Web Analytics Made Easy - Statcounter

بشاگرد یا بندرعباس فرقی نمی کند، فقر آموزشی گریبانگیر بخش بخش هرمزگان شده که مسکن های مقطعی و استقرار کلاس های درس کانکسی نتوانسته از بحران بکاهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛بهار تحصیلی در هرمزگان با ورود  ۳۵۷ هزار و ۳۲۸ دانش آموز به مدرسه آغاز شد که بالغ بر یک هزار و ۵۳۷ مدرسه در سراسر استان میزبان فرزندان هرمزگان است با این حال کمبود فضای آموزشی مناسب و وجود تعدادقابل توجهی کلاس درس تخریبی روند آموزش در هرمزگان را تحت الشعاع قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بالغ بر 400 مدرسه تخریبی در هرمزگان شناسایی شده که با اضافه کردن مدارس کپری و کانکسی رقم چشم گیرتر می شود که با این حساب تبعات منفی آن بر روند آموزش و پرورش استان در سالهای اخیر به شدت خودنمایی می کند.

بسیاری از مدارس تخریب هرمزگان عمری تاریخی دارند و هر آن انتظار فروریختن سقف و دیوارها بر سر بچه هایی می رود که دلهره جان مانع از آموزش صحیح و مفید می شود از سوی دیگر فاکتور آموزش پیشرفته در اغلب نقاط هرمزگان معنایی ندارد و روند آموزش با گچ و تخته سیاه انجام می شود.

شرق هرمزگان و به طبع آن شهرستان میناب مهم ترین کانون مدارس تخریبی به شمار می رود که بندرعباس به عنوان پایتخت تجارت کشور رتبه دوم استان در این زمینه را داراست،کمبود فضای آموزشی در هرمزگان موجب شده تا قریب به اتفاق مراکز دولتی و هیئت امنایی به صورت دو شیفت و با جمعیت فشرده دانش آموزان در کلاس های درس دایر شود.

خشکسالی های چندین ساله اخیر و کاهش میزان بارندگی ها با تمام آثار سوء آن برای دانش آموزانی که مجبورند 9ماه از سال را در کلاس هایی سرکنند که با وزش تند باد و یا باران بهاری احتمال فرور یختن آن می رود، فرصتی مغتنم است.

سرفصل مدارس تخریبی و فرسوده در هرمزگان سالهاست که با اظهارات و  واکنش های متفاوتی از سوی مسئولان استانی و کشوری همراه بوده همچنین سال گذشته جمعی از مقامات و اعضای مجلس شورای اسلامی برای نظارت و بازدید از وضعیت آموزش هرمزگان وارد استان شدند که در نهایت به تصویب و اعلام تخصیص بودجه منتهی شد.

اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزشی کافی نیست

احمد مرادی،رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان در این خصوص گفت:وجود ۴۰۰ مدرسه تخریبی در هرمزگان نشان می دهد که دراین عرصه هنوز جای کار زیاد است و هر چه قدر کار انجام شود بازهم کافی نیست.

مرادی افزود: در حوزه آموزشی ماموریت بسیار سنگینی برعهده ماست و مردم انتظار دارند که به آموزش و پرورش نگاه ویژه ای صورت بگیرد تا فرزندان این مرز وبوم باآسودگی و فراغ خاطر به تحصیل بپردازند.

نماینده مردم بندرعباس گفت: دانش اموزان و کادر آموزشی انتظار دارند که خلاهای موجود رفع شده تا با فارغ بال به مسئولیت آموزشی خود بپردازند که اگر اینگونه بشود قطعا نقش ارزنده ای در پیشبرد امور علمی و آموزشی خواهند داشت.

دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند

هاشمی با اشاره به وضعیت مدارس استان هرمزگان و نیاز آنها به بازسازی، نوسازی و تجهیز و توسعه گفت: در هرمزگان در حدود 400مدرسه تخریبی وجود دارد و ضمن بازدید از این مدارس مشاهده شد درس خواندن دانش‌آموزان در این مدارس با ریسک بالایی همراه است و با یک باران تند یا زمین لرزه ضعیف نیز احتمال ریزش وجود دارد و خطرآفرین است.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی افزود: استان هرمزگان به 1600مدرسه نیاز دارد که این امر جزء کمبودهای استان به شمار می‌آید و اگرچه مجمع خیرین استان هرمزگان نیز کمک‌های خوبی کرده‌اند و در سال‌های گذشته ساخت و سازهای خوبی نیز صورت گرفته اما متاسفانه دولت نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.

وی گفت: قرار بر این بوده 50درصد خیرین کمک کنند و 50درصد دولت کار را انجام دهد اما دولت حتی در بخش محوطه‌سازی و دیوارچینی دور آن نیز کم توان ظاهر شده و نتوانسته تامین اعتبار کند؛ بنابراین در این راستا مشکل وجود دارد.

