Web Analytics Made Easy - Statcounter

نامزد حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست‌جمهوری این کشور در موضع‌گیری جالب توجه بر مشروعیت برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان تاکید کرد، این در حالی است که مقامات دیگر در این حزب گفته‌اند، بهترین راه حل برای حل اختلافات با حزب اتحادیه میهنی کردستان بر سر پست ریاست‌جمهوری توافق فراکسیون‌های کرد بر سر یک نامزد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فواد حسین، فردی که از جانب حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی برای ریاست جمهوری عراق نامزد شده و رقیب سرسخت برهم صالح گزینه اتحادیه میهنی کردستان عراق در رقابت‌های انتخاب ریاست‌جمهوری عراق محسوب می‌شود در جدیدترین اظهارنظرش موضوعی را پیش کشیده که منجر به بحران شدید بین بغداد و اربیل شده بود.

وی در کنفرانسی خبری در بغداد تاکید کرد، همه‌پرسی که اقلیم برای دستیابی به استقلال عراق برگزار کرد بر خلاف قانون اساسی نبود و آن مشروعیت داشت.

همه‌پرسی کردستان

فواد حسین افزود: هیچ بندی در قانون اساسی عراق نیامده که همه‌پرسی کردستان را ممنوع اعلام کند.

در این راستا بنکین ریکانی، عضو هیئت حزب دموکرات در مذاکرات تشکیل دولت عراق از حق حزبش در تصدی پست ریاست جمهوری دفاع کرد و به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة گفت: این حق ماست که پستی را بر اساس شایستگی انتخاباتی و تمایل کشور برای تغییر برعهده بگیریم اما شیوه‌ای که طرف مقابل در تبلیغ نامزد خود یعنی برهم صالح بکار می‌گیرد سوال برانگیز است. او که یک شبه از حزب خود یعنی "ائتلاف برای دموکراسی و عدالت" جدا شده به حزب اصلی خود بازمی‌گردد در حالی که این حزب او را شکست خورده و فاسد خوانده بود، عجیب است. این امر واقعا سوالاتی را درباره پایبندی و ثبات در مواضع در نمایندگی از کردها و حفظ منافع کل عراقی‌ها ایجاد می‌کند.

وی افزود: ما از باب وحدت به اتحادیه میهنی دو پیشنهاد داریم اول اینکه تمامی پست‌های اختصاص داده شده به کردها در دولت فدرال را به آنها اعطا می‌کنیم و دوم اینکه تمامی فراکسیون‌های کرد که تعداد کرسی‌هایشان ۵۶ به استثنای چهار نماینده جنبش اپوزیسیون نسل نو است، برای انتخاب یک نامزد کرد با حمایت اکثریتی توافق کنند ما این سازوکار را در سال ۲۰۱۴ زمانی که برهم صالح برای تصدی این پست شکست خورد اجرا کردیم.

این مقام کرد ادامه داد: در صورت پاسخ ندادن به این دو پیشنهاد ما نامزد خود یعنی فواد حسین را به پارلمان معرفی می‌کنیم و ما یقین داریم که او پیروز خواهد شد. تقریبا در این باره در جلسه دوم اکتبر (۱۰ مهر) در این باره توافق وجود دارد ما از موضع خود عقب نمی‌نشینیم. ما معتقدیم این پست باید در راستای منافع ملی باشد. تمامی گروه‌ها نسبت به دور شدن ریاست‌جمهوری از انجام وظایفش تردید دارند باید سیاست جدیدی در راستای ساخت کشور شکل بگیرد ما رئیس‌جمهوری قوی و قادر به تصمیم گیری داریم.

کفاح محمود مشاور اطلاع‌رسانی دفتر مسعود بارزانی نیز گفت، اصل مشکل در اعتراض به نام هیچ نامزدی نیست  مشکل انحصار این پست به یک حزب است بعد از مرگ جلال طالبانی و مخالفت مسعود بارزانی با تمدید دوره ریاستش بر اقلیم دیگر این توافق بین دو حزب برسر  این پست ساری و جاری نیست. تنها راهکار مشورت بین دو حزب بر طرح نامزد مشترک است.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر خارجه عراق: سرنوشت ملت فلسطین به دست خود آن‌ها تعیین می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در گفت و گو با شبکه الجزیره تاکید کرد که این فلسطینی‌ها هستند که باید رهبران خود را انتخاب کرده و سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

وی در ادامه افزود: مذاکرات ما با آمریکا در چارچوب درخواست برای آتش بس در غزه صورت می‌گیرد.

پیش از این وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور در نشست اتحادیه عرب در سطح وزرا در قاهره شرکت کرده است.

وی در این نشست بر تداوم حمایت عراق از مقاومت ملت فلسطین در برابر ارتش رژیم صهیونیستی و جنایت‌های این رژیم در نوار غزه تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق در این نشست تصریح کرد که کابینه این کشور با تخصیص ۲۵ میلیون دلار به آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل (آنروا) موافقت کرده است.

فؤاد حسین تاکید کرد که کمک رسانی به این آژانس در کاهش دردها و رنج‌های ملت فلسطین از طریق تهیه تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه تأثیر زیادی دارد.

کد خبر 6062910

دیگر خبرها

  • جو لیبرمن درگذشت
  • مقام آمریکایی ضد ایران زمین خورد و مرد!
  • سناتور آمریکایی ضد ایران در گذشت
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • از پشت میله‌های زندان تا کاخ ریاست جمهوری سنگال
  • وزیر خارجه عراق: سرنوشت ملت فلسطین به دست خود آن‌ها تعیین می‌شود
  • ونزوئلا در تب و تاب انتخاباتی
  • چند نکته درباره قطعنامه ۵۹۸، غرامت و ۵ سئوال از وزیر خارجه
  • نظرسنجی ها: رقابت ترامپ و بایدن تنگاتنگ است
  • مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا ثبت‌نام کرد