچسب‌ها اسرائیل

دیگر خبرها

  • روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع وابسته به پهپاد و موشک ایران/ وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در شورای امنیت توسط آمریکا/ روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک/ حمله اسرائیل به پایگاه‌های دفاع هوایی در جنوب سوریه
  • پیامدهای تقابل نظامی اسرائیل و ایران
  • پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • دفاع ایران قدرت امپریالیستی غرب را پوچ کرد
  • ارتش غافلگیر شده بود؟ /سند سِری ارتش درباره آغاز جنگ تحمیلی
  • اذعان پنتاگون به توانمندی نظامی ایران درپاسخ به اسرائیل
  • پایان نبرد سایه‌ها، تغییر منطق بازدارندگی و آغاز فصل جدید در رویارویی ایران و اسرائیل
  • شهدای هنر و رسانه مانع تحریف وقایع جنگ تحمیلی شدند