هاشمی تختی‌نژاد با انتقاد از اینکه از اعتبارات استانی سهمی به عنوان اعتبار ساخت مدرسه در نظر گرفته نشده، تصریح کرد: اعتبارات استانی تنها برای تعمیر و تجهیز در نظر گرفته شده است بنابراین با توجه به گرمای منطقه و اینکه در هرمزگان بیشتر از مناطق دیگر در ساختمان‌ها فرسودگی ایجاد می‌شود، ضرورت دارد سازمان توسعه و تجهیز مدارس با اهتمام بیشتری به این موضوع بپردازد.

دعا می کنیم باران نبارد تا سقف های لرزان بر سر دانش آموزان فرو نریزد

فریدون همتی اظهار کرد: برای جایگزینی این میزان مدرسه تخریبی در استان هرمزگان باید اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مسئولان چاره اندیشی کنند.
وی بیان داشت: با توجه به اینکه بارش باران در استان هرمزگان به صورت رگباری است، دعا می کنیم باران نبارد تا سقف های لرزان بر سر دانش آموزان فرو نریزد.
رئیس شورای آموزش و پرورش هرمزگان تاکید کرد: عمر مفید اغلب مدرسه ها در این استان به پایان رسیده است و باید تخریب و نوسازی شوند که معطل تامین بودجه مورد نیاز هستند.

بخش اعظمی از مناطق هرمزگان چه در مرکز استان و یا در دورافتاده ترین نقطه کور در بحران محیط آموزشی بسر می برد از این رو نمی توان کمبودهای این حوزه را مختص به منطقه ای خاص دانست؛ بشاگرد یا بندرعباس فرقی نمی کند فقر آموزشی گریبانگیر بخش بخش هرمزگان شده که مسکن های مقطعی و استقرار کلاس های درس کانکسی نتوانسته از بحران بکاهد.

وجود مدارس مختلط در مقاطع مختلف آموزشی از دیگر آسیب های اجتماعی محسوب می شود که تاکنون اقدامی به خود ندیده و این مدارس با وجود کمبودها و کاستی ها در حال فعالیت است.

علی ای حال استان هرمزگان با وجود بحران شدید محیط آموزشی و کمبودها جایگاه های ویژه و چشم نوازی را در سطح ملی از آن خود کرده اما با توجه به پتانسیل بالا این مقدار کافی نیست و قطعا رفع کمبودها و تقویت زیرساخت های آموزشی نقش بسزایی در پیشرفت های آتی استان دارد.

 

 

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۷۸۵۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عمو عابدینی بعدازظهر چهارشنبه در کارگروه پیاده سازی آمایش آموزش عالی در استانداری مازندران هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی را ایجاد دانشگاه دانایی محور بیان کرد و گفت: این طرح در راستای منویات مقام معظم رهبری طراحی شده است.

وی با تاکید بر اینکه رشته‌های دانشگاهی باید پیوست اشتغال داشته باشند ادامه داد: فارغ التحصیلی دانشجویان بیکار از جمله مسائل به شمار می‌رود.

عمو عابدینی با اظهار اینکه بر اساس طرح تحول آموزش عالی بورسیه شغلی استفاده صنایع و شرکت‌ها از کارورزان مورد توجه قرار گرفته است ادامه داد: تجمیع واحدها دانشگاهی در کشور و کاهش تعدد مراکز دانشگاهی از دیگر اهداف طرح تحول به شمار می‌رود.

معاون وزیر علوم گفت: طبق برآوردهای مجامع جهانی شمار دانشگاه‌های کشور باید به ۵۰۰ واحد کاهش شود در حالی که اکنون ۲۱۶۰ واحد آموزش عالی در کشور فعالیت می‌کند.

وی توسعه نیافتگی نظام فرهنگی، ضعف همکاری‌های علمی بین‌المللی و ناکارآمدی را از عمده مشکلات فراروی آموزش عالی در طرح تحول بیان کرد.

نرخ ۶۰ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی

استاندار مازندران نیز با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت میزان بیکاری این قشر در استان ۶۰ درصد است.

سید محمود حسینی‌پور با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی آن را راهی برای خروج از مشکلات کنونی دانشگاه بیان کرد و گفت: در این طرح باید از خواسته‌های صنفی و بخشی پرهیز و به خواسته‌های ملی توجه شود.

وی تاکید کرد شته‌های دانشگاهی و مراکز دانشگاهی استان متناسب با نیازهای جامعه نبوده و آمار بالای بیکاران نشانگر آن است در حالی که باید رشته‌های توسعه محور و متناسب با اقتصاد دریا دامپروری کشاورزی و غیر در استان ایجاد شود.

کد خبر 6081313

دیگر خبرها

  • آغاز اجر‌ای طرح اتصال مدارس خوی به شبکه فیبر نوری 
  • سرانه وخیم آموزش و پرورش اردبیل جبران شود
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس؛ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منتشر شد
  • تغییر تقویم آموزشی مدارس/ امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود
  • استفاده از ظرفیت جامعه پزشکی در آموزش و پرورش
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی